Jotoma schreef:@dieseltje: behalve meelezen zou ik het prettig vinden om ook je ervaringen te lezen. Voor mijn DA is dermequin relatief nieuw, ondanks dat in de bijsluiter stond om idd een interval van 4 dagen te houden, zijn wij na een dikke week pas verder gaan smeren. Komende dinsdag zit er weer een week tussen met smeren.
Kan je me vertellen waar de zes weken pauze na de 2e smeersessie op is gebaseerd? Ben even op zoek naar learnings. Mijn da heeft nog wel contact met de hoofdleverancier van dermequin, maar behandelt verder op gevoel omdat de ervaring er nog niet is.
Dank alvast voor het delen. Wat een joekel moeten jullie weghalen! Als hij nodulair is en niet groter dan 2cm dan was bevriezen een optie, anders juist niet. Ben benieuwd ho de behandeling bij jou verloopt en welke keuzes je gaat maken. Heel veel succes.
Hoi Jotoma,
Bedankt voor je reactie. Bij mijn paard is het inderdaad een hele flinke plek. Ik heb voordat ik ging smeren de rand rondom de plek wat geschoren en kon het toen opmeten en schrok dat het in een jaar tijd toch zo erg was gegroeid. Als het puur cosmetisch was geweest had ik er niets aan gedaan maar bij de jaarlijkse enting en tandencontrole gaf mijn dierenarts aan dat de sarcoïd actief was en in haar ogen snel aan het groeien. Omdat ik mijn paard meermaals per dag zie accepteer ik hem met zijn sarcoïd en zie ik groei van de plek natuurlijk niet zo duidelijk als iemand die hem maar af en toe ziet.
Mijn dierenarts gaf aan dat wegsnijden eigenlijk geen optie is omdat het dan meestal terugkomt. Bevriezen, dat zou meermaals moeten onder plaatselijke verdovingen en is door het formaat geen ideale behandelmethode. De behandeling in Utrecht is met een soort vaccinaties of entingen die ze plaatsen rondom de sarcoïd met een duur en vies middeltje, ik geloof dat ze het een pest-vaccin noemde of zoiets, maar in haar ogen was dit nog een stap te ver en konden we het best eerst dermequin proberen.
Hier is binnen de praktijk al wel wat aan ervaring met het middel. Bij 90% van de paarden waarbij het middel wordt toegepast werkt het in op de sarcoïd en zal er een lichamelijke reactie hierop komen. Uiteindelijk (na 2 smeerrondes) zal bij ongeveer 45% de sarcoïd verdwenen zijn en bij de andere 45% zal het kleiner zijn geworden. Afhankelijk van wat er overblijft zou bevriezing een optie zijn of mogelijk nogmaals gaan smeren om het resterende weefsel weg te krijgen. Bij een tweede keer smeren zou je ook al sneller reactie moeten krijgen qua korstvorming en afstoting omdat de stof dan niet meer lichaamsvreemd is en het er directer mee aan de slag kan.
De arts vertelde dat ik dus na de eerste 6 dagen smeren 4 dagen moet wachten om te zien wat het lichaam gaat opruimen/afstoten. Vervolgens dan weer voor 4-6 dagen smeren op wat er nog over is aan korst, niet meer smeren op de al open plekken, dat heeft geen zin (zoals het ook geen zin heeft om het op gezond weefsel te smeren, daar zal het niet op werken). Vervolgens raadt ze me dan aan om 6 weken te wachten met een vervolg van de behandeling in welke vorm dan ook omdat het lichaam echt 6 weken nodig heeft om te herstellen van de smeersessie en om dan dus goed te kunnen beoordelen wat er overblijft.
Op dit moment begint de rand wat omhoog te komen, maar er brokkelt nog weinig echt af. Ik zal dus dinsdag weer starten met smeren. Gezien de grote plek en het miniscule potje zalf is het maar de vraag hoeveel dagen ik nog kan smeren....
Hij heeft er goed last van, rolt meer en probeert erbij te komen maar hij kan er niet bij. Aan de ene kant is dat fijn, aan de andere kant zou hij door bijten/schuren of net wat mogelijk wel de korst zelf (per ongeluk) sneller verwijderen. Aan de ene kant zou ik graag die korst eraf willen kijken, aan de andere kant ben ik bang voor wat er dan overblijft, hoe dat eruit zal zien. Daar waar ik het een beetje kan zien is er bloederig/wittig weefsel zichtbaar, niet fraai en ziet er best ranzig uit.
Als er onder de korst een soort van schaafwond zit (als dat dus na verdwijnen van de korst overblijft) dan hoef je er eigenlijk niets op te smeren en kan het lichaam dit helen. Als er een open wond achter blijft dan wordt honingzalf aanbevolen.
Ik zal hier mijn bevindingen posten en wens jou ook veel succes. Ben blij dat ik dit onderwerp heb gevonden!
Laatst bijgewerkt door dieseltje op 25-10-15 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt