Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 23:34

Dat kan ik me voorstellen :D Liever zo dan dat ze bij elke stap aangespoord moet worden, toch?

Ik zal zaterdag eens foto's plaatsen vh been van mijn paard, ben wel benieuwd wat jullie vd vooruitgang vinden.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:36

Hier dan foto's. Ter toelichting- de blessure heeft ze inmiddels 3.5 maanden geleden opgelopen.
Haar slechte been -het is de tussenpees, zit bij de kogel
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/t31.0-8/11709780_884526651584923_2412334392315898693_o.jpg

Ter vergelijking het rechterbeen
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/11947974_884526648251590_3173284834775795785_o.jpg

Het verschil lijkt niet groot, maar vooral als je voelt is het nog duidelijk.

In oktober gaan we weer lasertherapie doen. Ik denk dat ik hier toch maar bij blijf, ipv alles door elkaar te gaan doen.

@Laura om even te vergelijken met de blessure van jouw paard- is het been nog dik bij die van jou? Vanaf wanneer/welke maand was het helemaal dun?

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:14

Ik vergeet steeds hier wat te posten maar zal nog even updaten hoe het met Miro gaat..
Btw, Tilen is geen normale veearts dus te oud voor stamceltherapie of echo's/verdoven daar doet hij niet aan, hij werkt op gevoel, paard van 25 is ook gewoon behandeld en loopt nu weer gewoon de mencursus.
Vraag is alleen of iemand er zoveel geld in wil steken en langere tijd 2x pd wil gaan wandelen maar dat is voor mij geen twijfel, Miro is al 19 jaar mijn beste vriend en daar doe ik ALLES voor ;-)
Miro loopt inmiddels zonder problemen weer super, stap,draf,galop in de rijbaan en bos, longeren en voor de wagen...we doen alles alweer _/-\o_ hulde aan Tilen dus!!

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 15:16

Gisteren hebben wij onze (in princiepe) laatste echo gehad. Haar pees zag er goed uit, er is wel littekenweefsel maar er zitten geen gaten i.o.d. meer. We waren al begonnen met opbouwen, stap en draf steeds meer en langer (echter is ze extreem fris en komt geregeld met 4 benen tegelijk omhoog). Nu mogen we alle oefeningen en ook galop weer mee gaan nemen in de training! Het is de bedoeling dat ik haar over 2 maanden weer voor 90% vol op in training heb. Ik moet haar 7 dagen in de week gaan rijden om ervoor te zorgen dat het littekenweefsel op deze manier langzaam opgerekt wordt en niet de kans krijgt om weer stug te worden. Dan over 2 maanden nog een keertje terug, aangezien ze op de kleine harde volte onzuiver was (werd minder naarmate we langer aan het draven waren), maar de pees is in zoverre genezen dat zij daardoor niet onzuiver kan zijn. Het kan van alles zijn gaf de DA aan en hij adviseerde om de training gewoon op te pakken zolang ze onder het zadel niet onzuiver is.

Ik ben erg blij dat de pees zo goed als helemaal genezen is, wel nare gevoelens bij het onzuivere maar de dierenarts gaf wel echt aan dat ik me hier momenteel niet druk over hoef te maken. Dus dat probeer ik los te laten.

@Hinke; Hoe is de lasertherapie gegaan? Is de pees van jou paard al wat verbeterd?
Mijn paard heeft nooit een dik been gehad, van de buitenkant is nooit iets te zien/iets te voelen geweest aan haar pees! Daaraan kan ik dus ook geen vooruitgang meten haha.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:53

Sorry voor mijn late reactie :)

@laura superfijn dat alles zo goed genezen is! Wel jammer dat je paard nog wat onzuiver loopt maar hopelijk is dat snel weer goed.

Hier verrassend nieuws: de acute peesblessure die ze eind mei in het land heeft opgelopen, en waar ze een megagroot gat van had is helemaal weg! Hij is zo goed genezen dat het littekenweefsel amper zichtbaar was -O-
Omdat ze wel zo lang op rust heeft gestaan moeten we eerst aan de hand en longe spieren opbouwen maar dan mag ik er weer op.
Uiteindelijk weet je nooit wat nu echt de oorzaak is van een goed herstel ( je bent altijd geneigd te denken dat het door een behandeling komt terwijl het mss zonder behandeling ook goed was genezen, de werking kun je alleen met wetenschappelijk onderzoek bewijzen) maar ik vind het wel zo opmerkelijk dat ik mocht mijn paard nog eens een peesblessure krijgen ik hem weer met hllt laat behandelen bij Richard van Dokkum.
Hoe gaat het hier met de andere peesblessure paarden?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 10:42

Gefeliciteerd Hinke! Fijn dat de blessure weg is! Het komt wel door de laser hoor. We hebben veel meer van deze ervaringen. Tot nu toe krijgen we alles goed met laser.

faramunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 00:19

Wat super om jullie positieve ervaringen te lezen.
Bij mijn 5 jarige werd een blessure aan de diepe buiger geconstateerd.
Afgelopen maandag is zij bij EquiTom, Tom Mariën, in België
geopereerd geworden.
Ze heeft een Tenoscopie ondergaan, waarbij ze tevens de pees weer glad gemaakt hebben. Over 2 weken terug voor stamcel therapie. Een nieuwe generatie cellen op kweek gezet en al zo bewerkt dat ze zich makkelijk aan het peesweefsel zullen gaan hechten en nieuw weefsel zullen gaan vormen. Ik ben benieuwd.
Mijn merrie laat zich absoluut niet spuiten, meestal eerst pramen, maar ook dat is een heel gevecht. Iemand nog tips?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 06:34

Super om te horen dat het met de verschillende paarden hier zo goed gaat!

Faramunda, het gaat onder een redelijk zware sedatie, soms zelfs echt onder narcose op tafel, omdat ze absoluut niet mis mogen zitten en het paard geen stap mag verzetten. Tenminste bij degene waar ik mee was, die is op de kliniek gebleven en op tafel geweest. Vervolgens is hij daar nog een dag of wat gebleven, zodat ze goed konden zien hoe het been erop reageerde, dat het niet dik werd etc. Daarna hebben we hem weer mogen ophalen. Ik durf natuurlijk niet te zeggen dat het altijd zo gaat en overal, maar dit is mijn ervaring ermee.