Help: Paard zonder spieren en geen idee waardoor?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk1605

Re: Help: Paard zonder spieren en geen idee waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 17:07

Ja heel heftig... :( ben blij dat het herstelt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:08

Tussen de 1e en 2e foto zit inderdaad een flink verschil. Top TS +:)+

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 19:46

Ja het is echt een groot verschil... Ben blij dat ze goed opknapt. Merk het aan haar, ze stond vanmiddag haast op de kop in de sneeuw van het bokken (maffe merrie). Ik probeer morgen nog eens een foto op dezelfde manier te maken als bij foto 1. Omdat foto 2 van recht er naast gemaakt is, en ik bang ben voor optisch bedrog. Al zegt mijn vader dat de manier van foto maken echt niet zo veel invloed kan hebben. Toch wil ik het zeker weten. Ben blij als we een maand verder zijn en de dierenarts vind dat ze goed bijgetrokken is, dan krijg ik wat meer rust. :+
Ben trouwens ook erg benieuwd wat de tandarts woensdag te melden heeft! Ben benieuwd of haar tanden 'slecht' zijn ondanks dat een andere tandarts van de zomer nog is geweest.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 16:58

Update: tandarts geweest. Wat een verschrikking... haken zelfs op de snijtanden, staken in de wang :( ongelijke tanden, kaak op slot door geen bewegingsvrijheid. Terwijl tandarts in augustus was geweest (een andere) nou... dat was me mooi een kwakzalver! Nieuwe tandarts zei ook dat mm vorige een prutser was. Maargoed.. die kwam bij ons op de vorige stal voor alle paarden. Nou die komt er dus niet meer aan! Maargoed nu fijn tanden weer gedaan. Fijn in orde :) hoefr volgend jaar pas weer. Had van zichzelf goede tanden! Fijn paardje :D

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:02

Jeetje zeg! Dat was dus wel nodig! Hoop dat dit nog een extra boost voor je paard is voor een spoedig herstel :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 09:55

Wat een verschil *\o/* fijn zo een voorspoedig herstel!
Wat een vervelende ontdekking dat die tandarts zo een prutser was!, gelukkig heb je nu een goede!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:55

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:02

Fijn dat de TA heeft kunnen helpen. Het kan goed zijn dat je hiermee een belangrijk deel van de oorzaak hebt ontdekt en opgelost.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 00:33

Koper schreef:
TS om even op je oorspronkelijke vraag terug te komen. Ik kom net dit artikel tegen, misschien interessant voor je als achtergrondinfo: http://www.thehorse.com/articles/37146/ ... es-topline

Hoe gaat het nu met Anouk?

Hey bedankt ik ga het even lezen! Anouk lijkt fijn op te knappem. Doe momenteel veel afwisselen tussen grondwerk en longeren. Pakt het fijn op. Dus ik heb goede moed. Wat mij opvalt is dat ze tijdens het eten van Haar muesli echt staat te genieten. Ze eet ineens heel rustig en kauwt veel beter dan eerst. Ze kijkt er dan ook zo tevreden em genietend bij. Dus heb het idee dat de nieuwe ta wonderen voor haar heeft gedaan :). Doe nu nog een weekje rustig aan en ga dan langzaam edn afspraak plannen met de da voor controle. :) haar rug trekt mooi bij en ook de spieren op kont en hals :) zal morgen even een foto plaatsen :D

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 21:10

Heee allemaal. Het is alweer een aantal dagen geleden dat ik heb gepost. Het gaat heel goed met Nouk. Sinds vorige week maandag is haar oude vriendje naar onze stal verhuisd. Ze was erg blij om hem te zien. Staan nu ook elke dag samen buiten te smoezen.

Ondertussen veel grondwerk met mn princes gedaan en gisteren is de dierenarts komen kijken. Ze loopt niet meer kreupel en ongelijk, zit goed in haar vel, bespiering is terug enz. Dierenarts weet niet wat het precies is geweest. Hij zei alleen goed blijven voeren en langzaam weer opbouwen met trainen! :D donderdag komt de zadelmaker en dan gaan we voorzichtig weer beginnen!! Ik zal kijken dat ik morgen een foto post van hoe ze nu is. Dat lukt niet vanaf mn telefoon.

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 00:53

Goed nieuws! Fijn *\o/*

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:06

wat fijn voor jullie :#

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:38

Yacintha schreef:
Pff wat een verhaal!
Ik volg graag even. Mijn paard is de laatste twee maanden erg afgevallen, ingevallen en spieren kwijt geraakt. Hij raakte vervolgens kreupel/gevoelig op beide voorbenen. Hij krijgt nu kilo's met voer, terwijl hij normaal al dik werd van een handje muesli.

Ik geef hem momenteel ook Subli Seniores Priores bij. Misschien iets om naar te kijken? Alle vitaminen en mineralen die een paard nodig heeft zitten hier in en is makkelijker op te nemen omdat het gericht is op oude paarden. Je kunt het ook gewoon aan jongere paarden voeren, mijn 3-jarige krijgt het ook wel eens :)

Mijn ervaring is dat als je eenmaal in die negatieve spiraal zit met vermageren, dat brok niet aanzet. Eerder dat je het verergert door meer en meer krachtvoer erin te gooien.
Wat bij de mijne goed hielp was onbeperkt hooi, en verder dagelijks slobber van bietenpulp, zemelen,lijnzaad, handje gedroogde zeewier en lucerne.

Wat vaak het geval is volgens mij is dat de darmen ontregeld zijn van het graan dat in brokjes zit. Door even terug te gaan naar natuurlijke brandstof voor je paard, namelijk ruwvoer, kan de boel weer in balans komen. Hoe is de mest van je paard?

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:04

piezze schreef:
Yacintha schreef:
Pff wat een verhaal!
Ik volg graag even. Mijn paard is de laatste twee maanden erg afgevallen, ingevallen en spieren kwijt geraakt. Hij raakte vervolgens kreupel/gevoelig op beide voorbenen. Hij krijgt nu kilo's met voer, terwijl hij normaal al dik werd van een handje muesli.

Ik geef hem momenteel ook Subli Seniores Priores bij. Misschien iets om naar te kijken? Alle vitaminen en mineralen die een paard nodig heeft zitten hier in en is makkelijker op te nemen omdat het gericht is op oude paarden. Je kunt het ook gewoon aan jongere paarden voeren, mijn 3-jarige krijgt het ook wel eens :)

Mijn ervaring is dat als je eenmaal in die negatieve spiraal zit met vermageren, dat brok niet aanzet. Eerder dat je het verergert door meer en meer krachtvoer erin te gooien.
Wat bij de mijne goed hielp was onbeperkt hooi, en verder dagelijks slobber van bietenpulp, zemelen,lijnzaad, handje gedroogde zeewier en lucerne.

Wat vaak het geval is volgens mij is dat de darmen ontregeld zijn van het graan dat in brokjes zit. Door even terug te gaan naar natuurlijke brandstof voor je paard, namelijk ruwvoer, kan de boel weer in balans komen. Hoe is de mest van je paard?

Ruwvoer krijgt hij standaard onbeperkt :)
Met de seniores priores heb ik hem er weer bovenop gekregen. Nu heeft hij een slechte conditie en nog niet al te veel spier, maar hij komt rustig weer wat aan en is in ieder geval alweer alert!
De dierenarts weet ook nog steeds niet wat het was, maar zolang hij aan de betere hand is, gaan we weer rustig afbouwen en aankijken hoe het gaat. Tot nu toe goed!
Zijn mest is ten alle tijden normaal geweest, niets aan veranderd. Ik denk ook zeker niet dat het aan de darmen lag. Mijn ideeën gaan uit naar een tekort dat is aangevuld met SP.. Maagzweer, Cushing en andere aandoeningen zijn ook bij me opgekomen, maar dan zou het zonder medicatie niet verbeteren.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:03

Die tanden kunnen nog wel eens voor een heel groot gedeelte van de problemen hebben gezorgd.
Als je je eten niet goed kunt kauwen kun je het ook niet voldoende benutten.
Fijn dat het beter gaat.
Ik moet altijd wel glimlachen om de Fries , in 1980 waren het nog koudbloeden en zonder dat er vreemd bloed bij is gekomen zijn het heden ten dage warmbloeden geworden, dat kan natuurlijk niet maar dat terzijde.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 16:47

Wat betreft de tanden zou dat goed kunnen. Zo balen, ik dacht altijd dat ik het goed deed: netjes elk jaar de tandarts. Nou niet dus, was gewoon een slechte tandarts! En zo'n leek als ik ben, hd ik dat niet in de gaten. Nou door schade en schande leert men helaas.. Ik laat nu een fatsoenlijke komen.

De beloofde fotos. De eerste is van vandaag, de tweede van 3 dagen geleden :)
Afbeelding

Afbeelding

Ik merk dat ze ondanks de enorme getalen aan voer iets afgevallen is bij haar buik. Echter heb ik het idee dat er wel meer spieren op beginnen te komen. Dierenarts was tevreden maandag in iedergeval. Ik blijf haar goed voeren, heb haar liever met iets meer vet op de ribben dan te weinig vooral nu ze spieren moet opbouwen.

Gisteren is de zadelmaker geweest: kopijzer ( & boom?) een maatje kleiner versteld en de kussens iets opgevuld (niet te hard, ze moesten zacht blijven zodat de veerkracht er in blijft, vandaar ook de boom iets versteld). Nu ligt het zadel weer goed en we kunnen weer rijden.

Ik heb gisteren ook meteen even 20 minuutjes er op gezeten. Wat kan dat dier lekker lopen zeg! Eenmaal opgewarmd en geconcentreerd loopt ze heerlijk, lekker lang en laag, ontspannen. Sperriem laat ik er af, ik wil kunnen zien wanneer ze haar mond opent als ik het bit oppak. Ik heb het idee dat zij het enorm waardeert dat er geen sperriem op zit, ze kauwt tussendoor als ze iets verwerk fijner en is rustiger met haar mond. Maar dat kan natuurlijk ook door haar tanden zijn :).

Happy baasje in iedergeval hihi. Rij nu de komende weken max. 2 keer per week een half uurtje, ga wel weer met haar lessen maar ook rustig aan. Verder probeer ik 1 keer per week te longeren en doe ik 1 keer per week wat grondwerk. Verder houdt ik het deze maand nog even rustig met haar.

:D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:08

Groot gelijk hoor energie (dus voer) is nodig om spieren te bouwen. Fijn he om weer op de goede weg te zijn?

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 00:30

Ja ik vind het heerlijk. Maar alsnog grote zorgen om haar. Vooral ik nu weer eens op haar heb gezeten ben ik direct panisch haar rugbespiering in de gaten aan t houden waardoor ik dingen blijf zien. Maargoed met rijden geeft ze zelf aan lekker in haar vel te zitten! Dus dan went het voor mij ook wel weer. Spieren bouwen nu weer op met trainen dus over een maandje of 2/3 komt zadelmaker weer en ze blijft onder toezicht van de da en osteopaat :) dus het zal wel goedkomen maar ik ben gewoon soms te bezorgd :)