Paard vermagert weer door kou/paddock. Welke aanpassing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:28

ankie2013 schreef:
Ik heb zo goed als mogelijk alles doorgelezen. Ik mis een beetje de aanvullende info over t paard. Is het er eentje die ook wat heter is en dus snel verbrand of is het sec alleen door de kou? Is ze al eens gecheckt op maagzweren? Vaak hebben paarden daar in de winter meer last van omdat weidegang over t algemeen minder is en dus de voerverdeling over de dag minder goed.(minder geleidelijk) Met deze hoeveelheden krachtvoer is het risico ook wat groter omdat er door t krachtvoer in 1x meer maagzuur vrij komt.

Ben het voor een deel met je eens, maar waarom komt er door het krachtvoer in 1x meer maagzuur vrij?

Volgens mij produceert de paardenmaag continu maagzuur en dáárom is het juist zo belangrijk dat ze continu op goed ruwvoer kunnen kauwen. Door het kauwen maken ze speeksel aan. Bij het eten van ruwvoer vele malen meer speeksel dan bij krachtvoer. Speeksel zorgt ervoor dat het maagzuur een beetje geneutraliseerd wordt. Misschien dat je dat bedoelt met "in 1x meer maagzuur"?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 11:32

Paard heeft altijd problemen met haar gewicht gehad, of laat ik het zo zeggen: Ze verbruikt gewoon veel.
Verder is het een hele makkelijke merrie en zeker geen bommetje of een mat dier. Ze is goed voorwaarts, heeft pit/is sensibel, maar zeker geen kijker/schikker en ze is heel constant. Ik kan er zo een beginner op weg sturen. Vandaar dat ik ook durf om meer energie te geven.

Maagzweren denk ik niet dat ze daar last van heeft, ze krijgt zoveel ruwvoer en ze begon pas te vermageren toen de temperaturen naar beneden gingen. Nu met een dikke deken op begint ze al goed aan te komen.
Eerst had ze een wat opgetrokken buik, werden haar ribben zichtbaar en der bespiering werd minder.

Nu zijn de ribben al niet meer zichtbaar, de opgetrokken buik is minder en ze heeft het heerlijk warm. Wel merk ik dat ze een dikkere manenkam krijgt, wat weer kan duiden op teveel eiwitten(?). Dus dat moet ik even goed in de gaten houden.

loez

Re: Paard vermagert weer door kou/paddock. Welke aanpassing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:39

Mijn bijrijdpaarden krijgen in de winter zodra het gras mager wordt 24-7 beschikking tot hooi in de slowfeeder! Ze staan in het algemeen 24-7 buiten en dit werkt prima!

1 paard valt ook gemakkelijk in, maar dit houden we nu rond deze periode in de gaten. Zodra we zien dat ze invalt krijgen ze per direct hooi bijgevoerd! :)

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:49

Wat is er anders voor je paard in de zomer dan de winter? Echt alleen het weer?

Hoe fijn en natuurlijk hele dagen buiten of 24/7 buiten ook mag zijn voor een paard. Sommige dieren kunnen daar toch niet tegen. Deze paarden verbranden meer dan dat ze opnemen. Hoe goed je ook voert en hoeveel je ook voert.
Sommige paarden maken bijvoorbeeld niet zo enorm veel vacht aan, zij verbruiken dus veel energie in het warm houden van zichzelf. Door het voeren in een schuilstal kun je zorgen dat ze grotendeels daar stilstaan tijdens het eten (droog en uit de wind) Dan wanneer je buiten voert en ze tijdens het eten niet in beweging zijn en nat regenen vol in de wind. Eventueel door te werken met dekens kun je het paard ook helpen om zichzelf warmer te houden.

1 van mijn paarden was erg bewegelijk. Zij liep heel erg veel in de wei en had daardoor weinig tijd om echt onbeperkt ruwvoer op te nemen. Dit was een wat zenuwachtig paard van nature en zeer oplettend en alert op haar omgeving. Door het bijvoeren van o.a. pavo nerv control gingen de scherpe kantjes er wel af maar ten opzichte van haar weide genoten was zij altijd 'wakker' Hoewel de rest het prima op 24/7 weide gang in de zomer deed en allemaal wat aan de dikke kant was, Viel zij steeds meer in en werdt behoorlijk schaal. Zij is toen toch de nachten op stal gegaan om dan 'rust' te houden. Hierdoor kwam zij weer mooi op gewicht.

Je voert onbeperkt ruwvoer maar heb je daar al eens een monster van laten nemen? Weet je precies wat er in je ruwvoer zit? Mooi voordroogkuil kan best van een onbemest en arm weiland gekomen zijn waardoor er vrij weinig voeding in je ruwvoer zit.

Ik voer vrij weinig krachtvoer maar wel ruwvoer van echt goede kwaliteit waar voldoende voedingsstoffen in zitten ( getest door leverancier) de basissportpaarden krijgen 2 x daags 1/4 basisbrok en vanaf t Z krijgen ze kentucky lite 2 x daags 2/3 e schep. Op dagen van flinke arbeid 2x daags 1 schep.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:56

Mijn paard heeft namelijk hetzelfde, maar bij de mijne veroorzaakt door t temperament. Ik heb deze winter besloten juist af te bouwen in krachtvoer. Ik heb echt een compleet ander paard. Mentaal is ze zoveel rustiger geworden. Ik sleep me suf aan ruwvoer maar ik ben blij dat ik de keuze heb gemaakt. Ik vond het heel spannend want die van mij stond ook op 4 kg krachtvoer op een dag... Nu is dat nog maar 3x een schep havervrije muesli dus ik denk 1,8 kg.

Die van mij stond ook vaak met opgetrokken buik, na beweging werd dit minder. Bij mijn paard denk ik dat dat aan stress gerelateerd was. Nu heeft ze dat veel minder. Alleen in haar periode wel eens, maar daar heb ik zelf ook last van ;).

Ik heb de bietenpulp opgebouwd, ze krijgt een meer luzerne en krijgt voerdroog in een slowfeeder. Zodat ze zelf kan kiezen hoeveel ze eet en het niet vertrapt. Daarnaast magnesium en lijnzaadolie.

Kanttekening is wel, de mijne is wat gevoelig voor eiwit dus bv merriebrok werkt voor haar niet.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:01

[/quote]
Ben het voor een deel met je eens, maar waarom komt er door het krachtvoer in 1x meer maagzuur vrij?

Volgens mij produceert de paardenmaag continu maagzuur en dáárom is het juist zo belangrijk dat ze continu op goed ruwvoer kunnen kauwen. Door het kauwen maken ze speeksel aan. Bij het eten van ruwvoer vele malen meer speeksel dan bij krachtvoer. Speeksel zorgt ervoor dat het maagzuur een beetje geneutraliseerd wordt. Misschien dat je dat bedoelt met "in 1x meer maagzuur"?[/quote]

Ruwvoer wordt over t algemeen langzamer gegeten waardoor de maagzuur productie geleidelijk is over de dag verdeeld. Krachtvoer voeren we in 1x in een grote hoeveelheid (relatief gezien) Hierdoor maakt de maag in een kort tijdbestek veel maagzuur aan, wat irritatie kan veroorzaken.
Dat bedoelde ik met 1x veel maagzuur, wellicht beetje krom verwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:06

Sorry ankie, maar het is niet waar wat je schrijft. Een paardenmaag maakt continu maagzuur aan. Ook als een paard geen voer krijgt.

Nogmaals: daarom is het juist zo ontzettend belangrijk dat een paard ruim voldoende beschikking heeft over goed ruwvoer. Daardoor maakt een paard speeksel aan en dát neutraliseert het maagzuur. Als een paard langer dan 3/4 uur niets eet, dan komt het maagzuur boven een bepaalt niveau in de maag en dát veroorzaakt maagzweren.

Van internet geplukt:
In een natuurlijke situatie besteedt het
paard meer dan 16 uur per dag aan het
eten van kleine beetjes vezelrijk materiaal.
De maag is ingesteld op deze continue
aanvoer van voedsel door voortdurend
maagzuur af te scheiden. De maagzuurproductie
neemt wel toe of af door de opname
van voedsel, maar stopt nooit. Een lege
maag verzuurt hierdoor gemakkelijk en het
is dus van belang om een lege maag zoveel
mogelijk te voorkomen!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 12:09

@ Nimber: Zomers staat ze hele dagen op het land en nu dus in de paddock met hooi. Dat laatste ging gewoon heel lang goed, totdat de temperaturen begonnen te dalen. Vorig jaar was dit ook, maar was ik helaas te laat en werd ze dus echt te mager. Nu trekt ze al mooi bij!

Het hooi heb ik niet laten analyseren en zie dat ook niet zitten om dat als pensionklant te gaan doen. Ze doet het erg goed op dit hooi, ze stopt alleen met eten. Ook had ze dus voor haar doen een te koude deken op.

Die van mij is dus absoluut geen druk dier en ontzettend makkelijk. Ze wordt pas vervelend als ze niet naar buiten komt, en dan alleen op stal tegen haar buren.

Sinds ik op de huidige stal sta, is ze zo ontzettend opgeknapt! Echt een hele fijne stal, top voor de paarden en echte dierenliefhebbers. Alle paarden zijn tonnetje rond, behalve deze merrie :') . Ik kan een ontzettende zeur zijn als het niet goed gaat, maar hier? Hier zijn de paarden en ik helemaal tot rust gekomen.

Zo stond ze bij de vorige stal wel vaak met optrokken buik, stress en werd steeds magerder. Nu eigenlijk helemaal niet meer, behalve dan laatst.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:14

Ik heb een pagina of 3,5 gelezen, omdat je probleem zo herkenbaar is.

Wat ik nog niet ben tegengekomen is het supplement Lifeforce. Ik voer dat sinds augustus aan mijn oudere merrie die exact dezelfde problemen heeft en dat heeft echt wonderen gedaan voor haar. Op Facebook zit een Lifeforce groep waar Nederlandse gebruikers hun ervaringen delen. De foto's zeggen genoeg.

Misschien is het nog iets om naar te kijken?

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:18

[***] schreef:
Sorry ankie, maar het is niet waar wat je schrijft. Een paardenmaag maakt continu maagzuur aan. Ook als een paard geen voer krijgt.

Nogmaals: daarom is het juist zo ontzettend belangrijk dat een paard ruim voldoende beschikking heeft over goed ruwvoer. Daardoor maakt een paard speeksel aan en dát neutraliseert het maagzuur. Als een paard langer dan 3/4 uur niets eet, dan komt het maagzuur boven een bepaalt niveau in de maag en dát veroorzaakt maagzweren.

Ik zeg ook niet dat de maag zonder eten geen maagzuur aanmaakt, waar lees je dat? En ik ben het met je eens dat een paard de hele dag ruwvoer zou moeten krijgen, daarom gaf ik ook aan dat er daarom in de zomer minder gevaar is op maagzweren (immers dan staan meer paard 24/7 op t land, waar ruwvoer 24/7 verkregen wordt.) Spijsvertering start in de mond met het speeksel en wordt daarna voortgezet in het maag-darm stelsel. Krachtvoer wordt over te algemeen sneller gegeten en is ook vaak een grotere portie in 1x dit zorgt ervoor dat de maag extra maagzuur aanmaakt naast de maagzuur die normaal al aangemaakt wordt. Het is dus beter om kleinere porties te voeren en het liefst voer waar goed op gekauwd moet worden ivm het speeksel. Omdat TS besluit om meer brok te gaan voeren schuilt hier een gevaar want daar kauwen paarden gemiddeld korter op en komen dus in groter stukken de maag in, waar extra geschut nodig is om te verteren, even cru gezegd. Daar doelde ik op. Eigenlijk net als we als mensen een hele grote maaltijd nemen als avondeten. Ik krijg dan oprispingen, wat eigenlijk simpel gezien hetzelfde mechanisme is.

Conclusie volgens mij bedoelen we hetzelfde maar verwoorden we t anders, denk ik?

Ik ben voor ruwvoer over de dag verdeeld en geen grote porties krachtvoer tegelijk. Om bovenstaande reden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:22

ankie2013 schreef:
Conclusie volgens mij bedoelen we hetzelfde maar verwoorden we t anders, denk ik?

:') :j , hihihi, nu ik je verhaal zo lees, denk ik het inderdaad ook!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:25

paarden kunnen ook mager worden van krachtvoer...paardendarmen,en magen zijn namelijk niet echt gemaakt om granen te verteren.Vezels en vetten gaat een stuk beter.En dan heb je met de combi van genoeg ruwvoer ook veel minder kans op maagzweren.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:34

Idd maar ik begrijp van TS dat dat niet aan de orde is, dus we dwalen af ;). Maar paard en voer is iets heel interessants!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:38

Cardy schreef:
Nu zijn de ribben al niet meer zichtbaar, de opgetrokken buik is minder en ze heeft het heerlijk warm. Wel merk ik dat ze een dikkere manenkam krijgt, wat weer kan duiden op teveel eiwitten(?). Dus dat moet ik even goed in de gaten houden.

Dat kan duiden op insulineresistentie en dan is het belangrijk op de koolhydraten. suikers&zetmeel, te letten. De mais-lijnzaadbrok bestaat voor de iets van 53% uit koolhydraten dus als ze werkelijk een harde manenkam krijgt en ook snel stijf in de spieren wordt, lijkt dit een goede om als eerste af te bouwen.

Zou het niet kunnen dat ze zo afvalt juist door stress van de overgang van de weide naar de paddock. Misschien is je paard een binnenvetter en doet het haar van binnen meer dan je op het oog ziet.
Echt koud is het namelijk nog amper geweest en paarden heb een hele andere, lagere, optimale omgevingstemperatuur dan mensen.

Je voert ook ontzettend veel en veel verschillende dingen. Daardoor eet ze misschien ook niet al haar hooi op, ze zit gewoon vol :j

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:43

@carly, ik voer grasmix ook vooral omdat het makkelijker verwerkbaar is (ik heb een 23 jarige met slecht gebit, dus vandaar voor mij de overstap naar gras-mix), met de eiwitten ben ik dan indd blijkbeer in de war geweest.

@ Fransje, die van mij begint ook alweer licht in te vallen, vooral de plotselinge overgangen in het weer eisen hun tol op het moment.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 14:00

@ fransje23: Ik zal het zeker in de gaten houden! Ik ben er nu op getraind om elke verandering op te merken bij deze merrie haha.
Het zou zeker zo kunnen zijn dat ze stress heeft (gehad) door de verandering. Paard is normaal altijd extrovert, maar met moeilijke momenten/spanning/etc. wordt ze al gauw een hele erge binnenvetter. Het is echt heel sneu om te zien, ze lijkt heel rustig/relaxed maar aan haar ogen zie je al gauw dat het mis is. We moeten haar af en toe een beetje in bescherming nemen.

@ Hyppolyte: Zeg maar Cardy hoor haha. }:)
Maar snap dat je inderdaad liever de grasmix voert.

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:45

had onze verzorgfries ook altijd. Omdat het zo koud is, hebben ze meer energie nodig om warm te blijven. Om te zorgen dat paarden zelf minder hoeven te doen om warm te blijven, kun je meer hooi voeren, een winterdeken opdoen en paardenmuesli voeren na het werken( wij gebruiken die van pavo, doen hier ongeveer 2,5 weken mee) :j :j :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 16:59

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:57

geerke schreef:
henshem schreef:
Het middel om je paard op gewicht te houden en waar alle voedingstoffen inzitten is Coolstance. Te koop bij René Wielens. Paarden blijven koel in het hoofd. Het is licht verteerbaar, goede maag en darmwerking. Daarnaast goed ruw voer geven en evt nog Speedibeet. Geen ander krachtvoer (biks of muesli met suiker of melasse). Geen olie meer toevoegen want dat zit in Coolstance (kokos). Een ding het is wel duur en je moet het altijd nat maken. Warm als je het snel wil geven of koud als het een paar uur kan staan voor dat je het voert. Geloof mij ik heb hier ook een paard staan dat moeilijk op gewicht is te houden (zomers en winter) maar nu gaat het eindelijk goed. nb ik heb er geen aandelen in :)

:D ik geef het ook aan mijn oude paard.100 gram per voerbeurt.1 deel copra 2 delen warm water.
Inderdaad prijzig,ik laat het helemaal uit engeland komen en gebruik het meer als supplement.

Ik ben net met coolstance begonnen omdat mijn paard ook wat afvalt op het moment..Ik ben zelf niet zon fan van nat voeren en geef het na overleg met Rene Wielens gewoon droog(wel in kleine hoeveelheid ongeveer 200 gr per keer)gemengd door de lucerne en dan is het geen probleem om te eten en totaal niet stoffig..Ik wil liever geen granen voeren,dus voer nu lucerne,coolstance,gemalen lijnzaad en een klein beetje marstall vito..

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 15:53

Hier na een aantal weken weer eens een update. Ondertussen is er erg veel gebeurd.. We zijn sinds 2 weken verhuisd naar een andere stal. Was een top stal, maar had al een aantal maanden problemen met een slechte bak (één modderbende), net zoals de longeerkraal.

Nu staan we met de merrie op een stal met alle faciliteiten en staat ze minder lang buiten. Dat laatste is absoluut niet mijn voorkeur, maar het paard lijkt een stuk gelukkiger en gezonder!

Ze is in die 2 weken al enorm aangekomen. Ik denk vooral een combi van meer regelmaat, korter buiten, niet meer in de kou rijden (heb nu binnenbaan) en... Veel beter hooi.

Ik kwam er achteraf achter dat de stal waar ik stond arm hooi voerde.

Ze is dus enorm bijgekomen. Ze staat nu op 3,5 voerschep havens basis sportbrok, met daarnaast nog horsefood slobbermeel van mij (en het overige voer wat ik nog over had haha).

als de slobbermeel en oude voer op is, wil ik een simpele, lekkere slobber voor erbij als lekkernij na het werk gaan geven. Maar ben dus helemaal blij met de verandering!

Mijn andere merrie (bijna 22) is ook verhuisd, maar die staat lekker 24/7 buiten met schuil mogelijkheid. Beide merrie's hebben zulke uiteenlopende behoeftes, dat ik ze niet meer op 1 dezelfde stal kon houden.

En de stal waar we weg waren gegaan was ook geen optie meer door de slechte accommodatie.

Maar ook zij.. ondanks de pittige verandering, is ook zij weer erg mooi aan het bijkomen qua gewicht.

Door een revalidatie van 2 maanden, en een bijrijdster die haar voornamelijk deed, kwamen we er pas later achter dat ook zij flink was ingevallen. Ze was wel behoorlijk rond, maar ze is echt veel kwijt geraakt.

hele eye-opener en heb er weer veel van geleerd.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:03

Fijn om te horen dat het met beide paarden weer fijn gaat!

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:56

Idd.fijn om te horen dat het ni zo goed gaat en hoop dat je het naar je zin heb op je nieuwe plek

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:35

Fijn te lezen dat deze veranderingen zo goed zijn uitgepakt!

JUDITH78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:14

ElCid schreef:
Is het paard al eens, via bloed, onderzocht op lever en nier functie? Als die overbelast zijn kan je voeren wat je wil, maar dat zal niet helpen, sterker nog het zal de nieren en lever alleen maar verder overbelasten en het paard zal dus steeds minder makkelijk "dik" worden. Daarbij is voordroog vaak niet geschikt voor paarden, misschien eens een overstap proberen naar goed, droog, langstengelig hooi.
Mijn Arabier was ook geen vlees op te krijgen, viel bij het minste geringste enorm af en had het snel koud. Bleek dat zowel nieren als lever zwaar overbelast waren door verkeerd voer ( o.a. voordroog en te rijke brok). Hij heeft toen een ontgiftingskuur gehad en kreeg daarna als voer; bijna onbeperkt hooi, 3 a 4 kg lucerne en ca. 200 gram graan + vit. brokje en was toen echt dik! Jammer genoeg is hij 4,5 jaar geleden overleden door acute nierinsufficiëntie, waarschijnlijk nog als gevolg van de eerdere overbelasting en ondanks dat hij het jaren lang prima gedaan heeft! |(
Probleem is als je teveel gaat voeren dat lever en nieren keihard moeten werken om alles te verwerken en vooral om alles wat teveel/ vuil is weer weg te werken; gevolg is dan vaak een mager paard ondanks alles wat je er in stopt.
Mais is geen goed paardenvoer, hoofdzakelijk zetmeel en nauwelijks vitaminen/ mineralen maar dus wel een aanslag op de lever en nieren.

Als ik zie wat jouw paard te eten krijgt ( teveel!) en daar niet dik van wordt dan zal er dus een andere oorzaak zijn en die los je niet op met veel voer, daarmee maak je mogelijk het probleem steeds groter.

Kans is ook dat het paard deze hoeveelheden voer niet goed verwerkt! Die zou je over 6 a 8 keer per dag moeten verdelen. Een kilo voer kan een paard niet goed verwerken, wij geven 4 a 5 x per dag 100 gram granen en als we meer voeren geven we nooit meer dan 250 gram per voerbeurt! We hebben daarom voerapparaten waarbij we zelfs 12 x per dag kunnen voeren.

Heel goed! Goede lever- en nieren reiniger is Cavalor Hepato Liquid. Werkt top

ShoonM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 14:44

een beetje laat, maar mijn merrie heeft hetzelfde probleem

sinds ruim een jaar krijgt ze pavo basic muesli gemixt met maismeel en zonnebloem olie. dit lijkt te werken en ze vind het ontzettend lekker.

wie weet ook een optie? ze eet ook liever kuilgras dan hooi, en eet daardoor beter.

succes!