Lucht zuigen, kan het overgaan??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:20

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 20:20

horsielove3 schreef:
een paard bij mij op de manege is ook een luchtzuiger, dus die heeft zo'n band om. maar hij gaat gewoon door

Zo een band hoor je slechte verhalen over. Dit ga ik hem niet aan doen. Even goed bedankt voor je reactie!

Yenni

Re: Lucht zuigen, kan het overgaan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 20:21

Oke kei bedankt! Hij weegt rond de 350/400 kg. Waar kan ik dat kopen?

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:43

Mijn verzorgpaard doet het al zo'n 15 jaar. En de afgelopen 5 jaar dat ik hem verzorgd heb, heeft hij nog nooit ergens last van gehad gelukkig. Daarvoor volgens mij ook niet. Hij is het gaan doen puur uit verveling (Hij stond als jaarling helemaal alleen.)

Maar als jij zeker weet dat hij dit uit verveling of uit verslaving doet, hoef je niet extra alert te zijn. Was hij uit het niets gaan luchtzuigen, dan was het een ander verhaal geweest. Maar na laten kijken of zo'n kuur kan nooit kwaad! Zo'n band zijn wij ook geen fan van. Bij een hardnekkige luchtzuiger moet je die band zo strak zetten of ze gaan gewoon door met zo'n band :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:43

Oei als ze door de band heen zuigen kan dat ernstige gevolgen hebben! Maar ik vrees dat je daar bij een manege paard vrij weinig aan kan veranderen helaas..

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 20:50

Ik heb hem nu 4 jaar en bij de vorige koper deed ie dit al. Hij kwam wel amper op de wei en kon zijn soortgenootjes alleen maar zien vanuit de stal deur of als hij ging rijden. Meschien dat het toen is begonnen........

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:52

Cas123 schreef:
Ik heb hem nu 4 jaar en bij de vorige koper deed ie dit al. Hij kwam wel amper op de wei en kon zijn soortgenootjes alleen maar zien vanuit de stal deur of als hij ging rijden. Meschien dat het toen is begonnen........

Misschien dat hij dan ook door verveling/eenzaamheid begonnen is. En wanneer ze eenmaal begonnen zijn met luchtzuigen is het heel moeilijk af te leren ;(

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 21:11

Ja klopt.

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:42

Luzerne koop je bij de voerleverancier / fouragehandel waar je ook biks koopt. Of online misschien ook wel, zal wel duurder zijn door de verzendkosten. Wat betreft die 230 euro, dat zou ik echt aanraden als je paardje echt veel klachten heeft. Voor nu doe je goed je best als ik het zo lees!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 15:13

Oke dankje. Ik doe er veel aan. En probeer het ook maar heb het geld op het moment gewoon niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:14

Ik zou dat geld eerder besteden aan de daadwerkelijke medicatie dan aan een scopie. Voor 230 euro heb je een behandeling van zeker een maand.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 15:16

Oke bedankt.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:20

Probiotica (darmpoeder in de volksmond) kunnen ook helpen het zuigen te verminderen, deze zorgen voor een beter intern milieu in de maag en darm.
"Een minder goed functionerende spijsvertering kan zich ook uiten in gestressed gedrag, zoals snel schrikken, rondjes lopen, luchtzuigen of kribbebijten. Producten die helpen bij de opname van zuren in het maagdarmkanaal en die de darmwerking ondersteunen hebben dan ook vaak als resultaat dat het paard rustiger wordt en stabieler in de omgang."

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 15:55

Oke dankjewel. Weet je waar ik dit zou kunnen halen?

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:56

Ik heb het van een vriend, en die heeft het weer van een dierenarts, maar ik denk dat als je 'probiotica voor paarden' intypt op google je vast wat krijgt ;)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 15:58

Dankje

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:58

Gebruik je het zelf Sunneva? Bevalt het? En zo ja, heb je een merk dat je bevalt of een foto van het potje? Want er zijn best een hoop soort probiotica en ik weet niet welke goed en welke minder goed werken.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:01

Ik heb het aangeraden gekregen van een goede vriend, hij gebruikt het zelf al jaren en is het gaan doorverkopen omdat het zo goed bevalt. Ik heb het zelf vandaag van hem gekregen en moet dus nog zien wat het bij mijn luchtzuiger doet. Ik zal zo even precies kijken wat er op de pot staat, hij heeft een oude pot gebruikt want ze kregen het tegenwoordig in zakken en voor mij heeft hij het dus in een gebruikte oude pot overgegoten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:04

Ben ook wel benieuwd :)

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 17:23

Probiotica Puur van Fyto Horse Care B.V. Putten
Ik zal em zelf nog wel even door Google gooien :D

Edit: Google is in dit geval niet mijn vriend want een website kan ik niet vinden.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:21

Probiotica met gist is dan voor sommige maagdarmpatienten wel weer iets om mee uit te kijken.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:05

TS je kan lucerne halen bij de Boerenbond/welkoop winkels.

Volgens mij doe je verder al veel goed, je pony komt veel buiten en je hebt het voer aangepast. Je kan eventueel nog ervoor kiezen om een vitaminekorrel te voeren zodat je wat muesli weg kan laten, Pavo heeft een vitaminekorrel die geloof ik 24,95 per 10 kilo kost en daar doe je dan best lang van. Zo weet je zeker dat je pony genoeg vitaminen binnen krijgt.
Je kan dan je pony een schep lucerne geven met de vitaminekorrel en eventueel een scheut olie erover.

Verder zou je kunnen proberen om magnesium bij te gaan voeren. Dit werkt stressverlagend en neutraliseert het maagzuur, heeft dus twee voordelen voor jouw pony.

En een hooinet voor de nacht in zijn box hangen zodat hij zo min mogelijk zonder voer staat, dit hoeft niet duur te zijn, een simpel hooinet heb je al voor minder dan 10,- bij de ruitersportwinkel. Als je het hooinet goed vol stopt zijn ze daar wel even mee bezig. Zelf gebruik ik van Harry's Horse de hooitas Adagio, kan lekker veel in en gaat lang mee, makkelijk te vullen en kost 24,95

Ik heb van een voedingsdeskundige weleens de tip gekregen om gewoon rennie voor mensen te gebruiken bij paarden met maagproblemen. Volgens hem kan je er gewoon een paar geven en helpt dat goed. Ik vraag het me af, maar misschien hebben mensen er ervaring mee....

Laatste tip die ik je nog kan geven is om eens te kijken naar een voerbal. Hier kan je het voer (muesli) van je pony in doen en hij moet er mee spelen/rollen zodat er telken een beetje voer uitvalt. Zo is hij lekker lang bezig met zijn voer en heeft hij gelijk ook afleiding. Het voer vindt hij wel met zijn neus tussen het stro.
Als je de bal gevuld klaarlegt hoeft je stalhouder hem alleen maar in de box te leggen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 19:08

Oke dankje. Ik heb er een jollybal in hangen maar hij doet er niks mee.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:13

Van rennies moet je naar verhouding dan wel heul veul geven per kg lichaamsgewicht, dus dat wordt een dure grap ;)
Je hebt heel veel maag poedertjes die de zuurgraad remmen. Ik zweer bij varianten met pre en pro biotica erbij.

Die van mij was een 24uurs per dag zuiger. Deed het al vanaf 1 jaar. Maar na behandeling van z'n maagzweren, veel buiten, aangepast krachtvoer (door andere problemen kon ik dat niet geheel weg laten) met pavo dailyplus erdoorheen. Onbeperkt hooi ipv kuil, z'n maagpoedertje en veel naam buiten heeft gemaakt dat die het weleens met krachtvoer of met appels nog zuigt. Maar van 24/7 naar 3x kort per dag vind ik al prima :)

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:14

Nee dat kan, mijne geeft daar ook niet veel om. Maar een voerbal komt telkens wat voer uit, dus dat vinden ze vaak wel heel intressant ;)

Ook doorbreek je dan misschien het ritme van eten en luchtzuigen, omdat je paard telkens een paar korreltjes eet en daar moeite voor moet doen. Kijk maar eens in deze link, als je klikt op zoek relevante producten krijg je de voerballen:

http://www.paardendrogist.nl/advies/6543/voerballen/