Kreupele merrie.... Help mij de oorzaak te vinden !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 15:04

Tabaluga12 schreef:
Vas schreef:
Ook een filmpje op het harde. Misschien niet heel duidelijk en omdat ik vaak alleen ben en dus de camera vastzet !

https://www.youtube.com/watch?v=QNn8NGyhkHI

Zo is het duidelijker te zien. Heb je ook filmpjes van de draf op het harde? Ik ga het allemaal even laten bezinken.

hahaha ik ga op zoek tussen alle filmpjes ;)
Ik ben bang van niet hoor, ik laat haar nooit draven op een harde ondergrond. Ik zou de lingehoeve kunnen vragen, zij hebben gefilmd met het kreupelheidsonderzoek.
Of ik kan vanavond even een filmpje maken !

Tabaluga12

Re: Kreupele merrie.... Help mij de oorzaak te vinden !

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:10

Ja als je vanavond toch filmpjes gaat maken dan graag stap en draf beide kanten aan de longe op het harde en een paar pasjes achterwaarts van de zijkant. Galop beide kanten op het zachte. En van achter gefilmd wegstappen en draven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:14

Vas schreef:
Oke, komt ie..

Afgelopen 3 jaar.
Ongeveer op volgorde maar kan iets afwijken.

Kreupelheidsonderzoek bij eigen dierenarts, daarna rontgen voorvoeten incl uitverdoven tot kogel.

Niet noemenswaardige "tandarts"

Reading

Tandarts --> Jan Kroes

Bodegraven kreupelheidsonderzoek. Uitverdoven voorvoeten, uitverdoven sprong rechtsachter, bekkenecho, echo pezen voor, echo carpus, echo pezen achterbenen/aanhechtingenen en echo knieen.
Rontgen rug. Behandeling manueel rug en bekken.

Rodinde Hoogenraad

Happy Athlete

Steffi vd Laarse

Klassiek homeopaat

Nogmaals reading ander persoon

Kliniek Den Hoek

Michael Hamerslag

Thermografie bij De Vallei

Opnieuw een behandelplan bij Steffi

10 dagen metacam

Zwemmen meertje / Lopen in laagje zeewater

Kreupelheidsonderzoek Lingehoeve,
nogmaals bekkenecho, nogmaals rontgen rug, rontgen hals, knieen en sprongen. (kogels moet ik even nakijken)
Ingespoten SI gewricht, mesotherapie
(dit in combinatie met rechtrichten aan de hand)

Schriel

Visdonk --> Ellen Kral

Nogmaals Rodinde Hoogenraad

En tussen alle behandelingen en onderzoeken door..... wandelen, wandelen en wandelen........

Cortaflex, Glucohorse, Smooth locomotion gebruikt.

Geloof dat dit het was maar misschien schiet me nog iets te binnen..

Ik zal wel de knuppel in het hoenderhok gooien maar dan is het gewoon einde pony.
Als je deze mensen er allemaal al naar hebt laten kijken en er blijkt zoveel mis te zijn met haar (dus toch bekken, rug, SI gewricht etc, dat kon je inderdaad al zien dat het daar niet lekker zat) dan is er niet veel meer wat je kan doen. In de wei of in laten slapen.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:17

Vas schreef:
@Pandora,

De fotos vertekenen nogal denk ik, ze kan op de ene foto heel bol lijken maar een foto van een iets andere hoek maakt haar veel ieler.. Haar moeder is ook geen body builder maar ik vind bij mijn merrie dat je ook duidelijk ziet dat ze haar kont nergens voor gebruikt..

Ze doet ook praktisch niets dus spierloos is wel logisch maar ze is heel moeilijk op gewicht te houden, vooral swinters want ze kan heel slecht tegen kou..

Helemaal als je weet dat ze 2 grote balen hooi per maand eten, een pony van 1.45 en twee kleine shetjes.. Ze word wel dikker van veel gras maar daar kan ze niet tegen, dan word ze stijf, krijgt ze harde spieren en gaat schuren.

Lyme zal dan toch nog een optie moeten zijn. Ik ga uitzoeken waar en hoe ik dat laat testen !

Iemand zei nog iets over de PSSM. Ze is DNA idd getest op PSSM1 en een spierbiopt zie ik niet zitten. Ze heeft wel wat PSSM klachten maar eigenlijk niet zo overduidelijk dat ik zo een ingreep wil doen.

Edit* De optie trainen staat ook nog open omdat ik dat nog niet heb gedaan. Echter staat me dat heel erg tegen. Het is een heel eerlijk paard, ze wil graag iets doen en leert ook snel maar ik zie aan haar dat ze vastloopt. We hebben een aantal lessen gehad met rechtrichten aan de hand maar verder dan traver en schouderbinnen komt ze gewoon niet, ze gaat protesteren of compenseren. Als je dat toch doorvraagt keert ze in zichzelf en lijkt het alsof ze zich afsluit van haar lichaam (klinkt wat zweverig misschien)

Op lyme laten testen lijkt me een goed idee :j Als hier niets uitkomt, zou ik toch eens beginnen met trainen. En dan voornamelijk concentreren op het rechtrichten, want wat ik zie is een paardje dat erg stijf is. Je zou bijvoorbeeld ook kunnen beginnen met buitenritten, waarbij je onderweg haar nageeflijk vraagt, stelling naar links en naar rechts, etc. En ook aan de longe kun je rechtrichten, maar zorg dan voor steun in de vorm van bijzetteugels, zodat ze in ieder geval niet helemaal scheef gaat lopen.

De merrie die ik bijrijdt was ook een slachtoffer van haar eigen lichaam: veel spieren en weinig training. Haar eigenaresse rijdt het liefste buiten, en dat is zeker niet verkeerd, maar de merrie heeft training nodig om haar lichaam goed te kunnen gebruiken. And that's where I come in ;) Nu gaat het steeds beter, maar het is wel een traject geweest. En zoals ik al eens geopperd heb, we zijn begonnen met het bijvoeren van magnesium en hier merken we goed verschil mee.
Ergens had ik gelezen dat je ook Michael Hamerslag al bij haar hebt gehad? Hij is ook altijd bereidt om advies te geven (ook over de telefoon). Ons heeft hij bijvoorbeeld het advies gegeven om haar goed recht te richten, in de training alle spiergroepen mee te nemen en ook aan de hand dingen met de merrie te doen: In hand Trail, showmanship, etc. Hij heeft ook altijd goede tips over homeopathische middeltjes die kunnen helpen.
Rijdt je trouwens western of engels?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:33

Is het beter of slechter na stilstaan of juist met buiten lopen? En is er heel gericht naar een schouder gekeken?

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 15:36

Lyme zal ik zeker laten testen nu er een aantal mensen zijn die dit toch aangeven.

Ik ben op dit moment bezig om de galop uit te bouwen maar dit is zo makkelijk niet. Ik weet dat ze al min of meer kapot is maar het valt me zwaar om haar erdoor te duwen. Juist ook omdat ze aangeeft dat ze het wel wil maar haar lichaam niet meewerkt. Wellicht ook een puntje dus van mezelf maar dat komt ook doordat ik gewoon geen diagnose heb. Nu kunnen we nog wandelen in het bos of strand, zwemmen of gewoon niks doen maar als ze helemaal kapot is dan zit er niks anders op dan haar af te geven.

Aan de longe wordt ze in galop stijf en houterig, los in het land kan ze loeihard en zie je ook niet zoveel..
Af en toe blijft haar been/knie hangen waardoor ze zich verstapt. Aan de lijn gaat ze dan stilstaan of tempo verminderen. Het zou mooi zijn als ik in bosplan lange stukken kan galopperen maar als je er op zit kan ze bij zo een verstapping volledig uit haar stekker gaan.

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 15:40

karuna schreef:
Is het beter of slechter na stilstaan of juist met buiten lopen? En is er heel gericht naar een schouder gekeken?

Ze staan nooit volledig stil dus dat weet ik niet. Bij zware belasting (mul zand bijv, of blubber) kan ze op het moment van belasting stijf en kreupel worden maar dat is over zodra ze 100 meter op harde ondergrond loopt.
Specifiek naar haar schouder is eigenlijk nooit gekeken. Haar rechter schouder is wel gevoeliger dan links. (maar nu ik haar zelf kan masseren is dat niet meer aan de orde)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:41

Heb je haar al eens lang rust gegeven, dus laten lopen en wandelen meer niet? Z ja geeft dat verbetering of maakt dat niks uit? Met stil bedoel ik op stal staan een nacht.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:45

Doorheen duwen zou ik absoluut niet doen. Ze geeft mi duidelijk aan dat het niet haalbaar is, ze loopt niet voor niets zo slecht. Ze heeft ergens last van en dat zou eerst opgelost (ontdekt) moeten worden.

Hebben ze het niet over een scintigrafie van het si gewricht gehad?

Uitslag lyme zou ik ook maar eerst afwachten. Dat is dan nog een vrij goedkoop onderzoek.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:46

Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is :(:) Met alles in je achterhoofd. Maar als er niets uit de onderzoeken komt (en je hebt er al zoveel laten doen!) dan kan het toch eigenlijk niet zijn dat ze lichamelijk op is?
Probeer aan de longe eens iets meer tempo te vragen. Vaak als ze te laag in tempo zijn, hebben ze geen balans en ziet het er houterig en stijf uit. Omdat ze niet veel bespiering heeft kan ze zichzelf nog niet genoeg dragen om langzaam te gaan. Edit: Probeer eens haar te laten versnellen in draf, totdat ze uiteindelijk vanzelf in de galop valt.
Dat haar been of knie blijft hangen is wel vreemd. Gaat hij echt op slot? Of is het meer struikelen?
Laatst bijgewerkt door NRJ op 16-07-14 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 15:53

karuna schreef:
Heb je haar al eens lang rust gegeven, dus laten lopen en wandelen meer niet? Z ja geeft dat verbetering of maakt dat niks uit? Met stil bedoel ik op stal staan een nacht.

Ja, dat doet ze eigenlijk al 3 jaar maar geeft geen verbetering.. Ik heb wel ongeveer driekwart jaar elke dag 5 km stevig doorgestapt op vlakke, harde ondergrond (fietspad) en verder gewoon in het land gestaan. Helaas ook geen verbetering...

Dag en nacht op stal heb ik nooit gedaan, enkel toen ze met haar veulen op de faculteit stond maar dat was maar enkele dagen. Eerlijk gezegd had ik toen andere dingen aan m hoofd dus heb ik er niet echt goed op gelet of haar dat deed veranderen in haar beweging..

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:58

Vas schreef:
Edit* De optie trainen staat ook nog open omdat ik dat nog niet heb gedaan. Echter staat me dat heel erg tegen. Het is een heel eerlijk paard, ze wil graag iets doen en leert ook snel maar ik zie aan haar dat ze vastloopt. We hebben een aantal lessen gehad met rechtrichten aan de hand maar verder dan traver en schouderbinnen komt ze gewoon niet, ze gaat protesteren of compenseren. Als je dat toch doorvraagt keert ze in zichzelf en lijkt het alsof ze zich afsluit van haar lichaam (klinkt wat zweverig misschien)

Met zo'n paard moet je alleen maar rechtuit en wat voltes rijden. Travers is een oefening waar de nodige verzameling in zit en dat kan die van jou nooit hebben als je de laatste jaren zo weinig hebt gereden. Das gewoon zielig voor het dier.

Eerst impuls en nageeflijk en netjes naar voren, dan pas bezig met lengtebuiging.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:59

Suzanne F ik ben het wel een beetje met je eens, hoe ver ga je in zo,n situatie nog door. Als je alles al hebt geprobeerd, dan zou inderdaad denken aan het einde wat in zicht komt. Paard loopt al jaren niet lekker heeft duidelijk pijn.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:00

Vas schreef:
karuna schreef:

Ja, dat doet ze eigenlijk al 3 jaar maar geeft geen verbetering.. Ik heb wel ongeveer driekwart jaar elke dag 5 km stevig doorgestapt op vlakke, harde ondergrond (fietspad) en verder gewoon in het land gestaan. Helaas ook geen verbetering...

Dag en nacht op stal heb ik nooit gedaan, enkel toen ze met haar veulen op de faculteit stond maar dat was maar enkele dagen. Eerlijk gezegd had ik toen andere dingen aan m hoofd dus heb ik er niet echt goed op gelet of haar dat deed veranderen in haar beweging..

Maar wat zeggen die artsen dat de diagnose is? EN heb je gelezen wat Suzanne F zegt, als die artsen het hebben opgegeven dan is de tijd van afscheid komen gekomen. Ook dat is dierenliefde.

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 16:05

Tabaluga12 schreef:
Doorheen duwen zou ik absoluut niet doen. Ze geeft mi duidelijk aan dat het niet haalbaar is, ze loopt niet voor niets zo slecht. Ze heeft ergens last van en dat zou eerst opgelost (ontdekt) moeten worden.

Hebben ze het niet over een scintigrafie van het si gewricht gehad?

Uitslag lyme zou ik ook maar eerst afwachten. Dat is dan nog een vrij goedkoop onderzoek.

Scinti is inderdaad overwogen, in eerste instantie ging ik daarvoor naar de lingehoeve maar vond dat toch niet helemaal de juiste diagnostiek. Ik geloof dat hij toen iets zei van dat het was om de locatie te bepalen maar er vervolgens nog een echo of CT gemaakt moest worden om het werkelijke probleem vast te stellen.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:06

Heb je topic doorgelezen en zie dat je idd de optie lyme nog niet hebt gehad.
Nu heb ik met mijn paard ook 2 jaar lang gedokterd en ben uit eindelijk na heel veel DA's en klinieken terecht gekomen bij iemand die mens en dier behandeld op basis van bioresonantie. Uitslag test , ziekte van lyme en ja hij was in de kliniek ook al 2 keer getest op lyme maar die hebben nooit wat kunnen vinden..
Zeg niet dat jou paard lyme heeft , want dat weet ik natuurlijk niet , maar even laten testen kan geen kwaad. Lyme geeft zoveel per dier verschillende sympthonen af dat het zomaar eens zou kunnen.
Mijn paard is overigens helemaal herstelt :)

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 16:12

R12312 schreef:
Maar wat zeggen die artsen dat de diagnose is? EN heb je gelezen wat Suzanne F zegt, als die artsen het hebben opgegeven dan is de tijd van afscheid komen gekomen. Ook dat is dierenliefde.

Tuurlijk lees ik wat ze zegt maar ze is niet levensmoe dus afscheid nemen doe we voorlopig nog even niet.
Neem een gemiddeld dagje dressuurwedstrijd of bakkijken op Wennekers en ik kan er met mijn kreupele merrie weer maanden tegenaan :)
De artsen hebben geen diagnose buiten "quarters lopen nou eenmaal zo" of "ze houd haar rug vast"
Je bent het toch hopelijk wel met me eens dat ik daar mn paard niet voor laat afmaken en nog even doorzoek ?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:15

Ik zou maar eens bij de Lingehoeve helemaal laten doorlichten waar het vandaan komt en dat gaat een dure grap worden.

Ben je verzekerd?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:22

ik zie geen kreupel paard wel een paard wat heel kort loopt.
Rijd je haar nog?Heb je een filmpje daarvan?Soms komt dit gewoon door verkeerde training of verkeerd rijden(onbewust natuurlijk)
Mijn vriendin heeft een anglo-arabe gehad die liep net zo beroerd.Ik heb het er wel uitgekregen met veel laag longeren(even kort gezegt,komt meer bij kijken uiteraard).Heeft wel even geduurd,maar ze liep daarna heel ruim en soepel.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:26

Vas schreef:
Oke, komt ie..

Afgelopen 3 jaar.
Ongeveer op volgorde maar kan iets afwijken.

Kreupelheidsonderzoek bij eigen dierenarts, daarna rontgen voorvoeten incl uitverdoven tot kogel.

Niet noemenswaardige "tandarts"

Reading

Tandarts --> Jan Kroes

Bodegraven kreupelheidsonderzoek. Uitverdoven voorvoeten, uitverdoven sprong rechtsachter, bekkenecho, echo pezen voor, echo carpus, echo pezen achterbenen/aanhechtingenen en echo knieen.
Rontgen rug. Behandeling manueel rug en bekken.

Rodinde Hoogenraad

Happy Athlete

Steffi vd Laarse

Klassiek homeopaat

Nogmaals reading ander persoon

Kliniek Den Hoek

Michael Hamerslag

Thermografie bij De Vallei

Opnieuw een behandelplan bij Steffi

10 dagen metacam

Zwemmen meertje / Lopen in laagje zeewater

Kreupelheidsonderzoek Lingehoeve,
nogmaals bekkenecho, nogmaals rontgen rug, rontgen hals, knieen en sprongen. (kogels moet ik even nakijken)
Ingespoten SI gewricht, mesotherapie
(dit in combinatie met rechtrichten aan de hand)

Schriel

Visdonk --> Ellen Kral

Nogmaals Rodinde Hoogenraad

En tussen alle behandelingen en onderzoeken door..... wandelen, wandelen en wandelen........

Cortaflex, Glucohorse, Smooth locomotion gebruikt.

Geloof dat dit het was maar misschien schiet me nog iets te binnen..

Wat was de diagnose van Den Hoek dan? En wat voor verdere behandeling?

Bij Den Hoek hebben ze bij mijn paard de ziekte van Lyme ontdekt. En na heeeeeeel veel bloedonderzoeken (het kwam maar niet naar boven) bleek het ook nog echt zo te zijn.
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 16-07-14 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 16:27

Jellebie schreef:
Wat was de diagnose van Den Hoek dan? En wat voor verdere behandeling?

Bij Den Hoek hebben ze bij mijn paard de ziekte van Lyme ontdekt. En na heeeeeeel veel bloedonderzoeken (het kwam maar niet naar boven) bleek het ook nog echt zo te zijn.

blindedarmontsteking en scheef bekken..

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:30

Vas schreef:
Ehm... blindedarmontsteking en scheef bekken..

En toen als vervolg? qua behandeling en medicatie? En heeft dat iets uitgehaald?

Mijn paard is daar super mega opgeknapt. Zoveel vage klachten, geen enkele reguliere dierenarts die ook maar iets kon vinden.
Ik weet dat veel mensen er niet in 'geloven' maar zonder hun was mijn paard er nu niet meer geweest.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:41

hesterve schreef:
Met mijn leken ogen zou ik de problemen in de achterhand zoeken, mn gevoel zegt : bij de rechterheup . Hoop echt voor je dat er een oplossing komt net als bij een ander topic wat ik volg van iemand die zich geen raad meer wist [MD] Na alle ellende , eindelijk op weg uit de ellende!

Misschien kan je daar iets uithalen,ervaringen uitwisselen

Hihi dat is mijn topic !
Daarom raad ik je Ellen kral aan!! Mijn paard was afgeschreven en ging enorm slecht. Liep stijf, kreupel(en nog veeeeeel meer) zonder enige reden na een behandeling van haar echt bizar hoe ze het nu doet!!

Edit: zie dat je al heeeel veel hebt geprobeerd. Misschien Lyme idd?

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 16:46

Jellebie schreef:
Vas schreef:
Ehm... blindedarmontsteking en scheef bekken..

En toen als vervolg? qua behandeling en medicatie? En heeft dat iets uitgehaald?

Mijn paard is daar super mega opgeknapt. Zoveel vage klachten, geen enkele reguliere dierenarts die ook maar iets kon vinden.
Ik weet dat veel mensen er niet in 'geloven' maar zonder hun was mijn paard er nu niet meer geweest.

Het bekken is rechtgezet, er is een acupunctuurpunt behandeld (milt dacht ik) en ze heeft druppels gekregen. Bloeddruppels en standaard druppels maar het heeft niets gedaan.
Ik geloof er wel in hoor, anders was ik er natuurlijk nooit heengegaan.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:48

@Ts jeetje wat heb jij een waslijst aan dingen geprobeerd!

Ik heb zelf eigenlijk helemaal geen ervaring met kreupelheden (want *vast even afkloppen* ik heb tot nu toe het geluk gehad dat mijn paard nog nooit kreupel geweest) maar zou het niet zo kunnen zijn dat je paard gewoon een hele matige beweger is? Dat ze dus misschien niet eens pijn heeft, maar dat ze van nature gewoon wat stijvig is en erg kort loopt? Of was het van de ene op de andere dag zo - liep ze eerst heel anders?