Pony is onwijs lui, lusteloos.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:28

Ik volg even, hoop dat t meevalt voor je

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 20:36

jetwii schreef:
Ik volg even, hoop dat t meevalt voor je

Dankjewel! Morgen krijg ik de uitslag binnen van de Cushing test. Het gevoel is heel dubbel want als het positief is dan is dat natuurlijk ontzettend rot en dan moet ik echt nog even op een rijtje krijgen hoe nu verder, gaan we aan medicijnen beginnen? Is ze daar al te slecht voor? etc.
Maargoed als het negatief is, wat kan het dan zijn? Gelukkig zijn er nog wel genoeg dingen om te proberen en te testen. Dus dat scheelt wel. :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Pony is onwijs lui, lusteloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:49

Moderatoropmerking:
Graag in de reacties niet persoonlijk naar elkaar worden. Dat zie ik nu wel enkele malen gebeuren. Blijf met respect naar elkaar reageren.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:53

Is er dan ook getest op de waardes van de mineralen enz? Als daar niets uit komt zou ik toch ook eens denken over foto's van de voorvoeten.

Overigens denk ik niet dat er een huidbiopt genomen is. Bij mijn weten test je op aarswormen door met een plakbandje rond de anus te plakken en dat onder de microscoop te bekijken.

Leverbot vind je (meestal alleen) in de lever. Van nature geen parasiet van paarden maar kunnen er wel in overleven. Pakt de gewone ontworming dus ook niet.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 20:59

RianneH schreef:
Is er dan ook getest op de waardes van de mineralen enz? Als daar niets uit komt zou ik toch ook eens denken over foto's van de voorvoeten.

Overigens denk ik niet dat er een huidbiopt genomen is. Bij mijn weten test je op aarswormen door met een plakbandje rond de anus te plakken en dat onder de microscoop te bekijken.

Leverbot vind je (meestal alleen) in de lever. Van nature geen parasiet van paarden maar kunnen er wel in overleven. Pakt de gewone ontworming dus ook niet.

Nee aangezien de Cushing test gratis was en dit de DA's grootste vermoeden was hebben we dat nu eerst gedaan mocht dit negatief zijn kijken we verder naar vitamines en andere ziekten.
Waarom specifiek de voorvoeten als ik vragen mag?

Oh het kan goed dat het een plakbandje was hoor, ik stond bij haar hoofd om haar gerust te stellen enzo maar ik hoorde een schrapend geluid dus ik dacht dat er wat huidcellen 'weggeschraapt' werden zegmaar. Wat dom van mij haha, de DA zei alleen dat ze even een monstertje meenam en dat ze dat onder de microscoop ging bekijken.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:10

Vraag wel naar de exacte waardes van de DA, in mijn omgeving lezen heel veel da's enkel de referentie waarde. Echter houden ze geen rekening met het referentiekader waardoor ze stellen dat er geen Cushing is, maar gezien het referentiekader wel zo is

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:19

Wordt dat vanuit het onderzoekscentrum niet duidelijk door geven Douraque? Of is het puur de labwaarden?
En ik dacht iets gelezen te hebben over de betrouwbaarheid van de Cushing test rond bepaalde periodes? Dat ie dan eigenlijk nog herhaald moet worden op een later tijdstip. Weet jij hoe dat zit?

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 21:20

Douraque schreef:
Vraag wel naar de exacte waardes van de DA, in mijn omgeving lezen heel veel da's enkel de referentie waarde. Echter houden ze geen rekening met het referentiekader waardoor ze stellen dat er geen Cushing is, maar gezien het referentiekader wel zo is

Dankjewel voor de tip! Ik heb even gegoogle'd wat het inhoud die referentiekaders (en ik kwam op een post van jou uit op bokt haha) maar ik begrijp dat er dus verschillende waardes gelden voor de jaargetijden?
Zijn die maximum waardes dan afgeleid van lichaamsgewicht of staat dat gewoon vast?

Ik heb wel wat gezocht op internet maar ik kan het om eerlijk te zijn niet helemaal duidelijk krijgen haha. :)

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:02

TS ik ben zelf ook een ouder van een kind met een pony ... Maar wel een ander paard erbij kunnen kopen en onderhouden voor jou en geen geld willen uitgeven aan een onderzoek voor jouw pony, die ze overduidelijk hard nodig heeft, vind ik persoonlijk een onbegrijpelijke instelling ... Ik weet dat dit misschien niet concreet iets toevoegt aan deze discussie, maar ik zou toch zorgen dat jouw ouders dit probleem serieus gaan nemen! Zoek desnoods iemand van je stal, een oudere persoon, je instructrice misschien, die je helpt om je ouders de noodzaak van een medisch onderzoek te laten inzien.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:42

RianneH schreef:
Wordt dat vanuit het onderzoekscentrum niet duidelijk door geven Douraque? Of is het puur de labwaarden?
En ik dacht iets gelezen te hebben over de betrouwbaarheid van de Cushing test rond bepaalde periodes? Dat ie dan eigenlijk nog herhaald moet worden op een later tijdstip. Weet jij hoe dat zit?

Het lab geeft meestal door wat de acth waarde is. De da houdt dat tegen de referentiewaarde aan, maat houdt soms geen rekening met het referentiekader waarin een grijs gebied zit.

En de betrouwbaarheid is altijd lastig aangezien dat van verschillende factoren afhangt. Voor absolute zekerheid moet de TRH test gedaan worden, maar "gewone" test volstaat in de meeste gevallen. Enkel bij twijfelgevallen, dus in de waarde die in het referentiekader vallen, kan je TRH test doen. Alleen soms is de conclusie bij een referentiekader makkelijker door naar de symptomen te kijken.

En momenteel zitten we tot november in de seasonal rise.

TS: kijk in de openingspost van het Cushing topic voor de waardes. Zijn niet afhankelijk van gewicht. Lees goed de openingspost door

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:13

we zitten toch niet in de seasonal rise al?O.k...de dagen worden alweer korter,maar de seasonal rise is toch vanaf eind sept. tot eind januari?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 12:36

Nog niet helemaal wakker, seasonal rise is van aug tot okt. Echter kan het paard er nu al last van ondervinden. Mijn paard zie ik dat hij nu het iets moeilijker heeft dan een maand geleden.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 15:32

Tessabo schreef:
TS ik ben zelf ook een ouder van een kind met een pony ... Maar wel een ander paard erbij kunnen kopen en onderhouden voor jou en geen geld willen uitgeven aan een onderzoek voor jouw pony, die ze overduidelijk hard nodig heeft, vind ik persoonlijk een onbegrijpelijke instelling ... Ik weet dat dit misschien niet concreet iets toevoegt aan deze discussie, maar ik zou toch zorgen dat jouw ouders dit probleem serieus gaan nemen! Zoek desnoods iemand van je stal, een oudere persoon, je instructrice misschien, die je helpt om je ouders de noodzaak van een medisch onderzoek te laten inzien.

Inmiddels is de DA er al bijgeweest hoor. :)
Maar ik snap wel wat je bedoelt, alleen ik kan het mijn ouders denk ik ook niet echt kwalijk nemen. Het zijn geen paardenmensen, niemand in onze familie behalve ik eigenlijk en ik denk ook dat ze het simpelweg niet zien omdat ze mijn pony ook niet heel vaak zien. Maar ik snap wat je bedoelt en je gevoel daarbij hoor, maar het komt wel goed moet er alleen ietwat meer moeite voor doen. :j

@Douraque
Ah dankjewel! Ik denk dat ik het nu wel zo ongeveer snap. :)

Inmiddels heb ik nog steeds geen telefoontje van de DA wel ben ik onwijs zenuwachtig voor de uitslag. Ik voel me er gewoon niet lekker door, rot zenuwen. :')

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:25

Wanneer heb je de test laten doen? Als het langer dan een week duurt, zou ik even een telefoontje plegen. Bij mij was het toen namelijk eens het geval dat ze vergeten hadden mij te bellen. :+

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 16:40

@Runa
Er was pas vrijdag bloed afgenomen haha. :P wel handig zeg dat ze dat even vergeten.

Nou net dus een belletje gehad van de DA ze heeft waarde 16 en ze legde het aan mij uit van; dat je het moet zien dat 20 echt ziek is en 10 is een gezond paard. Ze heeft het dus nog niet, maar grote kans als ik de test volgend jaar weer doe dan heeft ze heeft wel, maar het kan dus ook nog een aantal jaar duren.
Dus de DA zei ik zou volgend jaar nog een keer testen waarop ik meteen zei dat ik haar niet nog een jaar zo rond ging laten lopen. Nu zegt mijn vader net dat ze toen bij die keuring van de verzekering wel degelijk gezegd hebben dat een achterbeen (hij weet niet meer welke, handig..) niet goed was, dat heeft mijn vader me dus tijds niet verteld. Binnenkort komt de DA dus terug voor een kreupelheidsonderzoek, maar ik moet nog even met mijn ouders overleggen wanneer we dat gaan doen en hoe of wat, dat zal ik vanavond doen.

Het voelt zo dubbel en rot want ik wil mijn meisje zo graag helpen maar ik weet niet hoe. :(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:49

Maar oke, dan zou ze dus in een voorstadium kunnen zitten van cushing.
wat is het advies van je veearts nu dan wat je moet doen??

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 16:50

ellepel schreef:
Maar oke, dan zou ze dus in een voorstadium kunnen zitten van cushing.
wat is het advies van je veearts nu dan wat je moet doen??

Nou niks, volgend jaar weer testen. Want dan heeft ze het waarschijnlijk wel en dan zou je het dus kunnen behandelen, nu kan dat niet want dan worden de waardes weer te laag en dat is ook niet goed.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:58

Met 16 bedoeld de DA dan pg of pmol, bij dat laatste heeft ze wel nu al Cushing en idd bij het eerste in een beginfase.

Bij dat eerste kan je haar nu al ondersteunen uit te kijken met voer dat teveel suiker+zetmeel bevat.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 17:19

Jeetje wat rot om te horen.
Ik had er al zo'n raar gevoel bij toen je het eerder in het topic zoiets vertelde. Helaas....

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 17:41

Ook niet handig van je DA om je geen advies mee te geven! Zoals douraque al aangeeft kun je bv je voer aanpassen en weet je beter waar je op moet/kunt letten. Misschien is het idd een goed idee als je je een beetje gaat inlezen in de topics over cushing. Je doet in ieder geval goed je best en probeert zover je kunt je verantwoording te nemen. Ik kan daar als moeder (ook van een 16 jarige eigen paard dochter) alleen maar trots op zijn!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 17:46

Persoonlijk zou ik wel actief verder zoeken, pony is niet oke en je kan nu pas een ding een beetje uitsluiten. Jammer dat er niet direct gecontroleerd is op tekorten (en wormen) in het bloed, althans, ik neem aan dat alle buisjes bloed zijn opgestuurd voor de Cushing test.

Eerder bedoelde ik met voorvoeten een controle op HKO, dan willen paarden ook wel eens zo moeilijk lopen... Maar ben daar gelukkig geen ervaringsdeskundige in.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 17:56

ik vermoed ook niet dat alle klachten die de pony heeft te maken hebben met het feit dat ze volgend jaar misschien cushing krijgt...maar goed.Ik heb zelf een cushing paard gehad.Voordat ik een verwijt krijg dat ik er niets van afweet.

Voer aanpassen indien mogelijk is nooit verkeerd.Ik weet niet wat de pony nu krijgt.Over het algemeen zijn granen en biks/muslies niet zo best voor paarden.Ook niet voor paarden zonder cushing.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 18:02

Volgens mij kreeg hij al geen krachtvoer, vandaar de discussie ook nog over bepaalde tekorten.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 19:33

@douraque
De PG denk ik dan dus ja. De DA heeft trouwens nog wel gezegd over misschien het voeren van muesli zonder suiker ter ondersteuning, maar ik weet niet zo goed hoe ik dat aan moet pakken aangezien ze altijd zo onwijs snel dik wordt en ze is nu dus ook echt te dik. Al zal suikervrij wel meevallen.

@Rambogirl
Ja inderdaad, hij had destijds alleen gezegd dat ze 'niet goed genoeg loopt' fijn dit..

@smileydees
Ik probeer zoveel mogelijk me in te lezen zodat ik het snel opmerk als er vorderingen zijn in haar ziekte (wie ze nu dus eigenlijk nog niet heeft maargoed, ze heeft er wel al veel symptomen van.)

@RianneH
Ja dat wil ik ook zeker doen! Aangezien het kreupelheidsonderzoek niks kost, behalve het bezoek consult dan, denk ik dat ik gewoon nog een keer het bloed laat nakijken op de vitamines e.d maar de DA vermoedde eerder dat er misschien toch iets van vergevorderde artrose in zit, maar goed als daaruit blijkt dat er iets niet goed is moeten er denk ik alsnog foto's gemaakt worden niet?

@geerke
Neen, dat denk ik ook niet. Daarom heb ik ook tegen de DA gezegd dat ik haar niet nog een jaar zo laat staan.
Ze krijgt indd geen krachtvoer alleen gras en hooi, omdat ze altijd zo dik is is dat eigenlijk.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 19:39

Als je haar iets bij wil voeren met weinig suikers zou ik niet voor een muesli gaan. Dan liever een vitaminekorrel/poeder, wat je in veel kleinere doseringen kan geven. Is in verhouding ook goedkoper ;)

Artrose kan je alleen met zekerheid vaststellen op foto's idd. Kreupelheidsonderzoek geeft wel een vermoeden natuurlijk, maar dan is het alsnog verstandig foto's te laten nemen. Het zou ook geen raar gevolg zijn van het intensieve leven dat je pony al gehad heeft, maar je zou verwachten dat ze dan eerder winters moeilijker loopt dan zomers. Merk je daar verschil in?