Middel tegen zomerexeem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:17

TKC97 is op basis van petroleumderivaat en kan brandwonden geven...mijn paard kreeg er allemaal rare plekken van en dat van die brandwonden heb ik later in een topic op Bokt gelezen, bleek mijn paard ook te hebben, dus ik zou er maar heel voorzichtig mee zijn... Verward

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:19

ellepel schreef:
product bestaat uit 5 ingredienten,
Heermoes, Paardenstaart, Paardenbloem, Weegbree, Grote brandnetel en Cellulose.
wat nou als je zelf die 5 ingredienten gaat zoeken en aan je paard geeft, w
ze zijn wel los te verkrijgen, ik vind het namelijk een belachelijk hoog bedrag 110 euro.

vraag me af of dit wel werkt bij de paarden.

cellulose is alleen een bindmiddel om het in tabletvorm te krijgen..ik ben ook erg benieuwd, maar ik denk dat het valse hoop is.Maar....je weet het nooit (eerst zien, dan geloven) Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 21:48

weet je...die ingredienten, die kan je ook los verkrijgen. vraag ik me af, (en dan moet je wel de juiste dosering weten) zou je dat nou ook zo zelf kunnen gaan voeren?

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 22:19

Ik heb geen idee, ik geef zelf de Chevalaver, dat zijn 15 verschillende kruiden en dat werkt prima bij mijn paard. Ik weet van brandnetel dat dat goed vocht afvoert als je die plukt en kookt en dan de thee er van over het voer geeft, maar de rest...weet ik echt niet!

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 13:20

hoi allemaal,
ik ben zeker erg benieuwd naar dit product.
alleen 1 vraag als je er nu mee begint werkt het dan ook of moet je echt in het najaar er mee beginnen?

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 13:58

scoobydoo schreef:
hoi allemaal,
ik ben zeker erg benieuwd naar dit product.
alleen 1 vraag als je er nu mee begint werkt het dan ook of moet je echt in het najaar er mee beginnen?

Voor zover ik weet kan je er op ieder moment mee beginnen.

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 14:01

en werkt het dan net zo goed(sowieso afwachten)of is de werking het beste als je het in het najjar doet?

LouisDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 14:10

Je kan om het even wanneer beginnen met novabogom en de werking is altijd even goed. Als je in de winter begint heeft de schuurschade zich al een beetje hersteld voor het weer lente wordt, want dan gaan ze niet meer schurenen groeien de haren gewoon door; bij onze proef zijn ze na 5 dagen gestopt met schuren en begon de schuurschade zich te herstellen. Je kan dus nog gemakkelijk beginnen en dan is het goed minstens voor de hele zomer en hopelijk voor langer!!

Louis

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 14:13

nou dat is dan echt geweldig.
bedankt voor de antwoorden!!!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:50

en welk kruid was dat dan?
geweldig dat die paarden stoppen met schuren!

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 18:42

ik vraag me af of echt elk paard dezelfde hoeveelheid novabogom nodig heeft. mij lijkt dat een shet bijvoorbeeld minder nodig heeft dat zo'n zwaar trekpaard.. is het niet zo dat elk paard verschillende hoeveelheden nodig heeft van die kruiden? zodat ook de werking verbetert ofzo?

Dorine_81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 20:16

Er is onderzoek geweest bij 102 fjorden en daar is bij gebleken dat het om de stofwisseling gaat en niet door mugjes! Mugjes prikken wel maar dat is niet de oorzaak van staart en manen exceem... nadat ze wisten wat het was is het voor 87 % verholpen!!!

Ik loop stage op een bedrijf waar die dierenarts werkt die dit onderzoek heeft gedaan... je kan je paard geloof ik opgeven bij hun en zo krijg je een aangepast rantsoen (weet het niet helemaal zeker hoor is allemaal nig nieuw) maar het heeft dus niet met mugjes te maken maa rmet de stofwisseling en meestal gaat dit gepaard met stress... Drs. W van der Holst heeft hier inderzoek naar gedaan... het bedrijf waar hij werkt is Holstud misschen kunnen ze je daar meer informatie over geven

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 22:49

Zomereczeem heeft wel degelijk met de mugjes te maken!!!
Verhuis nog weleens samen met mijn paard van de Gelderse bossen naar de kuststreek.Ben ik in de zomermaanden in de bossen dan schuurt ie maar komt het zo uit dat we aan de kust zijn dan mankeert ie niets.
De manier van stallen,training en voer zijn hetzelfde ook de factor stress,wat ook nog weleens genoemd wordt,is overeenkomstig.
Voor mij is dus echt het bewijs geleverd dat het met overgevoeligheid voor het mugje te maken heeft.
Je komt er eigenlijk vrij makkelijk achter of het met stofwisseling te maken heeft.Trek je dier maar een boett-deken aan en je zult zien dat als het vliegje er niet bij kan je dier geen jeuk heeft.
Het zal natuurlijk wel zo zijn dat als je dier toch al jeuk heeft en ook extra strees ervaart hij hier kriebeliger van wordt.Zo werkt het bij de mensen toch ook!
Dit was even mijn bevindingen met mijn eczeempaardje en wil daarmee ook iedereen waarschuwen voor al te mooie verhalen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 22:59

Dorine_81 schreef:
Er is onderzoek geweest bij 102 fjorden en daar is bij gebleken dat het om de stofwisseling gaat en niet door mugjes! Mugjes prikken wel maar dat is niet de oorzaak van staart en manen exceem... nadat ze wisten wat het was is het voor 87 % verholpen!!!

Ik loop stage op een bedrijf waar die dierenarts werkt die dit onderzoek heeft gedaan... je kan je paard geloof ik opgeven bij hun en zo krijg je een aangepast rantsoen (weet het niet helemaal zeker hoor is allemaal nig nieuw) maar het heeft dus niet met mugjes te maken maa rmet de stofwisseling en meestal gaat dit gepaard met stress... Drs. W van der Holst heeft hier inderzoek naar gedaan... het bedrijf waar hij werkt is Holstud misschen kunnen ze je daar meer informatie over geven

kul waarom schuren ze dan in de winter niet
en ik zou graag de medische en wetenschappelijke achtergrond van de heer Taal weten die als medeonderzoeker in de Paardenkrant omschreven wordt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:23

sarabande schreef:
kul waarom schuren ze dan in de winter niet
en ik zou graag de medische en wetenschappelijke achtergrond van de heer Taal weten die als medeonderzoeker in de Paardenkrant omschreven wordt.

Inderdaad, ik heb ook grote vraagtekens bij het verhaal dat in De Paardenkrant stond!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 00:47

In Brussel zit een kliniek waar je het bloed van je paard kunt laten testen op de mate van de allergie voor mugjes! Dus het is zeker een allergie voor de mugjes en heeft (naar mijn idee) niet met de stofwisseling van doen. Mijn paard heeft een zeer ernstige vorm van zomerexceem en wordt sinds vorig jaar oktober behandeld met injecties om haar immuum te maken voor de vliegjes. Tot op heden heeft ze nog geen jeuk weer gehad en dat is bijzonder want ze heeft het echt heel erg. OK dan! Ze testen het op een schaal van 1 tot 10 en mijn paard zat op 9.20! De injectiekuur is speciaal voor mijn paard gemaakt a.h. van haar bloed onderzoek. Ik moet haar elke maand een injectie geven waar puur alleen de stof inzit waar ze allergisch op reageerd. Dat heb ik opgebouwd van 1x in de week een beetje tot nu 1 volle spuit 1x per maand.
Tot nu toe gaat het goed! Ik hoop echt dat het zo blijft want het is werkelijk rampzalig als je paard zo'n jeuk heeft. Huilen
Ik had haar overdag altijd met een goed dek buiten lopen, en snachts stond ze zonder dek in haar stal die we met horren vliegvrij probeerden te houden. Dat gaat dan wel, maar ideaal is het niet.

Ze staat nu voor het eerst in 3 jaar weer s'nachts buiten. Dus ik heb wel hoop dat dit toch een oplossing is voor mijn paard. *LOL* Het heeft verder geen enkele bijwerking, en er zitten ook geen risico's aan verbonden.

Ik geloof allang niet meer in kruidenmengsels e.d. Ik heb van alles al geprobeerd op dat gebied en het enige wat tot nu toe afdoende was is een goede vliegendeken!

jeanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-04 10:23

Hallo,

De twee paarden die de kuur Novabogom gekregen hebben staan vanaf woensdag dag en nacht buiten, in de weide waar zij altijd manen en staart afschuurden... Tot nu toe nog niks gemerkt, maar ik hou mijn hart vast, geloof mij Scheve mond Scheve mond

Groetjes Janna

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 10:35

ja ik ben erg benieuwd....ik zag mijn paard laatst wel schuren maar dat kwam ws door het verharen (ik heb overigens het spul nog niet betseld)

LouisDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 12:21

Ik wil eerst even antwoorden op Mieke. Wij werken bij alle dieren op een heel klein bacterioïde en niet op de kilo's vlees die er omheen zitten. Of een paard nu zwaar of licht weeg, dat kleine oerding is bij allemaal hetzelfde en daar gaat het om!!

Dan heb ik via een lezersbrief in de paardenkrant gereageerd op het artikel 87 % genezen van zomereczeem ... Je kan dat uiteraard lezen in de paardenkrant van gisteren, maar ik heb mijn vragen en bedenkingen hieronder ook afgedrukt.

87% geneest van staart- en maneneczeem.
Vragen en bedenkingen bij het artikel p. 17 in de paardenkrant van vrijdag 26 maart 2004.

Ik wil eerst en vooral zeggen dat ik niet twijfel aan de onderlegdheid van beide deskundigen uit het artikel en aan de correctheid van hun bevindingen, maar nu ik mezelf ook meerdere jaren verdiept heb in deze materie, heb ik toch enkele vragen en bedenkingen.
Het zou enkel een stofwisselingsprobleem zijn dat de oorzaak is van zomereczeem. Als dat zo is, vraag ik me af waarom er dan enkel die uitscheiding is via de huid vanaf de lente tot in de late herfst, juist in die periode dat paarden op de weide kunnen genieten van veel vrijheid en/of veel gebruikt kunnen worden in de recreatie, wat toch de stress net naar zijn laagste niveau brengt?
Een slechte stofwisseling bij de mens heeft voor sommigen tot gevolg dat ze altijd zuiveren langs de huid wat zich dan vertaalt in permanente eczeem bijvoorbeeld, niet in periodes en de mens heeft toch ook te maken met de veranderingen van lichtsterkte.
Wij hebben in 2003 met novabogom ook een proef gedaan op dit terrein. Bij onze proefpaarden hebben we helemaal niet naar de stofwisseling gekeken en toch zijn ze vanaf de voorbije zomer, juli laat ons zeggen, allemaal vrij van jeuk. Hoe kan dat dan toch komen??? Wij hebben alleen maar een ongewenste bewoner geëlimineerd die volgens onze bevindingen wel reageert op het speeksel van de collicoïdes mug door toxinen uit te scheiden waarop het paard dan weer reageert met jeuk en schuren. Bij mensen zijn we soortgelijke allergische reacties al zo vaak tegengekomen en deze bevindingen zijn echt niet nieuw maar doen het al jaren.
Als alleen de moeder info doorgeeft aan haar veulen om zich voor te bereiden op latere problemen, hoe verklaar je dan dat mensen weten dat sommige vaders zeer veel schuurpaarden voortbrengen, ook samen met merries die nog nooit eerder een schuurder gaven?? Wij meten dat die ongewenste bewoner, een zeer kleine bacterioïde, via het sperma wordt overgedragen op de veulens die dan drager worden zonder daarom al onmiddellijk te beginnen schuren. Wij geloven ook, en hier zijn we het dan wel over eens, dat deze allergie pas uitbreekt in een langdurige of zware stres situatie van het paard: milieuvervuiling, kolliek, castratie, verplaatsing, verandering van eigenaar, slechte voeding of teveel en te rijke voeding,… maar zonder die bacterioïde zal zomereczeem volgens ons niet uitbreken.
Als de mugjes er niets mee te maken hebben, hoe verklaar je dan, dat paarden die zomereczeem hebben, niet gaan schuren als ze enkel in de dag op de weide komen, dus in die periode waarin de mugjes niet actief zijn. Of hoe verklaar je dat eczeempaarden die regelmatig ingesmeerd worden met goede producten, ook geen last hebben van schuren en zich goed houden???
Als de omgeving er niets mee te maken heeft, hoe verklaar je dan dat een rijpaard van een dierenarts van bij ons, 500 m verder in dezelfde straat in de wei gezet wordt van een vriend, daar ophoudt met schuren, terwijl hij er in de weide van die dierenarts er permanent last van had?? Ook hier is er aan de stofwisseling niet gesleuteld.
Hoe verklaar je dat een Andalusiche hengst vanuit Spanje ingevoerd, hier onmiddellijk begint te schuren en zijn lange manen in minder dan geen tijd allemaal verspeeld. Hij wordt terug naar Spanje gebracht en daar beginnen die manen weer heel normaal te groeien. Toch is er aan de stofwisseling niet gesleuteld.
Besluit.
Voor mij zijn er nog heel wat duistere plekken te vinden in de voorgestelde veronderstellingen, zowel in die van mij als in die van de deskundigen. Vele vragen die wij vandaag nog niet kunnen beantwoorden, zullen in de toekomst zeker een antwoord krijgen. Het is alleen maar positief dat mensen zoeken naar oplossingen voor dit vervelende probleem.

Louis De Vry, Leegstede 19, 2390 Oostmalle, België.

[edit]teveel aan reclame verwijderd. Jantien[/edit]

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 12:43

wel heel apart ja. en wat voor mij ook nog de vaarg blijft, hoe kan het dat er zoveel paarden zijn , waar het schuren pas begint na behandeling met anitbiotica?/?

en vliegjes klopt wel, ik woonde met mijn pony in friesland, toen schuurde hij heel licht, maar sinds ik in Drenthe woon, gaan zijn manen eraan..

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 12:56

En dat de prijs per 30 april omhoog gaat, dara gaan mijn haren ook recht van overeind staan. Immers tegen die tijd wordt pas duidelijk op het spul werkt (bij de bokkers) of niet.
en ik vind 110 euro al flink bedrag voor zon nieuw onbekend product....

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 14:17

Reclame maken kan op verschillende manier op Bokt. Het huren van een banner is er een, ook is er het forum EA-commercieel.
In dit topic heb ik (m.i.) voldoende overtollige reclame-informatie verwijderd om het te kunnen laten staan.
Om spam te voorkomen mogen links slechts eenmaal in een topic op MD vermeld worden.

Er staat veel handige informatie in dit topic, vandaar dat ik 'm niet in zijn geheel heb verwijderd.

Ik wil iedereen dan ook vragen in dit topic een discussie over zomereczeem en de mogelijke oplossingen te houden (zoals er nu ook te lezen is, verschillende middelen komen aan bod).

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 22:09

Ik zag vandaag ineens dat een paard van mij ook weer is begonnen met schuren. Ze schuurt het onderste gedeelte van de manenkam én onder haar buik (kruipt echt door het zand). Vorig jaar heb ik al verschillende dingen geprobeerd, zonder resultaat...ze gaat nu 's middags al vroeg naar binnen en heeft een Rambo Flybuster op...

Als het middel waar het hier over gaat zou werken zou dat wel een uitkomst zijn zeg! ik wil het best proberen, hoewel ik me afvraag waarom het in godsnaam zo duur is (als het werkt maakt me dat overigens niet uit)

Iemand nog ervaringen?

LouisDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 22:52

Als antwoord op marieketencate.
Ik kan je zeggen dat ik net hetzelfde verhaal heb gehoord van mensen uit Maldegem België. Dit had niets met zomereczeem te maken maar ik weet niet goed meer wat ik hier wel en niet mag vertellen. Ik denk dat ik ook hiervoor een oplossing heb.
Louis

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 22:55

heeft zeker wel met stofwisseling te maken
als de stofwisseling niet optimaal is worden afvalstoffen minder snel en/of slecht uit het bloed verwijdert
de stof die door de muggen bij het steken word uitgescheiden blijft dus ook lang/langer in het bloed waardoor er meer tijd/kans is op een allergische reactie(door de grotere/langere blootstelling aan die stof)

paarden die de gevoeligheid hebben zullen op die manier sneller symptomen krijgen van Z.E

maar een dier wat die gevoeligheid heeft geerft en wel een optimale stofwisseling heeft zal de stoffen waar de allergische reactie door plaatsvind sneller afvoeren waardoor er minder tijd is om erop te reageren en dus zal dat dier minder symptomen vertonen

de mate van vertonen van Z.E. zal ook verschillen door de mate van gevoeligheid