6 jarig paard atactisch zenuwprobleem oorzaak niet te vinden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jobamara

Re: 6 jarig paard atactisch zenuwprobleem oorzaak niet te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:52

Fijn dat er iets mest lag en dat hij weer intresse in eten heeft hoor. Lijnzaad moet je idd zelf koken tip oude pan en erbij blijven anders wordt het een bende :+ spreek uit ervaring. Temp. heb jij wel eens getemp als hij gewoon goed in zijn vel zit? Ik heb hier de normaal waardes van allemaal van verschillende tijden op de dag. 3 x.
Zelf vind ik 38 in de ochtend iets verhoging. Hier geen arabier dus weet niet of die een hogere temp hebben
Hier ochtend varierend van 37.2 tot 37.6 en 17.00 uur hoogste 37.6 tot 37.8.
Dus een tip als hij straks weer helemaal goed is moet je dat echt een keer doen.

Geef hem maar lekker natte zemelen met lijnzaad (of lijnzaadolie als je niet aan de gewone kunt komen)
Veel hooi is fijn maar structuur rijk dus vastere mest.
Duimen gewoon door dat hij steeds iets vooruit gaat

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 12:26

Met dat lijnzaad koken moet je dus goed uitkijken. Ik heb nog een fles lijnzaadolie van de paardendrogist dan ga ik die toch maar proberen. Hopelijk eet hij dat want mijnheer is erg kieskeurig.
Hij krijgt wel minder hooi als normaal.
Tja temperatuur heb ik nooit opgemeten omdat hij gewoon gezond was en dat niet bij me opkwam. Ga ik nu zeker wel doen. Vanavond ook weer opmeten. Gistermiddag was het dus 37.3.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:41

Gekookte lijnzaad en lijnzaadolie hebben totaal verschillende werkingen!!

Tegen verstopping en of maag(zweer/zuur) problemen moet je gekookte lijnzaad of 24 uur in koud water geweekte lijnzaad geven. Het slijm wat hierdoor ontstaat geeft de ontstoppende en beschermende werking op de slijmvliezen ( maag en darmwand) lijnzaad olie doet niets voor kolieken enof maag/darmproblemen Geeft hooguit een mooie vacht. En dat lijkt me op dit moment niet echt belangrijk.

Vraag eens bij de fokker na of er in de bloedlijn problemen voorkomen. Er is over AVs genoeg bekend als het gaat om headsheaker syndroom, neurologische problemen etc...

Veel sterkte!

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 13:47

Dank je dat je me dit laat weten ariatje. Wist ik niet.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:43

De paardenkliniek in Wolvega raad wel lijnzaadolie aan voor paarden met zandkoliekverschijnselen. Zij zeggen juist geen gekookte lijnzaad, maar echt lijnzaadolie. Dus die meningen zijn verdeeld ariatje, over de toegevoegde waarde van lijnzaadolie.

TS, ik duim voor je dat je paard weer snel de oude is! Blijf wel goed op de temperatuur letten hoor. Bij mijn paard was het duidelijk zo dat de ochtendtemperatuur zeker een halve graad lager was dan de avondtemperatuur. Als de jouwe gistermiddag 37.6 had ( normaal dus) en vanochtend 38, lijkt me de temp van vanochtend toch wat hoog.

O ja, als je wel lijnzaad kookt, kan je dat door de zemelenslobber geven. Let er wel goed op dat de verhouding calcium/fosfor in zemelen heel scheef is, er zit in verhouding veel te veel fosfor is, dus je zal de calcium moeten aanvullen via ander voedsel. http://www.voervergelijk.nl/fabels-en-f ... er-slobber .

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:55

Ik denk dat je het nu echt ingewikkelder maakt dan het is met je zemelen en lijnzaad. Een schep zemelen met wat lijnzaad verstoord echt niet ineens de totale calcium fosfor verhouding. Zeker niet bij tijdelijk voeren en als er normaal voer bij wordt verstrekt. Dat is paniek zaaien...

Lijnzaadolie doet NIETS als een paard maagproblemen heeft. Het slijm vormt een laagje op de maagwand en beschermt daar een stukje de maagwand mee tegen invreten van maagzuur. Het paard heeft kennelijk een reactie gehad vanwege medicatie. Lijnzaadslijm kan daar verlichting bij geven. Zo ook op de darmwand. Lijnzaad olie werkt laxerend en heeft daarmee en totaal andere werking, zoals ik al eerder zei.
Appels en peren....

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:09

Ariatje, ik denk dat ts zich al zorgen genoeg maakt en het niet nodig is om hier te gaan ruzien.
Verder mis je denk ik het hele verhaal hij heeft medicijnen voor waarschijnlijk maagklachten in de ochtend wilde hij niet eten. Maar s'avonds bleek het eerder een verstopping te zijn, zijn mest is hard en kwam er niet meer uit.

Laat TS zelf kijken wat ze met de tips doet in overleg met haar zeer goede kliniek. Please dit is geen aanval maar iemand die zich erge zorgt maakt over haar paard zit hier niet op te wachten.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:23

Er wordt niet geruzied enkel correcties op foutieve aannames gemaakt waardoor de ts misschien verkeerde keuzes zou maken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:07

Ik maak ook geen ruzie, maar houd me vast aan de adviezen van de kliniek in Wolvega en niet aan iemand op internet.

TS, je kan natuurlijk overleggen met jouw kliniek voor advies hierover.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:39

maar hij moest toch poepen?gekookt lijnzaad werkt laxerend...

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:21

Karoune, hoe was het vanavond met hem? Hier is de sneeuw wel weer ver weg hoop bij jullie ook,
Kunnenjullie morgen stukje wandelen. Sterkte

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 06:41

Gisteravond rond 1700 uur was de sneeuw gelukkig weg en ik ging een stuk met hem wandelen. Hij was echt energiebommetje en ik vond het te gevaarlijk om over de weg te lopen.is weliswaar hele rustige weg maar toch. Ben in zijn wei gaan lopen en hij was echt vervelend hij wou los. Op een bepaald moment gaf hij een grote steiger en vertok in galop ik hield hem niet en ben zelf plat in de modder gevallen zonder gevolgen gelukkig. Shakiro begon rondjes door de weite galopperen. Dat ging goed alleen in de bochten zag ik wat problemen maar hij viel niet. Hij kwam vanzelf weer naar me toe en heb hem weer op stal gezet. Besloten dat ik niet meer ga wandelen met hem en hem met een vriendje op de wei zet kan hij zijn energie kwijt en lijkt me stuk veiliger. Hij heeft al 14 dagen geen vrije beweging gehad en dat is nog nooit voorgekomen. Eten doet hij weer goed krijgt natte zemelen en droog hooi en kuil. Staat minder vaak in plashouding en mest was er wel een beetje maar niet genoeg ik hoop vanochtend op meer mest.

Wat wel een belangrijk iets is mijn dierenarts viel op dat zijn linker neusgat groter is dan het rechter en dat zijn onderlip een beetje scheef hangt. Zou het dan iets van een tia zijn geweest?

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 08:58

Oh asjeblieft khoop geen tia. Daarbij moet je elke vorm van een beroerte kunnen zien in het bloed kort na de tijd( althans bij mensen. Ik heb op de stroke unit gewerkt v een Z-H )

Lijnzaad zou ik idd koken want olie gaat hem denk ik niet helpen. Verder als het lijkt op de situatie v de mensen hier heeft hij echt gewoon tijd nodig.
Lekker dat hij weer op de wei kan met een maatje.
Nog veel sterkte gewenst. Vind het knap dat je ons zo op de hoogte houdt!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 09:33

Karoune, fijn dat het wat beter gaat en even lekker zijn benen gestrekt dus, jammer dat het ten koste van jou ging je zal er lekker hebben uitgezien ;) ).
En dat van zijn neus, had hij dat niet al gewoon al en dat het ju opvalt? Mijn paard heeft van jongs af aan een scheve neus.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:49

Was de modder fijn :D. Lekker buiten met zijn vriendje is fijn hoor beweging kan denk ik geen kwaad mits hij niet te zot doet maar voorkomen is lastig hoor. Tia hmmm hadden ze dat in de kliniek denk ik wel geconstateerd, belangrijkste is nu dat hij lekker iedere dag wat beter wordt. Lekker weertje stoeltje bij de wei, en ontspannen na de heftige weekjes.
Wij duimen verder

Geerke, proficiat

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 13:22

Dat geeft de burger toch weer moed, die sprintjes in de wei *\o/* Neem je de modder toch graag bij :D
Wel vreemd van die scheve neus/lip idd... misschien nog een gevolg van dat atactische en trekt dat binnen een paar dagen ook weer bij ?
Heb je ondertussen al enig nieuws vanuit de kliniek in Gent ?

Geerke proficiat !!! *\o/*

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 13:42

Karoune schreef:
Wat wel een belangrijk iets is mijn dierenarts viel op dat zijn linker neusgat groter is dan het rechter en dat zijn onderlip een beetje scheef hangt. Zou het dan iets van een tia zijn geweest?

Mijn paard had ook een atactische probleem en daarbij ook een scheve neus waardoor gedacht werd aan een tia, wat niet het geval bleek. Met de neus is het vrij snel weer helemaal goed gekomen. In mijn profiel staat wel een foto waar het duidelijk op te zien is (eerste foto waar ze in de banden hangt bij de tractor)

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 16:19

Hoi kajo heb je profiel gelezen erg aangrijpend. Zou ik de naam van de dierentolk mogen mag per pb ik geloof hierin. Werkt ze op afstand?

Pandora er is nog geen nieuws uit gent. Ik denk er zelf aan een holistische dierenarts ernaar te laten kijken of met homeopatische middelen aan de slag te gaan.

Lijnzaad kan ik niet geven want hij laat alles staan waar maar iets in zit. De olie geef ik ook met een spuit. Vanochtend heeft hij op de wei gelopen vond hij fijn viel me op dat hij zijn staart weer recht houdt was eerst scheef. Hij heeft niet gerend. Hij mestte een paar keutels op de wei. Op stal werd hij weeer sip naar buik kijken en niet eten. Heb zelf weeer mest eruit gehaald deze was nog vrij hard maar niet knoerhard. Dit luchtte duidelijk op en hij ging weer eten. Waarom kan hij niet zelf mesten?

Ik ben het liefst 24 uur bij hem en ongerust als ik er niet ben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:32

Dat niet kunnen mesten kan idd betekenen dat zijn darmaansturing niet goed werkt. Misschien hersteld zich dat nog maar blijf het heel goed in de gaten houden en neem uit voorzorg contact met de da op, misschien dat de andere gevallen waar je het over had ook hier mee te maken hebben.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:38

jeetje blijft wel zorglijk zeg...
het lijkt inderdaad dat hij geen of te weinig aansturing krijgt om de mest er zelf uit te krijgen (geen/te weinig prikkels) waardoor hij verstopt raakt...

veel bewegen doet misschien nog iets, zoals je nu doet, lekker op de wei, dat stimuleert de boel misschien nog wat...

echt naar allemaal, heel veel sterkte!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 19:01

heb je al geprobeerd pure paraffine door het voer te doen, is reuk en smaakloos, heb ik ook maanden gedaan na een paard met zandkoliek.

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 22:25

Parafinne door voer geprobeerd hij eet het niet nu met de spuit via mond. Ik heb het idee dat het van de medicatie is hij heeft heel wat gehad en op de kliniek mestte hij ook al weinig. Zou opkikker van de paardendrogist kunnen helpen of iets van probiotica. Ga maandag weer met dierenarts overleggen. Gras lijkt mij ook goed zit ook veel vocht in nu.
Nu weer slapen en morgen weer hopen op mest in de stal veeeel mest.
Hou jullie op de hoogte.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:39

Maar eet hij goed?Of eet hij gewoon weinig dat hij daarom weinig mest?
Gras is misschien geen slecht idee,vezels en veel vocht.Ik hoop niet voor je dat er een lichte verlamming is in de darmen,of een stuk wat slechter doorbloed is en daardoor minder functioneert :7
Duimen maar op herstel. :(:)

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 07:11

Hij eet niet zo goed als normaal maar hij eet toch genoeg hooi om meer mest te moeten hebben. Dat heeft hij dus ook als je hem leegmaakt alleen komt er maar een beethe uit. Voor wat jij zegt ben ik ook bang alleen hoe kom je erachter dat het dit is?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 09:04

Kan in de kliniek wel achterhaald worden vermoed ik. En er zijn medicijnen die de darmperistaltiek bevorderen. Heb vroeger ééntje laten opereren aan koliek en die kreeg volledige darmstilstand na 2 dagen...hebben ze toen ook weer op gang gekregen na een week met speciale medicijnen.

Goed idee om morgen weer de DA te bellen hierover...het moet ook niet gaan gisten in de darmen :n

Was er al wat meer mest vanmorgen ?