Ieder paard kan zonder ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:54

keona schreef:
Schoenen gaat perfect voor de ,menwagen,hier komt niks meer op ijzers.en hier heb ik ook geen zandpaden helaas.

Hoe snel (ver-)slijten bij jou de hoefschoenen bij meerdere malen per week langere tijd over de harde draven voor de wagen?
En krijgen jouw paarden er allemaal geen last van qua wrijving, schuurplekken etc?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:20

Ok ik ben niet anti ijzers, maar ook niet perse pro ijzer.

Ons verhaal: toen ik mijn paard 2 jaar terug kocht stond hij op blote voeten. Heel zijn leven zo geweest (10 was hij toen). Dit wilde ik ook gewoon zo laten. Echter begonnen binnen 2 weken zijn voorhoeven in te scheuren, oppervlakkig maar wel echt ver. Besloten om er ijzers onder te doen omdat 1 van de scheuren echt richting kroonrand ging. Het heeft bijna een jaar geduurd dat de scheuren uitgegroeid waren. Paard staat nog steeds voor op ijzers. In de tussentijd achter ook ijzers gehad omdat de hoef mooier bleef dan maar deze zijn er weer onderuit omdat ik vond dat hij wel heel erg glibberde. Dan maar af en toe zelf wat bijvijlen. Ik zou de voorijzers ook wel weer af willen maar ik ben als de dood dat de hoeven weer gaan scheuren. Mijn smid is in principe voor blootvoets maar adviseert bij die van mij toch voorijzers omdat de hoeven wat 'inzakken' zeg maar. Wat zouden jullie doen? Proberen en direct weer een ijzer zodra het begint te scheuren? Ik wil in geen geval een kreupel paard.

_clau_1991

Re: Ieder paard kan zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:34

Ik zou graag zien dat mijn paard zonder ijzers zou kunnen. Ben niet voor of tegen ijzers maar sinds dat mijn paard ijzers voor heeft, kan hij weer normaal lopen over ongelijke ondergrond zonder pijnlijke voeten te hebben. Ik heb hem een jaar door een natuurlijk bekapper laten bekappen maar ik zag geen ene verbetering. Hij kwam om de 6 weken. Totdat ik bij Laarakker kwam en ze zeiden dat als hij nog langer met zulke hoeven door zou lopen, dat hij zn pezen dusdanig slecht ging belasten dat een peesblessure op de loer lag. Tuurlijk zag ik zelf ook dat zn hoeven er niet optimaal uit zagen maar de hoefsmid zei dat dat normaal was en toen geloofde ik hem. Maar nadat ze dat hebben gezegd heb ik wel een andere smid in de arm genomen (ruim 1 jaar geleden) en sindsdien zijn zn hoeven zeker verbeterd! Er zit sinds 2 weken een ijzer onder en mn paard loopt nu niet meer met een verbeten koppie over kiezels en ongelijke ondergrond. En echt, ik wilde hem het liefst zonder ijzers hebben maar als ik zie wat voor een verschil dit gemaakt heb, ben ik toch blij dat ik het toch gedaan heb.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:46

Ik ben niet van mening dat elk paard zonder ijzers kan. Ik zou nooit een paard houden op ijzers, als het niet nodig is. Niet voor het paard en niet voor mijn portemonnee.

Helaas heb ik zelf een paard die niet zonder ijzers kan. We hebben het een tijd geprobeerd. Dat ging redelijk goed in het begin, maar haar hoeven slijten zo erg achter en ook nog een scheef. Er viel gewoon niets bij te vijlen, want dat was er niet. Toen het paard kreupel is gaan lopen (DA e.d. is erbij geweest en kon niets vinden), hebben we besloten om haar terug op ijzers te zetten.

Ze is nu 22 jaar, zwaar gebouwd en eigenlijk al haar hele leven op ijzers (heb haar vanaf haar 9e). Zoveel DA, masseurs, osteopaten, hoefsmid (en ik zelf ook) vermoeden dat ze wel wat artrose zou hebben. Vier maanden geleden is ze op de foto gezet, omdat ze niet helemaal rad liep, bleek dat er geen tot nauwelijks artrose te zien was. IJzers zorgen idd voor minder demping (daar ben ik het wel mee eens), maar het zorgt blijkbaar niet per definitie tot artrose etc.

Ik ben gewoon van mening dat er geen voor/tegen zijn, maar dat er gekeken moet worden naar het paard. Er is geen goed of fout, zolang er maar een goede reden achter zit. Tuurlijk staan er misschien zat die zonder ijzers zouden kunnen. Daar ben ik ook voor, maar er zijn uitzonderingen. Daarbij wordt mijn paard altijd op tijd GOED (!) beslagen door een kundige smid. Ik zie ook weleens om mij heen dat paarden ruim 10-14 weken op ijzers zijn en er half overeen gegroeid zijn of al het pruts werk, maar dat is ook te zien bij paarden die alleen bekapt worden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:25

Nouvel schreef:
keona schreef:
Schoenen gaat perfect voor de ,menwagen,hier komt niks meer op ijzers.en hier heb ik ook geen zandpaden helaas.

Hoe snel (ver-)slijten bij jou de hoefschoenen bij meerdere malen per week langere tijd over de harde draven voor de wagen?
En krijgen jouw paarden er allemaal geen last van qua wrijving, schuurplekken etc?

Ik trek de schoenen niet altijd aan,als ze goede voeten hebben kijk je naar de voeten of het kan of niet en je merkt het aan de paarden.als ze te kort worden of ik weet dat er paden op de rit komen met enorme stenen trek ik ze aan.ik heb tot nu toe meestal 2de handse gekocht wel nog in redelijke nieuwstaat en ik heb ze nog.geloof me ze gaan echt lang mee.ik gebruik liefste renegade schuurt niet en je rijd er zo op weg. Voor de pony,s heb ik easyboot epic,voorheen vond ik het super schoenen nooit wondjes of plekjes.maar de nieuwe soorten gaiters werke bij mij minder fijn,nu krijg ik daar plekjes van.dus hun gaan ook over op renegades. Dallmer clogs vind ik ook mooie schoenen maar zelf nog nooit getest helaas. Deze 3 soorten zijn onder de kroonrand dus inlopen hoeft niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 07:25

oke dank voor je antwoord!