Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Ibbel schreef:Paar kenmerken van DSLD nog (heb er dit voorjaar één daarmee in laten slapen): naast doorbuigen op de koten/kogels (pas in een laat stadium!) staan deze dieren soms met hun achterhand gedraaid tov de voorhand, en kunnen ze echt vrijwel niet lopen met de achterhand net na het opstaan. Daarbij klauwen ze dan soms met de voorbenen vanwege de pijn in de achterbenen, of slaan met het hoofd van pijn. DSLD is een zéér pijnlijke aandoening, en zit meestal aan de achterbenen.
Het is echter een heel zeldzame aandoening, die nog het meeste voorkomt bij Paso's - een ras dat hier in NL nou niet echt dik gezaaid is.
Verder: bij hoefbevangenheid aan alle 4 de benen zit het paard alle 4 de benen ónder het lichaam. Alleen bij HB aan de voorbenen zet het paard de benen naar voren.
cariena1 schreef:onze haflinger had baarmoederontsteking die is helaas ingeslapen wel ongeveer dezelfde symptomen. hoefbevangen en vermageren
Flew schreef:Mocht je een vermoeden van EMND hebben, dan kunnen ze in Wolvega ook een spierbiopt nemen als ze dat noodzakelijk achten. Althans, dat hebben ze in 2008 bij mijn paard dat verdacht werd van EMND gedaan. Ik wens je morgen veel succes en sterkte toe, ik hoop dat ze met een diagnose kunnen komen, die onzekerheid is niks.