Hoefbevangen, artrose en verbeend kraakbeen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 22:05

KellyDV schreef:
Hihi maakt niet uit, was wel nieuwschierig :)
Ik snap zeker dat je er moe van wordt. Maar ik denk, als het straks wel te laat is dat je dan denkt had ik het maar gedaan.
Mijn pony heeft ook op speciaal beslag gestaan, ja het werkt, tijdelijk.

Heel fijn dat het voor jouw pony heeft gewerkt! Dat meen ik oprecht.

Maar ik merk aan Beauty dat ze er zelf ook klaar mee is, dus ik wil het haar niet meer aandoen om nog een nieuw behandeltraject te gaan beginnen. Ik wil deze maand gewoon nog lekker van haar genieten en ervoor zorgen dat ze deze maand nog een heerlijk leven heeft, ipv nog misschien 2 jaar door te gaan vol met behandelingen waar ze niet vrolijk van wordt en dan tot de conclusie te komen dat het toch niet heeft gewerkt.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:08

mingming schreef:
KellyDV schreef:
Hihi maakt niet uit, was wel nieuwschierig :)
Ik snap zeker dat je er moe van wordt. Maar ik denk, als het straks wel te laat is dat je dan denkt had ik het maar gedaan.
Mijn pony heeft ook op speciaal beslag gestaan, ja het werkt, tijdelijk.

Heel fijn dat het voor jouw pony heeft gewerkt! Dat meen ik oprecht.

Maar ik merk aan Beauty dat ze er zelf ook klaar mee is, dus ik wil het haar niet meer aandoen om nog een nieuw behandeltraject te gaan beginnen. Ik wil deze maand gewoon nog lekker van haar genieten en ervoor zorgen dat ze deze maand nog een heerlijk leven heeft, ipv nog misschien 2 jaar door te gaan vol met behandelingen waar ze niet vrolijk van wordt en dan tot de conclusie te komen dat het toch niet heeft gewerkt.

Dat snap ik ook zeker. Het blijft verschrikkelijk lastig om te zeggen waarneer het genoeg is, dat kan je gevoel het beste.
Alvast heel veel sterkte, ik hoop dat je nog even van haar kunt genieten!

mingming

Re: Hoefbevangen, artrose en verbeend kraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 22:09

Dankjewel

Nu moet ik nog alles gaan uitzoeken omtrent het inslapen, ik weet helemaal niet hoe dat allemaal werkt, dus ik hoop dat de staleigenaar me daar bij kan gaan helpen. Mijn ouders weten het ook absoluut niet.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:11

Ja, lastig. Wil je haar thuis laten inslapen, of bij de kliniek/DA? Ik heb mijn paard bij de DA laten inslapen.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 22:13

Thuis, ze is heel nerveus op vreemde locaties en is bang voor de trailer. Dus het is wat rustiger om het op stal te doen. :)

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:17

Ja verstandige keuze dan! Helaas kan ik je ook niet vertellen wat je allemaal moet regelen als je haar thuis laat inslapen.. :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:34

Wat een trieste beslissing maar zo te lezen wel de juiste.

Zo te lezen is het voor jou paard het minste stress als je haar op haar eigen stal laat inslapen.
Wat je moet doen is een afspraak maken met de DA om haar in te laten slapen.
Het fijnste is als je voor die dag of de volgende dag ook de ophaal regelt.
Als je kiest voor eind van de dag inslapen zou je de ophaal de volgende dag kunnen doen. Dan heb je in ieder geval nog even de tijd om goed afscheid te nemen.

Doe geen vrijdag dan moet je het weekend vaak over omdat ze op maandag pas weer rijden. En maandag kan een drukke dag zijn.

Zoek een plek op het erf of in de wei bij het hek waar de ophaal ook kan komen, dan hoeft er niemand nog met je overleden paard te gaan slepen.

Verder is natuurlijk de keus aan jou of je er wel of niet bij blijft.

Een stalgenoot van mij heeft vorig jaar haar oude paard in laten slapen. Zij heeft geloof ik nog wel de da gebelt voor de afspraak en de rest heeft mijn stalhoudster geregeld.
Mijn stalgenoot heeft de dag ervoor afscheid genomen en mijn stalhoudster was bij het inslapen. De volgende dag is het paard opgehaald.
Dat was haar keus om het zo te doen en zulke dingen behoor je te accepteren.

Het is allemaal heel netjes gegaan.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 22:42

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Ik wilde eerst een vrijdag, maar de dierenarts zei vanmorgen inderdaad dat ik beter een donderdag kon kiezen. Ze wordt in de ochtend ingeslapen, zodat niet de halve stal mee staat te kijken. Ik heb net ook al zitten googlen en kwam ook wat andere topics op Bokt tegen.

Ik wil er sowieso bij blijven, maar niet bij het ophalen, want dat wil ik liever niet zien. Goed dat je het zegt van de plek, want ik moet nog even aan de stalhouder vragen waar dat zou kunnen.

Ik ga maandag nog een keer de dierenarts bellen, want ik wil nog een paar dingen weten (oa hoeveel prikken ze krijgt, want ik las dat dat nogal verschilt per dierenarts?). Ik wil het liefste de dierenarts die haar het afgelopen jaar constant heeft behandeld, maar ik was dat vanmorgen vergeten te vragen. Hoewel ik denk dat hij sowieso wel zal komen, maar ik wil het even zeker weten.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:49

Dat kan ik je dan wel weer vertellen, die van mij heeft 2 prikken gekregen.
Maar er is verschillend middel, dus denk dat daar wel eens verschil in kan zitten.
Bij de 1e prik was ie na een seconde al hersendood, maar wat ik persoonlijk wel verschrikkelijk vind,
is dat het lichaam (ademen) nog wel een tijdje door gaat.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 01:26

Bij ons krijgen ze eerst een roesje,dan een spuit waar bij de Da ze laat vallen en dan de laatste spuit en dan zijn ze gelijk weg.Ik heb het gelukkig bij verschillende andere paarden mee gemaakt hoe mijn da een paard in liet slapen.Dus ik wist dat het bij hem zacht ging.

En idd even aan de stalhouder vragen waar de (ideale) plek is.Het is voor iedereen zo prettig mogelijk als er zo min mogeljk met het paard gesleept moet worden.Als je alles op afspraak kan doen dan kan je ook met de rendac afspreken als je dat wilt.Dan komen ze hem zo snel mogelijk halen.

Mijn paard is plots ingeslapen en dan komen ze op hun ronde,viel gelukkig nog mee dat was de volgende dag.Maar een andere stalgenoot heeft op afspraak het paard in laten slapen en dan ook een afspraak met de rendac gemaakt en dan was het paard 2 uur laten weg.
Dat is net wat je zelf prettig vind.
Ik persoonlijk kon pas iets gaan ontspannen toen ik zag dat ze opgehaald was.De tijd dat ze er lag onder het zeil ,ging ik toch iedere keer weer kijken.Nadat ze weg was heb ik ook weer even goed kunnen slapen.Het hele gebeuren vond ik toch een uitputtingslag.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 19:17

Bedankt nog voor de reacties! Ik was het een beetje vergeten.

Ik heb vorige week nog een keer met de dierenarts gebeld, en ze krijgt 2 prikjes. Daarnaast wordt ze waarschijnlijk in de buitenbak ingeslapen, de staleigenaar zorgt ervoor dat ze aan de weg komt te liggen. Ook belt hij het bedrijf om haar op te laten halen.

Ik heb vandaag een fotoshoot gehad met haar bij Lione Bakker :) Het was heel leuk (hoewel ze het gras interessanter vond dan de foto :') maar met snoepjes kwamen we al een heel eind). Dus ik ben benieuwd naar de foto's! Daarna duurt het niet zo lang meer, de afspraak is gepland op 10 maart...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:52

Sterkte meid!
Wij hebben vorig jaar onze pony moeten laten inslapen. Er toen voor gekozen om dat op de kliniek van DAP Bodegraven te doen.
Eerst een roesje inderdaad, vervolgens werd hij onder narcose gebracht. Dat ging in de narcosebox, bekleed met dikke kussens zodat - als ze door de benen gaan - zich niet bezeren. Na een operatie moet een paard wel weer ongeschonden wakker worden is de bedoeling. Mij werd verteld dat - zouden ze hierna niets doen - hij na een half uur weer wakker zou worden. Hij "sliep" dus gewoon.
Eenmaal onder narcose kreeg hij de dodelijke injectie.
Ik vond het allemaal erg prettig gaan, voor ons en voor het paard geen enkele stress en ruim de tijd om afscheid te nemen. Erg lieve mensen ook.
Het laten inslapen in de narcosebox is voor het paard ook prettig, omdat hij aan alle kanten werd ondersteund in het door de benen gaan. Sommige paarden verzetten zich hiertegen en dat kan onaangenaam zijn om te zien. Ook het afvoeren van het kadaver wordt door de kliniek zelf geregeld, zodat je dat niet meer hoeft te zien.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 22:43

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 08:53

Het lijken me alvast mooie foto's ts, veel sterkte de komende dagen :(:)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:51

Ik vind je foto's echt prachtig.. Heel veel sterkte de komende tijd.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:58

ontzettend mooie foto's!
sterkte voor de moeilijke tijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 23:31

Heel veel sterkte morgen :(:)

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 23:57

Dankjulliewel voor de lieve berichtjes.

Het voelt nog steeds niet alsof het 'echt' is. Ik heb niet het idee dat ik vanaf morgen nooit meer naar haar toe kan. Het voelt echt heel raar, ik ben (nog) niet echt verdrietig... Maar dat komt morgen wel.

Vorige week ook wat foto's met mijn moeder en Beauty gemaakt, en vandaag van mijn vader en Beauty <3

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 00:19

Het hele Topic gelezen. Denk dat je een goede keuze maakt aangezien de aard en toestand van je paard. Geestelijk heeft het ook veel invloed op het paard qua gemoed-stand. Heel veel sterkte aankomende tijd.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 00:23

Dankjewel

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 00:50

Echt enorm veel respect.
Liefde is..... het kunnen laten gaan wanneer het daar de tijd voor is.
Voor morgen heel veel sterkte gewenst. X

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:10

Heel veel sterkte!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:51

:(:) Heel veel sterkte vandaag, dappere beslissing

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 13:38

Dankjulliewel. Ze is vanochtend ingeslapen en het ging heel rustig. Ze vocht er niet tegen en was best snel weg. Ik heb haar zelf kunnen vasthouden en dat vond ik wel prettig. Ik heb er ook vrede mee nu.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:44

:(:)

Goed gedaan, hoe moeilijk ook. Sterkte met het verlies.