Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
teunie99 schreef:Voor school moet ik een sectorwerkstuk maken. Mijn sectorwerkstuk gaat over hoefijzers omdat ik zelf later graag hoefsmid wil worden. Mijn onderzoeksvraag is: wanneer moet een paard op hoefijzers lopen?
omdat wij in ons werkstuk ook de mening van ervaringsdeskundige moeten gebruiken leek dit mij een mooie oplossing.
daarom heb ik een paar vraagjes voor jullie:
-Waarom loopt jou paard wel of niet op ijzers?
In de zomer op ijzers ivm wedstrijden op gras, stiften draaien
-Heb je bij je keuze rekening gehouden met het milieu?
Nee, waarom? Mijn kinderen maken leuke knutselwerkjes van oude ijzers.
-Heb je positieve of juist negatieve ervaringen met hoefijzers?
positief
-Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze gemaakt?
In de winter niet nodig. paard staat mooi op de voeten en met sneeuw is een ijzer niet handig.
Alvast bedankt voor jullie hulp
F_Orumster schreef:Ts, ik ben reuze benieuwd naar de motivatie van je milieu vraag. Zou je dat eens toe willen lichten? Wat is jouw idee daarover? Ijzerverbruik? Ijzerafgifte aan de grond? Trapt een paard met ijzers het land harder stuk?
teunie99 schreef:F_Orumster schreef:Ts, ik ben reuze benieuwd naar de motivatie van je milieu vraag. Zou je dat eens toe willen lichten? Wat is jouw idee daarover? Ijzerverbruik? Ijzerafgifte aan de grond? Trapt een paard met ijzers het land harder stuk?
Het milieu vond ik zelf ook moeilijk te plaatsen, helaas moest ik het erin verwerken omdat het anders niet bij mijn sector pasten.
Met het milieu bedoel ik voornamelijk:
-grondstofverbruik
-afvalstoffen die vrijkomen bij de productie
-afgetrapte ijzers die mensen gewoon laten liggen (ja dat gebeurt)
-het resicelen van het ijzer
Citaat:Wat doet het verschil ertoe? Het gaat hier om de hoeven. En een paard kan blootsvoets prima over harde ondergronden zonder issues. Dat onderbouwde ik verder alleen met de wilde paarden in Nevada die super hoeven hebben juist door die harde ondergrond en dus niet zoals iemand beweerde dat een paard zonder ijzers op dergelijke ondergronden bloederige stompjes krijgen. En dan beweren er mensen dat die vergelijking mank loopt maar zonder enige onderbouwing daar van.
spatter schreef:1 paard of voorijzers en 4 zonder
ik heb ze het liefst zonder ijzers maar die eene heeft een dubbel gebroken voetas aan linksvoor en moet dus om kreupelheid te voorkomen een ijzer
in de natuur was hij al lang en breed opgevreten
de link met de natuur gaat enorm mank
paarden met verkeerde stand, slechte hoeven enz gaan gewoon rap dood, paarden met goede hoeven blijven in leven en planten zich voort
na een paar generaties heb je dus paarden die perfect gemaakt zijn voor dat stuk natuur waarin ze lopen
hier wordt met fokken nauwelijks gelet op goede hoeven en beenstanden ook maar matig
wil je een paard met verkeerde stand helpen moet dat in de eerste 6 maanden van zijn leven, hoeveel veulens zien in die tijd de smid?
milieu snap ik niet helemaal, ijzer gaat gewoon naar de ijzerboer
goede ervaringen dus met ijzers