dikke buik en witte wormpjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:34

Beetje jammer dat je in een topic over zomerexceem zegt dat je denkt dat je pony exceem heeft omdat ie aan zn staart schuurt en hier zegt dat ie t heel soms doet. Hij heeft gewoon jeuk van de wormen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:58

ik ben af en toe helemaal de draad kwijt in dit topic....zal de leeftijd wel zijn :7

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:59

Ts, ben jij serieus 22?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:18

MaricoGraphy schreef:
We zijn nu bijna bij de DA.

Goede stap +:)+
Succes.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 11:42

De DA vroeg meteen of het kleine witte wormpjes waren. Denk dat die dus nog meer klanten heeft gehad met die wormsoort?

We hebben voor alle paarden tubes gekregen.
De fjord en haflinger een ander soort dan Harley en Dante. Want de haf en fjord hadden de laatste keer het product van Harley en Dante al gehad.
Harley en Dante hebben Equest gekregen.
Haflinger en fjord hebben strongid-P gekregen.

Ben intussen al een uur bezig geweest met uitmesten van de wei waar ze sinds gisterenavond in staan. Veel mest ligt aan de rand van de wei waar het gras hoger staat. Maar in het midden ligt de mest meer verspreid. Verbaas mij ook dat er al zoveel mest ligt op nog geen 20u tijd.
Heb al 1 volle kruiwagen maar heb ook nog oude mest gevonden tussen dat lang gras aan de randen.

Nu nog 1 zeer belangrijke vraag. Ik wil een mest onderzoek om zeker te zijn dat Harley geen besmetting meer heeft. Wanneer kan ik dat het beste doen nade laatste ontworming? Over 3 weken moet ik de laatste helft van zijn tube geven omdat bij hem al wormen zichtbaar waren in de mest.

Sure_lee

Re: dikke buik en witte wormpjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:07

Die zeer belangrijke vraag kun je het beste aan je da stellen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 12:13

Ok thnx

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 12:15

Wat ik niet begrijp in de bijsluiter van de Equest die Harley kreeg is het volgende.
"De werkzame duur voor kleine strongyliden is 2 weken. De uitscheiding van eitjes van de kleine strongyliden wordt 90 dagen onderdrukt."

Blijven de eitjes dan alsnog in zijn darmen? Of leggen de volwassen wormen dan gedurende 90 dagen geen eitjes meer?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:25

Je doodt de wormen (en een deel van de larven) dus die scheiden geen eitjes meer uit. In het lichaam kunnen nog wel eitjes zijn opgenomen, na de kuur worden opgenomen etc die zich weer tot een worm ontwikkelen die weer eitjes uitscheiden. Dat proces wordt dus tot 90 dagen onderdrukt.
Het is niet zo dat als je een kuur geeft je paard direct leeg is, zeker met rode bloedwormen, die kunnen zich ook nog innestelen.

Het woud heeft veel interessante informatie: http://wormbestrijding.nl/wormbestrijdi ... het-paard/

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:35

Heeft hij niet meer dan een halve spuit nodig? De grootste equest is voor 700kg, je geeft hem dus voor 350kg. Weegt hij niet meer dan dat? Het is geen hele ranke pony.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 14:35

Nope halve tube dus idd 350kg. Maar heb wel voor 400kg geven.
Daarnaast lijkt hij niet smal maar dat komt omdat de buik wel al langer bol staat (van 20/6 al maar dacht dus eerst grasbuik)
Hij is ook niet erg groot 1m35 ongeveer.

Dik is hij toch niet?
(Ja weet het een bit en halstertouw erdoor maar doe dat voorlopig niet meer)
Afbeelding

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 14:36

Hoezo heeft hij al een bit in? Beestje is net een weekje 2 jaar oud.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 14:42

De merrie is denk ik de grootste boosdoener voor weide besmetting.

Dit is haar mest vlak na het mesten:
Die witte korrels, haar mest zit er vol mee.

Afbeelding

Die discussie heb ik in het fototopic al gehad en hoef ik hier niet meer omdat ik het al weet nu.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 14:43

Dus de volgende keer kun je hem nog maar voor 300kg geven? Zo werk je resistentie dus in de hand.

Edit, volgens mij is dit lintworm.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 14:45

Focussed schreef:
Hoezo heeft hij al een bit in? Beestje is net een weekje 2 jaar oud.

oeps,en dat touw erdoor :7

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 14:46

Je moet wel ontwormingsmiddel bijhalen voor de volgende keer want anders geef je te weinig en worden de wormen resistent voor het middel wat betekent dat ze wel ziek worden van het ontwormmiddel maar niet dood gaan en dus tegen een volgende keer ontwormen kunnen .
Je moet dus zoveel geven dat ze allemaal dood gaan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 14:57

Kan ik volgende keer niet gewoon best een ander middel halen ipv de rest van Equest te geven? Anders geef ik toch 2x hetzelfde en worden de wormen zeker resistent. (?)

Dus die merrie heeft mogelijk lintworm? Ze heeft ook een bolle buik maar dacht dat het kwam door haar weke rug.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 14:59

Je kan nu het beste het deel van de spuit wat je over hebt nu geven en volgende keer een andere werkzame stof kiezen. Het is ook niet echt aan te raden om wormenkuur die open is te bewaren.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:01

Nee, je moet nu eerst zorgen dat de wormen allemaal dood zijn.
Dus je ontwormt vandaag, alle wormen gaan dan dood en komen de komende dagen er uit en over een paar weken ontworm je weer om alle wormen te doden die nu nog als eitjes in de buik achter blijven en over 3 weken wormen zijn geworden.
Dan zijn als het goed is alle wormen van die soort dood, die nu in je paardje zitten maar bedenk dat er altijd weer nieuwe wormeitjes via het gras terug kunnen komen in je paard, daarom moet je ook op tijd opnieuw ontwormen.
Laatst bijgewerkt door spatter op 13-07-15 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:02

Kermis dat is echt swets/onzin, wat je schrijft!

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:03

spatter schreef:

En dat is onzin omdat?

Ik schrijf het is niet echt aan te raden. Wat ze doet moet ze zelf weten. Maar ik vind het niet fris om het te bewaren. En over andere stof daar zijn de meningen over verdeeld. Dit is mijn mening.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:05

Het is hee simpel. Die merrie die er als laatste bij is gekomen is pas in meid geweest toch? Dat was dus na de ontwormingspuiten die jullie ervoor hadden gedaan. Als die merrie niet ontwormd is draagt die over ja.
Maar TS, blijf alsjeblieft topics openen, het is echt het moment van de week gewoon *\o/* altijd wel weer nieuw drama :)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:05

spatter schreef:

En daarom ben ik van mening dat Ts niet al dit soort belangrijke vragen op bokt moet stellen maar in contact moet staan met haar Da hierover.
Wie weet leest ze iets wat totaal niet klopt en doet dat omdat het bijvoorbeeld de makelijkste weg is....

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:06

Ik ben wel benieuwd waarom het onzin is. Een argumentatie zou fijn zijn om het te begrijpen :)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:10

Meestal staat op de verpakking hoelang hij nog houdbaar is als hij geopend is. Als die overschreden wordt, gooi ik hem weg. Ik kuis de opening altijd af met een doekje en dat gaat die in de koelkast.