sectorwerkstuk: wanneer moet een paard op hoefijzers lopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FjeLOVER

Re: sectorwerkstuk: wanneer moet een paard op hoefijzers lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:27

Een paard is in de natuur niet gewend om op asfalt te lopen dus daar zijn de pezen ook niet voor gemaakt,tuurlijk af en toe een drafje maakt niet zo veel uit maar galloperen is vooral slecht voor de pezen en ze kunnen ook nog eens uitglijden.

Met ijzers al helemaal

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:32

Check die link die ik hier heb geplaatst. Wilde paarden moeten over veel heftigere bodems dan onze paarden hier hoor (inclusief het asfalt dus). Heel veel rotsachtige bodems, asfalt stelt dan niks voor ;) galopperen op zand is daarbij wel schadelijk voor de pezen (vanwege het doorglijden). Een paard waarbij de straal de grond raakt, glijdt ook niet door want dat zorgt juist voor grip

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:34

Oke,als dat je mening is.
Maar die paarden kunnen ook zelf kiezen of ze op rots of op gras lopen,paard waar je op rijdt MOET op het asfalt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:52

1 paard of voorijzers en 4 zonder
ik heb ze het liefst zonder ijzers maar die eene heeft een dubbel gebroken voetas aan linksvoor en moet dus om kreupelheid te voorkomen een ijzer
in de natuur was hij al lang en breed opgevreten

de link met de natuur gaat enorm mank
paarden met verkeerde stand, slechte hoeven enz gaan gewoon rap dood, paarden met goede hoeven blijven in leven en planten zich voort
na een paar generaties heb je dus paarden die perfect gemaakt zijn voor dat stuk natuur waarin ze lopen

hier wordt met fokken nauwelijks gelet op goede hoeven en beenstanden ook maar matig
wil je een paard met verkeerde stand helpen moet dat in de eerste 6 maanden van zijn leven, hoeveel veulens zien in die tijd de smid?

milieu snap ik niet helemaal, ijzer gaat gewoon naar de ijzerboer

goede ervaringen dus met ijzers

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:59

Bij een ijzer is ook een nadeel dat,het ijzer niet meerekt met de hoef.
Want als de hoef op de grond Komt wordt ie 1 cm breder.
En dat hoefijzer is natuurlijk niet flexibel dus dat is niet fijn voor ze.
Dus mijn voorkeur gaat uit naar hoefschoenen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 01:07

ooit een oud hoefijzer bekeken?

Een smid die hoog nagelt zorgt er voor dat de hoef meebeweegt met de beweging en op een oud ijzer kun je dat ook zien
het is niet voor niets dat een paard garnering krijgt en moet hebben en zogauw het paard volledig op het ijzer staat of zelfs erover moet het zeer rap verlegd worden

natuurlijk geeft ijzers nadelen , door het gewicht helemaal onder aan het been krijgt het extra belasting, zelfs met aluminium dus gebruik het wijs
maar ik geloof niet dat er iemand is die voor zijn lol grote bedragen uitgeeft aan beslag als het niet nodig is

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 01:18

@spatter: ik heb trouwens een van je andere topics gelezen over je muilezeltje!
Wat een lieverd zeg!

Maarja dit gaat natuurlijk niet over dit topic.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 01:23

teunie99 schreef:
Voor school moet ik een sectorwerkstuk maken. Mijn sectorwerkstuk gaat over hoefijzers omdat ik zelf later graag hoefsmid wil worden. Mijn onderzoeksvraag is: wanneer moet een paard op hoefijzers lopen?
omdat wij in ons werkstuk ook de mening van ervaringsdeskundige moeten gebruiken leek dit mij een mooie oplossing.
daarom heb ik een paar vraagjes voor jullie:
-Waarom loopt jou paard wel of niet op ijzers?
In de zomer op ijzers ivm wedstrijden op gras, stiften draaien
-Heb je bij je keuze rekening gehouden met het milieu?
Nee, waarom? Mijn kinderen maken leuke knutselwerkjes van oude ijzers.
-Heb je positieve of juist negatieve ervaringen met hoefijzers?
positief
-Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze gemaakt?
In de winter niet nodig. paard staat mooi op de voeten en met sneeuw is een ijzer niet handig.

Alvast bedankt voor jullie hulp

FZLlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 01:32

Hoi,
ik vind dat iedereeb zelf gewoo mag beslissen wanneer hij zijn paard op ijzers zet. De meetse mesen die ijzers nemen/hebben wete Wel waarom ze die hebben en dat is meestal gewoon om een reden. Maar ik ben er niet tehen en niet voor. Ik ga ook mee in de hoefschoenen met floLOVER.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 01:33

:j Ik ook

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 01:43

Hoefschoenen vind ik net uggs bij mensen, je kan erop lopen maar als het hard moet kun je beter Nike's aantrekken.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 01:45

En die nike's moeten dan hoefijzers voorstellen ofzo??
Want dat is een rare vergelijking...

teunie99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 08:20

F_Orumster schreef:
Ts, ik ben reuze benieuwd naar de motivatie van je milieu vraag. Zou je dat eens toe willen lichten? Wat is jouw idee daarover? Ijzerverbruik? Ijzerafgifte aan de grond? Trapt een paard met ijzers het land harder stuk?

Het milieu vond ik zelf ook moeilijk te plaatsen, helaas moest ik het erin verwerken omdat het anders niet bij mijn sector pasten.
Met het milieu bedoel ik voornamelijk:
-grondstofverbruik
-afvalstoffen die vrijkomen bij de productie
-afgetrapte ijzers die mensen gewoon laten liggen (ja dat gebeurt)
-het resicelen van het ijzer

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 08:31

Omdat mijn pony achter (net als dr moeder), nu zal daar ren vakterm voor zijn, erg op de binnenkanten vandr achterhoeven loopt, zodat haar hakken naar elkaar toe gaan staan.
Ze staat dus op iizers om dr hoefstand te corrigeren.

-Heb je bij je keuze rekening gehouden met het milieu
Nee.

Wat het doet voor mijn pony wel, prijstechnisch wat minder ;)

-Heb je je paard het hele jaar door op ijzers staan of bv niet in de winter? en waarom heb je die keuze gemaakt?
Ja, miin pony staat het hele jaar door op ijzers. Ik vind niet dat ik een keuze heb.
:') zie vraag 1

FZLlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:39

Ik moet eerlijk zeggen rat ik uggs een beetje een rara vergelijking vind met hoefschoenen. Hoefschoenen dempen de schokken en ze kunnen er lang op lopen. ik vind ze vooral handig omdat je zelf ka bepalen wanneer je ze aan wilt. Bijv bij ijzel zijn ze handig, ze hebben genoeg grip zodat je paard/pony niet kan uitglijden! met ijzers is dat wel anders... je hebt er natuurlijk ook wel speciale dingen voor maar ja... alsnog blijf ik.niet tegen ijzers want er zitten ook wel voordelen aan. Ik blijf toch bij de hoefschoenen

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:44

Ik ook!

Ik ben heus niet anti-ijzer,ik bedoel ieder moet het zelf bepalen.
Maar het is wel slechter met ijzers voor de pezen dan met hoefschoenen of zelfs zonders ijzers.(DIT GELDT NIET ALTIJD,SOMS HEB JE ZE GEWOON NODIG).

En bij sommige paarden is het zo dat paarden ijzers moeten omdat ze altijd wedstrijden op het gras rijden of bv ivm evt medische problemen aan bv de stand van dr hoef of blessure.

Maar bij paarden die gewoon gezonde hoeven hebben vind ik persoonlijk(!) Hoefschoenen het beste werken.
Maar zoals ik al zei is dat gebaseerd op eigen ervaring.

Maargoed,ieder moet zelf bepalen of hij/zij hoefijzers wilt onder het paard.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:52

teunie99 schreef:
F_Orumster schreef:
Ts, ik ben reuze benieuwd naar de motivatie van je milieu vraag. Zou je dat eens toe willen lichten? Wat is jouw idee daarover? Ijzerverbruik? Ijzerafgifte aan de grond? Trapt een paard met ijzers het land harder stuk?

Het milieu vond ik zelf ook moeilijk te plaatsen, helaas moest ik het erin verwerken omdat het anders niet bij mijn sector pasten.
Met het milieu bedoel ik voornamelijk:
-grondstofverbruik
-afvalstoffen die vrijkomen bij de productie
-afgetrapte ijzers die mensen gewoon laten liggen (ja dat gebeurt)
-het resicelen van het ijzer

Aha, was dat het: anders past het niet in de sector.
Nu ja, je kunt naar minder belangrijke dingen vragen.

Mbt re-cycle* (...ik ken mensen die spreken van her-fietsing.... _/-\o_ .) als je je ijzers gewoon in de prullenbak gooit gaat het hier in de randstad naar de maasvlakte. Voordat "het restvuil" de ovens ingaat, wordt het metaal er met een magneet uitgehaald en hergebruikt. Je hoeft je dus niet in te spannen itt oud papier, dat moet je zelf in de oud papier bak gooien.
(* ik ben woordblind dus ik moest vreselijk puzzelen op het woord dat jij schreef.)

.....zouden hoefsmeden hun oude ijzers meenemen en bij de fabriek inleveren voor omsmelten? (Iedere smid moet uit een rechte staaf een mooi ijzer kunnen maken, maar in praktijk werken ze vooral fabrieksijzers bij. Die kringloop kun je klein houden.)

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:58

Nou,
Als mijn paard ze echt nodig zou hebben,
Zou ik ze gewoon nemen (mits ik ze ECHT nodig heb).
Ik vind mijn paardje belangrijker dan een paar ijzers in de prullenbak.
Maar waarom is het eigelijk zo slecht voor het milieu?
Kan iemand dat uitleggen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:01

Citaat:
Wat doet het verschil ertoe? Het gaat hier om de hoeven. En een paard kan blootsvoets prima over harde ondergronden zonder issues. Dat onderbouwde ik verder alleen met de wilde paarden in Nevada die super hoeven hebben juist door die harde ondergrond en dus niet zoals iemand beweerde dat een paard zonder ijzers op dergelijke ondergronden bloederige stompjes krijgen. En dan beweren er mensen dat die vergelijking mank loopt maar zonder enige onderbouwing daar van.

De gezondheid van ieder paard wordt weerspiegeld in de hoeven.
Van origine is een paard een moerasdier - maar het kan zich fiks aanpassen. Dat aanpassen kan jaren duren - of generaties. (Ga je van de ene op de andere dag met een kwpn.er met blote voeten alleen nog maar op asfalt galopperen, dan gaat er van alles mis.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 24-01-15 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:07

Mijn hoefsmid neemt de oude ijzers idd mee en levert ze volgens mij weer ergens in ter recycling :j

Hoefschoenen zijn best interessant, maar als je paard in de modder buitenloopt en/of veel behang heeft, zijn ze lastig aan te trekken, kunnen ze schuurplekken geven en bovendien heb ik in mijn omgeving regelmatig gezien dat ze in iets zwaarder terrein worden afgetrapt.

En ondanks dst ik dus bij mijn eigen oude gebakkie vóór ijzers ben, ben ik absoluut niet tegen ijzerloos.

IJzerloos is hartstikke mooi, als het kan. Maar als de omstandigheden bepalen dat blootsvoets niet kan, om welke reden dan ook, vind ik ijzers er door een kundig smid eronder geslagen een heel fijne oplossing.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:10

omdat mijn ruin scheve hoeven had, in overleg met hoefsmid gewoon een ijzer eronder en sindsdien loopt hij inderdaad qua gangwerk en soepeler beter

mijn paard krijgt koud beslag of bedoelde je een andere manier :+

Tot hier toe altijd positief. Vroeger mijn pony kon niet op asfalt oid lopen zonder scheuren te krijgen, hiermee werd een ijzertje de oplossing. Mijn paard zie vraag 1

Mijn pony staat nu op blote voeten, mijn paard het hele jaar door omdat we momenteel nog aan het bekijken zijn of het evt in de toekomst zonder kan

Het liefst van al had ik ze eigenlijk blootvoets maar uiteindelijk blijven de hoeven scheuren van mijn pony dat ze er kreupel van werd. Mijn paard wilde ik in de eerste instantie voor de zomer een ijzer eronder omdat hij op gras niet meer durft lopen. Rijd wedstrijden met hem. De hoefsmid zei dat hij een scheven stand van zijn hoeven had en dat een ijzer beter zou zijn voorlopig

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:28

Mijn oude merrie loopt wel op ijzers, dit heeft ze haar hele leven al gestaan.Ze heeft het ook wel nodig want anders krijgt ze X-benen. Mijn jonge merrie nog niet gewoon weg omdat het nog niet nodig is. Misschien in de zomer wel met concoursen.

Nee, ik heb gekeken wat het beste is voor mijn paard.

Positieve, we hebben ze er een keer afgehaald en daar werd ze niet beter van.

Het hele jaar door. In de winter met sneeuwbeslag eronder zodat ze ook met sneeuw naar buiten kan. Eraf halen kan niet ivm haar been stand.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:37

Nou als een paard veel behang heeft dan houd je het behang vast,doet de hoefschoen aan en laat het behang weer los zodat het niet in de hoefschoen zit dus ook niet gaat schuren

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:46

spatter schreef:
1 paard of voorijzers en 4 zonder
ik heb ze het liefst zonder ijzers maar die eene heeft een dubbel gebroken voetas aan linksvoor en moet dus om kreupelheid te voorkomen een ijzer
in de natuur was hij al lang en breed opgevreten

de link met de natuur gaat enorm mank
paarden met verkeerde stand, slechte hoeven enz gaan gewoon rap dood, paarden met goede hoeven blijven in leven en planten zich voort
na een paar generaties heb je dus paarden die perfect gemaakt zijn voor dat stuk natuur waarin ze lopen

hier wordt met fokken nauwelijks gelet op goede hoeven en beenstanden ook maar matig
wil je een paard met verkeerde stand helpen moet dat in de eerste 6 maanden van zijn leven, hoeveel veulens zien in die tijd de smid?

milieu snap ik niet helemaal, ijzer gaat gewoon naar de ijzerboer

goede ervaringen dus met ijzers

slechte hoeven en verkeerde standen komen (vrijwel) niet voor in de natuur. Dus mijn vergelijking gaat helemaal niet mank :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:04

Klopt, die paarden worden opgegeten omdat ze niet mee kunnen komen met de groep.