Urine slaat wit uit en niet te zuinig ook!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Urine slaat wit uit en niet te zuinig ook!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:36

O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 09:53

DA belt net en er is weinig aan de hand volgens hem. Krijg het nog over dr mail en sommige waarden waren licht verhoogd maar niet noemenswaardig.

Dus moet het op PMS / overgangsklachten gaan gooien denk ik...

Ben wel opgelucht en vind het niks erg dat ik er de laatste keer te veel van heb gemaakt , nu weet ik het zeker, dat het dus niets ernstigs is.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 10:54

Fijn dat er niks ernstigs aan de hand is! +:)+

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:07

Goed dat je nu in elk geval weet dat de waarden niet of weinig afwijken. Hopelijk is het nu weer helemaal over en blijft dat zo. Dan kan je weer lekker gaan genieten van je lieve knolliebollie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:09

Nu heb ik eindelijk de bloeduitslagen en urine onderzoek op de mail gehad (tenminste eindelijk, bleek tussen de spam te staan, dus was nog eigen schuld ook).

Nu zag ik geen extreme verschillen in het bloed, wel paar kleine afwijkingen, maar het CK = 473 terwijl dat max. 260 mag zijn. Waar staat dat ook al weer voor?

En in de urine is calcium carbonaat gevonden? Met een flinke uitschieter naar boven op het tabel?
DA belt mij terug, want vind het vreemd dat daar niets over gezegd is, maar ik heb dus geen idee of dat goed is of niet?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:12

Veel nierstenen zijn van calcium...

Ck creatinikinase, heeft vaak met de hartspier te maken (soms met andere organen die veel energie verbruiken). Spier afbraak.

Edit: wel wiki maar t klopt wel wat er staat.

Edit 2: de link. :+
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Creatinekinase
Laatst bijgewerkt door Quir op 25-11-15 15:15, in het totaal 2 keer bewerkt

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:14

Calciumcarbonaat kan wel echt de reden zijn dat de urine zo wit uitslaat. Ik ben chemicus en pure calciumcarbonaat is een wit poeder, lijkt dan een beetje qua structuur op poedersuiker.

Wat het met het paardenlichaam doet weet ik niet, is wel een aandachtspunt voor de dierenarts denk ik.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:16

Wat raar dat de dierenarts jou dan heeft verteld dat alle waarden normaal waren. Ik heb geen verstand van dit soort uitslagen, alleen geloof ik dat mijn kat met nier problemen ook een hoge ck heeft, maar misschien haal ik het door elkaar met iets anders. Benieuwd wat deze uitslag precies betekent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:18

Dus de CK verhoogd is dan wel te verklaren, als paard effe gestresst is tijdens het bloedprikken en onderzoek?

Kan jij bloeduitslagen begrijpen Quir? Want ik wil hem best hier neer zetten, want ik snap er eigenlijk niet veel van...

Dank je Sjouk, hier ben ik dan toch wel even een beetje raar van. Want tegen mij is hier niets over gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:49

Afbeelding

En hieronder dan de uitslagen van het bloed:

Test Result Sign Reference value Unit Remark
Equine Screening

Serum electrophoresis
(agarose gel)
Total protein 59 55 - 75 g/l
Albumin (%) 59.0 48.1 - 62.3 %
alpha-1 globulin (%) 1.4 -- 3.2 - 5.0 %
alpha-2 globulin (%) 10.5 9.5 - 13.5 %
beta-1 globulin (%) 11.4 ++ 4.9 - 10.7 %
beta-2 globulin (%) 5.6 4.0 - 9.2 %
gamma globulin (%) 12.1 10.7 - 19.2 %
Albumin (abs.) 34.9 26.0 - 47.0 g/l
alpha-1 globulin (abs.) 0.8 -- 1.8 - 3.8 g/l
alpha-2 globulin (abs.) 6.2 5.2 - 10.1 g/l
beta-1 globulin (abs.) 6.8 2.7 - 8.0 g/l
beta-2 globulin (abs.) 3.3 2.2 - 6.9 g/l
gamma globulin (abs.) 7.2 5.9 - 14.4 g/l
Alkaline phosphatase 101 < 450 U/l
LDH 408 + < 400 U/l
GGT 11 < 30 U/l
Bilirubin (total) 34.0 8.6 - 59.9 umol/l
CK 473 + < 260 U/l
Creatinine 103 < 177 umol/l
Urea (BUN) 4.6 3.6 - 7.1 mmol/l
Haemogram
Leukocytes 6.3 5 - 10 G/l
Erythrocytes 8.1 6.0 - 12.0 T/l 1)
Haemoglobin concentration 13.1 11 - 17 g/dl
Packed cell volume (PCV) 34 30 - 50 %
MCV 42 37 - 55 fl
MCH 16 13 - 19 pg
MCHC 39 + 31 - 36 g/dl
Thrombocytes 94 90 - 300 G/l

Differential blood count
Basophils 0 0 - 2 %
Eosinophils 2 0 - 4 %
Segmented neutrophils 58 45 - 70 %
Lymphocytes 35 20 - 45 %
Monocytes 5 0 - 5 %
Basophils (absolute) 0 /ul 2)
Eosinophils (absolute) 101 40 - 350 /ul
Segmented neutrophils (abs) 3665 3000 - 7000 /ul
Lymphocytes (absolute) 2219 1500 - 4000 /ul
Monocytes (absolute) 342 40 - 400 /ul

Note:

1)
Erythrocytes Packed cell volume
Thoroughbred: 8.0 - 12.0 T/l 35 - 50 %
Warmblood: 6.5 - 9.0 T/l 33 - 45 %
Coldblood: 6.0 - 9.0 T/l 32 - 44 %
Pony: 5.5 - 8.5 T/l 30 - 40 %

2)
Basophils up to 200/ul are considered normal in the literature.

*** Final report *** validated by Dr. Haas (Tierarzt)

Ik heb de afwijkingen even dikgedrukt als het goed is.
Ik zou dan zo graag weten welke waardes er dan precies voor de nieren zijn? Weet iemand dit?
Ik zit al te googlen, maar kan alleen maar vinden dat calcium carbonaat normaal is om te vinden in urine van paarden.
Pfff, ik zit effe te balen nu zeg...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-11-15 16:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:07

Ik zie al wel dat ik ck door elkaar haalde met creatinine. Dat en ureum was bij mijn kat met nier problemen altijd verhoogd. Zijn ldh en ck niet de spier waarden?
Edit, hoop dat iemand zich meldt die er wel verstand van heeft :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:12

Ja dat van de ldh en ck dacht ik ook altijd en dat heeft Quir hier ook al uitgelegd, waarvoor dank! iedereen trouwens hoor, fijn dat jullie zo mee proberen te denken.

Het idiote is dan wel, dat bij Lona, de creatinine en ureum juist normaal zijn, wat dan dus idd niet echt aan nierproblemen doet denken. En het blaasonderzoek en echo daarvan waren natuurlijk ook helemaal goed!
Heb dus alleen geen idee of die calcium carbonaat normaal is.
Hoop dat DA snel terugbelt, vind het niet leuk!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:18

Even voor de duidelijkheid ik kan je niet echt verder helpen met de uitslagen, maar het plaatje met de grote piek is niet de uitschieter van calcium carbonaat.

Het is een plaatje van de percentages die je eronder ziet staan uit het serum onderzoek.
Albumine is de eerste piek , dan volgen er een aantal alpha en beta piekjes en een gamma piek
Uit het patroon kan je dierenarts vaak al halen of er een afwijking is in 1 van de pieken of in meerdere pieken. Elke piek wijst op bepaalde lichaamsfuncties, dus een afwijking in de piek van albumine wijst op andere lichamelijke oorzaken dan een piek bij gamma.

Nou moet ik zeggen (van wat ik nog kan herinneren van stage) ziet deze er idd niet raar uit :n
Maar pin mij er niet op vast, ik deed eigenlijk alleen maar honden en katten pieken bekijken.

edit: typfoutje
Laatst bijgewerkt door Anoli op 25-11-15 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:20

Voel ik mij even :o? nu dan zeg...
Dank je wel anoli ,ik zal het proberen te wijzigen in mijn post.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:23

Dat geeft toch niks? Als je DA niet uitlegt wat dat plaatje is dan is het ook best logisch dat je zoiets denkt. Ik doe toevallig een laboratoriumopleiding waardoor ik dit soort plaatjes leer beoordelen. Anders had ik het ook niet geweten hoor.

Daarnaast is je LDH misschien wel iets boven de maximumwaarde, maar ik heb geleerd dat dit zeker nog niet echt te noemen is als verhoging. Elk paard heeft zijn eigen waarden in gezonde toestand en de referentiewaarden zijn gemiddelden, maar he je hebt altijd bijzondere dieren of mensen die er net onder of boven vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:28

Nou dat plaatje was ook apart bijgevoegd en daaronder stond precies dat van het calcium carbonaat dat gevonden was in de urine.
Dus ik dacht inderdaad dat dit een uitschieter was, maar nu weet ik dus eigenlijk helemaal niet of het normale waarde is geweest wat gevonden is in de urine.

En dat van de LDH en CK had ik ook zo geleerd vroeger, bij spierbevangen bijvoorbeeld, moeten die waardes nog veel hoger zijn dacht ik?

Hahaha, dan is er straks toch geen donder aan de hand en ben ik mij meer om niets de tandjes geschrokken...

Thanks Anoli!!

Heb net dus DA aan de telefoon en je had dus gelijk Anoli!
:D Wat een timing hee, ik voel mij echt heel erg blond, maar calcium carbonaat was normaal gehalte in de urine, dus moet mij echt geen zorgen meer maken.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:38

Nou gelukkig maar toch?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:34

Gadverdamme , story continues. Vanochtend weer tot 2x aan toe poging tot plassen en niks eruit komen en vertoont duidelijk pijn als ik ter hoogte van blinde darm zijkant , rechter rug aanraak. DA al gebeld, zit te wachten op terugkoppeling , maar Google maakt mij bang...

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:59

Jakkes wat naar dat de klachten blijven aanhouden. Hopelijk komt er nu wel meer duidelijkheid over wat er aan de hand is.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:17

Het lijkt toch wel een regelmatig terugkerend iets als ik jouw berichten zo nog eens doorlees. Zou het dan echt niet iets met haar hormoonhuishouding te maken kunnen hebben? Zit ze misschien weer tegen de hengstigheid aan? In de winter kan dat wat minder vaak zijn dan in het najaar, dus het is toch een optie. Naar hoor, steeds je paard niet in orde en niet kunnen vinden wat er mis is. Sterkte ermee hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:50

DA is geweest, kon niets vinden; ze toonde volgens haar prototype merrie gedrag door geïrriteerd te reageren op elke aanraking. En prompt deed ze niet meer zo kwaad reageren toen ik weer op die zelfde plek drukte...
Blaasontsteking, nieren, kan het gewoon allemaal niet zijn, ivm voorgaande onderzoeken, waar niets uitkwam.
Enige optie die zij mij kon geven, was er praziquantel/moxidectine in te gooien en lijnzaad te gaan voeren. heb zelf al abprazole besteld en zit ik op te wachten.
Ze opperde ook nog een bloedonderzoek op hormonen, waar ook een best prijskaartje aan zit en vroeg daar op door, maar dan zou de enige opties mocht dit zo zijn, regumate of knikker er in. Hier ga ik nog eens even over nadenken.
Regumate wilde ze niet zo zonder onderzoek proberen, dus ga ook maar monnikspeper geven.

Of opladen en naar Utrecht brengen voor algeheel onderzoek. Maar daar heb ik serieus het geld niet voor op moment, of vind ik de klachten er erg genoeg voor.

Baal echt ontzettend, ik voel dat ze gewoon niet lekker gaat, maar heb nu echt geen idee.
Op de kliniek vinden ze nu onderhand echt wel dat ik mij aanstel denk ik zo, maar toch...
Mijn gevoel heeft mij in het verleden nooit in de steek gelaten.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:37

Lastig inderdaad, maar Utrecht zou ik je niet zo één twee drie aanraden. Die weten ook lang niet altijd raad met dit soort vage klachten. De merrie die ik nu heb ( is de vierde in mijn leven) kan soms ook zo heftig geïrriteerd doen bij elke aanraking. Lastig, want ik zie er geen aanleiding toe, maar er zal haar dan toch iets dwars zitten op dat moment. Dat kan de volgende dag weer over zijn, of alleen onder haar buik of alleen op haar rug, ik kan er geen touw aan vastknopen. Bij haar is twee jaar geleden KS geconstateerd, toen was ze helemaal heftig in haar reacties op aanrakingen, maar toen zat ze ook van top tot teen vast in haar spieren. Inmiddels heeft ze van de KS totaal geen last meer, ik houd haar wel goed warm door op tijd een dikkere deken op te leggen, misschien verkrampt die van jou ook wat sneller dan een normaal paard, waardoor je in een vicieuze cirkel naar beneden raakt. Totdat er weer iets gebeurt waardoor je merrie weer kan ontspannen en het weer over is voor een tijdje.

Geen idee hoor of je hier iets mee kan, Regumate of knikker lijken me niet echt een optie, tenzij het echt niet anders op te lossen zou zijn, maar ik zou het dan ook meer in homeopathie of fytotherapie zoeken.

Dit is misschien nog wel een interessant artikel: http://www.thermografischonderzoekpaard ... j-merries/ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:52

Ik ken deze merrie dus al bijna 10 jaar en ze is nu ruim 8 jaar van mij.
En het is een Dominant paard, Dramaqueen en aandachtstrekker ook, maar een zuur kreng is het toch zeker niet en al helemaal niet bij mij.

Buiten dat, is het een ontzettende bikkel voor zichzelf; heb al bloedsporen van ik weet niet hoe lang veroorzaakt met haar, terwijl zij vrolijk doordraaft, hoefzweer hoor ik ook altijd achteraf van hs.

En hoe begrijpelijk ook, kreeg ik toch het idee van DA, dat ik mij te druk maakte om niks en daar wil ik toch niet helemaal aan eigenlijk, ik blijf mijn merrie wel serieus nemen, juist omdat ik zo goed kijken moet.
En het verklaart het verkrampt proberen te plassen, zonder dat er wat uit komt, natuurlijk al helemaal niet.
Maar aan de andere kant; we hebben alles wat dat betreft toch al goed uitgesloten, door de echo en het urine en bloedonderzoek.

Had toch al besloten om weer de balancer te bestellen voor de wintermaanden en zal gelijk voor een heel jaar een divers asortiment aan wormenkuren bestellen, zodat ik daar ook alles mee kort sluit.

Abprazole is al besteld en mocht dit alles nu echt niet werken, dan ga ik denk ik maar eens op zoek naar een osteopaat/fysio voor haar.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 10:09

Hmm wat vaag Claudia. Mocht je gaan voor een osteo of fysio laat het dan even weten. Die wil ik namelijk ook laten komen. Kunnen we wellicht de reiskosten delen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 10:14

Ja is goed, maar eerst hier even financieel van bekomen hoor! Als jij een goeie weet houd ik mij aanbevolen trouwens.