Rugprobleem? Slecht zadel? Iets anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Re: Rugprobleem? Slecht zadel? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 18:02

Super mooi beeld zo!! Ga zo door!!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 20:20

Dit heel lage lopen is niet perse ontspanning, helaas. Hiermee kunnen ze een deel van de rug juist vastzetten. Mijn pony liep ook zo laag over de grond, maar had wel rugklachten en juist daarom liep hij zo.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 20:22

Hoe kun je dat dan zien? Of hij dus ontspannen is en de rug gebruikt? Hij liep iig niet zo de hele tijd, hij liep ook gewoon kort en gespannen en dan liep hij ook voltes met dat lage.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 20:25

Op foto is het natuurlijk niet te zien... maar alles hoort mee te bewegen.. dan is het los... je moet echt alles zien mee trillen in de beweging vooral dan de lendelen en boven op de billen... alsof het drilpudding is.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 20:41

Oh ja ik zag wel wat bewegen daar! :j

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 20:47

Eerlijk kon je het bij mijn pony niet echt zien. Wij hoorden het omdat we in eerste instantie blij waren met het laag lopen. Tot we hoorden dat dit vaak juist gedaan wordt om deel van de rug te ontlasten. En dat klopte wel, mijn pony had toen rugklachten.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 20:51

xAnthea schreef:
Oh ja ik zag wel wat bewegen daar! :j

"wel wat" ... dat is niet echt voldoende... :+

Denk trouwens wel dat je altijd beetje "eigen paard-blind" wordt... dus dat er iemand anders naar laten kijken goed is omdat je al zoveel van je eigen dier gezien hebt dat je veranderingen misschien wel opvallen maar er ook dingen gewoon zijn geworden die eigenlijk toch niet zo gewoon horen te zijn.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 20:56

En wat moest jij dan wel doen om die rug te trainen?

Evelijn: ik dacht dat dit wel genoeg was, dus ik heb echt niet gelet op het feit of het daar drilpudding was. Hij liep in het begin best kort en gespannen en toen hij zijn hoofd liet zakken, liep hij ruimer en ook ontspannen. Zijn oren werden ook anders dus ja, dan let ik niet op zn billen of zn lendenen of het daar allemaal aan het bewegen is, want dat wist ik dus niet :') Toen mn oog daar toevallig op viel, was het allemaal aan het bewegen en ik vroeg me toen af wat dat eigenlijk was. Hoeveel dat nou was, dat kan ik moeilijk beschrijven van achter een pc...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 21:42

Ik vind het van de foto's zo goed zien, maar een filmpje zou misschien nog meer informatie geven. Ik zou er wel blij mee zijn als hij zo loopt als hij ontspannen is hoor, voor en achter even grote passen ( of bij benadering in elk geval), zo loopt hij niet te krabbelen.

Inderdaad, sommige osteopaten gebruiken van die stokjes, als het goed is zit daar een bolle kant en een wat scherpere kant aan en dan beginnen ze met de bolle kant. Maar met je vingers kan je het ook proberen, als hij helemaal niet reageert kan je altijd nog iets erbij pakken.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 21:43

Dan zal ik eens iemand moeten meenemen voor te filmen, want foto's maken vond ik al niet zo handig _O-

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 21:48

Dat is herkenbaar, ik heb ook ooit filmpjes gemaakt van het longeren, maar dat was toen niet echt een succes }> .

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 21:48

Je paard loopt op de foto's duidelijk in de voorwaarts neerwaartse tendens.. Voor een paard met ks zo fijn als hij de wervels in zijn rug kan stretchen dat betekent igg dat de uitsteeksels mekaar niet raken en dat hij op deze manier zijn buikspieren kan trainen.. Het uiteindelijke doel is dat hij na enige tijd al zn spieren kan gaan loslaten (de drilpudding), hij zijn binnenachterbeen onder het zwaartepunt kan gaan brengen en hij zijn eigen lijn kan blijven volgen! Het zou super zijn als je dit een 3 gangen uiteindelijk kan met de juiste lengtebuiging..Echt de beginselen van het rechtrichten in mijn ogen..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 21:52

Grappig is dat Biscaya want dat ben ik toch wel weer met je eens :D . Ergens zitten we denk ik helemaal niet ver van elkaar af qua denken, we doen het alleen via een andere achtergrond.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:00

ik zit te denken aan iets van singelnijd (dat betekent bijv dat de singel pijn doet , niet alleen de singel maar gewoon enkele druk bij de buik na een tijdje gereden te hebben gaat de singel vaak losser zitten misschien dat hij na een bok partij rustiger is omdat het zadel dan wat losser gaat zitten? ik heb geen idee ik hoop dat er een goede en logische redenen is en dat je die vindt super veel succes :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:07

Nou jet zijn er het toch nog ergens over eens.. :j
Ach en wat maakt het uit via welke achtergrond je het hebt als het doel maar t zelfde is toch..

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 22:10

Croyslover: mss handig om het topic door te nemen? :)

Ik weet idd ook wat het uiteindelijke doel is maar daar werd hij nu te gespannen van, ging hij weer kort lopen enz, dus ik ga hem eerst gewoon zelf de ruimte geven om wat balans te vinden. :j
En ik zal het dan eens filmen als ik iemand heb die mee wilt gaan. :))

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:26

Dat doe je goed hoor, eerst kijken hoe ver je komt zonder hulpmiddelen en als het echt niet gaat lukken kan je altijd nog een chambon erbij pakken.

Biscaya, :D .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 08:23

Dyonne schreef:
Dit heel lage lopen is niet perse ontspanning, helaas. Hiermee kunnen ze een deel van de rug juist vastzetten. Mijn pony liep ook zo laag over de grond, maar had wel rugklachten en juist daarom liep hij zo.

Precies Dyonne. KS paarden lopen graag zo, omdat een hoge hoofd halshouding ze juist pijn doet.
Het is prima voor nu even (om de rug rust te geven), maar de pony loopt nu nog niet "over de rug" maar op de voorhand. Aan de rug verandert niets.
Hiermee kweek je dus nog geen spieren. Je moet ervoor zorgen dat de pony de buikspieren aan gaat spannen waardoor de rugspieren langer, soepeler en sterker worden. Daarvoor moet je de spieren laten "aanspannen" en dat kan alleen door de achterhand erbij te halen en aan de voorkant wat te begrenzen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 08:32

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:12

Ik ken het topic al. Vanuit het topic foto beoordeling. Ik vind het jammer dat het alleen nog maar een discussietopic is geworden (omdat in heet foto/filmpjes topic weer niet gediscussieerd mocht worden) en dat er maar heel weinig foto's en filmpjes worden gedeeld van de eigen rijkunsten. Zo wordt de "stretch" daar ook een beetje gehyped, alsof het pas is ontdekt terwijl het natuurlijk stap 1 is van de basisopleiding van een paard. Maar goed, weer off topic. :D

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 11:17

Oke, dus dit is dan maar iets tijdelijk. Wel vraag ik me af wat een chambon dan anders doet? Een chambon zit aan de voorkant, dus hoe wordt die achterhand dan geactiveerd? Kan ik dan beter niet met dubbele longe werken?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:27

Als je pony makkelijk zo naar beneden loopt heeft chambon nauwelijks iets toe te voegen.
Als je handig bent met dubbele longe kan je beter zijn achterhand erbij houden.
Denk vooral aan de activiteit dus weet hoe je de longeerzweep goed gebruikt om zijn passen te verruimen en activiteit (niet meteen snelheid) op te wekken.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:54

Ja dubbele lijnen..Veel beter idee!!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 14:23

Het lastige van het longeren met dubbele lijnen is toch wel dat je dan al snel teveel aan de voorkant doet, ook als je de achterhand juist wil activeren. Dan krijg je als het tegenzit alsnog een paard dat "in de krul" loopt en zijn rug niet goed kan gebruiken.
Het is erg leuk om te doen en ik doe het wel als afwisseling, maar je moet erg goed opletten hoe je de lijnen vastmaakt en of hij dan niet teveel gaat duiken ( neus achter de loodlijn) of teveel met zijn neus omhoog gaat komen.

Ik zou voorlopig even doorgaan zoals je het nu doet totdat hij echt voorwaarts-neerwaarts blijft en dan pas iets zoeken om hem iets hoger in te kunnen stellen, wat trouwens met een chambon ook kan...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:12

xAnthea schreef:
Oke, dus dit is dan maar iets tijdelijk. Wel vraag ik me af wat een chambon dan anders doet? Een chambon zit aan de voorkant, dus hoe wordt die achterhand dan geactiveerd? Kan ik dan beter niet met dubbele longe werken?

De achterhand activeren doe je eigenlijk zelf. :D Dubbele lijnen is nog beter (als je daar handig in bent). De gevaren daarvan schetst Jet eigenlijk al.
De chambon geeft net dat beetje begrenzing dat nodig is om de spieren van je pony te trainen. Nu aan de longe gebeurt er voor de spieren eigenlijk niets.