[VOLG] Behandeling sarcoid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 14:04

Vandaag is de DA geweest, zeer tevreden met hoe t gaat. De sarcoid wordt steeds kleiner en ook vandaag zat er weer dode huid aan.
Om die reden twijfelden we even of we nog verder gaan smeren, maar besloten toch nog even door te gaan. Nu weer max 6 dagen smeren, met een goed vooruitzicht.

Toen ik het er net op wilde smeren vielen er al gelijk weer korsten af waardoor de sarcoid weer bloot ligt. Mn paard stapte ff weg, maar verder liet hij toe. Normaliter smeer ik pas als ze op stal staan, nu weet ik waarom: in het land ging hij gelijk rollen met als resultaat dat er gelijk zalf + bloed aan de andere huid was gesmeerd en t praktisch al vd sarcoid af was.. Lekker handig om de smurrie schoon te krijgen midden in t land, waar de kudde vooral lekker speels was :)

Enfin, ik houd jullie op de hoogte.

tita

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:13

Succes klinkt naar maar is positief begrijp ik

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 22:55

Sarcoid is aanzienelijk geslonken tov de vorige keer. Het proces verloopt hetzelfde, de plek wordt weer hard en iets zwelling bij de koker en in de lies.

Smeren liet hij prima toe. Hierbij een foto van na t smeren. Er is 1 bultje, formaat 10 cent muntstuk, in 't midden, glanst iets maar moeilijk om door de flits te laten zien:

Afbeelding

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 07:26

Ben heel benieuwd hoe het nu gaat met je paard en de sarcoid?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 10:21

Gister was dag 7 van de nieuwe smeer-sessie. Doordat ik de helft minder heb gesmeerd (helft kleinere plek) heb ik ook de helft van t potje nog over. De korst is er al afgevallen en nog steeds is de sarcoid aanwezig. Ik weet dat de zalf nog zeker een week doorwerkt, maar ik heb niet de verwachting dat de hele plek dan verdwijnt. Het zou nog wel kunnen omdat hij de vorige keer na een week zo enorm gekrompen is, dat het misschien nu wel helemaal weg gaat.

De plek is nu erg bloederig en opgezwollen. Mn paard trekt nu ook zijn been in en draait weg. Slaan doet hij gelukkig niet, maar leuk vind hij het echt niet.

Een foto van gister, na de foto heb ik het drooggedept en honingzalf gesmeerd.

Afbeelding

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:06

Het zal mij niet verbazen als ie van binnenuit weer naar buiten komt

Jotoma ongelofelijk zo'n wond van een zalfje

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 15:31

Dat is de vorige keer al gebeurd. De bult die er nu zit is het geen wat al onderhuids zat.
Ja, het is geen leuk zalfje idd.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 17:30

Je bent op de goede weg! :)
Even volhouden nog, wat een geluk dat je paard het zo fijn toe laat!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 18:21

brigitte2 schreef:
Ik volg met interesse jouw proces. Ook mijn paard heeft een sarcoid, wij behandelen met efudix. Na de eerste smeerbeurt lijkt het nu toch weer terug te komen. En gaan we dus opnieuw smeren. Ik wens je heel veel sterkte en succes! Hopelijk ben je snel van dat rotding af.

Wat is edufix precies en hoe ziet de behandeling er dan uit? Balen dat het terugkomt :( heb je ook al andere behandelingen geprobeerd? Waar zit de sarcoid? Zoals je wel door hebt, ik ben ook erg geinteresseerd in hoe de behandeling bij jou verloopt!

@jasmijn: thanks, daar ben ik ook blij mee.

Pjodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:34

Die van mijn pony is inmiddels verwijderd. Omdat haar sarcoid op haar lip zat kan ik niet met te chemische zalfjes aan de slag want ze likt alles op. Het lijkt helemaal verwijderd te zijn volgens de patholoog (en bevestiging dat het een sarcoid is en geen melanoom), dus nu hopen dat het ook echt weg blijft.. De hechtingen heeft ze er natuurlijk uitgesloopt (2 keer) dus nu is het een open wond en laten we het ongehecht helen. Ben heel benieuwd hoe het er uiteindelijk uit gaat zien maar als dat ding maar niet terugkomt ben ik blij!
Ik hoop dat het bij jouw paardje de goede kant op gaat Jotoma, ik sluit me aan bij voorgaande reacties dat de reactie op de zalf wel enorm heftig is!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 19:07

Fijn dat hij weg gehaald is Pjodje. Het lijkt me ook een lastige plek om hechtingen heel te laten.
Hoe verzorg jij de wond nu?
Mesitran werkt bij ons heel goed en lees er ook goeie verhalen over.

Ja, ik ben het ook met iedereen eens. Vandaar ook mijn twijfel, als het over een week nog niet weg is, wat dan? Ik had zelf bedacht max 3x te gaan behandelen met dermequin, maar ik weet niet of ik mijn paard dit nog een 3e keer aan wil doen.

Vandaag was de plek alweer wat meer dicht. Maar behandelen vind hij echt niet prettig. Ik dep t alleen nog schoon met een gaasje en dan mesitran erover. Dat laatste gaf hem veel ongemak.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 21:56

Het klinkt wel ingrijpend, ondanks dat er geen wond was nadien. Super vervelende plek. Alle klinieken die ik heb gebeld zouden ook als 1e optie voor wegsnijden zouden gaan. De enige die dat niet zou doen was Knottenbelt en ik zou zelf ook te benauwd zijn voor t terugkomen. Daar aast wil ik mijn paard niet onder volledige narcose hebben.
Misschien zou ik ik nog denken aan aanstippen. Werd ook nog als suggestie door Emmeloord gegeven. Is dat voor jou nog een optie?

Ik had bij mijn paard er nog 3 platte, onderhuidse bij zitten. 2 zijn met virex-creme verdwenen, 1 nu met dermequin en nu alleen de hardnekkigste nog die onderhuids dus vrij fors blijkt te zijn.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 23:23

Ja, plaatselijk verdoven is voor mij ook een vereiste. Hopelijk zijn we beide na het smeren gewoon klaar. Heel veel succes. Als je wil, zou ik het interessant vinden als je je updates wil delen.

Nath010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 13:41

Heb je een nieuwe update voor ons Jotoma? Ik ben erg benieuwd of de sarcoid volledig zal verdwijnen bij jouw paard.

De plek bij mijn paard groeit echt mooi dicht. Ik smeer nog dagelijks met mesitran maar dit hoeft misschien nog maar een week, er is nog maar een open plekje van 1cm en bijna 4 maanden verder vanaf de kliniek. Daarna ga ik met litteken creme smeren. Ben eigenlijk ook wel blij dat ik meteen voor de 'agressievere' knottenbelt heb gekozen en het meteen in 1 x weggebrand is. Uiteindelijk hebben ze van alle behandelingen wel last en pijn denk ik.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 15:43

Wel een update, maar niet met foto.
Het ontwikkelt zich hetzelfde als de vorige keer. De sarcoid is wederom gekrompen, maar nog niet helemaal verdwenen. Ik ben er nog niet overuit hoe ik verder wil behandelen (nog een keer smeren, of eerst bevriezen).
Ik smeer ook dagelijks met mesitran en elke dag haal ik er weer korstjes dode huid vanaf.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:30

Ben benieuwd naar de foto's.
Jammer dat het nog niet helemaal weg is.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:41

Hallo allemaal, ik kom even meelezen en meekijken omdat ik momenteel mijn paard ook aan het behandelen ben met Dermequin XT vor een sarcoïd in zijn hals van 8 bij 5,5 cm, Ik heb nu 6 dagen gesmeerd en er zit een kort op, het is geen bul geworden maar een harde platte schijf die nu aan de zijdes wat begint los te komen. Ook vloeit er nu aan de onderzijde op twee plekken wat bloed en pus uit. Ik moet nu 4 dagen wachten en dan weer beginnen met een smeersessie. Daarna 6 weken wachten om te zien hoe hij herstelt en wat het vervolg van de behandeling zal zijn, aangezien het zo groot is zullen we het vast niet helemaal weg gaan krijgen. Mogelijk dus nog eens smeren of bevriezen of bezoekjes aan de faculteit in Utrecht voor speciale injecties.

Ik vind het wel spannend allemaal, mijn paard is echt een bikkel, keihard voor zichzelf en heeft nog nooit zo duidelijk laten blijken dat iets hem pijn doet. Hij heeft er duidelijk last van, al mag ik hem gewoon aanraken en verzorgen gelukkig. Sneu, heb met hem te doen en hoop dat het allemal niet voor niks zal zijn.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 22:35

@dieseltje: behalve meelezen zou ik het prettig vinden om ook je ervaringen te lezen. Voor mijn DA is dermequin relatief nieuw, ondanks dat in de bijsluiter stond om idd een interval van 4 dagen te houden, zijn wij na een dikke week pas verder gaan smeren. Komende dinsdag zit er weer een week tussen met smeren.
Kan je me vertellen waar de zes weken pauze na de 2e smeersessie op is gebaseerd? Ben even op zoek naar learnings. Mijn da heeft nog wel contact met de hoofdleverancier van dermequin, maar behandelt verder op gevoel omdat de ervaring er nog niet is.

Dank alvast voor het delen. Wat een joekel moeten jullie weghalen! Als hij nodulair is en niet groter dan 2cm dan was bevriezen een optie, anders juist niet. Ben benieuwd ho de behandeling bij jou verloopt en welke keuzes je gaat maken. Heel veel succes.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:47

Jotoma schreef:
@dieseltje: behalve meelezen zou ik het prettig vinden om ook je ervaringen te lezen. Voor mijn DA is dermequin relatief nieuw, ondanks dat in de bijsluiter stond om idd een interval van 4 dagen te houden, zijn wij na een dikke week pas verder gaan smeren. Komende dinsdag zit er weer een week tussen met smeren.
Kan je me vertellen waar de zes weken pauze na de 2e smeersessie op is gebaseerd? Ben even op zoek naar learnings. Mijn da heeft nog wel contact met de hoofdleverancier van dermequin, maar behandelt verder op gevoel omdat de ervaring er nog niet is.

Dank alvast voor het delen. Wat een joekel moeten jullie weghalen! Als hij nodulair is en niet groter dan 2cm dan was bevriezen een optie, anders juist niet. Ben benieuwd ho de behandeling bij jou verloopt en welke keuzes je gaat maken. Heel veel succes.

Hoi Jotoma,

Bedankt voor je reactie. Bij mijn paard is het inderdaad een hele flinke plek. Ik heb voordat ik ging smeren de rand rondom de plek wat geschoren en kon het toen opmeten en schrok dat het in een jaar tijd toch zo erg was gegroeid. Als het puur cosmetisch was geweest had ik er niets aan gedaan maar bij de jaarlijkse enting en tandencontrole gaf mijn dierenarts aan dat de sarcoïd actief was en in haar ogen snel aan het groeien. Omdat ik mijn paard meermaals per dag zie accepteer ik hem met zijn sarcoïd en zie ik groei van de plek natuurlijk niet zo duidelijk als iemand die hem maar af en toe ziet.
Mijn dierenarts gaf aan dat wegsnijden eigenlijk geen optie is omdat het dan meestal terugkomt. Bevriezen, dat zou meermaals moeten onder plaatselijke verdovingen en is door het formaat geen ideale behandelmethode. De behandeling in Utrecht is met een soort vaccinaties of entingen die ze plaatsen rondom de sarcoïd met een duur en vies middeltje, ik geloof dat ze het een pest-vaccin noemde of zoiets, maar in haar ogen was dit nog een stap te ver en konden we het best eerst dermequin proberen.

Hier is binnen de praktijk al wel wat aan ervaring met het middel. Bij 90% van de paarden waarbij het middel wordt toegepast werkt het in op de sarcoïd en zal er een lichamelijke reactie hierop komen. Uiteindelijk (na 2 smeerrondes) zal bij ongeveer 45% de sarcoïd verdwenen zijn en bij de andere 45% zal het kleiner zijn geworden. Afhankelijk van wat er overblijft zou bevriezing een optie zijn of mogelijk nogmaals gaan smeren om het resterende weefsel weg te krijgen. Bij een tweede keer smeren zou je ook al sneller reactie moeten krijgen qua korstvorming en afstoting omdat de stof dan niet meer lichaamsvreemd is en het er directer mee aan de slag kan.

De arts vertelde dat ik dus na de eerste 6 dagen smeren 4 dagen moet wachten om te zien wat het lichaam gaat opruimen/afstoten. Vervolgens dan weer voor 4-6 dagen smeren op wat er nog over is aan korst, niet meer smeren op de al open plekken, dat heeft geen zin (zoals het ook geen zin heeft om het op gezond weefsel te smeren, daar zal het niet op werken). Vervolgens raadt ze me dan aan om 6 weken te wachten met een vervolg van de behandeling in welke vorm dan ook omdat het lichaam echt 6 weken nodig heeft om te herstellen van de smeersessie en om dan dus goed te kunnen beoordelen wat er overblijft.

Op dit moment begint de rand wat omhoog te komen, maar er brokkelt nog weinig echt af. Ik zal dus dinsdag weer starten met smeren. Gezien de grote plek en het miniscule potje zalf is het maar de vraag hoeveel dagen ik nog kan smeren....
Hij heeft er goed last van, rolt meer en probeert erbij te komen maar hij kan er niet bij. Aan de ene kant is dat fijn, aan de andere kant zou hij door bijten/schuren of net wat mogelijk wel de korst zelf (per ongeluk) sneller verwijderen. Aan de ene kant zou ik graag die korst eraf willen kijken, aan de andere kant ben ik bang voor wat er dan overblijft, hoe dat eruit zal zien. Daar waar ik het een beetje kan zien is er bloederig/wittig weefsel zichtbaar, niet fraai en ziet er best ranzig uit.
Als er onder de korst een soort van schaafwond zit (als dat dus na verdwijnen van de korst overblijft) dan hoef je er eigenlijk niets op te smeren en kan het lichaam dit helen. Als er een open wond achter blijft dan wordt honingzalf aanbevolen.

Ik zal hier mijn bevindingen posten en wens jou ook veel succes. Ben blij dat ik dit onderwerp heb gevonden!
Laatst bijgewerkt door dieseltje op 25-10-15 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Totje5mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:57

Hoi! ik heb niet alles gelezen. Mijn paard had ook een sarcoid in zn bilspleet. :') Na de eerst ronde smeren was het er nog niet af, toen moeten doorsmeren en toen viel die er wel af! Wij smeerden rond de wond vaseline zodat het niet verder uitdroogde.

Edit: weet niet meer welk goedje het was, kan het wel uitzoeken als je het wilt weten. :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 20:33

@dieseltje: super bedankt voor je reactie. Ik wordt er iets rustiger van, je geeft heel veel informatie waar ik naar op zoek ben!
Na de eerste smeerronde is die bij mij gekrompen, bij de tweede ronder werd het inderdaad veel sneller een korst en viel er ook heel sneek vanaf. Maar, hij is er nog niet helemaal vanaf. Het is nu nog open, daar smeer ik alleen honingzalf op voor herstel. Maar bij t schoonmaken gaat het steeds weer open omdat er korstjes en nog dode huid mee gaan. T blijft wat bloederig en gevoelig. Voor mijn gevoel gaat het herstel na de tweede keer slechter dan de eerste keer. Ik ga dinsdag mijn da bellen, ben benieuwd of die hetzelfde advies geeft mbt de 6 weken herstel.

Vwb jouw paard zijn/haar korst, de eerste keer duurde dat bij mij ook lang. In denk dat hij (uit mn hoofd) na 1,5 a 2 weken pas er volledig is afgevallen. De tweede keer was dat al na 8 dagen. Dus dat zal bij jou ook wel goed komen.

Mag ik vragen welke kliniek jouw helpt? Ik heb emmeloord, utrecht en wolvega gebeld. Die wilden allemaal wegsnijden, maar ik zag dat niet zitten ivm grote kans op terug komen.
Emmeloord gaf aan omdat het nu een open wond is, dat je idd beter meerdere keren (als t nodig is) te bevriezen en eventueel daarna nog dermequin.

Het zijn idd kleine potjes. De eerste behandeling is bij mij t hele potje er door gegaan, de tweede keer de helft doordat hij al zo was gekrompen.

Houd je zelf een topic bij of zou je ons hier op de hoogte willen houden?

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:39

Ik zal hier updates geven als je dat goed vindt. Ik zag dat er meerdere topics zijn over sarcoïdes dus dan kan ik beter niet nog 1 aanmaken.

Ik ben ook heel benieuwd wat dinsdag jouw arts zal aangeven. Mijn arts zei heel stellig dat ik echt pas na 6 weken kon oordelen en kon kijken wat we daarna gaan doen.
Mijn paard (friese ruin van 15 jaar trouwens) wordt geholpen door DAP Horst, Limburg. Ik heb hier beide paardenartsen aan de lijn gehad hierover en hun verhaal kwam overeen met elkaar.

Momenteel begint de korst aan de rand echt omhoog te komen en kan ik er heel voorzichtig onder kijken als ik een beetje het omhoogwip. Het ziet er naar uit, er komt nu ook meer "spul" uit....krijgf het ook niet best schoongemaakt omdat hij er toch erg gevoelig op reageert. Mijn arts gaf aan dat dit voor hem ook de vervelendste dagen zijn. Van het smeren en het inwerken van de zalf heeft hij niet veel last, nu van het afstoten des te meer. Het trekt en jeukt, prikt en zit gewoon in de weg. Ik kan ook zien dat hij zich niet zo lekker voelt. Hij ziet wat dof en gedraagt zich wat vreemd, niet gek natuurlijk, hij heeft immers pijn. Moeilijk om te zien, ben ik echt niet gewend van mijn bikkelharde paard....

Ben zeer blij met jouw foto's, hierdoor heb ik een beetje het idee wat ik kan gaan verwachten.
Zo zag het eruit toen we begonnen:

Afbeelding

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:41

Dit na een paar dagen smeren

Afbeelding

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:44

En deze is van vandaag

Afbeelding

dieseltje