Struikelen en bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Re: Struikelen en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 08:32

Pfoe das n tegenvaller. Hopelijk kan het paard iig nog van een welverdiend pensioen gaan genieten! Sterkte!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 09:04

Jammer dat je nog steeds niet weet wat er speelt :(

Top dat je naar je paard luistert en hem niet meer onder het zadel hebt... Je hebt je best gedaan om te achterhalen wat er aan de hand is... Ik hoop dat het met de tijd wat beter zal gaan met je paardje en dat jullie nog fijn van elkaar kunnen genieten

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 21:05

Niet zo zeer een update momenteel. Hij eet eigenlijk wel goed en is op zich ook wel vrolijk. Dus dat is positief!
Ik ben wel heel benieuwd wat jullie van zijn lichamelijke conditie vinden:

Afbeelding

Afbeelding

Edit: in deze schuur staat hij normaal niet hoor. :Y)

msmpure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:24

@ Chantal: ik vind de hoek van zijn schoft erg scherp en rond de schoft is hij atrofisch. Aan de voorkant, hals en schouder, staan de spieren erg strak. Kruis komt omhoog ter compensatie van de ingevallen schoft. Hij heeft veel gewicht op zijn voorhand staan..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:37

Wat mij ook aan de foto's opvalt is, dat hij met zijn voorbenen erg ver onder zijn lichaam staat. Ik weet niet of hij dat vaker doet, maar voor mij mogen ze meer recht onder de schouder staan. De holle rug is al gezegd, ik zie ook een deukje voor de schoft. Dat is vaker bij paarden die onderstandig staan. Het geeft ook wel aan dat een paard teveel op de voorhand loopt. Dat zie je ook terug in de sterkontwikkelde onderhalsspieren ( ten opzichte van de bovenlijn van de oren naar de schoft). Ik zie ook dat hij zijn staart knijpt. Vond hij het spannend daar of houdt hij die staart ook vaker zo?
Verder vind ik hem wel mooi rond op zijn ribben, hij ziet er wat onbespierd uit, maar niet mager!

Geen idee of dit allemaal klopt bij het echte plaatje van je paard hoor, maar dat is wat ik op deze twee foto's zie.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 07:32

Hij vind het daar inderdaad spannend. Een man zaagt daar met groot apparatuur hout dus dat maakt erg veel herrie.

Die onderhals heeft hij sinds kort, heeft hij in alle jaren echt nog nooit gehad. Vertekend hier wel een beetje door zijn gespannen houding. De manier van staan is overigens ook omdat hij het daar spannend vind. Valt me in de wei niet zo heel erg op :) .

Maar wat kan ik hiermee doen? Hij is niet meer onder het zadel/longe om het daarmee te kunnen trainen. Kan ik er uberhaupt wat mee doen of is dit als gevolg van iets?

Hals voel ik nu trouwens ook dat het ineens erg strak staat. Echt hard en gespannen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 08:47

Misschien kan je nog eens foto's maken als hij niet zo gespannen is, dan het liefst van opzij, maar zo dat hij er recht op staat. Dus niet uit zo'n schuine hoek als nu. Het is trouwens van foto's heel lastig bekijken hoor.
Als je eigenlijk niet echt meer wat met hem kan doen wordt het lastig om hem goed in zijn bespiering te houden/te krijgen. Als hij last van zijn benen heeft is aan de hand werken ook niet echt een optie.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 09:02

Is het een idee om een scintigrafie te laten maken bij de lingehoeve, dan kun je het hele lichaam zien en weet je wellicht direct waar het probleem zit. dit is duidelijker dan thermografie (ook duurder helaas) maar mijn ervaring is daar ook veel beter mee dan met thermografie. (het is goedkoper dan alles op de foto en alles op de echo bij elkaar).
Mijn paard had een peesblessure icm artrose bij het si gewricht, volgens mij is dit bij jou paard ook nog niet uitgesloten of wel?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 09:09

Mystery, het is een "ouder" paard, dat problemen met zijn benen en momenteel vooral met zijn hart heeft. Ik weet niet of je dat echt moet willen, ik zou het denk ik niet doen. De aandoeningen die hij heeft zullen niet verbeteren, eerder verslechteren, dus wat kan dan scintigrafie nog toevoegen?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 11:19

het is net hoe ver je wilt gaan inderdaad, maar dacht dat de hartproblemen nog niet zo ernstig waren eigenlijk. Gezien het feit dat hij voor dit gebeuren nog gewoon gereden werd.
Dacht vooral aan het in 1x duidelijk maken wat de precieze klachten zijn, zodat je paard maar 1x stress heeft en je zelf alle duidelijkheid hebt om een goede keus te kunnen maken.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 13:28

Ik zal eens proberen betere foto's te maken :) .

Hartproblemen had hij overigens al. Ik paste de training hier op aan. Echter op de kliniek werd meteen duidelijk dat hij geen normale inspanning kan leveren. Omdat ik mij over de jaren ben gaan aanpassen hierin heb ik dit niet opgemerkt..

Even aan de longe en hij was zeiknat en helemaal buiten adem. Bij mij draafde hij dan ook echt maar korte stukjes. Niet eens is enkele minuten aan een denk ik.

Tweede arts constateerde nog eens dat zijn circulatie ook niet helemaal optimaal is.

Dus toen meteen de knoop doorgehakt hem uit de training te halen..

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:17

Lekker met pensioen dus! prima toch! Dan moet je je ook verder niet al te veel druk maken over zijn bespiering want dat loopt gewoon terug als je niks meer doet. Let indd op de conditie en of hij geen pijn heeft en verder lekker van zijn pensioen laten genieten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:42

Bliver, je hebt gelijk hoor. Zolang er veel goede dagen en weinig slechtere dagen zijn, lekker laten genieten en jij ook lekker genieten. Als je het goed in de gaten houdt, zie je vast wel wanneer het te gek wordt en het echt tijd wordt om afscheid te nemen.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 18:02

Zijn spieren zullen zeker niet worden wat het is. Maar naar mijn idee klopte het plaatje niet, ook voor een paard waf niet meer in training staat, vandaar!

Ik maak in ieder geval nog even betere foto's.

Voor de rest mag hij inderdaad gewoon genieten nu. Ik houd hem gewoon goed in de gaten en ben nu extra alert op het feit of hij vocht vast houd of benauwd word. Op de wei lijkt hij er overigens vrijwel geen last van te hebben maar observeer zijn gedrag ook goed. Hij heeft de laatste tijd soms chagrijnige buien bijvoorbeeld :+ .

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:20

Die buien zouden heel goed kunnen zijn omdat hij zich verveelt en iets wil doen. Wat niet gaat natuurlijk... Lastig...

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 20:13

Dat denk ik zelf ook inderdaad.. Ik wandel soms met hem, maar ik ben vaak pas in het donker op stal dus dan gaat dat niet meer. Dan krijgt hij wel wat aandacht maar geen beweging..

Nieuwe foto's. Hij heeft op de foto's van gister en vandaag wel een regendek omgehad.

Afbeelding

Afbeelding

msmpure

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:14

Ik zit aan een flinke blokkade in het CTO-gebied te denken.. Dat is moeilijk te behandelen en daardoor gaat het paard met de voorbenen naar achteren staan. De harde spieren komen ter compensatie om de blokkade te ontlasten. Kissing spines wordt in de meeste gevallen ook veroorzaakt door een CTO-blokkade. Wanneer het paard blokkades heeft betekent dit ook dat het in het zenuwstelsel en daarmee de doorbloeding geblokkeerd wordt. Misschien is dit een goed artikel voor je: http://www.equicare-plus.com/real-life- ... splaatsen/

Het nadeel van scintigrafie is dat het geen blokkades kan opsporen en thermografie wel. Het nadeel van thermografie is weer dat artrose moeilijker herkent wordt.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 18:24

Bedankt voor je reactie! De link krijg ik helaas niet geopend.. Kan je eventueel de tekst (in pb) sturen? Of is er eventueel nog een informatieve link?

Maar mijn paard is dus wel op de röntgen geweest. Daarop was te zien dat hij geen kissing spines had.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:24

Misschien kan je deze link wel openen: http://www.equicare-plus.com/ . Dan klik je equicare aan, daarna blog, daarvan neem je de 2e pagina en dan gaat het om het verhaal van Sarko. Ik kon de link nl, wel openen.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 16:18

Toch even een update.
Zoveel mensen die steeds mee gedacht hebben.

Heb onlangs weer contact gehad met de behandelende dierenarts waar alle onderzoeken ook zijn verricht.
Omdat mijn paard lichamelijk totaal niet beter word wilde ik overleggen of we een uitgebreid bloedonderzoek gaan herhalen of dat we besluiten niet verder te dokteren maar zolang hij niet lijd hem gewoon fijn pensioen laten hebben.

Toen kwam er een antwoord die ondanks dat je er rekening mee houd toch heel onverwacht aan. In het kort betreft euthanasie, en dat ik realistisch moet nadenken.. Mogelijk dat pijn dan toch de oorzaak is. (Icm dat zijn hart achteruit gaat).

Op dit moment vind ik het niet waardig om mijn paard in te slapen omdat hij ondanks hij dan waarschijnlijk pijn heeft hij in mijn ogen niet lijd. Hij gaat nu wel op een onderhoudsdosering pijnstilling. Daarmee hoop ik dat hij nog even fijn paard kan zijn en genieten. Zodra leven lijden word moet ik een beslissing maken, welke mogelijk al sneller komt als ik zou willen. ;(

Afbeelding

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:22

Oei... dat was schrikken. Hopelijk kan ie inderdaad nog een tijdje genieten. Sterkte met je beslissing.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:55

Sterkte... probeer nog zo veel mogelijk te genieten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:04

Jeetje, dat is wel schrikken als je het helemaal niet ziet aankomen. Jammer dat hij de vorige keer niet wat voorzichtig had kunnen voorbereiden, dan had je misschien wat beter rekening kunnen houden met dit antwoord. Kijk wel heel goed naar je paard hoor. Uitstellen kan misschien nog wel even, maar een paard merkt het niet als hij een maand te vroeg wordt ingeslapen, maar een dag te laat is vreselijk. Bedenk heel goed of je hem voor hemzelf echt nog laat lopen, of dat je het voor jezelf doet. Ook als je het voor jezelf doet is daar niks mis mee hoor, jij moet het ook allemaal even verwerken en wat laten bezinken. Verwen hem nog maar even lekker en hou je taai, dikke :(:) !

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 21:01

Ik zie natuurlijk wel in dat hij zo niet oud gaat worden maar ging stiekem toch best hoopvol 2015 in.
De laatste keer met overleg vroeg ik nog hoe paardwaardig en realistisch het was en toen was er totaal geen sprake van euthanasie.

Ik waardeer jou eerlijk antwoord wel heel erg. En je hebt daar zeker gelijk in. Maar ik kan het gewoon niet over mijn hart krijgen om hem naar de eeuwige weides te laten gaan zoals ik hem nu zie. Hij begroet me nog enthousiast en eten gaat nog altijd gewoon goed. Dat maakt het zo moeilijk.. Wie ben ik dan om hem dat af te nemen? ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 21:22

Hier al een poosje meegelezen... Dat hij eet en je begroet. Meid ik snap dat dat moeilijk is maar probeer niet egoistisch te zijn... Als hij gezond was ging die niet zo achteruit. Ik heb een jaar geleden precies dezelfde beslissing moeten maken. Mijn paard at ook en begroette me nog. Maar ging ook zo achteruit... Je zou het eerder om moeten draaien wie ben je om een paard in leven te houden terwijl het zoveel last heeft dat heb ik ook gedaan en toen besefte ik me dat ik haar dan álleen voor mezelf in leven zou houden. Het is uitstel van executie letterlijk. Mijn drive was dat ik mijn paard paardwaardig wou laten gaan en niet wou wachten tot het een hoopje ellende zou zijn.

Je kan in zo'n situatie nooit te vroeg zijn met euthanasie, maar wél te laat. Veel sterkte met je keuzen :(:)