ik ben me dood geschrokken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 17:10

En hoe komt het dier nu buiten dan, heb je een (zand)paddock tot je beschikking?

En voetjes koelen... is ze daar makkelijk mee?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 17:11

Beetje vroeg om hier nu over te gaan discussiëren. Er zit nog een groot gebied tussen wei en stal. Laat die pony nu eerst maar opknappen

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 17:12

sterkte ts, mijn Haflinger was ook hoefbevangen, meerdere keren. wat wij hebben gedaan is da laten komen. kregen we rood zilveren zakjes pijnbestrijding. dat gegeven en voorzichtig opgebouwd beetje beweging geven. Graasmasker omgedaan en nu is het over :)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 17:12

Eerst allebei maar eens rustig bijkomen, de rest komt vanzelf wel.
Veel sterkte TS en beterschap voor je paardje!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 17:13

Dat is iets waar ts al een oplossing voor moet gaan zoeken, dus niks te vroeg. En helaas komt een oplossing, als er niet al paddocks aanwezig zijn, NIET vanzelf aanwaaien en moet men een oplossing gaan zoeken. Dier kan geen 5 weken in een box blijven staan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 17:14

Wat balen TS!! Beterschap voor je paardje!
Wat evt een optie KAN zijn is een graaskorf. Maar dat kan je beter met de DA overleggen, want ik ken je situatie niet. Hier hebben we ook een paard die hoefbevangen is geweest, maar die kan met een graaskorf wel op de wei in de groep. Anders zou hij alleen moeten staan. Dus wellicht is dat een optie? Maar dat zou ik sowieso pas doen als ze eerst helemaal beter is!
Meld de hoefbevangenheid volgende keer als de hoefsmid komt ook. Dan kan hij er rekening mee houden en soms is speciaal beslag nodig als er kanteling van het hoefbeen heeft plaatsgevonden.

Sterkte!!

ilikex

Re: ik ben me dood geschrokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 17:31

Hoefsmid komt binnenkort ook weer,

Ik heb een bak tot mijn beschikking daar kan ze gwn de hele dag in! Samen met nog 3 andere ponys,

Voetjes koelen ga ik sws elke dag doen!

Als ze eenmaal hb zijn geweest zijn ze er erg gevoellig voor! En ik denk dat mijn pony liever in de bak staat en gezond is dan dat ze in het land staat en hb is..

Ze komt voorlopig echt niet het land in durf ik ook niet aan!

Ik moet haar eerst nog een paar dagen binnen houden of een heell klein stukje van de bak afzetten en haar daar in zetten! Ik moet haar veel hooi voeren, dus dat ga ik nu 3x daags doen, zodat ze bezig blijft,

En daarna als ze opgeknapt is, mag ze weer met de andere ponys in de bak, dus dat komt wel weer goed!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 17:46

Dat klinkt super, zeker als je de bak de rest van de zomer mag gebruiken! Anders kun je misschien nog wat regelen met een hoek van het weiland, kort maaien, graaskorf, er zijn meerdere mogelijkheden. Ook voor voetjes koelen zijn er meerdere mogelijkheden, er kwam zelfs al een foto voorbij van een pony die met de voorbenen in rubberen laarzen stond :') Ideel om te vullen met koud water! Alleen te doen bij een pony met hoeven die klein genoeg zijn ;) Gewoon afspuiten is waarschijnlijk wat je gaat doen? Maar hoefzakken (ook om te vullen met water) zijn niet zo duur, bij Divoza bijvoorbeeld, altijd handig om in je kast te hebben liggen. En de hoefsmid er steeds op tijd bij inderdaad. Zo kun je een heel eind komen!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 17:52

Kort gemaaid (gestressed gras) barst juist van t fructaan

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 17:55

Maar super kort gemaaid gras wordt al gauw een zandpaddock, zo bedoelde ik het eigenlijk ;)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:04

beterschap met je paardje :(:)

wij hebben op stal een shet staan die bevangen is/was, hij staat in de paddock naast de wei met paarden
zodra hij maar een uurtje op gras staat loopt hij weer moeilijk
hij heeft een tijd op Bute gestaan,toen liep hij super! na afbouwen gaat het nu steeds wat beter
zijn hoeven groeien zeer snel en de vorm is omhoog hij moet nu regelmatig bekapt worden.
hij had vroeger altijd in een volle wei gestaan en nooit last gehad, hij is nu 6jr en komt hier waarschijnlijk nooit meer vanaf, de wei is voor dit jaar iig over.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:09

GamblersCup schreef:
Maar super kort gemaaid gras wordt al gauw een zandpaddock, zo bedoelde ik het eigenlijk ;)

Dan mag je ook wel oppassen voor zandkoliek.
Ik zou hem lekker op een gewone paddock houden, zonder gras.

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 18:16

Ponys staan aan huis, dus kan de bak gebruike. Wanneer ik wil,

Ga haar voeten koelen met gwn een slang..

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:30

GamblersCup, heb je een foto? :')
Je denkt goed om je pony, ts. Het gaat vast goedkomen!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:59

Och meid toch, wat een schrik!
HB is afschuwelijk, maar kan goedkomen hoor..zo te lezen zorg je erg goed voor haar en een HB pony wat zo acuut is, idd niet het gras op..lekker plassen water op de bak maken, zodat ze koel kan staan.

Hebben jullie schaduw bij de rijbak? Vraag je ouders anders even of ze een partytent of parasol langs de rijbak willen zetten voor haar, zodat ze uit de zon kan staan.
Dit omdat de metacam erg heftig is en wij 10 jaar terug met onze draver met zon icm metacam een nog zieker paard hadden dan daarvoor. Gewoon een tip hoor, kijk maar wat je ermee doet..maar wilde onze nare ervaring wel even met je delen ;)

Veel sterkte met je pony...komt vast allemaal goed hoor :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 19:49

ilikex schreef:
Ponys staan aan huis, dus kan de bak gebruike. Wanneer ik wil,

Ga haar voeten koelen met gwn een slang..

Blijf goed naar je pony kijken. Soms doet water uit de slang zo'n pijn, dat met de slang koelen geen verlichting geeft. Niet elke tip werkt voor ieder paard
Dan is het beter modder te maken en je paard daarin zetten met zijn voeten.
Kom maar in het topic voor hoefbevangen paarden hier op bokt. Daar zitten allemaal eigenaren van (ex) hoefbevangen paarden.
Daar delen wij kennis, tips en praktijk ervaringen

:(:) helaas zijn er door het vreemde weer dit jaar veel hoefbevangen paarden.

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 19:53

wat je ook kan doen ipv afstuiten is eerst de voorhoefen in 2 emmers water doen en eventueel met zand erin. dat koelt volgens mij beter of verlicht. lekker poetsen en daarna de 2 achterhoefen. zo deden wij het tenminste

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 19:54

amber15 schreef:
GamblersCup, heb je een foto? :')
Je denkt goed om je pony, ts. Het gaat vast goedkomen!

Die zag ik eens op facebook voorbij komen, maar kan m niet terug vinden :( Moest wel heel hard lachen, hoewel het eigenlijk best een goed idee is!

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 19:59

Een kennisje van me had hoefschoenen aan gedaan met natte watten erin, moet je wel een maatje te groot kopen, maar dan heb je een (natte) verkoeling die de gehele dag door werkt misschien?

Wat fijn dat ponylief in de bak kan met gezelschap!

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 20:13

Ik laat een zachte straal uit de slang komen.. heel zacht, dus daar kan ze denk ik niet last van hebben,

Voeten in emmers is ook een goeie!
Ga morgen sws plassen in de bak maken!

Ik wist niet dat metacam zo heftig kon zijn in de zon, in de bak hebben wij helaas geen schaduw, alleen sochtends.. dan moet ik daar maar even wat op bedenken..

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:48

In de nacht naar buiten? Lijkt me ook wat te heet zonder schaduw met dit weer

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 20:49

Heb ik liever niet.. ze is toen een keer helemaal door t lint gegaan snachts.. durf niet meer nu

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:53

Nog een tip om te koelen die ze op school gebruiken. Rectale handschoenen (kun je aan de dierenarts vragen of hij een doos voor je wilt bestellen) vullen met water en in de diepvries leggen. Als ze beginnen te ontdooien kun je ze rondbuigen en rond de hoef doen als een soort van springschoen. Manier van vastmaken weet ik niet precies, maar misschien met een haarelastiek ofzo. Als ze niet stuk gaan kun je ze ook gewoon hergebruiken.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:54

Sterkte met je pony! Gewoon goed naar de adviezen van je dierenarts luisteren en die opvolgen die heeft je pony gezien en weet het beste wat te doen. Heb je ook adviezen voor het voeren gehad anders daar je ouders nog even voor laten bellen. Veel hooi mag namelijk wel maar met heel weinig voedingswaarde.
Inderdaad goed idee om boven genoemd topic door te lezen voor aanvullende adviezen maar nu in de acute fase niets doen zonder overleg met dierenarts.
Ook in de winter uitkijken met weidegang op een zonnige winterdag zit er ook veel fructaan in het gras met kans op hoefbevangenheid.

groetjes genja

ps nog aanvullende tip wat ook wel al genoemd is maar zet klein stukje van de bak af en maar hier lekker in modder bad van en zet haar daar neer.
Laatst bijgewerkt door genja op 13-06-14 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:56

En wat betreft weidegang na het herstel. Je zou strookbegrazing kunnen doen. De minder gevoelige pony's op een klein stukje vers gras en als ze dat kaal hebben krijgen hun weer een dunne strook vers gras erbij en kan je bevangen pony op het kaal gegeten stuk. En dat zo telkens opschuiven tot ze de hele wei hebben gehad en het op het eerste stuk alweer is bij gegroeid. Gemakkelijk te realiseren met prikpaaltjes en schriklint.