ervaringen gevraagd; (on)verkoop(baar) paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:33

Luckystory schreef:
Ik vind het een beetje schokkend om te lezen hoe snel een levend wezen, waarvan men claimt ervan te houden, als afgeschreven en nutteloos wordt bestempeld.

Een DA heeft geen röntgen-ogen. Wel heel kort door de bocht dus om een paard op basis van 1 buigproef als ongeneeselijk te bestempelen...

Het enige wat ik lees in dit verhaal is dat de beslissing van TS een financiële is.
Dat is natuurlijk haar goed recht.
Een paard dat wat kreupel loopt kost geld om weer in orde te krijgen en een snelle verkoop is momenteel ook uitgesloten. En de ZE is dan nog een factor die het moeilijker maakt. Das een hoop pech natuurlijk.
Maar kom daar dan ook gewoon voor uit. Ipv zo'n zielig topic vol drogredenen...
Ik krijg er dan een beetje de rillingen van om te lezen dat men durft schrijven dat het welzijn van het paard het belangrijkste is. En dat het erom zou gaan wat het beste is voor het paard.
Wat het beste is voor het paard is heel simpel: Dat hij een baasje heeft die de middelen en de wil heeft hem te onderhouden en die hem niet bij het eerste het beste mankement afdankt als oud vuil.

:j _/-\o_ +:)+

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:37

Ik heb het zelfde gehad, alleen dan iets ander verhaal.. Ik kocht een paard en liep altijd prima, tot dat het herfst/winter werd. Paard begon stijf te worden en soms kreupel.
Eerst natuurlijk de fysio er bij gehad voor de stijfheid , maarja als hij ook kreupel werd daar kan zo iemand ook niks mee. Dus uiteindelijk zijn wij naar de kliniek geweest en hebben wij buigproeven laten doen en foto's gemaakt, conclusie; spat in spronggewricht. Tja, en nu? keuze aan mij paard terug doen aan vorige eigenaar (handelaar) en word zeer waarschijnlijk geslacht, zo'n beestje verkopen kun je niet. Of ik mocht hem houden. Natuurlijk heb ik hem gehouden!! hij is hartstikke lief en braaf kleine kindjes kunnen er zo op weg rijden echt nog nooit zo'n braaf paard gezien hoor !!! die winter erna weer t zelfde verhaaltje , stijf, maar maar 1 keer kreupel geweest (een hele verbetering met de vorige winter dus) en nu, we zitten al in oktober en hij heeft nog geen één keer ergens last van gehad! ik weet bijna zeker dat de spat is vastgegroeid en hij hierdoor geen last meer heeft. Hij loopt hartstikke goed! :) Ik ben erg blij dat ik hem gehouden heb, als ik jou was ; laat hem onderzoeken.. wij wouden het ook niet aangaan want tja is duur en wat als niet goed is ............. maar mijn paardje loopt vrolijk rond en ik ben heeeeeeeeeeeeeeeeel blij dat wij deze weg toch hebben genomen!!!!!!!!!!!!!! ik zou hem echt laten onderzoeken, dadelijk krijg je spijt want je zult je altijd blijven afvragen wat hij heeft gemankeerd, en dadelijk is hij wel 'gezond' in de zin van hij is nog goed bruikbaar zoals mijn paard, ja dan ga je zo'n beestje toch niet af laten maken? Denk er goed over!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:43

Er gaan dagelijks honderden/duizenden gezonde dieren naar de slacht. Dan heb ik het over koeien, varkens, kippen, geiten, schapen en paarden. Ik begrijp niet waarom er dan moeilijk wordt gedaan over een paard dat NIET gezond is, hij heeft immers ZE en zal daar de rest van zijn leven last van houden. Ongeacht hoe erg het met zijn been gesteld is.

Waarom moet TS dan PER SE laten uitzoeken hoe erg het been eraan toe is? Alleen voor haar eigen gemoedsrust zou ze dat kunnen doen (zou ik zelf wel doen), maar voor het paard? Ik denk dat het voor het paard fijn is dat de eigenaar zich beseft dat de handel geen optie is voor hem en dat een leven als grasmaaier niet reëel is en dat hij dan uiteindelijk nog risisco op HB loopt ook.

Dus aan TS, wil je hem binnenstebuiten keren, dan is dat voor je eigen gemoedsrust, zodat je zeker weet dat hij echt geen gezond leven meer tegemoet kan gaan. Maar nodig is het niet.

Overigens kun je met de meeste dierenklinieken een betalingsregeling afspreken. Bespreek dit met de kliniek, misschien brengt dat wat meer rust voor je. :)

Toevoeging: Als TS haar overweging puur financieel zou zijn zou ze hem natuurlijk zonder blikken of blozen voor een X bedrag aan een handelaar verkopen. Ik heb juist het idee dat TS voor beide partijen (zichzelf en paard) de beste oplossing probeert te vinden. Dus ik vind het niet terecht dat mensen TS nu een schuldgevoel aanpraten.

WendyLotte

Re: ervaringen gevraagd; (on)verkoop(baar) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:51

Geen schuld gevoel. Voorkomen dat je er emotioneel mee blijft zitten. (dat je hem naar de slacht hebt gedaan). Financieel zal het een opluchting zijn. Snap ik helemaal.
Maar om te voorkomen dat je je schuldig blijft voelen zou het misschien verstandig zijn om alles goed op een rijtje te zetten. En zeker een 2de DA laten kijken.

Enkel financieel is geen reden tot..........
Enkel ZE is geen reden tot ..........
Kreupel zijn misschien wel maar..........

Alles bij elkaar misschien wel, maar zorg wel dat je het dan zeker weet. Een 2de advies hoeft toch niet zo duur te zijn. Er zijn al zoveel voorbeelden van paarden waarbij het achteraf allemaal wel mee valt.
Dat wil je achteraf toch niet op je geweten hebben.
Het advies is van de meeste mensen : Kijk goed naar de mogelijkheden die je dan wel hebt voor je de beslissing maakt.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:53

Ts heeft zelf al een tijdje niet gereageerd.... hoe gaat het met je en heb je al iets ondernomen ?
Sterkte in ieder geval

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:54

Voor mij is het onbegrijpelijk dat er al over inslapen wordt gesproken zonder dat er een diagnose is!
Hoe makkelijk sommige mensen in de commentaren daar toch over denken....wat een mentaliteit.

Je hebt een morele (en wettelijke) plicht je paard de zorg te geven die het nodig heeft. In dit geval dus foto's laten maken en zien wat het dier mankeert. Aan de hand daarvan kun je pas beslissingen nemen. Geen normaal dierenarts die een " gezond paard" zonder Enige serieuse diagnose zal laten inslapen. Dan blijft idd de slager over. Wil je zo van je eens zo dierbare vriend af? Zou je dat ook doen als je ineens de loterij won en medische zorg wel kan betalen?

Neem beslissingen om de juiste redenen, niet om de financien. Is het laatste de reden, sta je paard af aan een gerenomeerde stichting! Laat hen de medische molen doorlopen en op medische basis de beslissing nemen. ...

Voor jou eindigd het hier. Je hebt geen financiele middelen je paard te onderhouden, maar moet hij het daarom met de dood bekopen? Ga eens goed bij jezelf te raden wat de werkelijke motivatie is.

Succes met je beslissingen!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:55

Natuurlijk is het haar goed recht hem te laten slachten.
Mensen genoeg die een lekker paardenbiefstukje lusten. Niks mis mee.
Maar een boer die zijn Bella naar het slachthuis stuurt omdat er brood op de plank moet komen, begint ook geen zielig topic op bokt over hoe erg hij arme Bella gaat missen. En dat het beter is voor Bella dat ze de diepvries in gaat.

Waar ik wel een probleem mee heb is de argumentatie in een topic als dit.
TS is alleen maar op zoek naar mensen die bevestigen wat een fijn, liefhebbend baasje ze wel is, omdat ze het dier niet aan een handelaar verkoopt maar laat slachten.
Inderdaad niks anders dan haar eigen schuldgevoel proberen goed te praten.
Ik heb wel andere ideeën over wat een fijn, liefhebbend baasje precies is namelijk... En ik geloof dat ik niet de enige ben.
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 16-10-15 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:55

WendyLotte schreef:
Geen schuld gevoel. Voorkomen dat je er emotioneel mee blijft zitten. (dat je hem naar de slacht hebt gedaan). Financieel zal het een opluchting zijn. Snap ik helemaal.
Maar om te voorkomen dat je je schuldig blijft voelen zou het misschien verstandig zijn om alles goed op een rijtje te zetten. En zeker een 2de DA laten kijken.

Alles bij elkaar misschien wel, maar zorg wel dat je het dan zeker weet. Een 2de advies hoeft toch niet zo duur te zijn. Er zijn al zoveel voorbeelden van paarden waarbij het achteraf allemaal wel mee valt.
Het advies is van de meeste mensen : Kijk goed naar de mogelijkheden die je dan wel hebt voor je de beslissing maakt.

Ja mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:06

WendyLotte schreef:
safina schreef:
Als ik een paard met beenproblemen en ZE had, zou ik twee dingen absoluut niet willen:
- het paard verkopen en het risico lopen dat het in de handel komt of in verkeerde handen
- het paard wegzetten op een plek waar het aan intensieve dagelijkse verzorging ontbreekt. Want bij een ZE-paard moet je toch elke dag even checken hoe het onder die deken is, goed op de voeding letten etc. En bij beenproblemen dagelijks in goed het oog houden of het probleem niet erger wordt of het dier pijn heeft.

Voor mij zou dus de enige optie zijn: houden onder intensieve verzorging. En kan dat niet, dan zal ik de pijnlijke en moeilijke beslissing nemen dat het ophoudt.

Off topic denk ik maar.......... Dit is echt veelste kort door de bocht ! Jeetje wat zwart wit bekeken !
Intensieve verzorging ?? Je hebt je paard zeker all-incl ergens staan....

Nee, bij huis. Met paddock, wei en inloopstal. Maar wat heeft dat hier eigenlijk mee te maken? :)

Citaat:
Die van mij staan 24-7 buiten met een paddock en schuilstal. Met z'n 5en !
Heel gezellig maar mijn intensieve vezorging bestaat momenteel uit meerdere keren per dag heen en weer rijden om te voeren, mesten en vegen.l
Verder kijk ik of de dekens nog goed liggen Of iedereen bij het hooi kan, er geen bijzonderheden zijn (verwondingen die ik zo kan zien) en iedereen nog op zijn of haar benen staat. Punt.

Hier gaan de dekens er momenteel niet af hoor.
Als ik niks zie van een afstandje, loop ik gewoon door en doe mijn werk.
Als het een beetje droger, beter weer is, gaan we weer poetsen en de boel uitgebreider bekijken.
Mijn paarden hebben het prima naar hun zin : 2 van 22 jr, 1 van 5 en 2 van 7 maanden.

Hoezo intensieve verzorging ? Rustige maatjes, eigen tempo bepalen en ruimte....is vaak een prima medicijn.

Dagelijks meerdere keren erheen noem ik dus intensieve verzorging. Daar gaat het om: dat je frequent checkt hoe het gaat met je paard. Maar wat veel mensen doen in zo'n situatie is een goedkope plek zoeken. Dat is dan vaak op grote afstand van hun huis en dus checken ze slechts een paar keer per maand (of zelfs minder vaak) hoe het is met hun dier. En laten het verder aan anderen over. Je leest hier regelmatig verhalen van hoe het dan vervolgens misgaat en ze het dier ziek of verwaarloosd weer op kunnen halen. En dan zijn ze nog boos ook. 8)7

En ik vind het wél nodig dat je met regelmaat even de deken van je paard haalt om te checken hoe het eronder is. Zeker met ZE, waardoor ze toch al een kwetsbare huid hebben. Je zal de eerste niet zijn die een paar weken niet onder een deken kijkt en dan opeens een uit de hand gelopen huidinfectie aantreft. Of een verwonding omdat de deken / het paard toch wat meer geschuurd heeft dan je aan de buitenkant dacht te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:27

WendyLotte schreef:

Daar ben ik het mee eens. Ik zou dat voor mijn eigen geruststelling ook willen checken. Al is het maar omdat ik me niet mijn hele leven wil blijven afvragen of ik een goed besluit heb genomen. En er zijn genoeg dierenartsen waarmee je afspraken kunt maken over afbetaling.

Je kunt aan een dierenarts prima uitleggen dat je budget beperkt is en dat je aan slacht denkt. Een goede dierenarts zal met je meedenken. Als er foto's gemaakt moeten worden kan je dierenarts bijvoorbeeld eerst de meest kritieke plek in beeld te brengen. Als dat al duidelijkheid geeft heb je de andere dure foto's niet meer nodig en weet jij zeker dat slacht een goed besluit is. Het kan het makkelijker maken voor je.

De vraag is alleen: wat doe je als een dierenarts niet meteen kan vinden waar het aan ligt? Want dan wordt verder diagnostisch onderzoek erg duur. En je zit dan hoe dan ook nog steeds met een paard met ZE dat ook nog onregelmatig loopt en niet te verkopen is.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:40

Ik ben absoluut voorstander van slacht ipv leuren met een paard als weidemaatje of iets dergelijks. Maar dan moet er wel ook echt een diagnose gesteld zijn. Een paard laten scannen of op foto zetten zijn geen torenhoge rekeningen. Als ik dan lees dat je onlangs een een friese Stabij pup gekocht heb, vraag ik me af wat je gaat doen als die hond iets gaat mankeren? En waarom nog een dier aanschaffen terwijl je geen financiën hebt on je paard de juiste verzorging te kunnen bieden? Sorry maar daar kan ik met m'n pet niet bij.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:45

Lees ik hier nu serieus "het zijn maar financiën"? En dat je op basis daarvan niet een dergelijke keuze kunt/moet maken? Want het geld om dit paard te laten onderzoeken komt natuurlijk zo uit de lucht vallen. Poef...
En de vraag wat je zou doen als je de loterij wint is natuurlijk een kul vraag. Ik heb jaren geleden mijn pony verkocht vanwege financiële redenen (gelukkig kunnen verkopen, gezonde jonge pony) en als ik voor die tijd de loterij had gewonnen had ik die keuze uiteraard niet gemaakt. Maar zoveel mensen winnen niet de loterij...

En de moeite met slachten... denk dan eens aan het Amerikaanse probleem. Zoveel ondervoede paarden, verwaarloost, door zoiets "simpels" als financiële problemen en het niet mogen slachten van paarden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:46

Ik wil niet oordelen over deze situatie, maar ik wil wel even mijn eigen verhaal delen, misschien heeft TS er wat aan, misschien ook niet ;)

Zelf heb ik een soortgelijke pony, schuren in de lente/zomer en niet ok lopen. Hij is niet kreupel, maar loopt ook niet normaal (heeft zichzelf in de loop der tijd een bepaalde manier aangemeten). Ondertussen stukje bij beetje de puzzel kunnen maken. Hij was ook nog eens enorm boos en wilde niks, werd heel introvert met rijden en de rest vond hij geen zak aan. Ging met momenten tot aanvallen aan toe..

Om een lang verhaal kort te maken: ondertussen is het een vrolijke pony die graag aandacht heeft en wat voor je wil doen. Er is nog een lange weg te gaan, zeker qua rijden, maar dat is meer een mentaal probleem. Wat blijkt nu bij hem te zijn? Vooral vitamine E-tekort (krijgen ze spierpijn/spierproblemen van) en grasallergie (vandaar het schuren). En zijn rechterachterbeen is niet zo, zijn linkervoorbeen ook in mindere mate en zijn hals is niet 100%. Maar hij is ondertussen wel 19 jaar. Begin van het jaar een DA/chiropractor erbij gehad, die kwam eigenlijk tot dezelfde conclusie als jouw DA: pony kapot, foto's maken kon maar je kon zo zien/voelen dat het niet ok was of nog ok kon worden (zelf zag ik het ook trouwens, hij liep echt slecht). Advies: gewoon rustige wandelingen in het bos. Geen longeren, geen piste, geen cirkels, geen korte bochten, geen springen, geen niks ;) Eigenlijk was die zelfs te slecht om mee te stappen maar stilstaan was ook geen optie ..

En dat heb ik gedaan, gewoon gaan stappen, kijken wat hij wilde en kon. En zowaar, na een paar maanden kreeg ik leuke verassingen: buiten het prima vinden om te draven, zelfs een galopje was mogelijk .. Anyway .. een week of 2 geleden is ze weer teruggeweest voor een soort nacontrole, kijken of het erger was of hetzelfde. Ze kon haar ogen niet geloven, hij liep zowaar goed! Ja, op de volte in de piste liep hij nog licht onregelmatig met zijn rechterachterbeen (maar ik zag het niet, dus moet je al echt DA voor zijn ;) ) en buiten op het harde vond ze hem voor 98% goed lopen. Hij galoppeerde zelfs spontaan op straat ipv draven 8)7 Buigproeven zouden nog steeds niet goed zijn, maar hey, hij is 19 jaar en heeft al de nodige pijnlijke jaren doorstaan .. gek is dat niet. Ze zei ook ivm die hals dat als je 10 paarden rond die leeftijd op foto zou zetten, zeker 9 daar een probleem zouden hebben, zelfs zonder klachten ...

Dus om maar te zeggen .. leuk is het niet, maar naar mijn mening ook niet einde verhaal. Al kost het wel tijd & geld & energie om uit te zoeken wat & hoe, en dat moet je willen. Ik heb er geen seconde over getwijfeld, maar ik heb daar ook geen reden voor. Zou echter geen paard kopen met soortgelijke problemen om dan te gaan moeten zoeken, dat geef ik ook eerlijk toe ..

Kijk maar of je er wat aan hebt TS, moet helemaal niet. Als je nog vragen hebt of dingen kwijt wil staat mijn pb-box ook altijd open. Succes ermee ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:53

DatBenIkNou schreef:
Ik ben absoluut voorstander van slacht ipv leuren met een paard als weidemaatje of iets dergelijks. Maar dan moet er wel ook echt een diagnose gesteld zijn. Een paard laten scannen of op foto zetten zijn geen torenhoge rekeningen. Als ik dan lees dat je onlangs een een friese Stabij pup gekocht heb, vraag ik me af wat je gaat doen als die hond iets gaat mankeren? En waarom nog een dier aanschaffen terwijl je geen financiën hebt on je paard de juiste verzorging te kunnen bieden? Sorry maar daar kan ik met m'n pet niet bij.

Toch zijn er genoeg die dat doen.

Bij TS is haar leven veranderd (studeren), maar plots ook de gezondheid van haar paard waardoor hij onverkoopbaar is. Dat is een hele rotte samenloop van omstandigheden. Dat kan gebeuren. Voor haar ook niet leuk.
Ik heb twee paarden en zit ruim bij kas. Maar wie zegt dat ik mijn baan houd, nooit arbeidsongeschikt raak, nooit meer in het buitenland ga werken, nooit meer een studie wil doen en mijn paarden altijd maar gezond en verkoopbaar blijven? Ik heb ook geen glazen bol hoor!

Er zit in Den Ham een kliniek waar je momenteel voor 303 euro een complete röntgenologische keuring kunt laten doen. Heb het TS al laten weten per PB. Het is niet idioot ver bij haar vandaan en misschien biedt dat een oplossing voor haar. Ik hoop het!
(Ze kan ook aan haar veearts voorleggen dat een andere kliniek het voor die prijs doet en kijken wat hij zegt :D )

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:54

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik begrijp dat de belangrijkste reden om Bodan weg te doen cq laten slachten een financiele is. Wellicht is het eerder geopperd, maar is het niet mogelijk om iets aan je financien te doen? Schrap andere uitgaven, ga meer uren werken, zet dingen die je niet nodig hebt en geld opleveren op marktplaats, ga in een goedkopere auto rijden etc.. Dat tot je financiele positie weer een beetje beter is.
Je woont in het noorden van het land. Daar moet het toch mogelijk zijn om voor een bescheiden prijs een fijne plek voor hem te vinden? Luxe faciliteiten heb je niet nodig.

Als je een dier aanschaft, ben je er verantwoordelijk voor. Dus ook als ze oud en ziek worden. Als je een paard aanschaft kan je er niet van uitgaan dat het altijd een bruikbaar sportpaard blijft. Desnoods maak je een spaarpotje voor zijn pensioen. Het paard heeft jou niet uitgekozen, jij het paard wel.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:00

Sammyoo schreef:
Als je een dier aanschaft, ben je er verantwoordelijk voor. Dus ook als ze oud en ziek worden.

En dan is verantwoordelijkheid nemen soms ook ervoor kiezen om het leven te beëindigen van zo'n dier.

We kunnen niet in de portemonnee kijken van TS en ik vind financiële redenen zeker wel een legitieme reden om een paard weg te doen. Een paard wat je niet meer weg kan doen vanwege gezondheidsbeperkingen zal je dus op een andere manier weg moeten doen.

ja dat is zuur, sneu en naar, maar je kan iemand moeilijk dwingen een paard te houden als dat niet lukt.

Mijn paard met KS heeft nog maar 1 baas en dat ben ik. Mocht ik het niet meer kunnen opbrengen dan is het voor hem einde oefening. Ik kan niet in de toekomst kijken en ik hoop dat hij nog 20 jaar blijft, maar mocht het leven anders lopen en ik zie geen andere opties meer, dan is het einde oefening

Dat is namelijk ook verantwoordelijkheid nemen

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:05

djinnie schreef:
Lees ik hier nu serieus "het zijn maar financiën"? En dat je op basis daarvan niet een dergelijke keuze kunt/moet maken? Want het geld om dit paard te laten onderzoeken komt natuurlijk zo uit de lucht vallen. Poef...
En de vraag wat je zou doen als je de loterij wint is natuurlijk een kul vraag. Ik heb jaren geleden mijn pony verkocht vanwege financiële redenen (gelukkig kunnen verkopen, gezonde jonge pony) en als ik voor die tijd de loterij had gewonnen had ik die keuze uiteraard niet gemaakt. Maar zoveel mensen winnen niet de loterij...

En de moeite met slachten... denk dan eens aan het Amerikaanse probleem. Zoveel ondervoede paarden, verwaarloost, door zoiets "simpels" als financiële problemen en het niet mogen slachten van paarden...

Als je de financien niet hebt zal het paard weg moeten, heel simpel! Dan verkoop je het, heel simpel.
Als je geen geld hebt kun je ook geen Porsche rijden.

Heb je een paard en je kunt het onderhoud wel betalen maar eventuele medische kosten niet, kun je je dus geen paard veroorloven. Paard zal verkocht moeten worden, simpel. Dat even over on emotionele feiten...

Men koopt een paard, financiele situatie veranderd en paardje wordt ziek, oei probleem! Verkoop het paardje! Maar gaat niet want paardje is ziek, althans dat wordt gedacht. Weten niet hoe ziek want er kan geen diagnose betaald worden. Dan maar een kogel door zijn hoofd. Nee, geen schuldgevoel want op Bokt zeiden ze dat het zo goed was.. Afscheidfotoshoot, zelf heel zielig in de lens kijken, paardje vrolijk met de oortjes naar voren, gezellig..

Kom op jongens! Zijn sommige van jullie al zo verhard en afgestompt dat beslissen over leven en dood in één zinnetje als " verstandige beslissing " wordt afgedaan?

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:05

Jeetje TS wat naar! :(:)
Wat ik persoonlijk zou doen/willen, is toch wel uitzoeken wat er aan de hand is voordat ik een beslissing zou kunnen maken om hem een spuitje te geven.
Misschien is een zorgboerderij of een rusthuis een optie voor hem?
Begrijp me niet verkeerd met een spuitje geven is niks ergs, zolang dat eerlijk is tegenover hem!

Heel veel sterkte TS!

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:28

Hoeveel zorgboederijen en rusthuizen denken jullie dat er zijn dan in Nederland :+ en een paardje met zomerexceem 24/7 op een weitje zetten lijkt me ook verre van een goed idee

TS jouw dierenarts verwacht dat er een probleem in de knie of het spronggewricht zit, dan zou ik voor mijn eigen gevoel daarvan toch foto's willen laten nemen, zodat je zeker kunt zijn van je beslissing. Zo ontzettend duur hoeft dat niet te zijn, zoals hier al is aangegeven kun je een paard volledig op de foto laten zetten voor 300-400 euro.

Ik vind het heel verstandig en eerlijk van je dat al je het paardje niet kunt houden en als hij niet helemaal gezond is, ook de beslissing durft te nemen om hem te laten inslapen/slachten, en niet een ander ermee opzadelt, zelf zou ik dan wel echt zeker willen weten wat er met hem is

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:30

WendyLotte schreef:
Amaris schreef:
Meerdere keren per wat? Per dag? Per week?

5 paarden...? Per dag natuurlijk.

Hoe kun je dan zeggen dat dat geen intensieve verzorging is?

Misschien werkt TS wel overdag? Ik vind 5x per dag op en neer toch behoorlijk intensief, dus voor mij zou dat ook not-done (en trouwens totaal onmogelijk) zijn.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:37

Laten we even reëel blijven. Ook al zouden foto's slechts €300 kosten, als je dat geld niet hebt, blijft het een lastig verhaal. Geld lenen moet je ook maar willen maar ik kan me ook voorstellen dat je dat liever niet doet. Ik leen liever ook niet, dat is immers weer een schuld erbij. Hoe dan ook, het blijft een pony met een gebruikershandleiding voor de verkoop, met of zonder beenproblemen.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:45

Luckystory schreef:
Ik vind het een beetje schokkend om te lezen hoe snel een levend wezen, waarvan men claimt ervan te houden, als afgeschreven en nutteloos wordt bestempeld.

Een DA heeft geen röntgen-ogen. Wel heel kort door de bocht dus om een paard op basis van 1 buigproef als ongeneeselijk te bestempelen...

Het enige wat ik lees in dit verhaal is dat de beslissing van TS een financiële is.
Dat is natuurlijk haar goed recht.
Een paard dat wat kreupel loopt kost geld om weer in orde te krijgen en een snelle verkoop is momenteel ook uitgesloten. En de ZE is dan nog een factor die het moeilijker maakt. Das een hoop pech natuurlijk.
Maar kom daar dan ook gewoon voor uit. Ipv zo'n zielig topic vol drogredenen...
Ik krijg er dan een beetje de rillingen van om te lezen dat men durft schrijven dat het welzijn van het paard het belangrijkste is. En dat het erom zou gaan wat het beste is voor het paard.
Wat het beste is voor het paard is heel simpel: Dat hij een baasje heeft die de middelen en de wil heeft hem te onderhouden en die hem niet bij het eerste het beste mankement afdankt als oud vuil.

Hier ben ik het helemaal mee eens. _/-\o_

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:58

De verantwoordelijkheid hebben en beslissen over leven of dood van je dier, gelukkig hoef je geen rekenschap af te leggen waarom je je laatste geld uitgeeft aan de huur ipv een kliniek.
Als zij de verantwoordelijkheid op praktisch, emotioneel en financieel gebied niet meer aankan en omdat hij niet oké is niet de handel in kan maar geslacht wordt is dat haar goed recht.
Ik heb een jaar of 6 mijn paard met acute ataxie laten slachten, uiteraard kon hij nog dienen als grasmaaier maar met de andere blessures die los van elkaar geen probleem vormden was dit geen paardwaardig leven. Was het een verdrietige keuze: zeer zeker. Was hij beter af: absoluut vond ik. Een halfblind en slechthorend paard, dat niet goed lopen kan, is vragen voor problemen. Had hij alleen op een veilig paddockje kunnen staan, had hij het vast nog een paar jaar volgehouden, maar ik wil graag dat ze in de kudde lopen. Had ik hem kunnen weggeven; jazeker! Het is mij zelfs verweten dat ik slecht was voor hem, omdat ik hem niet overdeed aan stichting Paard in Nood.. Mijn mening is: ik ben verantwoordelijk voor een goed leven, en gelukkig ook voor een goede dood mocht dit nodig zijn.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:01

Sammyoo schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik begrijp dat de belangrijkste reden om Bodan weg te doen cq laten slachten een financiele is. Wellicht is het eerder geopperd, maar is het niet mogelijk om iets aan je financien te doen? Schrap andere uitgaven, ga meer uren werken, zet dingen die je niet nodig hebt en geld opleveren op marktplaats, ga in een goedkopere auto rijden etc.. Dat tot je financiele positie weer een beetje beter is.
Je woont in het noorden van het land. Daar moet het toch mogelijk zijn om voor een bescheiden prijs een fijne plek voor hem te vinden? Luxe faciliteiten heb je niet nodig.

Als je een dier aanschaft, ben je er verantwoordelijk voor. Dus ook als ze oud en ziek worden. Als je een paard aanschaft kan je er niet van uitgaan dat het altijd een bruikbaar sportpaard blijft. Desnoods maak je een spaarpotje voor zijn pensioen. Het paard heeft jou niet uitgekozen, jij het paard wel.

Ik ben dit wel deels met je eens maar je kan soms niet 10jr in de toekomst kijken. Een paard leeft langer dan de gemiddelde hond/cavia/kat en kost daarbij ook nog eens een flinke duit meer dan het gemiddelde huisdier.

Een dier blijven aanhouden is soms voor beide partijen niet de beste of eerlijkste keuze. Ik heb mijn paard 8jr geleden gekocht, toen had ik zeeën van tijd. Nu heb ik amper tijd en heb ik een hele andere situatie die ik nooit heb kunnen voorzien. Ik kan wel minder werken en dus meer tijd maken, maar dan is er geen geld meer om een paard van te onderhouden. Dus ik zit soms ook weleens in dubio of het eerlijk is voor mijn paard, want hij is echt een aandachtstrekker en vind het geweldig om aandacht te krijgen.

Hij staat goed, is gezond en komt niks tekort maar ik denk soms dat hij het leuker zou vinden om dagelijks bezig te zijn ipv 3x per week. Moet je dan koste wat kost een paard aanhouden omdat je vind dat je er tot het eind van zijn leven voor moet zorgen? Om 1 stelling waar je niet vanaf mag wijken? Is het niet gewoon het belangrijkst om altijd te kijken naar het beste voor het paard en is het niet egoïstisch om te denken dat jij (of in dit geval ik) de enige ben die goed voor mijn paard kan zorgen?

Ik zou het een aantal jaar geleden volledig met je eens zijn geweest maar ik ben er toch anders over gaan denken.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:13

Lieve TS, wat een lastige situatie, en toch ook weer niet. Ik snap dat je financieel niet goed zit, zouden je ouders/familie kunnen bijspringen?
Uitgaande van een buigproef zou ik echt geen paard laten euthaniseren. Mijn eigen paard liep ook niet goed in de buigproef, foto's gemaakt van linksachter, rechtsachter, rug, en 1 voorbeen. "Het probleem" was al snel duidelijk. Een klein chipje (ocd) in zijn rechterachterknie.
Hij is hieraan geopereerd en al met al, 425 euro voor foto's (ca. 30 fotos) en 900 voor de operatie. Mijn paard loopt en rent en heeft nu geen pijn meer. Het is duur ja, maar dat hadden we ervoor over. Mijn paard 6, jouwe 10. Maar 4 jaar verschil. Had ik mijne laten inslapen als hij ongeneeslijk beschadigd was ? Ja. Naar anderen zou ik niet aandurven. Maar als je geen duidelijke diagnose hebt, dan zou je het toch niet over je hart kunnen verkrijgen om hem, 10 jaar jong, in te laten slapen? Een DA heeft geen röntgenogen, en ook geen scanogen of echo-ogen. Natuurlijk zijn zij ook opgeleid, maar zij kunnen er niet inkijken zonder apparatuur.
Mijn keuze zou zijn: onderzoeken in kliniek en daarna een besluit maken!
Mijn PB box staat open :)