Genoeg redenen om niet te chippen...

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:41

er zullen ongetwijfeld wel meer regels zijn die door mensen achterlijk gevonden worden..ontkom je niet aan.
chippen is GEEN anti diefstal .... chippen is ook niet om een paard gemakkelijker terug te vinden..
Chippen is een identificatiemethode om zeker te weten dat paspoort en paard bij elkaar horen... niets meer en niets minder.
en wat hondenbelasting nu met chippen te maken heeft icm kattenbelasting? Verward

en geldklopperij vind ik nog wel meevallen... wat is nu 8 euro? of 35 euro incl. paspoort? avondje stappen kost meer Tong uitsteken

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:54

Alane schreef:
Chippen is een identificatiemethode om zeker te weten dat paspoort en paard bij elkaar horen... niets meer en niets minder.

Ik heb ook een paspoort maar geen chip....toch is dat voor mensen blijkbaar voldoende. Waarom geldt dat niet voor paarden??????????

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:57

omdat mensen niet te vertrouwen zijn...... slordig zijn..gemakzuchtig zijn.... enz. (in willekeurige volgorde)
daarbij worden mensen niet opgegeten en hoeft er daardoor geen waarborging te komen vwb de voedselveiligheid ... Haha!

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:01

Er wordt ook vis gekweekt en die liggen lekker in de schappen van de supermarkt....hebben ook geen chip gehad voor de voeselveiligheid..
Eeuuhh, kip, eend, etc, etc.......

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:04

ooit een DA gezien met een snorkel die een vis ging behandelen in de noordzee?
die chip is er ook niet voor de voedselveiligheid....maar het paspoort daarin moet je aangeven wel of niet geschikt voor menselijke consumptie en het eventuele medicijngebruik....

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:12

Een groot deel van de vissen die hier in de schappen liggen worden gekweekt in kwekerijen. Om een dier is toe te dienen heb je geen dierenarts nodig.
En je slaat voor het gemak de kip, eend, konijn maar even over.

Citaat:
daarbij worden mensen niet opgegeten en hoeft er daardoor geen waarborging te komen vwb de voedselveiligheid ...

Dit zeg je eerst...en dan dit:
Citaat:
die chip is er ook niet voor de voedselveiligheid

Waar is de chip dan wel voor???

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:17

de CHIP is om PAARD en PASPOORT aan elkaar te koppelen..
het PASPOORT is om de voedselveiligheid te waarborgen... Haha!
en het in kaart brengen van de concentratie paarden in bepaalde gebieden om OA te voorkomen dat onnodig evenementen worden afgelast bij een uitbraak van besmettelijke ziekte...

Morrie

Berichten: 22356
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:19

Citaat:
de CHIP is om PAARD en PASPOORT aan elkaar te koppelen..


als dat alles zou zijn, zou ik zo ontheffing kunnen krijgen met het brandnummer dat gekoppeld is aan het levensnummer

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:23

Citaat:
de CHIP is om PAARD en PASPOORT aan elkaar te koppelen..

Is niet nodig voor mensen, waarom wel voor paarden?

Citaat:
het PASPOORT is om de voedselveiligheid te waarborgen... Haha!

aha, toch wel Haha!
Dus binnenkort krijgt de vis, het konijn, de kip, het hert, zwijn, fazant, etc........ook een chip!!!!!! En laten we meteen de koeien, varkens en schapen ook maar meenemen want die hebben geen paspoort en geen chip. De landbouwdieren hebben wel een oormerk maar dat is veel te fraude gevoelig, dus chippen die hap!

Citaat:
en het in kaart brengen van de concentratie paarden in bepaalde gebieden om OA te voorkomen dat onnodig evenementen worden afgelast bij een uitbraak van besmettelijke ziekte...

Vandaag staat mijn paard thuis (noordholland) en morgen gaat hij in training in Drente....wie gaat al deze bewegingen in kaart brengen??

Morrie

Berichten: 22356
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:27

Citaat:
Vandaag staat mijn paard thuis (noordholland) en morgen gaat hij in training in Drente....wie gaat al deze bewegingen in kaart brengen??


als ze het net zo gaan organiseren als het vervoer van koeien, is het wel goed voor de werkgelegnheid, als je met een koe op stap gaat, moet je dat eerst aanvragen en moet je een hele zooi papieren invullen......

Poppesnot
Berichten: 87
Geregistreerd: 08-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:39

Sjonge jonge, volgens mij is het bij de meeste mensen gewoon een principe kwestie. Aan de ene kant snap ik dat wel, aan de andere kant is het volgens mij voor de meeste mensen een beetje herrieschoppen. Je kan inderdaad een gewetensbezwaar indienen, gevolg is echter wel dat indien je vrijstelling krijgt:
- er 2 haarmonsters genomen moeten worden
- 1 DNA vaststelling moet plaatsvinden
- 1 borging ter opslag
- Controles (die willekeurig door bevoegden kan worden uitgevoerd) voor eigen rekening zijn
- De basisprijs voor enten plus een verhoging van 40 euro moet worden betaald.

We gaan naar een samenleving toe waar niets meer met het paard mag gebeuren indien het niet in het bezit is van een chip + paspoort of een paspoort + ontheffing. Je kan je paard niet meer vervoeren, niet meer naar wedstrijden, niet naar de slager brengen, op den duur niet meer laten behandelen door de DA en streker nog, het idee bestaat dat je je paard niet eens door de destructor kan laten ophalen als het is overleden....

Ik denk dat er moeilijk gedaan wordt om niets. Ze doen dit niet voor niets, daarvoor zijn de argumenten gebrek aan uniformiteit, concentratie, volksgezondheid allemaal uitvoerig aan de orde geweest. Indien je gewetensbezwaren hebt ten aanzien van het risico voor de gezondheid van je paard, bestaat er dus altijd nog de mogelijkheid van DNA.......

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:39

Ooohh, nu snap ik het...we chippen voor de werkgelegenheid!!!
Had dat gezegd dan had ik er meteen een chip in gestopt, als ik daarmee iemand aan het werk kan helpen Clown Pling

Maar alle gekheid op een stokje, er is dus nog steeds geen sluitende reden aangedragen....

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:46

Poppesnot schreef:
Sjonge jonge, volgens mij is het bij de meeste mensen gewoon een principe kwestie. Aan de ene kant snap ik dat wel, aan de andere kant is het volgens mij voor de meeste mensen een beetje herrieschoppen. Je kan inderdaad een gewetensbezwaar indienen, gevolg is echter wel dat indien je vrijstelling krijgt:
- er 2 haarmonsters genomen moeten worden
- 1 DNA vaststelling moet plaatsvinden
- 1 borging ter opslag
- Controles (die willekeurig door bevoegden kan worden uitgevoerd) voor eigen rekening zijn
- De basisprijs voor enten plus een verhoging van 40 euro moet worden betaald.

We gaan naar een samenleving toe waar niets meer met het paard mag gebeuren indien het niet in het bezit is van een chip + paspoort of een paspoort + ontheffing. Je kan je paard niet meer vervoeren, niet meer naar wedstrijden, niet naar de slager brengen, op den duur niet meer laten behandelen door de DA en streker nog, het idee bestaat dat je je paard niet eens door de destructor kan laten ophalen als het is overleden....

Ik denk dat er moeilijk gedaan wordt om niets. Ze doen dit niet voor niets, daarvoor zijn de argumenten gebrek aan uniformiteit, concentratie, volksgezondheid allemaal uitvoerig aan de orde geweest. Indien je gewetensbezwaren hebt ten aanzien van het risico voor de gezondheid van je paard, bestaat er dus altijd nog de mogelijkheid van DNA.......


Da's nou nuttige info van iemand die wél weet waar ze het over heeft.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:53

je wilt iets snappen of je wilt iets niet snappen...
het maakt mij niet uit of iemand wel of niet chipt.....maar om een anti-chip campagne te voeren op feiten die nergens op berusten, niet onderbouwd zijn en/of gewoon niet waar zijn vind ik gewoonweg zielig...

Als ik dmv een chip in mijn paard kan bijdragen in de gezondheid van de mens..... zou kunnen voorkomen dat er dieren onnodig geruimd worden... wie let mij dan omdat niet te doen?

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:01

Niemand let je, zeker niet als je dat een goed gevoel geeft.

Ik voer geen anti-chip campagne maar geef mijn mening net als jij. Dat recht hebben we allebei.
Ik beschuldig ook niemand van een pro-chip campagne.

Bokt is voor het delen van ervaringen en meningen, daar hebben we kennelijk allemaal baat bij anders zou het niet zo druk bezocht worden.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:05

Ik ben niet zozeer tegen het chippen, maar ben ook niet pro. Heb wel dat al m'n nekharen omhoog gaan staan door het verplichten ervan, het wordt je weer zo lekker door de strot gedrukt (maar dat heb ik met meer dingen wat de overheid bedenkt Schijnheilig ).

Wel weet ik dat het hele systeem nog bij lange na niet werkt, half jaar geleden was één van de Shires erg ziek, ze moest medicijnen hebben die beslist een lange wachttijd vroegen. DA heeft niet naar chip of paspoort gevraagd, laat staan dat het erin genoteerd is. En zolang de chipregistratie niet ergens centraal bijgehouden wordt heeft het al helemaal geen nut als opsporingsding.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:11

heb het er een beetje knullig neergezet...
ik beschuldig jouw ook nergens van... (behalve dat snappen Tong uitsteken )
maar was meer in het algemeen bedoeld..... en promoten doe ik het chippen niet..
Ik heb een merrie staan met DNA code/cijfferreeks op papier... heb zitten twijfelen wel of niet chippen...echter pas ik ervoor om bij een controle telkens (en ik heb altijd dat geluk dat ik van die controles tegenkom) zo'n DNA test te betalen.. dus wordt de merrie binnenkort gechipt. kost 1 X centje en klaar.
Toen ik hoorde/las van risico's heb ik heeeeeeeel www afgestruind om ook maar iets te vinden, ben veel dingen tegengekomen maar niets over dode paarden, zwervende chips (indien juist ingebracht)..
Ik heb vorig jaar een merrie verloren door het scannen.. ben toen eens gaan informeren/zoeken of dit vaker voorkwam... dat wil je niet weten en als het mis gaat dan sterft 99 %. is scannen vrijwillig..ja maar de hengstenhouder wil wel een gustverklaring van een DA eer je dekgeld terug krijgt of welke regeling de hengstenhouder hanteerd.

Poppesnot
Berichten: 87
Geregistreerd: 08-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:15

Craignethan schreef:
Ik ben niet zozeer tegen het chippen, maar ben ook niet pro. Heb wel dat al m'n nekharen omhoog gaan staan door het verplichten ervan, het wordt je weer zo lekker door de strot gedrukt (maar dat heb ik met meer dingen wat de overheid bedenkt Schijnheilig ).

Wel weet ik dat het hele systeem nog bij lange na niet werkt, half jaar geleden was één van de Shires erg ziek, ze moest medicijnen hebben die beslist een lange wachttijd vroegen. DA heeft niet naar chip of paspoort gevraagd, laat staan dat het erin genoteerd is. En zolang de chipregistratie niet ergens centraal bijgehouden wordt heeft het al helemaal geen nut als opsporingsding.


Kijk Craignethan, daar ben ik het mee eens. Het feit dat het een verplichting is staat tegen. En dat er een hoop aan het systeem verbetert moet worden staat ook vast.... Ik denk dat dat voor de anti-chippers op dit forum ook het grootste bezwaar is....
Maar het heeft zeker meer voordelen, dan nadelen, maar eerst moet het systeem sluitend werken.

Fouten met medicijnen (meer het niet registreren van medicijnen met een lange wachtijd) gebeurt helaas op het moment wel vaker. We moeten naar een systeem toe waarin de DA direct een medicijn in de databank kan registeren.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:17

Natuurlijk mag iedereen een mening hebben maar als die op verkeerde feiten is gebaseerd (en dit is ok niet tegen iemand persoonlijk) Ik kan wel de mening hebben dat appels blauw zijn .. maar daarom is het nog geen feit. Dus iemand zijn mening kan wel zijn dat chippen gevaarlijk is maar daarom is het nog niet waar.
Veel mensen voeren de anti chip campagne op basis van informatie die niet echt steekhoudend is.

Dat de overheid regelmatig regels bedenkt die nergens op slaan daar zijn we het denk ik wel mee eens allemaal.
Daarnaast zijn er weldegelijk voordelen te behalen bij een goed registratiesysteem.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:20

Maar kunnen ze (overheid i.s.m. de PVV) dan niet eerst een goed registratiesysteem bedenken voor ze de chip gaan verplichten? Nu is het een zooitje.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:21


HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:24

Ik heb deze week met verschillende stamboeken aan de telefoon gehangen en heb daar ook verschillende klachten gehoord over dat het allemaal nog niet centraal geregistreerd wordt. Ik heb niemand over horse-passport gehoord, waarschijnlijk dus niet bekend in een groot gedeelte van paardenland?

Poppesnot
Berichten: 87
Geregistreerd: 08-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:30

Craignethan schreef:
Maar kunnen ze (overheid i.s.m. de PVV) dan niet eerst een goed registratiesysteem bedenken voor ze de chip gaan verplichten? Nu is het een zooitje.


In principe kan het regitratiesysteem idd op sommige punten verbetert worden. Het probleem is echter altijd dat je in de overgangsfase problemen tegen het lijf loopt. De overgangsfase is lang (totaal 3 jaar) en in deze drie jaar zal iedereen er meer en meer bekend mee raken en zullen alle porblemen boven water komen, en vast, daar ben ik van overtuigd, opgelost worden. OK dan!

Dat de database online komt, heb ik al helemaal nooit van gehoord

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:31

Inderdaad mijn grootste bezwaar is het feit van het opleggen van iets wat nog helemaal niet werkt.
Iemand heeft een idee en als echte Nederlanders hollen we er meteen achteraan.
We betalen allemaal braaf en laten ons paard een lichaamsvreemd object implanten. De verhalen over zweven zijn er gerust wel, niet veel, maar toch.

Zolang het systeem niet werkt en doordacht is mbt medicijnregistratie, medische handelingen, diefstal registratie, slachtregistratie, etc. en er nog steeds klasse justitie plaatsvindt voor paarden die onverzekerbaar zijn door hun hoge waarde (waarom zij niet??) vind ik het niet nodig om mij hier aan te commiteren en er geld aan uit te geven.

Daarnaast moet een dergelijk systeem Europees worden verplicht want zodra ik met mijn paard de grens over ga vervallen al deze regels en is een chip niet meer nodig.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:34

Daar ben ik het ook wel mee eens. Die redenen die je nu noemt vindik ook best bezwaarlijk. Demeeste antichippers hebben echter bezwaren vanwege de gezondheid van een paard en dat is dus meestal niet terecht.