Veulen met ontstekingen in kogel-gewrichtjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Re: Veulen met ontstekingen in kogel-gewrichtjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:44

Ik snap dat het niet leuk was om na je prognose de berichtjes te lezen met de vraag of het nog wel goed komt, nadat je op advies verder bent gaan onderzoeken, maar lelijk zijn deze berichtjes niet bedoeld.
We leven allemaal met je mee en denken mee op realistisch gebied, wat voor ons een stukje makkelijker is omdat we geen band hebben met het dier. Voor een ander realistisch denken is in veel gevallen makkelijker dan dat het om ons eigen veulen zou gaan.

Maar, denk er goed over na. Voor de vooruitzichten voor jullie allebei en of het pijnvrij is. Als de pezen altijd strak staan, lijkt het mij dat het veulen daar ook last van heeft. Succes met je beslissing en hou ons op de hoogte! :* Ik had op beter nieuws voor je gehoopt...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:02

Wat voor kromming zit er? Mijn hengst had ook een soort holling in zijn pijpbeen.

Ik vraag me ook echt af wat de prognose is. Die ontsteking in de gewrichten kan de gewrichtsvloeistof aantasten. En dat zorgt er weer voor dat de gewrichten niet goed worden gesmeerd...met artrose tot gevolg.

Heb mijn hengst in moeten laten slapen dit jaar. 3 jaar oud. Zeer ernstige artrose. En achteraf al heel lang heel veel pijn..

Ik zou met de da eens heel goed om de tafel gaan zitten...

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 06:11

Het lijkt me dat als er niks meer aangedaan kan worden dat ze dit op de kliniek wel zullen weten. of weet Bokt het beter dan een kliniek
TS goed dat je nu je weet wat er aan de hand is er voor gaat om dit weer goed te krijgen.
Ga je dit nog terug koppelen naar je eigen dierenarts?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:40

Gillbo schreef:
Het lijkt me dat als er niks meer aangedaan kan worden dat ze dit op de kliniek wel zullen weten. of weet Bokt het beter dan een kliniek
TS goed dat je nu je weet wat er aan de hand is er voor gaat om dit weer goed te krijgen.

Er wordt ook niet gezegd dat er niks aan gedaan kan worden door de posters hier. Maar meer of het nog wel eerlijk is tegenover dit veulen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:32

Gillbo schreef:

Ik denk niet dat je academische opleiding nodig hebt om je af te vragen wat het toekomst perspectief is van dit veulen wat nu met vijf maanden oud al met gewrichtsontstekingen rondloopt en vergroeide pijpbenen...maar je kunt proberen het stabiel te krijgen.Maar ik als redelijke optimist heb er een hard hoofd in.....ik hoop dat ik ongelijk heb.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:53

Joh, TS heeft laten onderzoeken, laat hier de uitkomst weten en wát een motiverende reacties zeg :wow:

TS; ga doen wat de DA en fysio je hebben verteld en wie weet gaat het wel heel positief uitpakken. Ik vind het super dat je het dier alle kansen geeft, een ander had er wellicht allang een punt achtergezet. Dit zegt een hoop goeds over jou!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:59

Tja, denk dat de moraal van het verhaal vooral is, volg niet klakkeloos het verhaal van een DA, niet als hij zegt, wacht maar af komt wel goed, maar ook niet als ze je een behandelplan insturen zonder prognose.

Ik zou wel kritisch blijven en goed in overleg gaan, hoeveel kans op volledig herstel er is en hoeveel dat vergt van veulen en jou (w portemonee)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:07

fokfanaat schreef:
Ik zou wel kritisch blijven en goed in overleg gaan, hoeveel kans op volledig herstel er is en hoeveel dat vergt van veulen en jou (w portemonee)

Helemaal mee eens.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:15

Maar ook de verantwoording van de hoefsmid mis ik hoor! Deze is al 3 keer geweest.... hij zou dit ook hebben constateren, als er iemand is met verstand van been/hoefstanden is hij het.

Maar fijn dat de fysio zou kunnen helpen, ik hoop echt dat het op lange termijn ook goed kan komen.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:22

Fijn dat je bent gegaan en een duidelijke uitleg hebt gekregen van de DA daar ging je uit eindelijk ook voor Je bent nu heel wat wijzer dat op zich is al belangrijk

Snap dat het nu allemaal even rauw op je dak komt Maar wat is je doel met het veulen ? Wil je er recreatief mee rijden of toch wedstrijden ??

Een beslissing maken is heel moeilijk en snap het als je ervoor wilt gaan Maar zet alles eens realistisch op papier wat je wilt wat het kost enz

Bokt ging er dan ook vanuit dat het ALLEEN verkeerde stand van de benen voeten zou zijn Maar nu er toch meer aan het licht is gekomen zoals de kroming in het bot En de daar bij horende verkeerde spierontwikkelingen Is het verstandig jezelf af te vragen Wil ik dit voor mij en mijn paardje Hoe moeilijk het ook is Het is en blijft jou keus

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 18:46

even een vraag aan alle optimisten hier...hoe krijg je een krom pijpbeen weer recht?Dan kun je fysio-en tot je een ons weegt.
Maar ik begrijp dat een realistische blik niet word gewaardeerd :7

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:45

zolang de groeischijven niet gesloten zijn is het nog mogelijk dit proces te beinvloeden.

Hier staat volgens wij een heel mooie toelichting op de mogelijkheden en onmogelijkheden.

Daarbij is wel van belang te weten hoeveel dat pijpbeen nu afwijkt.

http://paarden.dapbodegraven.nl/-kromme ... ulens.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:45

Quellian schreef:
Joh, TS heeft laten onderzoeken, laat hier de uitkomst weten en wát een motiverende reacties zeg :wow:

TS; ga doen wat de DA en fysio je hebben verteld en wie weet gaat het wel heel positief uitpakken. Ik vind het super dat je het dier alle kansen geeft, een ander had er wellicht allang een punt achtergezet. Dit zegt een hoop goeds over jou!

Dit is een reactie die verwoord wat ik dacht. Jullie zouden dit veulen nu dus allemaal al hebben opgegeven. Ik snap dat oprecht niet, gewoon echt niet. Het veulen heeft geen pijn. Dus jullie zouden het beestje laten inslapen alleen maar omdat het niet in jullie doel-plan past? Serieus? Ga twijfelen aan jezelf alsjeblieft.

Ze was bedoeld als toekomstig sport (spring) paard voor mijzelf. Nu is die hoop inderdaad vervlogen, ik verwacht niet dat ze ooit in de sport zal kunnen gaan lopen. Dan zal het misschien een recreatiepaard worden, en in het ergste geval een weide maatje. Zo lang als mijn oude merrie thuis is, kan ik wel een weide maatje gebruiken. En zolang als ze pijn-vrij in de wei kan staan, ga ik haar écht níet opgeven.
Gillbo schreef:
Ik ga inderdaad het advies van de kliniek opvolgen. Dat is natuurlijk de reden dat ik er heen ben gegaan, omdat ik er zelf gewoon niet genoeg vanaf weet. En mijn idee is ook dat ik beter op een kliniek kan vertrouwen, dan op bokt.nl.

Ragdollcat schreef:
Want je bent zo'n 6 maanden aan het aanmodderen zonder dat er serieus wat aan gedaan wordt.Nu weet je tenminste hoe en wat.
Dit stadium in reacties zijn we al lang gepasseerd.

chocobroodje schreef:
Ach jeetje wat een heftige diagnose bij zo'n jong ding.. Dat is een vieze tegenvaller.. Is ze wel pijnvrij? Dat zou voor mij het belangrijkste zijn. Het is iig goed dat je bent gegaan, nu kun je wel eerlijk alle opties in overweging nemen..
Ja ik vind het ook heftig, voor zo'n jong diertje. De verwachting was dat ze nu pijnvrij is ja, wat uiteraard het belangrijkste is. Voor de momenten dat ze weer kreupel gaat lopen (duid op pijn) kan ik pijnstillers halen. Maar dit is pas 2 weken geweest en dat is alweer een paar maanden terug. Ik neem alle opties in overweging. Maar ik ga dit nu wel proberen zo.

Jessix schreef:
Arm dier... Ik mis inderdaad ook even de prognose in dit verhaal. Wel heel fijn om in elk geval een diagnose te hebben, maar wat voor een toekomst staat dit paardje te wachten. Ik kan me voorstellen dat te strakke pezen en gewrichtsontstekingen veel pijn doen. Is dat blijvend? Is ze straks wel pijnvrij als de fysiotherapie en speciale manier van bekappen aanslaan?

Een echte prognose is niet gegeven. En dat kan ook niet. Je kan geen garantie geven over het herstel van een dier. We hebben gewoon afgesproken dit te proberen en er werd verwacht dat het in ieder geval een positief effect zou hebben. Maar in welke mate, dat is gewoon wederom afwachten..

safina schreef:
Citaat:
Wat ik me nu afvraag: 4 pagina's lang wordt er gezegd dat ik actie moet ondernemen en nu nog kan zorgen dat dit veulen hier later geen last meer van gaat krijgen. En nu heb ik actie ondernemen en moet ik me afvragen 'of ik wel met haar moet gaan dokteren'. Serieus?

Als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik me dat na deze uitslag wel afvragen ja. Waarmee ik niet bedoel dat ik vind dat je moet stoppen.

Kan je nu nog zorgen dat het veulen er later geen last mee heeft? Wat hebben ze daar over gezegd op de kliniek? En hoe denk jij over de prognose? Hoe zie je de toekomst met dit paard?

En waar ligt voor jou de grens? Waar ga je nog door en wanneer houdt het op?
Lastig. De grens ligt bij mij denk ik op het punt dat ze echt pijn krijgt. En dat er geen oplossing meer voor handen is. Ik heb natuurlijk ook geen geld in overvloed en ik wil niet blijven investeren in een beestje wat nooit meer helemaal in orde komt. Maar ik ga haar niet nu al opgeven. Anders zou ik echt geen paarden moeten houden vind ik, als je nu al zou opgeven.

liedjuh2 schreef:
Goed dat je bent gegaan! Ik hoop voor je dat je met fysiotherapie kunt bereiken dat ze fijner in haar lijf komt.
Ik begrijp overigens heel goed waarom mensen zich afvragen of je wel moet gaan dokteren met zo een veulen. Ik zou het persoonlijk ook niet gedaan hebben.
Mijn doel is sportgericht trainen en als ik dit zo hoor, staat het mijn doel dusdanig in de weg. Zoals ik het zie, zou je er misschien nog een recreatie paard van maken maar meer niet.
Wil je haar verkopen, steek je er nu veel tijd en geld in om er vervolgens weinig voor terug te krijgen. En zo een jong dier als weidemaatje aan te houden zou ik voor beide niet fijn vinden. Voor jou omdat je toch met een paard zit waar je niks mee kunt en voor het dier omdat het uitzichtloos op de wei staat en af en toe een buitenritje kan maken. Ik gok dat zo een jong dier je daar geen plezier mee doet.
Maar nogmaals, ik hoop voor jouw dat je eruit kan halen wat je met haar wilt!

Ik gebruik jouw reactie nu even, maar ik zie dit in meerdere reacties terug komen. Jullie zeggen dat ik moet denken aan het welzijn van het veulen. Dat ik haar niet mag laten lijden. Maar vervolgens hebben we het over mijn plannen met haar, en over haar sportcarriere die waarschijnlijk niet meer mogelijk is. Dat heeft niets, maar dan ook niets, met het welzijn van haar te maken. Dat is puur of het in mijn eigen straatje zou passen. Dit is geen eerlijke manier van denken. Dat wilde ik er even over zeggen.

Inderdaad, ik moet nu mijn plannen met Haar gaan bijstellen. Een sportcarriere zal er waarschijnlijk niet meer in zitten. Dus ik zal mijn eigen beeld moeten aanpassen en hopen op het beste. En wanneer 'het beste' niet meer haalbaar is, dán ga ik nadenken over een vreedzamere oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:46

Overigens ben ik nu iedere dag met haar over de weg aan het stappen. Het valt me op dat het met name rechts achter is die echt moeite heeft met doortreden, de rest van de benen gaan beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:12

Waar de grens ligt qua doorgaan met behandelen, zal per persoon verschillen. Ik had mogelijk al gekozen om er afscheid van te nemen, mede om economische redenen en mijn ambities, maar ik kan me indenken dat een ander daar wat minder hard in is dan ik. Snap dus best dat dat voor jou geen optie is nu. Ik hoop dat het je lukt om haar pijnvrij te houden. En dat je portemonnee het ook blijft trekken. En ik wil je veel sterkte wensen, want het lijkt me niet makkelijk voor je. Het is toch je veulen, je kent het vanaf de geboorte. Moet een naar idee voor je zijn dat haar toekomst zo onzeker is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:17

Citaat:
Overigens ben ik nu iedere dag met haar over de weg aan het stappen. Het valt me op dat het met name rechts achter is die echt moeite heeft met doortreden, de rest van de benen gaan beter.

het is natuurlijk het proberen waard,had ik ook gedaan...maar ik heb absoluut geen wedstrijdambities ;) ik heb alleen geen idee hoe pezen zich rekken/aanpassen op een krom bot...wat ook nog gaat groeien.De tijd zal het leren.
Je bent wijs genoeg om te zien wanneer ze pijn heeft en wanneer het ondragelijk word.
Erg jammer dit...een droom spat uiteen lijkt mij ;(

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:18

FriesWytske schreef:
Gillbo schreef:

Er wordt ook niet gezegd dat er niks aan gedaan kan worden door de posters hier. Maar meer of het nog wel eerlijk is tegenover dit veulen.

En ik ben ervan overtuigd dat TS en de kliniek daar absoluut naar zullen kijken, dus die vraag hoef ik niet te stellen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:22

TS, ik snap het absoluut als je wil kijken hoe goed je haar weer krijgt met therapie en goede hoefmanagement. Maar gewrichtsontsteking is nooit pijnvrij. De pijn zou best dragelijk kunnen zijn, maar pijnvrij is ze met gewrichtsontstekingen zeker niet. (neem dat maar aan van iemand met reuma ;) )Dat is misschien iets om wel in gedachte te houden. Helemaal aangezien paarden de hele dag op hun benen moeten staan. Ik zou je dan ook aanraden om het e.e.a. te gaan gebruiken om de gewrichten te ondersteunen. Denk aan glucosamine, eventueel met een natuurlijke pijnstiller als duivelsklauw.

Verder wens ik je veel succes en ik hoop dat je haar nog een fijn leventje kan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:28

Jessix schreef:
TS, ik snap het absoluut als je wil kijken hoe goed je haar weer krijgt met therapie en goede hoefmanagement. Maar gewrichtsontsteking is nooit pijnvrij. De pijn zou best dragelijk kunnen zijn, maar pijnvrij is ze met gewrichtsontstekingen zeker niet. (neem dat maar aan van iemand met reuma ;) )Dat is misschien iets om wel in gedachte te houden. Helemaal aangezien paarden de hele dag op hun benen moeten staan. Ik zou je dan ook aanraden om het e.e.a. te gaan gebruiken om de gewrichten te ondersteunen. Denk aan glucosamine, eventueel met een natuurlijke pijnstiller als duivelsklauw.

Verder wens ik je veel succes en ik hoop dat je haar nog een fijn leventje kan geven.

Jammer om te horen. Ik had zelf natuurlijk ook bedacht dat wanneer ze ontstekingen heeft, ze eigenlijk ook pijn 'moet' hebben. Maar het tegendeel werd zo'n beetje gezegd bij de kliniek dus ik wilde dat graag geloven. Maar ik denk inderdaad dat de pijn wel draaglijk is voor haar - momenteel in iedergeval-. Ik wil nu even geen andere pijnstilling gaan gebruiken. Wanneer het nodig was kon ik wat ophalen bij de kliniek, ik denk iets van metacam of zo. Eventjes niet afwijken van wat me daar verteld word. Dankjewel voor de succeswensen, we zullen het nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 21:30

geerke schreef:
Citaat:

het is natuurlijk het proberen waard,had ik ook gedaan...maar ik heb absoluut geen wedstrijdambities ;) ik heb alleen geen idee hoe pezen zich rekken/aanpassen op een krom bot...wat ook nog gaat groeien.De tijd zal het leren.
Je bent wijs genoeg om te zien wanneer ze pijn heeft en wanneer het ondragelijk word.
Erg jammer dit...een droom spat uiteen lijkt mij ;(

Dat is het zeker Geerke.. Kijk, het is niet mijn enige paard en het is ook niet zo dat ik haar de topsport in zag gaan. Dan had ik voor een 'betere' hengst moeten kiezen. Maar ik vind het wel lastig. Ze is gewoon één van de schatjes daar in de stallen en ook zij is belangrijk. Het is het liefste veulen wat ik ooit heb gezien. Het veulentje wat we het jaar daar voor hadden, was ook lief, maar lang niet zo knuffelig en aanhankelijk. Ze is echt een knuffelbeer. Dan bouw je natuurlijk ook weer een sterkere band op. Maar dat speelt eigenlijk niet mee in mijn besluit tot behandeling. Dat zou ik voor ieder paard hebben besloten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:00

Weet je, je hebt het nu goed doordacht en kiest ervoor het advies van de kliniek te volgen. Dat zou ik ook doen (vooropgesteld dat de eigenaar het kan betalen). Je kunt nu met die keus alleen monitoren.

En de ene gewrichtsontsteking is de andere niet. Ik heb ook gewrichtsontstekingen als gevolg van chronische lyme en bij mij verloopt de pijn anders dan bij reuma. Het ene moment helemaal geen gewrichtspijn, afgewisseld door heel scherpe pijn. En dan loop ik ook kreupel. Ik denk dat je zeker bij een veulen wel moet kunnen zien of er sprake is van pijn als je goed kijkt.

En soms kan het ook een keuze zijn.
Voorbeeld: mijn merrie had spat als gevolg van een trap. In de acute fase heeft ze metacam gehad. In de periode daarna niet. Ik ben gaan stappen over de harde weg om de botoplossing en botaanmaak gelijkmatig te houden en op geleide van pijn mocht ze wat meer of wat minder doen. Dit met regelmatig rontgenfoto's om het proces te monitoren. Dit is inmiddels een paar jaar geleden. Haar gewrichten zijn prachtig glad aan elkaar gegroeid en ze doet weer alles. De kliniek heeft haar dossier als succesvol afgesloten. Het probleem is dat je nooit weet of een behandeling aanslaat. Maar een idee van een prognose helpt En het stellen van je eigen grens: tot hier wil ik gaan en anders vraag ik elders, of houdt het op.

Bokt is maar bok, er zijn altijd mensen die het nie met je eens zijn, maar uiteindelijk moet je je eigen plan trekken. Dat doe je. Succes!
Laatst bijgewerkt door Anya op 01-12-14 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:03

Curcuma werkt onstekingsremmend, en APS therapie zou een optie zijn. Dat is zeker gebruikt best betaalbaar. Als je in de buurt woont kan ik misschien wel wat betekenen? Ik heb een apparaat voor mijn lyme.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 01-12-14 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:04

Citaat:
Jessix schreef:

Jammer om te horen. Ik had zelf natuurlijk ook bedacht dat wanneer ze ontstekingen heeft, ze eigenlijk ook pijn 'moet' hebben. Maar het tegendeel werd zo'n beetje gezegd bij de kliniek dus ik wilde dat graag geloven. Maar ik denk inderdaad dat de pijn wel draaglijk is voor haar - momenteel in iedergeval-. Ik wil nu even geen andere pijnstilling gaan gebruiken. Wanneer het nodig was kon ik wat ophalen bij de kliniek, ik denk iets van metacam of zo. Eventjes niet afwijken van wat me daar verteld word. Dankjewel voor de succeswensen, we zullen het nodig hebben.

Mensen en dieren met pijn , vooral prooidieren zijn absoluut niet met elkaar te vergelijken, houd dat goed in je achterhoofd.
Een mens met pijn gaat op de bank liggen , een paard toont pas pijn als hij het echt niet meer kan verbergen want dat is in de natuur een zekere dood.
Dit klinkt misschien hard maar is wel realiteit. Ik bewonder je moed om dit lange intensieve traject met haar in te gaan, wetende dat de uitkomst zeer onzeker is. Nu is het nog een veulen, over een jaar zal er twee keer zoveel druk op de benen staan qua gewicht. De komende periode is dus ook je enigste kans om haar zo sterk mogelijk te krijgen. Blijf realistisch en twijfel je soms of ze wel of geen pijn heeft, zet haar dan direct op pijnstillers en observeer. Komen die periodes veel voor dan zal je toch een zeer moeilijke keuze moeten maken, ik hoop het niet voor je maar de kans is wel degelijk aanwezig.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:23

moonfish13 schreef:
Curcuma werkt onstekingsremmend, en APS therapie zou een optie zijn. Dat is zeker gebruikt best betaalbaar. Als je in de buurt woont kan ik misschien wel wat betekenen? Ik heb een apparaat voor mijn lyme.

thanks voor je aanbod!
Je woon niet in mijn buurt, ik woon in het oosten.
Maar ik ben onder behandeling van één van de lyme-artsen in deze regio en het gaat op dit moment aardig goed. Na 2 jaar antibiotica worden de klachten niet erger. Ik lijk nu vooral te maken te hebben met de chronische restklachten. De behandeling daarvoor zorgt ervoor dat die binnen de perken blijven.

(sorry TS dit ging er even tussendoor, weer on topic ;) )

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:29

Anya schreef:
moonfish13 schreef:

thanks voor je aanbod!
Je woon niet in mijn buurt, ik woon in het oosten.
Maar ik ben onder behandeling van één van de lyme-artsen in deze regio en het gaat op dit moment aardig goed. Na 2 jaar antibiotica worden de klachten niet erger. Ik lijk nu vooral te maken te hebben met de chronische restklachten. De behandeling daarvoor zorgt ervoor dat die binnen de perken blijven.

(sorry TS dit ging er even tussendoor, weer on topic ;) )

Ik had het tegen TS he? APS is hier prima voor.