paard met open bekken en alternatieve geneeswijze?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: paard met open bekken en alternatieve geneeswijze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 13:36

Laten we het erop houden dat slappe kniebanden normaal gesproken niet zo'n heel ernstig probleem zijn :D

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 13:36

Doen we :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 13:39

Als het sta-mechanisme ook aangetast is (moeite met op rust staan) dan is het niet zomaar te trainen dan moet je ingrijpen.
In de meeste gevallen kun je het vrij goed trainen, maar het duurt lang en een paard dat het vrij ernstig heeft kun je dan vaak niet even 2 weken vakantie geven. Dan kan inspuiten soms een practische overweging zijn.
Ik zou wel OCD in de knieen willen uitsluiten overigens.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 13:43

bedankt allemaal voor de reacties!

sizzle, met zwaar werk bedoel ik natuurlijk niet top zwaar, wat het is en blijft een jong paard, dus we werken voornamelijk alleen maar aan de ontspanning, loslaten en op eigen benen lopen,

zijgangen hadden we vorigjaar een beginnetje meegemaakt maar al snel mee gestopt!

hij heeft alleen totaal GEEN moeite met overgangen, hij schud met gemak een stap galop overgang uit zn mouw..

verder gaat hij niet op ijzers, we zijn net over op natuurlijke bekapping en het word ook door een kundig iemand gedaan!

met op rust staan heeft hij trouwens geen moeite, hij staat heel veel op rust, kon je aan het einde van het filmpje ook zien, dat stukje laat ook het gedrag zien waar ik het over had!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 13:47

gossa4ever schreef:
verder gaat hij niet op ijzers, we zijn net over op natuurlijke bekapping en het word ook door een kundig iemand gedaan!

!

Zet deze natuurlijke beklapper hem achter binnendoor?

Want dat is wel erg belangrijk bij slappe kniebanden.

Wat lastig is bij binnendoor zetten zonder ijzertje, de hoef weer recht afslijt. Een ijzertje voorkomt dat waardoor je er meer profijt van hebt.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 21-09-14 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 13:51

Dat geloof ik zeker van wel!

Zijn stand is al beter geworden sinds hij natuurlijk bekapt is!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 13:52

gossa4ever schreef:
Dat geloof ik zeker van wel!

Zijn stand is al beter geworden sinds hij natuurlijk bekapt is!

Weet je wat binnendoor zetten is?

Want dat heeft niks met de stand verbeteren te maken.

Doorgaans zal je je smid er zelf om moeten vragen.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 13:54

Ik weet wat binnendoor zetten is, mijn vorige hoefsmid heeft het altijd gedaan en toen stond hij voor nog op ijzers.

Hij is dus al een aantal maanden binnendoor gezet, maar merkte daar niet echt verschil in.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 13:57

Sizzle schreef:
Op basis van het filmpje zie ik trouwens gewoon een gezond dier met hakende knieen. Als je SI half uitelkaar ligt kan zeker een Fries niet zo makkelijk draf-galop overgangen maken. Ik denk dus eigenlijk dat de DA gewoon gelijk had. Zou persoonlijk gewoon eens beginnen met binnendoor bekappen.

ik zie echt geen dramatisch lopend paard eerlijk gezegt...en inderdaad...een paard wat aan de bekken mankeert zit negen van de tien keer niet in de goede galop maar overkruist.Dat zie ik deze niet doen.

Misschien is aangepast beslag een idee?Achter?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 13:58

gossa4ever schreef:
Ik weet wat binnendoor zetten is, mijn vorige hoefsmid heeft het altijd gedaan en toen stond hij voor nog op ijzers.

Hij is dus al een aantal maanden binnendoor gezet, maar merkte daar niet echt verschil in.

dan is bekappen alleen te weinig,ijzer met verhoging.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 13:59

Als hij geen moeite heeft met overgangen heb je misschien te maken met te strakke banden of een hakend kniegewricht ipv slappe knieen. Dat kan ook verklaren waarom hij moeilijk uit de op slot stand weg komt. Daar komen hele andere oefeningen bij kijken waar ik geen ervaring mee heb.
Vraag een goede erkende en gerenomeerde fysio (echt fysio geen osteo) in dat geval voor oefeningen voor lange termijn.
En maak voor de zekerheid even een foto.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 17:07

sorry ik ben nu eenmaal overgegaan op natuurlijk bekappen en zou niet anders meer willen,

ik ben dan ook echt niet van plan om hem op aangepast beslag te laten zetten..

ik zal kijken of ik vanavond kan filmen wat er gebeurd met zijn knieen, ik weet niet of ik het duidelijk op film ga krijgen maar ik ga het proberen, dan hebben jullie er een beeld bij (wat achteraf toch wel belangrijk is :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 17:11

gossa4ever schreef:
sorry ik ben nu eenmaal overgegaan op natuurlijk bekappen en zou niet anders meer willen,

ik ben dan ook echt niet van plan om hem op aangepast beslag te laten zetten..

ik zal kijken of ik vanavond kan filmen wat er gebeurd met zijn knieen, ik weet niet of ik het duidelijk op film ga krijgen maar ik ga het proberen, dan hebben jullie er een beeld bij (wat achteraf toch wel belangrijk is :D )

Maar wat wil je nou, het beste voor je paard of niet? Natuurlijk bekappen is leuk, maar niet voor alle paarden. In jouw geval zou ik zeker niet blind staren op nb. Ik heb er niks op tegen, maar net zoals het holistische vs. reguliere geneeswijze, staar je niet blind. Het kan allebei, ontneem je paard niet de juiste zorg door een bepaalde methode aan te houden.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 17:16

Ik wil juist het beste voor m'n paard daarom heb ik ook gekozen voor natuurlijk bekappen

Ik staar me niet blind maar hij heeft ijzers gehad en als ik zie wat hij daar aan over heeft gehouden en wat een last hij er eigenlijk last van had wil ik niet anders dan natuurlijkbekappen doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 17:20

gossa4ever schreef:
Ik wil juist het beste voor m'n paard daarom heb ik ook gekozen voor natuurlijk bekappen

Ik staar me niet blind maar hij heeft ijzers gehad en als ik zie wat hij daar aan over heeft gehouden en wat een last hij er eigenlijk last van had wil ik niet anders dan natuurlijkbekappen doen

Wat heeft hij daar aan over gehouden als ik vragen mag?
Stel dat hij aangepast beslag moet hebben, wat dan? Er zijn dingen die je niet op kunt lossen zonder ijzer.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 17:32

@ TS Ik (en denk dat er meer bokkers het met mij eens zijn) vind je wel erg halsstarrig. Alles wat hier aangedragen wordt afgedaan met het antwoord dat je gewoon op deze voet door blijft gaan. En niet buiten de box wilt gaan.
Snap dan ook niet waarom je hier een topic over hebt geopend.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 17:36

Ik vind het ook raar dat je gewoon door blijft modderen en alles van tafel schuift. Nog even een paar weken aan kijken. Nou dat hoor je volgende maand weer en de maand daarop weer. Die hakende knieen komen erg veel voor bij friezen, ik heb er zelf ook een gehad. Maar met juiste training en bekapping kom je een heel eind. Maar dat wijs je ook af. IJzer is niet goed, niks is goed. Dus ga lekker zo door. Het kost je alleen maar geld en brengt je nergens. Maar dat heb je nog steeds niet door helaas.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 17:43

Het is echt niet mijn bedoeling om halsstarrig over te komen maar ieder mag z'n mening hebben toch? Ik ben gewoon heel erg voor natuurlijk bekappen.

En in de kliniek is er ook niks gezegt over dat er een speciaal ijzer nodig zou zijn oid!

Ik kan hem toch niet zo maar omdat het misschien zou kunnen helpen op speciaal beslag laten zetten? Dat is gewoon tegen mijn principes in.

En nee er gaan zeker geen maanden overheen, ik verwacht zeker resultaat van het werk van de kliniek dus ga ervan uit dat als ik dat afwacht dat het goed komt,

Boeken we geen resultaat gaan we zeker door!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 17:48

soms moet je je principes opzij zetten terwille van het welzijn van je dier.Of het helpt weet je pas als je het probeert.Ik vind het persoonlijk schandalig dat je dit niet probeert vanwege je principes.Dat natuurlijk bekappen binnendoor zetten niet helpt weet je nu.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 18:02

Soms moet je je principes naast je neer leggen. En ik zie jouw dat hier niet doen. Je blijft maar volhouden dat dit het beste is voor je paard.
Meid, als dat het was geweest had je nu dit topic hier niet neergezet. En was je vrolijk aan het rijden en andere dingen aan het ondernemen met je paard.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 21-09-14 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 18:03

Ik ben bereid om mijn principes opzij te zetten als dat nodig is!

Op dit moment is het slechts een speculatie of hij wel of niet speciaal beslag moet...

Maar de vorige hoefsmid bekapte hem altijd binnen door achter en dan stond hij voor op ijzers

Ik ben net overgegaan op natuurlijk bekappen! Hij is nog maar 1 keer natuurlijk bekapt door een zeer kundig iemand

Het moet toch ook gewoon met bakappen op te lossen zijn?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 18:05

Nee, dat is het niet. Ga eens naar een andere kliniek. En vraag daar een second opinion. Daarna kun je altijd nog beslissen om op deze weg door te gaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 18:09

gossa4ever schreef:

Op dit moment is het slechts een speculatie of hij wel of niet speciaal beslag moet...

Je staat niet eens voor de mogelijkheid open. Hoe is dat je principes opzij zetten?
Het lijkt mij dat het welzijn van je paard belangrijker is dan je opvattingen over beslaan?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 18:10

gossa4ever schreef:

Maar de vorige hoefsmid bekapte hem altijd binnen door achter en dan stond hij voor op ijzers

Ik ben net overgegaan op natuurlijk bekappen! Hij is nog maar 1 keer natuurlijk bekapt door een zeer kundig iemand

Het moet toch ook gewoon met bakappen op te lossen zijn?

Ik lees hier toch heel wat anders. Iemand die gewoon erg halsstarrig is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 18:11

Druppeltjes om zijn bekken weer naar elkaar te krijgen op een 4,5 jarige leeftijd? daar geloof ik niet in.

En ik ben van mening dat een dier niet zoveel pijn en ongemak hoort te hebben van "hij groeit nog, dat is normaal".

Natuurlijk wat spierpijn en groeipijn maar zeker niet zoals bij jouw paard, dat het ook echt lijdt.

Zo te lezen is het gekomen doordat hij was gevallen toen hij nog jong was.............dat is de oorzaak en er is mogelijk wat scheef gegaan en wat uitgerekt en met wat kneuzingen.

En dat is echt niet met een paar druppels op te lossen, jaren later, pas een beetje op met de mensen die goed aan jou geld verdienen en je wat wijsmaakt, van dat het met de groei te maken heeft etc. etc.

Een veulen van 3 maanden kan prima zonder melk hoor, mits het juiste voer krijgt van wat het nodig heeft voor deze leeftijd. Natuurlijk is het beter om het langer aan de voet bij de merrie te blijven..........
Dus hoezo melkpilletjes............? dat is gewoon onzin........ en geldklopperij, tenminste zo denk ik erover.

Ik wens je veel succes met je paard weer op de been te helpen en hoop voor je paard dat het snel opgelost wordt en dat men weet wat hij precies heeft.