Help, paard wil niet meer staan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:15

Pandameisje, ik hoop dat je je realiseert dat de anatomie van het paard ook meespeelt, want jouw berekening raakt kant noch wal..
Doe voortaan even goed onderzoek voor je wat roept :)

Sterkte TS!

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:17

Cayenne schreef:
Pandameisje, ik hoop dat je je realiseert dat de anatomie van het paard ook meespeelt, want jouw berekening raakt kant noch wal..
Doe voortaan even goed onderzoek voor je wat roept :)

Sterkte TS!

ik zeg niet dat mijn bereking klopt het is zo ongeveer. maar het is toch dom als een paard in 1x dood vriest zo doen jullie beetje..

maar ja een paard kan natuurlijk niet 24/7 op de grond liggen met die kou dan gaat het dood. maar de grond koelt ook wel wat af als het paard minder warm word. maar koelt heust niet in 1x zo veel af.

testes76

Re: Help, paard wil niet meer staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:19

nog geen nieuws??

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:19

Pandameisje schreef:
@MayDayParade

je kan afkoelen maar het paard heeft wss dekens op dus zou niet voorledig afkoelen een normale tempratuur van het paard is 37.4 – 38.0

daarvan zou het paard nu zo tussen de 5 en 10 graden afgekoeld zijn dus is de tempratuur ongeveer
32 graden

de grond daarbij is warm geweest toen die lag dus 20 graden als het afkoeld koelt de grond ook zo 5 tot 10 graden af dus het zou tussen de 15 en 10 graden kunnen liggen.

dus het paard zou van onder ook wel koud zijn maar de grond is niet 0 graden onder het paard omdat het er op licht en de kou er van onder niet bij kan en miss klein beetje van de zij kant.

edit: en het paard heeft een wintervacht ga ik vanuit dus de paard zou nou niet sterven van de koud hij neemt wel eten aan enzo. lees dit eens over de warmte van paarden http://www.natuurkunde.nl/artikelen/vie ... tId=941690

Uhmm... gaat dat artikel over paarden die al 36 uur op de grond liggen?

Begrijp me niet verkeerd, ik zit zelf in de IJslanders, mijn beesten staan ook gerust zonder deken buiten met -10...

Maar dit is een paard wat op de grond ligt. En de temperatuur van de grond zal altijd koud blijven omdat de toevoer van de kou van onderen komt. En natuurlijk zal het paard niet bevriezen, maar een paard wat er zo erg aan toe is dat het niet op kan staan, in de vrieskou op de grond laten liggen gaat gewoon niet werken. Er moet iets van een isolatiemateriaal onder komen anders blijft het afkoelen.

De dekens zullen ongetwijfeld helpen, maar niet tegen de kou die van beneden blijft komen.

Daarbij is de weerstand van dit paard ongetwijfeld niet optimaal.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:20

Het is hier nu 2 graden boven nul, als je dan op de grond ligt trek dat echt op hoor. Ik hoop snel iets te horen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:21

Pindameisje.. je snapt echt niet hoe het werkt :n
Een grond is koud.. punt.. en die koude grond trekt de warmte uit het lichaam van het paard(want die ligt op de grond).
Zelfs al zou je er een elektrische deken bovenop leggen, wordt via de onderkant nog steeds lichaamswarmte uit het dier getrokken waardoor het afkoeld.
Als de temperatuur te laag wordt wordt het bloed dikker en kan niet meer zo makkelijk door het lichaam stromen.. bovendien bereikt het niet meer alle organen doordat de merrie al zo lang ligt.

Ik hoop dus van harte dat het dier in de benen komt.. al vrees ik ervoor..
Maar TS.. we duimen met je mee hoor!!
Laatst bijgewerkt door Casarell op 01-12-14 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:23

jullie hebben nooit opgelet bij natuurkunde zeker?

het word voor dieren pas gevaarlijk als het min -2 is en dat is het nog niet.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:25

Pandameisje schreef:

Ook als het paard al een hele tijd op die koude grond ligt?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:26

Wat een belachelijk gedoe, dat gekissebis over kou of niet kou.
De temperatuur is wel het minste waar je je zorgen over moet maken - een paard kán domweg niet zo lang liggen zonder schade aan de organen. Zeker als het dier niet met regelmaat omrolt.
Aan de kou zal het paard niet sterven, aan orgaanschade wel.

Snap er niks van .. de TS is geen jong kind en nota bene doktersassistente.. -:(-
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 01-12-14 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Solmyrkvi

Pandameisje schreef:

Nogmaals, gaat dit over zwakke dieren die daar al 36 uur liggen?

mirim

Dan heb je het wel over gezonde dieren :\
Een paard wat niet meer wil staan, om wat voor reden ook, kun je niet onder gezonde dieren scharen.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:27

Diertjec schreef:
Pandameisje schreef:

de tempratuur word steeds wel kouder maar een paard die 38 uur op een koude grond ligt met deze tempratuur is wel kouder onder maar niet zo koud bij -2 daalt de tempratuur onder het paard harder.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:28

Niemand hier heeft gezegd dat het paard dood vriest. Er wordt simpel gezegd dat het paard het enorm koud gehad heeft moeten hebben. Dus wat je allemaal roept slaat als kip op dirk.

Maar goed, doet er allemaal niet toe. Paard heeft het koud gehad en dat bovenop het feit dat het dier al zo lang ligt is gewoon niet goed en levensgevaarlijk.

My_Chimanga

Ik ga dit even volgen, ik ben erg benieuwd of de merrie en het veulen er goed vanaf komen.

Ik kan me voorstellen dat TS echt wel haar uiterste best doet. Ik zou helemaal gek worden van paniek en ook niet weten wat ik nog kan doen als mijn paard niet in de benen komt! Maar het baart mij ook grote zorgen dat de DA/VA er niet meer aan gedaan heeft dan pijnstilling geven. Maar ook daarvan: Hij zal er voor gestudeerd hebben en 'wij leken' weten er ook niet alles van. Als je in zo'n machteloze positie staat en de DA zegt dat je moet afwachten oid, wat moet je dan?!
Ik zou voor een second opinion gaan want het is doodeng dat de merrie daar zo koud ligt, maar wie bel je dan? En wat doe je in de tussentijd? Misschien heeft TS een smartphone, zoals vele van ons en heeft ze terwijl ze bij haar paard aanwezig is, een topic gemaakt?! Dat kan toch ook? Afwachtende op de DA bijvoorbeeld?!
Laten we haar niet finaal de grond in trappen want ik kan me voorstellen dat ze al genoeg gekweld wordt door deze hele situatie!

@ even over dat grond dingetje:
Paarden kunnen/mogen gewoon niet lang liggen, of de grond nou koud is of niet, of ie nou een deken op heeft of niet… Maar trust me, de grond is VEEL te koud om gewoon op de blijven liggen. Er trekt altijd kou, maar ook vocht naar boven. Ookal heb je een deken die tussen jou en de grond ligt, die wordt vochtig, klam en koud en dat is in alle opzichte niet goed voor een paard. Als je nu zelf in het zand in een slaapzak gaat liggen met wat eten en drinken, kom je de nacht ook niet lekker uit hoor. (okee, paarden kunnen meer temperatuur reguleren, maar met deze temperaturen hebben ze wel degelijk hulp of beschutting nodig)
Afschermen voor wind en regen is wat je nu ter plaatse zou kunnen doen, verplaatsen is toch een mooiere optie, al is dat lastig met zo'n groot en zwaar dier.

TS, ik hoop heel erg voor je dat ze er goed doorheen komt en jullie haar kunnen helpen. Ik leef met je mee maar heb verder helaas geen goede of handige tips voor je…

Pandameisje

MayDayParade schreef:
Pandameisje schreef:

Nogmaals, gaat dit over zwakke dieren die daar al 36 uur liggen?

het paard neemt nog wel eten aan en water. dus zo veel verzwakken zou die niet alleen de spieren.
een paard gebruikt eten om warmte aan te maken..

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:29

Pandameisje schreef:
@MayDayParade

je kan afkoelen maar het paard heeft wss dekens op dus zou niet voorledig afkoelen een normale tempratuur van het paard is 37.4 – 38.0

daarvan zou het paard nu zo tussen de 5 en 10 graden afgekoeld zijn dus is de tempratuur ongeveer
32 graden

de grond daarbij is warm geweest toen die lag dus 20 graden als het afkoeld koelt de grond ook zo 5 tot 10 graden af dus het zou tussen de 15 en 10 graden kunnen liggen.

dus het paard zou van onder ook wel koud zijn maar de grond is niet 0 graden onder het paard omdat het er op licht en de kou er van onder niet bij kan en miss klein beetje van de zij kant.

edit: en het paard heeft een wintervacht ga ik vanuit dus de paard zou nou niet sterven van de koud hij neemt wel eten aan enzo. lees dit eens over de warmte van paarden http://www.natuurkunde.nl/artikelen/vie ... tId=941690

Hier snap ik dus echt helemaal niks van....

Het klopt inderdaad dat de grond onder het paard warm is.... dit komt doordat het paard er op ligt... dus dat is de warmte die het paard afgeeft/verliest....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:30

Ik denk dat de discussie over kou hier niet helemaal op zijn plek is. Ieder mens met een beetje boerenverstand kan zich bedenken dat het koud is om op de grond te liggen, ook al liggen er dekens over het paard heen.
En ook de schreeuwerige reacties naar de TS....
Je zal er maar voor staan, hier geen ervaring mee hebben, vertrouwen op een veearts, en op Bokt nog eens beschuldigende reacties in je topic om hulp moeten lezen.

Gelukkig zijn er een aantal mensen die het anders zien en zich de paniek kunnen voorstellen.
TS, ik hoop dat je inmiddels een dierenarts bij je paard hebt en haar in ieder geval binnen hebt kunnen krijgen om te behandelen.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 01-12-14 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:30

Pandameisje schreef:
Diertjec schreef:

de tempratuur word steeds wel kouder maar een paard die 38 uur op een koude grond ligt met deze tempratuur is wel kouder onder maar niet zo koud bij -2 daalt de tempratuur onder het paard harder.

Dus dan is het nog steeds gevaarlijk voor het paard, ook al is het geen -2. Koud is koud

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:31

Wat een naar bericht dit, paard ligt tenmniste al 1,5 dag op (toch wel) koude grond met veulen in der buik..
Ik duim op een goede afloop! TS Sterkte..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:32

Vindt niemand het al een vreemde situatie dat een drachtig kreupel paard steeds gaat liggen en opgejaagd moet worden om in de benen te komen?

Volgens TS speelde dat al een paar weken, dat is toch ook al absoluut een reden tot zorg?

Er lijkt me iets veel ernstigers aan de hand, en daarom begrijp ik eigenlijk ook niet dat dit niet als een spoedgeval behandeld wordt, niet door TS noch door de DA.

Die hele discussie of een paard het wel of niet koud krijgt is nu niet zo relevant. Lang liggen is altijd slecht. Meer is de vraag waarom het dier niet omhoog kan en wil en waarom de DA niet direct ingrijpt.
In zo'n situatie wil je toch dat je DA direct een plan maakt en actie onderneemt? En als hij het zelf niet weet belt met Utrecht voor overleg?
DA moet toch ook onderzoeken of het veulen nog wel leeft? Bovendien drukt zo'n veulen op veel organen, dus naast dat lang liggen voor een paard altijd slecht en gevaarlijk is, is het risico alleen maar groter bij een drachtig paard. Echt, ik begrijp niet waar de actie blijft!

Benieuwd hoe het afloopt. Hoop het beste voor TS, maar vrees wel dat het ernstig is ...
Laatst bijgewerkt door simodi op 01-12-14 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:33

Paard koelt zeker af en hoeft in principe maar tor 35 graden te zakken om onderkoelt te worden genoemd. Met als resultaat dat de bloedtoevoer vertraagd en alleen nog naar de vitale organen gaat. Wat dus resulteerd in weinig doorbloeding in dw benen. Waardoor ze helemaal niet meer gaat staan.

en door haar eigen gewicht wordt ze geplet en de doorbloeding wordt gestremd. Ik ben bang dat dit einde paard is en zeker einde veulen. Hebzelden paarsen goed zien herstellen na zo lang liggen.

Ts sterkte ik zou er een andere arts bij halen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:33

@Pandamens hou eens op, je begrijpt er zelf de ballen van. Dit is een geheel en al niet te vergelijken situatie. Dit is een drachtige merrie, waardoor zij sowieso al aanzienlijk meer energie over moet zien houden (namelijk voor 2) dan normaal. Ook door bewegen kan ze zich niet warm houden, aangezien ze niet in de benen kan komen en al 1,5 dag plat in de paddock ligt. Er gaat zo veel teveel energie verloren aan warmhouden en lichamsfuncties van zichzelf EN veulen. Energie, die ze voor het ongeboren veulen nodig heeft.

Niemand hier "denkt dat ze doodvriest"" maar er is hier meer aan de hand dan een normaal met vrieskou buiten staand paard.

Ook het lange liggen is buitengewoon ongunstig, daar is een paard niet op gemaakt, en al helemaal niet met een veulen in haar buik dat nog eens overal op drukt.

Dit is zonder meer een noodsituatie, waarbij terecht voor leven van merrie en veulen mag worden gevreesd, hoewel ik natuurlijk net als iedereen hoop dat merrie en veulen nog een kans hebben.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:35

terpentijn schreef:
@Pandamens hou eens op, je begrijpt er zelf de ballen van. Dit is een geheel en al niet te vergelijken situatie. Dit is een drachtige merrie, waardoor zij sowieso al aanzienlijk meer energie over moet zien houden (namelijk voor 2) dan normaal. Ook door bewegen kan ze zich niet warm houden, aangezien ze niet in de benen kan komen en al 1,5 dag plat in de paddock ligt. Er gaat zo veel teveel energie verloren aan warmhouden en lichamsfuncties van zichzelf EN veulen. Energie, die ze voor het ongeboren veulen nodig heeft.

Niemand hier "denkt dat ze doodvriest"" maar er is hier meer aan de hand dan een normaal met vrieskou buiten staand paard.

Ook het lange liggen is buitengewoon ongunstig, daar is een paard niet op gemaakt, en al helemaal niet met een veulen in haar buik dat nog eens overal op drukt.

Dit is zonder meer een noodsituatie, waarbij terecht voor leven van merrie en veulen mag worden gevreesd, hoewel ik natuurlijk net als iedereen hoop dat merrie en veulen nog een kans hebben.

ga jij eens een dag niet eten en liggen dan krijg je het koud ga dan wel dag eten en liggen in de kou dan heb je het warmer dan zonder eten.

sanne1992

Pandameisje schreef:
@MayDayParade

32 graden

Euhh.... nee is niet de waarheid. Een paard kan namelijk zijn vacht niet goed opzetten met dekens op. Daarnaast het is niet alleen de kou die van de zijkant erdoorheen komt, maar er komt ook kou van onderaf. Tuurlijk de grond zal wat warmer zijn op de plek waar het paard ligt, maar de grond "trekt" de warmte uit je paard.

Daarnaast als de temperatuur van het paard dus onder de 35 graden komt, is je paard dus onderkoelt.

Hier een stukje van de link: Een lichaamstemperatuur die te laag is noemen we onderkoeling of hypothermie. Vanaf 35°C is er een groot risico dat het paard in shock gaat en sterft. Onderkoeling is veel gevaarlijker dan hoge koorts!

http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... paard.html

Casarell

terpentijn schreef:

Niet meer aan toe te voegen.. _/-\o_