[VOLG] jong (5), groot paard bouwt geen bespiering op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DromenLies

Re: 4-jarig groot paard bouwt geen bespiering op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 12:01

Hoi bokkers,

We zijn nu een weekje bezig met druppelen etc.. dus ik zal even een korte update geven. Naar mijn idee zijn er al wel wat pluspunten te zien maar het zijn nog geen dag/nachtverschillen.

Haar benen zijn droger, bultjes worden langzaam minder, mn de bultjes die er als laatste bij waren gekomen, mok geneest mooi, ze is voorwaartser aan de hand en meer aanwezig. De flanken zijn minder ingevallen, maar of ze al rondere billetjes krijgt is een week tijd natuurlijk nog te kort voor. Het was in ieder geval niet achteruit gegaan. Met rijden ging ze zelfs een keer aan de scheur omdat ze ergens van schrok en dat gebeurt normaal ook nooit. Ze gaf een heel ontspannen en alert gevoel. Normaal was ze zo ijverig dat het bijna een beetje aanvoelde als frustratie maar nu was dat randje dus weg, had goed door wat er om zich heen gebeurde. Ze bood onder het zadel veel aan waardoor ik haar een beetje afgeremd heb aangezien ik alleen beweging wilde geven en niet zozeer wilde trainen. Wanneer zij in galop uit zichzelf wat meer ging dragen en iets strakker werd in de aanleuning heb ik haar telkens weer wat meer laten indalen om het ruggebruik goed te houden bv. Ik ben voorzichtig positief over de vorderingen maar durf nog niet te zeggen of het nou allemaal toeval is of dat ze echt aan het opknappen is. Keep you posted.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:37

Goed van je dat je elke mogelijke oorzaak op probeert te sporen en aan wilt pakken.
Paarden van deze maat willen vaak al vanaf jongs af aan die achterstand op bouwen omdat ze gewoon zoveel energie naar de groei toe sturen.
Ze zijn niet altijd zomaar weer bij. Zorg dat de training echt beperkt blijft tot maximaal 4 keer in de week en niet langer dan een half uur. Het probleem met teveel werken is namelijk dat ze juist geen spieren opbouwen maar deze nog wel eens af willen breken.

Mocht dit nou allemaal niet werken waar je nu mee bezig bent, misschien zou je dan eens een andere stalling moeten proberen. Maakte met de mijne een heel verschil, hij stond er daar ook wel goed bij, maar hij is echt zoveel vooruit gegaan na de verhuizing.

Overigens is op jonge leeftijd een half jaarlijkse controle van het gebit niet raar. Door wisselen staan niet altijd alle kiezen en tanden zo dat er aan de overkant ook een kies of tand is om op te slijten. Het gebit is in de tijd gewoon nog niet zo mooi gelijk matig waardoor er makkelijk eens wat scherpe randjes of haken willen ontstaan. Het ene paard reageert hier erger op dan de andere.

Maar je bent in ieder geval goed bezig :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:38

spatter schreef:
Ik heb je hele topic doorgelezen en bij het lezen dat hij snel aan de dunne ging, gingen bij mij de alarm bellen rinkelen.
Daar zit je probleem, daar moet je het zoeken.

Als je paard de voedingsstoffen niet opneemt, houdt alles natuurlijk op, kun je voeren tegen de clippen op.

Ik zou de DA dit zeker vermelden.

Dunne kan komen door: stress---> pijn of ander ongemak, teveel rijtechnisch vragen wat je paard nog niet aan kan
verkeerd voer, te rijk
wormen

Ik zou die dingen eens serieus bekijken.

Heb het topic ook doorgelezen en er vielen mij nog een aantal dingen op:
Er is ontwormd met Equest/pramox maar hoeveel ontwormingsmiddel heb je gebruikt? En is er mestonderzoek gedaan? (Voor zo'n groot paard is 1 spuit niet voldoende).
Verder vind ik 3 x 3/4 biks voor zo'n groot paard in de groei echt weinig. Daar mag wat mij betreft echt wel het dubbele in.
Ik begrijp de seniores priores ook niet goed, eerlijk gezegd. Ik zou dat vervangen door iets dat echt aanzet.
Het argument dat je paard van meer voer niet heter wordt en je daarom maar weer minder bent gaan voeren vind ik ook vreemd. Hoeveel meer ben je dan gaan voeren?

En "last but nog least" bovenstaande post snijdt wel hout moet ik zeggen. Heb je al eens probiotica geprobeerd?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 12:55

Hoi dames, ik zal even kort op jullie punten ingaan..

Paard wordt max 2 keer pw getraind, ik werk nl volgens het systeem van supercompensatie waarbij na een training 2 rust/hersteldagen worden ingebouwd en gezien haar conditie stellen die 2 trainingsdagen ook niet veel voor.
Per 1 mei veranderen we van stal en krijgt ze van stal (ipv van mij) onbeperkt ruwvoer en gaat ze zodra het weer het toelaat 24/7 het land op.

Mbt tot ontworming, paard is +/- 625 kilo en heeft spuit van 800 kilo gekregen.
Paard heeft een tijdlang het dubbele gekregen maar dat bleek alleen maar belasting te zijn voor het verteringsstelsel. Ze ging ineens veel meer plassen. Ik heb nog nooit een paard dik zien worden van krachtvoer dus daar geloof ik echt totaal niet in.
SP is een vervanger voor ruw- en krachtvoer. Ik heb daar zelf al met meerdere paarden hele mooie resultaten mee behaald. Dat dit geschikt is voor mijn paard is ook bevestigd door de persoon die haar heeft doorgemeten.

Uit die doormeting kwamen veel punten naar voren die Spatter ook aandroeg. Ze krijgt nu verschillende druppels/poeders oa drainage compositum van groene os en Bio-ron Bokashi dus aan de reiniging van het lichaam wordt gewerkt.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:07

Wat en hoe lang doe je op die 2 trainingsdagen?

Als ik zo naar de foto's kijk (zijn ondertussen al wel oud natuurlijk) is het toch de training. Neem je wel eens een sprongetje mee? Hoeveel stap je? Volgens mij zou het hartstikke goed zijn om een staprit van een uur te maken. Voor de rest, werkt elke dag 1-2 keer 10 min werken beter dan 2x per week een vol uur... Of zo heb ik het geleerd. De rustdagen plan je in in de vorm van de intensiteit van de training. De eerste dag train je zo intensief mogelijk (als bij het paard past), dag 2 minder en dag 3 heel minimaal. Op dag 3 zou je dus een keer voetballen mee kunnen nemen, wat balkjes op de grond om tussen te manouevreren, dat soort dingen.

Ik heb niet het idee dat dit een voedingsprobleem is, eigenlijk. Wellicht werkt jouw systeem prima op de eerdere paarden die je getraind hebt, maar elk paard is natuurlijk uniek. Ik weet wel dat bij het paard van 28 die we nog trainen, deze methode het beste werkt. Kort maar krachtig aan het werk zetten!

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 13:13

Hoi Nirvana, het is niet de training, het probleem zit in het verteringsstelsel (zie rest vh topic). Bedankt voor het meedenken.
Ter zijde... paard loopt nooit een uur. Dat is echt bizar lang voor een paard van deze leeftijd, deze conditie en dit niveau, nergens voor nodig.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:38

DromenLies schreef:
Hoi Nirvana, het is niet de training, het probleem zit in het verteringsstelsel (zie rest vh topic). Bedankt voor het meedenken.
Ter zijde... paard loopt nooit een uur. Dat is echt bizar lang voor een paard van deze leeftijd, deze conditie en dit niveau, nergens voor nodig.

Oh, toch wel? Ik dacht geleden te hebben dat er geen tekorten waren gevonden en de vitaminen/mineralen ook voldoende waren.

Mooi zo, dat ben ik met je eens. Maar je zou ze de kost moeten geven die het wel doen :P

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 13:49

Klopt, maar ik heb haar laten doormeten door een natuurgeneeskundige en die vond verhoogde waarde mn bij blinde darm maar ook bij andere organen. Het kost mijn paard daardoor veel energie om voedingsstoffen op te nemen, om te zetten en afvalstoffen af te breken. Nu zijn we het verteringsstelsel dus aan het stabiliseren zodat die processen makkelijker gaan en minder energie kosten.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 11:01

Tijd voor maar weer eens een korte update. De eerste twee weken leek mevrouw goed bij te trekken. Nu lijkt ze erg last te hebben van het wisselen en eet ze ook niet al haar ruwvoer meer op dus woensdag komt er een tandarts kijken. De buitenste snijtanden zitten al een week erg los en daar lijkt ze ook hinder van te ondervinden met eten. Dit keer dus geen gebitsverzorger maar een DA/TA. Ik ga dan ook meteen een mestonderzoek laten doen, just to be sure. Donderdag komt de natuurgeneeskundige weer terug voor een check-up en dan gaan we over 2 weekjes naar ons nieuwe plekje waar ze spoedig 24/7 op het land zal gaan.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 09:22

Hoi bokkers,
Tijd voor een update. De dierenarts is woensdag geweest om het gebit na te kijken. Ondanks dat ik een gebitsverzorger erbij had gehad in augustus had ze flink scherpe kiezen. Ook is er een snijtand getrokken en de andere snijtand viel er bij het veilen vanzelf uit, dus het wisselprobleem is nu verholpen. Ze stond gister ook echt onafgebroken te eten dus dat was een erg fijn gezicht. De dierenarts dacht dat het goed mogelijk was dat haar conditie te wijten was aan het gebit omdat ze helemaal niet meer kon malen. Uit het mestonderzoek is gebleken dat ze geen wormen had, eitelling was 0 maar er was wel zand gevonden in de mest. Gister is de natuurgeneeskundige weer geweest. Die vond op alle punten verbetering, met name als het ging om de eerste waardes maar de tweede waardes waren er nog niet dus de ideaalwaarde van 12/19 (als ik het goed heb onthouden) laat nog even op zich wachten. Ik mag met een aantal druppels stoppen tw de Bach, de Spleen Comp en de maag support (poeder). Wel moet ik doorgaan met compositum drainage en de bokashi en nu ga ik dus ook een week een kuurtje ‘zand weg’ doen. Ze vond het paard al wel wat vleziger maar we zijn er nog niet. De mest wordt voor de zekerheid nog getest op leverbot. Die uitslag verwacht ik maandag.

Overigens, is dit mijn laatste update als niemand reageert want nu lijkt het net alsof ik het topic voor mezelf bijhoud. Ik denk zelf dat dat erg jammer zou zijn omdat er op bokt veel topics zijn waarin mensen aangeven wat hun problemen zijn maar er vervolgens niet wordt verteld hoe het probleem nou is opgelost waardoor de informatiewaarde niet optimaal is.

mellamoshan

Re: Volgtopic: jong (5), groot paard bouwt geen bespiering op

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:29

Ik lees wel bij, vind het erg interessant want zit een beetje met hetzelfde probleem. Dus je updates worden gewaardeerd hoor! ;)

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:42

Blijf updaten, ik ben een stille, maar geinteresseerde meelezer!! Fijn dat het aan het verbeteren is. Ben benieuwd naar je vorderingen

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:43

Ik lees ook mee, al vanaf het begin. Dank voor de updates!

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:06

Ik lees ook gewoon mee hoor!

De mijne is ook wat teruggevallen door het verharen, wisselen hebben we gelukkig vorig jaar al gehad. Heb daarna weer een bloedtest laten doen, gelukkig waren alle waarden goed. Uit mijn mestonderzoek kwamen wel wat wormeitjes uit de telling dus meteen maar weer een goede wormenkuur op aanraden van de dierenarts erin. En nu trekt ze weer lekker bij en vacht begint weer echt te glimmen. Op naar het echte voorjaar en lekker naar buiten!

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 10:16

Ja zeg dat. Kan iemand mij iets meer vertellen over die waardes van het doormeten. Ik heb begrepen dat het eerste getal het zelfherstellend vermogen aangeeft en het tweede aangeeft in hoeverre er ook daadwerkelijk herstel is. Klopt dit?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:55

Ook ik lees mee!

De waardes kan ik je helaas niet mee helpen.
Wel fijn dat het beter gaat!!

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 14:58

Ik weet ook niets van de waarden helaas..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:03

Ik kwam toevallig op dit topic omdat ik zocht op een trefwoord wat hier ook genoemd wordt. Heb niet alles even zorgvuldig doorgelezen maar heb je al geprobeerd om meer eiwitten te voeren? Als paarden zo slecht vlees krijgen is te weinig eiwit heel vaak de oorzaak.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 09:12

Hoi Katja, ik heb haar een tijdje ook luzerne bijgevoerd, dat deed niks. Ze lijkt nu heel mooi op te knappen gelukkig. Ik zal even kijken of ik een foto kan plaatsen.

edit: foto's

Afbeelding

Afbeelding

We zijn er nog lang niet maar ze heeft grote vooruitgang geboekt binnen 1,5 week nadat de tandarts en de natuurgeneeskundige weer zijn geweest.
Laatst bijgewerkt door DromenLies op 29-04-15 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:16

Ik heb die van mij een tijdje luzerne bijgevoerd zonder effect terwijl een brok met hoger eiwit wel werkt. Maar goed te lezen dat ze opknapt.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:21

Heb alles doorvelezen, fij. Dat het nu zo goed gaat.
Ik zat ook te denken aan de darmen maar dat kwam later ook naar voren
Merk je nu nog andere veranderingen, zoals bijv. karakter?

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:28

Blij.dat het wat beter gaat. Ook ik heb bakken luzerne bijgevoerd zonder effect. Nu heeft pavo nieuw voer op markt. Topsport heet het.
Misschien een idee om eens naar te kijken. De mijne staat er sinds een week op, ik durf het bijna nog niet te zeggen maar ik denk heel voorzichtig wat positieve verandering te zien!

Ben.benieuwd naar je foto!

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 09:35

Ik heb gelezen over topsport ben er niet heel enthousiast over omdat ze laag in het werk staat. Ze gaat ook zeer snel de wei op nu en zaterdag gaan we verhuizen naar nieuwe stal. Ik moet wel gaan nadenken over wat voor brok/muesli ik haar ga geven want dat zit er bij mijn nieuwe stal niet bij. Wat denken jullie eventueel van cavalor merriebrok? Qua karakter vind ik haar minder aanhankelijk, alsof ze wat meer zelf aan kan. Ze is altijd heel evenwichtig geweest, ze schrikt zelden ergens van. Wel is ze onder het zadel extreem scheef en daardoor zoekt ze soms wat uitvluchten onder het zadel om ergens van te 'schrikken'. Ben heel benieuwd hoe die scheefheid zich gaat (on)ontwikkelen. Zadelmaker is geweest en de natuurgeneeskundige heeft ook acupunctuur bij haar gedaan, in dr lendenen en in dr linker halsspier dus wellicht moet deze behandeling nog even de tijd krijgen om goed zn werk te doen. Onder het zadel krijg ik het wel iets verbeterd maar het blijft wel bijzonder. Paard in ontwikkeling zullen we maar zeggen.

Agile

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:51

Hoi, mijn 4 jarige krijgt sinds 2 maanden iedere dag wat zeewier over zijn biks. Is sindsdien goed gegroeid. Krijgt verder 3 kilo biks per dag en onbeperkt ruwvoer. Wordt wel 4 tot 5x per week getraind.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 08:19

Wat versta jij onder trainen Kirsten? Is dat 4 a 5 keer pw zwaar rijden? Ik werk zelf met het supercompensatiesysteem dus na een intensieve training doe ik twee dagen rust/hersteltraining voordat ik haar weer echt iets meer aan het werk zet. Dus volgens die methode wordt ze maar 2 keer per week intensief getraind en is de rest onderhoud/beweging geven.