Goed dat je er zo mee bezig bent! Hopelijk kunnen jullie er snel mee aan de slag.
Ik heb pas een topic over mijn haflinger gemaakt: [ITP] Haflinger, de eeuwige strijd tegen de kilo's... Misschien kun je daar ook nog wat uithalen. Het duurt wel lang voor ze op gewicht zijn, maar het kan echt. Hopelijk krijg je de eigenaren ook zover dat ze met je meedenken
Ja veel van mijn tijd gaat naar haar ik probeer haar zo veel mogelijk te laten bewegen en ik merk dat haar conditie ook al telkens een beetje beter terwijl we nog maar 3 weken bezig zijn , en we gaan waaschijnlijk over 3 weken op ponykamp als ik iemmd vind die de trailer wil rijdrn het ponykamp duurt 5dagen en het is veel stappen em kleine stukkem draven en de eigenaren zijn heel makkelijk
- Wachten tot de eigenaren weer terug zijn en er daarna een DA bij halen, die haar helemaal van top tot teen controleert. Je moet echt oppassen voor hoefbevangenheid, geloof me het is geen pretje wanneer je pony het krijgt en in het begin zie je het niet eens - Wat eet ze nu? Ik zou haar op dieet zetten. Dus > Sportbrok-muesli enz niet meer geven, alleen maar hooi en wat vitamines. Tussendoortjes en biks achterwegen laten. - Wanneer de DA geweest is en mocht ze gezond zijn verklaard, dan zou ik beginnen met een trainingsschema maken. Bv >
Maandag: Intensief in de bak rijden Dinsdag: Longeren Woensdag: Rustdag Donderdag: Fietsen Vrijdag: Intensief in de bak rijden Zaterdag: Lange buitenrit Zondag: 's ochtends Longeren en 's avonds wandelen
Ik zeg maar wat hé. Je zal je schema op basis van school enz moeten maken, dit is maar een voorbeeld. Let wel op: je moet absoluut niet longeren, eigenlijk rijden wanneer je pony hoefbevangen is, eerst een DA laten komen dus.
Als hij toch helemaal gezond is dat is fietsen echt een hele goede oefening. Lange wandelingen maken en misschien zelfs beginnen aan vrijheidsdressuur ook. Nog een let op : wil je beginnen met vrijheidsdressuur, ga je er eerst in verdiepen. Niet zomaar wat doen, dit kan héél slecht aflopen.
- Tenslotte haar van het gras afhalen en op zand/klei zetten. Is dit niet mogelijk, dan kan je ook voor een grasmasker kiezen.
Hopelijk heb je er iets aan
Laatst bijgewerkt door _Femkeeex op 17-06-14 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Fietsen is ook een goeie inderdaad. Met de mijne ging het niet, dus werd het onder de man stappen. Doorstappen, lang stappen, veel stappen. Liefst 6x per week, 1-2 uur (en dan liefst 2 uur). Het hielp echt goed qua conditie Longeren zou ik niet doen. Rechtuit is vele malen beter.
Ja maar ik denk / weet bijna zeker dat ze (nog) niet hoefbevangen is want ik rij haar 2x in de week op de manege en daar zien ze ook niks alleen dat ze wat kort en stijf loopt van achter maar na een halfuurtje verbeterd het wel wat verder zie ik zelf ook niks wat op hoefbevangen heid kan leiden , zelf zou ik willen dat ze nu zo snel mogelijk naar de DA gaat maar ja het is niet mijn paard en de dochter wil afwachten todat haar ouders weer terug zijn.
En over 3/4 weken ga ik op ponykamp hopelijk met haar als ik iemand kan vinden die de trailer voor mij wil rijden. Ik denk dat dat heel goed voor haar is ze is dan elke dag in beweging en we galloperen niet alleen maar stappen en draven dus ik denk dat wel goed is voor haar