Rainrot, help! Hoe behandelen en scheren een optie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 00:03

Daihyo

Re: Rainrot, help! Hoe behandelen en scheren een optie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 07:24

Jeetje, zeker goed dat je geschoren hebt. Wat een plekken :oo
Hopelijk helpt het en knapt het snel op.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 14:54

Ben echt blij dat ik 'm geschoren heb. Alle korsten kam ik er nu zo uit!

Afbeelding

Afbeelding

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:39

Wat goed! Geen nieuwe plekken meer bij gekomen?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 15:55

Nee niks! :) Nu hopen dat er snel weer haar op groeit!

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:00

Zo, dat is een hele verandering.
Het is wel heftig wat er onder zijn vacht uit is gekomen, maar ik denk wel aan je foto's van het kammen te zien dat dit de beste beslissing is geweest en hij er nu pas vanaf kan komen.

De huid onder de korsten vind ik er wel netjes uitzien eigenlijk! Ik heb vetericyn ook gekregen (proefverpakking via hun site) en heb het gebruikt voor wat wonden op de benen van mijn paard na een ongelukje de wei met een deken en binnen de kortste keren kwam daar weer haar op, echt bizar!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:27

Jildau schreef:
Nee niks! :) Nu hopen dat er snel weer haar op groeit!

Het ziet er uit alsof het al mooi aan het helen is. +:)+ Niet te veel meer doen aan alle plekken die kostvrij en dicht zijn.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:24

Ik denk dat je paard erg blij is dat er nu een beetje lucht bij kan komen en het kan gaan genezen! Het zal vast snel beter gaan!

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:30

Ik zei toch dat er nog veel meer onder zat dan je op het eerste oog zag? :P
Het ziet er inderdaad al een stuk beter uit, als het goed is gaat het nu lekker snel.

Chubs kreeg wel altijd donkere haren terug op de plekjes, zag er heel stom uit. :+

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 14:25

Ik heb ook nooit gezegd dat ik je niet geloofde. :P

Ik hoop dat 'ie donkere haren terug krijgt! :D

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 21:31

Heb je straks ineens een stippelpaard! :+

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 21:47

Ben blij dat het er beter gaat uitzien. Ik mocht Oran scheren en het brave paard bleef, ondanks de pijn, super braaf staan. Hoop dat ie gauw helemaal weer mooi in zijn vacht is en dan mooi geschoren kan worden.
Heb nog nooit een paard :oo zo lelijk achter gelaten na een scheerbeurt.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 22:46

DatBenIkNou schreef:
Heb je straks ineens een stippelpaard! :+

Haha hij is zwart. ;)

Bonnelover: juist goed dat je hem 'lelijk' geschoren hebt want zo was het voor hem het minst pijnlijk. Ben er heel blij mee!

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:46

Afblijven niets aan doen! Lekker regelmatig poetsen ( aktiveert de doorbloeding ) en misschien een vitaminekuurtje. Laat de natuur verder zijn werk doen.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:28

ariatje schreef:
Afblijven niets aan doen! Lekker regelmatig poetsen ( aktiveert de doorbloeding ) en misschien een vitaminekuurtje. Laat de natuur verder zijn werk doen.

Ik denk dat paard erg blij is dat ie is geschoren. Wat een verschil in nog geen week tijd!!
Denk dat scheren een goede optie is geweest. Huid is nu goed schoon te maken en zit niet onder een dik pak haar wat alleen maar verder broeit en er erg lang over doet om droog te worden. En wat ik op de laatste foto's zag die ik van Jildau kreeg zag zijn alle plekken dicht.
En poetsen is natuurlijk goed voor de doorbloeding, maar niet fijn om voor een paard om over open plekken te poetsen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 23:48

Poetsen in een dikke vacht vol plekken en korsten was niet te doen Ariatje.

Hij is een week geleden geschoren door Bonnelover en ik spray de plekken elke dag één of twee keer in met Vetericyn spray.

Zo zag het er vandaag uit:

Afbeelding

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:05

Ik heb het ook eens gehad bij een paard. Kwam toen door de deken. Heb dagelijks gewassen met Betadine scrub, goed afdrogen en daarna imaverol erop. Het was snel over. Heb meteen ook alles laten wassen (dekens/dekjes).

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:37

Als jaarling heeft mijn ruin ook rainrot gehad. Alleen binnen paar dagen stond hij met 41 graden koorts. ( die dagen moest hij wachten omdat dierenarts schraapsel had genomen welke antibiotica beste werkte ). Door de koorts eerder gestart met antibiotica ( die gelukkig goed bleek te zijn ) en binnen 10 dagen was hij er helemaal van af.
Mijn dierenarts zei dat de koortsen eraf halen geen nut had en dat het belangrijkste was om de vacht droog te houden en dus niet te wassen.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:48

Hier een stille meelezer....het ziet er al veel beter uit, het geneest mooi...en ik kruip weer onder de meeleessteen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 08:58

Hier niet geschoren maar ook geen bizar dikke vacht. De hals is al stukken beter. Ik heb hem een aantal keer gewassen met eerst tea tree shampoo en direct erna met betadineshampoo. Benen zijn nog niet 100% maar die worden dus nog geregeld nat na de Stap molen. Bij de schoft nog een paar kleine plekjes. Alles is wel droog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 09:37

ariatje schreef:

volgens mij word rainrot veroorzaakt door een bacterie?Moet je daar niets aan doen dan?Gaat dat vanzelf weer weg?
Ik heb nog nooit rainrot gehad dus geen idee.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 10:04

twinducklin schreef:
Als jaarling heeft mijn ruin ook rainrot gehad. Alleen binnen paar dagen stond hij met 41 graden koorts. ( die dagen moest hij wachten omdat dierenarts schraapsel had genomen welke antibiotica beste werkte ). Door de koorts eerder gestart met antibiotica ( die gelukkig goed bleek te zijn ) en binnen 10 dagen was hij er helemaal van af.
Mijn dierenarts zei dat de koortsen eraf halen geen nut had en dat het belangrijkste was om de vacht droog te houden en dus niet te wassen.

Het niet wassen van de wintervacht was inderdaad beter geweest. Had 'm achteraf beter direct kunnen scheren en dan wassen. Ben er wel van overtuigd dat betadine werkt tegen bacterien maar een wintervacht droogt gewoon slecht waardoor ik denk dat je het juist erger maakt.

Zolang de korsten erop zitten herstelt er niks lijkt mij. Dus die snap ik even niet van je dierenarts. Zodra bij mijn paard de korst eraf valt herstelt het kale plekje en is het klaar. Met korsten blijven die bacterien er lekker onder zitten.

Volgens de dierenarts kan het ook overgaan door niets doen maar dit kan heel lang duren. Ik vind dat ik dat niet kan maken tegenover een paard die er veel pijn van heeft. Poetsen voor de doorbloeding is dan ook geen optie als ze het zo erg hebben, veel te pijnlijk. Ben dus blij dat ik er wel wat aan gedaan heb en hij nu geen last meer heeft!

Gisteren:

Afbeelding

Afbeelding

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 10:58

Stukken beter zeg, wat fijn!
Ik snap ook dat advies van wassen niet, dit komt juist doordat de huid/vacht te lang nat blijft en het gaat broeien. Heb iets vergelijkbaars met mijn langharige hond gehad in de vakantie. Heel veel gezwommen en daarna de airco van het huisje in. Die vacht bleef dus zonder dat ik er erg in had 2,5 week vochtig. Zij kreeg echt vergelijkbare plekken over haar hele lijf van!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:13

Ik maak wel van het moment gebruik als hij wel nat is (bv benen) dan was ik wel en spoel zand en modder af. Het erop laten zitten is slechter.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:17

Ziet er al veel rustiger uit TS! Echt goed dat je hem geschoren hebt!