Ataxie? met filmpjes..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:22

bliver schreef:
Bedoel je dat filmpje dat ie als een malle door het land rent? Ik kan daar wienig uit op maken. uit vekreerde hoek gefilmd, paard is lekker gek aan het doen en de ondergrond is ongelijk. Misschien heb je wel gelijk hoor maar ik wil uit zon filmpje niet zulke conclusies trekken dan zou ik hem in een bak willen zien linksom rechtsom, rechtuit enz.

Nee t eerste filmpje bedoel ik.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:30

Tendance schreef:
Oh dacht dat ze daar al iets aan zou gaan doen, maar dan heb ik me vast vergist.
Inderdaad die voeten zijn misschien we nummer 1 waarnaar gekeken moet worden. Misschien los je daarmee wel een deel van je probleem op.

Ik ben met je eens.
Men zoekt overal en ergens..en geeft veel geld uit, terwijl de gedeeltelijke oplossing dichterbij zit.
Maagzweren komen door stres. En als het paard blokkade in de hals heeft of pijn in zijn hoeven dan heeft hij stres genoeg.
Artrose: ik heb zelf artrose in mijn knieën. Op de foto vastgesteld. Ik had veel pijn. Ben naar een oosterse acupuncturist gegaan. Deze hebben een andere visie dan onze westerse kijk.
Hij heeft me uitgelegd dat de pijn komt niet van de beschadigde botten maar van de gespannen spieren die de botten tegen elkaar drukken.
Hij heeft me behandeld.
En ik heb al jaren geen pijn meer in mijn knieën, terwijl de beschadiging is zeker niet beter geworden.
Het paard heeft veel ongemak in zijn lijf. Hij is scheef (deken altijd scheef) wat duid op blokkade (mijn paard had zelfde). Hij heeft weinig spieren op zijn kont en hals, hij compenseert ongemak door veel lopen en spieren aanspannen en dat kost veel energie.
Das mijn mening.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:38

Cemlys schreef:
En toch vind ik mepp geen goede eerste stap. Goed neurologisch onderzoek Door een goede dierenarts zou ik mee beginnen eventueel aangevuld met een bloedonderzoek. Dat de osteopaat er niet gelijk aan wil behandelen kan ik snappen. Dat ze hem niet even wil nakijken niet. Vaak kun je dan al een regio aangeven. Ik had een tijd terug een die vast zat in rug en nek. Advies verder onderzoek Door dierenarts. Lever werkte niet goed en maagzweren. Dat verklaarde ook het vastzitten in de rug en nek. Overigens was dit dier al compleet op de foto geweest en was er niets te vinden. Zonde van de foto s en de kosten.

MMEP test is toch een neurologisch onderzoek? Wordt naar mijn weten ook alleen gedaan in de betere klinieken.

Dus ik snap je post niet.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:43

Joolien schreef:
bliver schreef:
Bedoel je dat filmpje dat ie als een malle door het land rent? Ik kan daar wienig uit op maken. uit vekreerde hoek gefilmd, paard is lekker gek aan het doen en de ondergrond is ongelijk. Misschien heb je wel gelijk hoor maar ik wil uit zon filmpje niet zulke conclusies trekken dan zou ik hem in een bak willen zien linksom rechtsom, rechtuit enz.

Nee t eerste filmpje bedoel ik.

Tja normaal is het niet maar het is en gefilmd door iemand met parkinson :x en je ziet dat het paard reageerd op zijn omgeving dus ik vind het moeilijk om daar echt een oordeel aan te hangen maar ik zie wel wat je bedoeld.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 13:35

Tendance schreef:
Maar wanneer ga je naar de dierenarts?

De dierenarts is al geweest hoor. Zij raadde me aan om naar het ziekenhuis te gaan met hem voor MMEP-test en foto's hals. Zij heeft ook bloed getrokken en dat was redelijk ok.
Verder heeft ze wat tests gedaan: draaien in kleine achtjes, kleine cirkels, even aan de longe gezien,...
Ze vond hem wat vreemd lopen maar zeker geen typisch geval van ataxie. Hij herstelt zich goed wanneer je hem aan z'n staart opzij wil trekken, kan perfect kleine achtjes (hij overkruist zijn achterbenen heel goed), ...
Maar zij vermoedt wel ataxie.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 13:39

jirina schreef:
Helaas lees ik hier niets over de hoeven.
Misschien zou het de eerste aandacht moeten zijn.
We hebben oneffen stenen grond in de stal. En als mijn paard tijdens eten voelt dat het niet goed voelt onder zijn voet (misschien iets meer druk naar de zool) dan verstapt ze de voet enkele cm , ze verplaatst hem bijna op de plaats en dan misschien nogmaals totdat het goed voor haar voelt.

Over de hoeven is hier al wel wat gezegd geweest. Zijn hoeven moeten zeker eens gedaan worden, maar het lijkt me straf dat alle problemen hiervandaan zouden komen? Kan zijn 'tic' met zijn nek bijvoorbeeld hierdoor verklaard worden?
Ik wandel met hem regelmatig te voet rond de vijver hier. Daar ligt een pad met gravel met soms wel dikke stenen. Hier heeft hij geen enkel probleem mee. Ook kan hij daar normaal stilstaan.
Hij heeft zijn tics voornamelijk op de weide, tijdens het eten van zijn mengeling en van de week zag ik het ook toen hij buiten in de regen stond.
't Is uiteraard niet alleen dan, hij staat ook vaak vreemd als hij hooi eet, maar dan is het niet zo uitgesproken. Dan staat hij bijvoorbeeld wel gek maar heeft hij bijna geen tics..

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 13:43

Toydoll schreef:
Waarom vraag je niet toch eerst voor pijnstilling proef aan de DA? Lijkt me STUK goedkoper dan een MEP test.

Als hij dan verbeterd, hoef je die MEP test niet uit te voeren, want dan is het gewoon geen ataxie, want een beknelde zenuw werkt ook met pijnstilling slecht/niet.

Ik heb aan de DA gevraagd of ze het zinvol vond om pijnstillers te geven. Maar zij beweert dat dit geen beeld is van een paard met pijn, wel een paard met ataxie/zenuwschade.
MEPP-test blijkt ook nog wel mee te vallen qua kosten. En dan heb ik wel de zekerheid dat er al dan niet iets neurologisch mis is.
Heb ondertussen ook wel wat zaken opgezocht over ataxie, en ook dan kan een paard pijn hebben.
Eigenlijk wel logisch. Als er een beschadigde wervel is, doet dat pijn maar kunnen er ook zenuwen geraakt zijn.. Dus zelfs als hij pijn heeft, kan hij ataxie hebben.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:43

Ataxie kan zich ook in veel vormen uitten, die van mij kon geen achtjes en benen kan je overkruist laten staan (voor en achter) maar kon daarentegen wel heel veel dingen goed wat 'doorsnee' atacten niet kunnen.

Hopelijk biedt de test wat meer uitkomst. Pijn en ataxie kunnen wel samengaan, bij die van mij kwamen ze erachter dat zowel de atlas als het SI-gewricht niet goed stonden, dat deed wel pijn (en atlas stond waarschijnlijk wel in verband met ataxie). Dus hopelijk kunnen ze je daar ook een beeld van geven/je paard mee helpen.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 13:48

Orchidee14 schreef:
Even off topic: welke afstamming heeft dit paard? In het eerste filmpje vind ik hem erg gestrest overkomen. Is zijn maag al eens onderzocht? Mijn paard had een maagzweer en ging daardoor heel erg de rug vast zetten. Hierdoor leek het op gegeven moment ook alsof ze een karperrug had.

Hij is een zoon van Don Renoir.
Zijn maag is nog niet onderzocht. Lijkt me dat daar ook wel iets mis mee zou kunnen zijn.
Hoe zijn ze dat bij jouw paard te weten gekomen?
Dit paard is echt ontzettend smal. Het lijkt een groot veulen, hoewel hij al 4.5 jaar is.
Hij heeft zeer weinig vet, bijna geen spieren,.. maar ook qua bouw is hij abnormaal(?) smal.
Bovendien heeft hij naast zijn smalle benen ook echt pony-hoefjes.
De dierenarts verbaasde zich er ook over dat hij zijn tandjes van 3.5jaar nog niet gewisseld heeft.
Ik vraag me dan ook af of hij zijn eten wel goed verwerkt krijgt..
Hij krijgt hier 2kg mengeling per dag (high fibre nuts van Dodson& Horrell) en verder onbeperkt hooi en lijkt niet echt veel bij te komen. Hij kan misschien ook nog volop in de groei zijn?

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 13:50

Tendance schreef:
Ergens vind ik het ook zielig, dat het paard nog niet bij de dierenarts is.
De oude eigenaresse of stalhoudster kan toch wel helpen?
Ze zadelen je ook met dit probleem op.
Dan hoef je ook niet te wachten of je vriend ergens volgende maand tijd heeft.

De dierenarts is wel al geweest. Misschien beter iets beter lezen voor je zo'n kritiek geeft.
Mijn vriend gaat met de trailer rijden om hem naar het ziekenhuis te brengen. Ik vind het een beetje een zotte kost om nu een paardentaxi te bestellen om dan eventueel een paar dagen eerder in het ziekenhuis te geraken.. Bij de vorige eigenaar, waar hij 6 maanden heeft gestaan, deed hij ook al zo.
Dus een paar dagen extra zal het nu wel niet maken denk ik..

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 13:54

Collie2008 schreef:
Heeft dit paard een keer een flinke klap/ongeluk gehad? Achterover geklapt o.i.d.? Het lijkt inderdaad een zenuwbeknelling en ik denk dan meer vanuit de schoft. Hij lijkt het stampen met de benen te doen om 'los te stampen'. Ik zou hem inderdaad van hele rug tot aan de nek op de foto zetten en als er inderdaad een trauma is (wat niet verbeterd) in laten slapen want een paard dat eigenlijk dus geen paard kan zijn 9grasmaaier) is geen kwalitatief mooi leven

Geen idee wat hij heeft meegemaakt. Met de kweker, waar hij tot z'n 3.5jaar heeft gestaan, heb ik gebeld. Ze zei dat hij wel wat raar stond, alsof zijn benen te lang waren voor z'n lichaam, maar verder niets abnormaal. Ik ken die mensen ook niet, dus geen idee wat er daar eventueel al aan de hand was..
Als hij (veel) pijn blijkt te hebben en er is niets aan te doen, dan ga ik hem inderdaad helaas moeten laten inslapen. Ik heb nog 2 paarden en heb me altijd voorgenomen dat zodra één van hen ongeneesbare pijn heeft, dat het dan is afgelopen. Dus dat geldt bij hem evengoed..
Maar ik probeer voorlopig optimistisch te blijven.

Tabaluga12

Re: Ataxie? met filmpjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:57

Jeetje bizar beeld. MMep test lijkt me ook verstandig. Verder lijkt het paard een beetje als bevangen te staat? Doet er ook iets op met de voorvoeten?

Wanneer gaat de test plaatsvinden?

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 13:58

Cemlys schreef:
En toch vind ik mepp geen goede eerste stap. Goed neurologisch onderzoek Door een goede dierenarts zou ik mee beginnen eventueel aangevuld met een bloedonderzoek. Dat de osteopaat er niet gelijk aan wil behandelen kan ik snappen. Dat ze hem niet even wil nakijken niet. Vaak kun je dan al een regio aangeven. Ik had een tijd terug een die vast zat in rug en nek. Advies verder onderzoek Door dierenarts. Lever werkte niet goed en maagzweren. Dat verklaarde ook het vastzitten in de rug en nek. Overigens was dit dier al compleet op de foto geweest en was er niets te vinden. Zonde van de foto s en de kosten.

De dierenarts heeft hem al wel wat onderzocht. Zoals dus kleine achtjes stappen, aan z'n staart trekken terwijl hij op een rechte lijn stapt,... Daar kwam niets bijzonder uit, al vond ze zijn overgangen niet zo goed en vond hem vooraan stijf lopen en achteraan kramperig.
Bloedonderzoek is gebeurd. Behalve dat vit E aan lage kant zat en leverwaarden wat verhoogd, is er niets speciaal naar voren gekomen.
Osteopaat woont zo'n 50 km hiervandaan en heeft momenteel geen andere mensen in de buurt waar ze naartoe moet. Een gewone consultatie kost 90 euro+ dan de vervoersonkosten (gok ook zo'n 90 euro?).
Ze wil me ook niet onnodig op kosten jagen als ze hem toch niet kan behandelen en sowieso doorverwijst voor een MMEP-test en foto's.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 14:01

[***] schreef:
Ik vind het werkelijk super dat ts zich over dit dier ontfermt, maar ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je niet direct met dit paard naar een kliniek rijdt?

Heb net de filmpjes nog een keer bekeken en ik kan echt niet zeggen of dit dier pijn heeft of niet, maar dat het ergens goed "fout" zit lijkt mij vrij voor de hand liggend.

Misschien ben ik wel zeur, maar ben ik nu de enige die dit denkt?

Zoals al eerder gezegd, mijn vriend gaat met de trailer rijden. Ik wil ook zo snel mogelijk naar het ziekenhuis maar onze oude trailer was te klein. We hebben onlangs een nieuwe gekocht die we normaal binnen een week kunnen ophalen. Verder moet mijn vriend rijden want ik heb geen B+E rijbewijs, dus ik ben afhankelijk van zijn werkplanning.
Sowieso ga ik in maart naar het ziekenhuis, maar een paar dagen eerder of later zal het nu wel niet maken. Hij is minstens al meer dan 7 maanden zoals hij nu is..

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 14:05

jirina schreef:
Tendance schreef:
Oh dacht dat ze daar al iets aan zou gaan doen, maar dan heb ik me vast vergist.
Inderdaad die voeten zijn misschien we nummer 1 waarnaar gekeken moet worden. Misschien los je daarmee wel een deel van je probleem op.

Ik ben met je eens.
.

Misschien aan jou ook de vraag. Hij loopt zonder problemen op gravel. Mijn andere twee paarden, die ook geen ijzers hebben, lopen er super gevoelig op. Zouden zijn problemen dan nog steeds verklaard kunnen worden door pijn aan de hoeven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:06

Ik bedoel het zeker niet als kritiek naar jou arwen. Echt niet. Zoals je zelf inderdaad al zegt is hij al 7 maanden zo, dus dan maakt een paar dagen eerder of later niet veel uit.

Ik begrijp alleen niet waarom er 7 maanden terug al niet iemand met hem naar de kliniek is gereden. Daarom zeg ik ook dat ik het super vind dat jij je over dit paard ontfermt. Dier mag zijn hoefjes dichtknijpen.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 14:07

[/quote]

Tja normaal is het niet maar het is en gefilmd door iemand met parkinson :x en je ziet dat het paard reageerd op zijn omgeving dus ik vind het moeilijk om daar echt een oordeel aan te hangen maar ik zie wel wat je bedoeld.[/quote]

Haha :). Ja, gefilmd met gsm en dan nog ingezoomd. Geen ideaal filmpje maar heb het gepost om een beeld te geven..
Ik probeer nog wel eens filmpjes van betere kwaliteit te posten, als hij in de piste loopt.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:11

ik ben zeer benieuwd wat er uit komt.
wens ts succes toe!

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 14:13

[***] schreef:
Ik bedoel het zeker niet als kritiek naar jou arwen. Echt niet. Zoals je zelf inderdaad al zegt is hij al 7 maanden zo, dus dan maakt een paar dagen eerder of later niet veel uit.

Ik begrijp alleen niet waarom er 7 maanden terug al niet iemand met hem naar de kliniek is gereden. Daarom zeg ik ook dat ik het super vind dat jij je over dit paard ontfermt. Dier mag zijn hoefjes dichtknijpen.

Tja.. De vorige eigenaar heeft een heilig geloof in haar dierenarts. Hij is klassiek geschoold maar doet nu enkel aan accupressuur denk ik. Heb hem nog nooit bloed weten trekken bijvoorbeeld. Heb hem ook nog nooit naar een paard in beweging zien kijken. Hij voelt aan bepaalde lijnen of het paard pijn heeft/ziek is...Hij heeft dit paard dus nog nooit zien lopen, maar heeft hem in de poetsplaats (of was het in de stal?) wel gezien. Daar had hij altijd stress, dus ook volop zijn tics.
Hij beweerde dat er met dit paard niets aan de hand was. Maar enkel door de stress wat raar deed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:14

arwen21 schreef:
Misschien aan jou ook de vraag. Hij loopt zonder problemen op gravel. Mijn andere twee paarden, die ook geen ijzers hebben, lopen er super gevoelig op. Zouden zijn problemen dan nog steeds verklaard kunnen worden door pijn aan de hoeven?

Ja.

Hij hoeft geen pijn aan zijn hoeven te hebben om zo raar te lopen. Mijn ruin werd verdacht van hoefbevangenheid door de da, maar nadat ik een andere hoefsmid had gevonden, bleek het dier gewoon een totaal verkeerde lichaamshouding te hebben (met allerlei bijkomende problemen) door jarenlang verkeerd bekappen en beslaan. Paard loopt nu beter dan ooit(ooit afgekeurd op spat en artrose) en staat gewoon 24/7 in het gras. Geen hoefbevangenheid te bekennen.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 14:14

Tabaluga12 schreef:
Jeetje bizar beeld. MMep test lijkt me ook verstandig. Verder lijkt het paard een beetje als bevangen te staat? Doet er ook iets op met de voorvoeten?

Wanneer gaat de test plaatsvinden?

Wat bedoel je met "doet er ook iets op met de voorvoeten"?
Zeker in maart moet hij in het ziekenhuis geraken. Hoop dat ik vandaag of morgen de afspraak kan vastleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:16

arwen21 schreef:
[***] schreef:

Tja.. De vorige eigenaar heeft een heilig geloof in haar dierenarts. Hij is klassiek geschoold maar doet nu enkel aan accupressuur denk ik. Heb hem nog nooit bloed weten trekken bijvoorbeeld. Heb hem ook nog nooit naar een paard in beweging zien kijken. Hij voelt aan bepaalde lijnen of het paard pijn heeft/ziek is...Hij heeft dit paard dus nog nooit zien lopen, maar heeft hem in de poetsplaats (of was het in de stal?) wel gezien. Daar had hij altijd stress, dus ook volop zijn tics.
Hij beweerde dat er met dit paard niets aan de hand was. Maar enkel door de stress wat raar deed..

Oei dat is inderdaad lastig als mensen zo'n heilig vertrouwen in één bepaalde persoon hebben. Ik hoop van harte dat jullie snel iets vinden en het kunnen behandelen en dat je er een leuk paard aan hebt!

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 14:30

[***] schreef:
Oei dat is inderdaad lastig als mensen zo'n heilig vertrouwen in één bepaalde persoon hebben. Ik hoop van harte dat jullie snel iets vinden en het kunnen behandelen en dat je er een leuk paard aan hebt!

thanks

dresjoepie

Re: Ataxie? met filmpjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:37

Hij staat er in je eerste filmpje Echt bij alsof hij moet plassen Maar het niet kan door spanning of iets dergelijks Hij oogt een beetje zenuwachtig zeg maar Plast hij goed ? stinkt het niet ?

Zijn bloed was onderzocht he Hebben ze daar ook iets van de nier functie in getest ? Misschien daarom ook wel die bolle rug

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:39

Je weet pas of het aan de hoeven ligt als je er iets aan laat doen. Je paard staat veel te rechtop. Continu op de voorvoet lopen zorgt voor een verstoorde druk in de hoef en daarmee in het been en in het lijf.
Net als bij mensen zijn de voeten van groot belang voor je welzijn.