Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Re: Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:16

Hoe vaak behandelen jullie tegen mijten? Zag dat mijn merrie weer aan het jeuken en schuren is. (voorpluk en linker voor knie holte)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:16

Nope, dit is toen ik haar net een week had. De huid is bij vlagen rustig, maar tijdens extreme warmte toch weer een stuk onrustiger.

Overigens is dit echt de CPL, behandeling tegen mijten doet daar weinig tot niets tegen bij ons.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:23

Lovingtweety, het been lijkt ook heel erg opgezet, vol met vocht.. is dat ook zo of lijkt dat alleen zo op de foto?

Ik behandel vrij vaak tegen mijten.
Ik heb vorige maand nog een cydectin geprobeerd, maar dat lijkt hier nooit heel goed te werken. Sebacil gebruik ik zodra ik zie dat hij jeuk heeft, en dan drie keer achter elkaar.. En zodra ik ergens maden tegen kom gaat er ook direct sebacil op.

Ik ben vorige maand eens begonnen met een kuurtje drainage compositum en ik merk echt verschil! Hij heeft nu helemaal geen wondjes meer en die ene pingpong bal die hij nog had is helemaal uitgedroogd en ziet er een stuk beter uit :)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:27

Haar been is niet dikker dan andere benen, maar nogmaals, deze foto is tussen de 4 en 5 jaar oud.

ik gebruik voor de maden (die hebben we wel met broeierig weer) wel neocidol.
Drainage komt hier vandaag ook binnen, vorige week besteld, ben wel benieuwd naar het resultaat!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:29

hier ook neocidol op dierenarts advies.
Verder was ik met betadine scrub waarbij ik het schuim op laat drogen (dus niet afspoelen)
en ik smeer af en toe met Helosan.

Nog iemand tips?

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:32

wat is dat kuurtje drainage compositum precies?

ik heb ook niet idee dat sebacil oid werkt tegen de cpl zelf, en vliegen blijven elke dag bij mijn tink eitjes leggen, tussen de ribbels en er op, dan kan ik elke dag wel wassen met sebacil, ik was het gwn met water en shampoo vaak om het schoon te houden..en dan zijn ze er ook uit

wat mijn tinker heeft lijkt erg op die van Loving tweety, ik zal wat foto's maken vrijdag!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:34

Sinds 2 weken ben ik geïnteresseerd in CPL. Ik had dit topic al gezien maar ik heb het nog niet eerder durven vragen.

Op Internet wordt zoveel gezegd, ik zou graag willen weten waar je CPL aan kunt herkennen en wat het ziekte beeld is.

Waarom? 1,5 weken geleden heb ik bij mijn tinker zijn sokken afgeschoren.
Ik had een verdikking aan de benen gevonden met schilfers, een vriend (paraveterinair) en ik dachten aan mok en besloten alles er af te halen.

Wat er onder uit kwam was vreselijk...
Een klomp vlees (een ander woord was er niet voor) die in te kleine hieven gepropt leek. Hij had geen hard been werk meer, sterker nog, zijn benen hadden geen hoeken meer. Het was gewoon recht toe recht aan.
En kloven, tenminste niet echt kloven, maar bobbels in de huid.

Op facebook zei een vriendin dat het CPL was en geen mok.
Ik hen op Internet gezocht, maar van wat ik kon vinden leken alleen de kloven/bobbels er op. Zei zij echter dat die symptomen niet klopte.

Nu ben ik wel benieuwd wat jullie als ervaringsdeskundigen voor een symptomen zien bij CPL.

Ik ben nu elke dag aan het wassen met betadine scrub, dan krabben wij de korstjes zo goed mogelijk er af en daarna wassen we met detol om de wondjes goed te desinfecteren.
Daarna goed droog maken en een dikke laag mokzalf er op.
Dan aan het eind van de dag een speciale gel (ik weet niet meer hoe die heet) wat speciaal voor mok en jeuk is.

Ik moet zeggen dat nu, 1,5 week verder de benen een stuk dunner zijn geworden, de hoeken in het been zijn terug en de bobbels worden minder.

Ik hoop dat het mok is, maar ik weet niet wat het beeld is van CPL, kan bij CPL een verdikt been ook weer minder worden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:37

Drainage compositum zijn homeopatische druppels die de werking van de lymfeklieren ondersteunen en afvalstoffen afvoeren, maar om die kuur goed te laten werken moet je er wel voor zorgen dat er ook zo weinig mogelijk nieuwe afvalstoffen binnen komen, dus zo weinig mogelijk suikers voeren. Die van mij krijgt geen krachtvoer, droog hooi ipv kuil, geen snoep en hij heeft een grasmasker voor op de wei.. en dat lijkt goed te werken, zeker in combinatie met genoeg beweging :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:39

M_D_H schreef:
Sinds 2 weken ben ik geïnteresseerd in CPL. Ik had dit topic al gezien maar ik heb het nog niet eerder durven vragen.

Op Internet wordt zoveel gezegd, ik zou graag willen weten waar je CPL aan kunt herkennen en wat het ziekte beeld is.

Ik had een verdikking aan de benen gevonden met schilfers, een vriend (paraveterinair) en ik dachten aan mok en besloten alles er af te halen.

Een klomp vlees (een ander woord was er niet voor) die in te kleine hieven gepropt leek. Hij had geen hard been werk meer, sterker nog, zijn benen hadden geen hoeken meer. Het was gewoon recht toe recht aan.

Ik hen op Internet gezocht, maar van wat ik kon vinden leken alleen de kloven/bobbels er op. Zei zij echter dat die symptomen niet klopte.

Nu ben ik wel benieuwd wat jullie als ervaringsdeskundigen voor een symptomen zien bij CPL.

Ik ben nu elke dag aan het wassen met betadine scrub, dan krabben wij de korstjes zo goed mogelijk er af en daarna wassen we met detol om de wondjes goed te desinfecteren.
Dan aan het eind van de dag een speciale gel (ik weet niet meer hoe die heet) wat speciaal voor mok en jeuk is.

Ik moet zeggen dat nu, 1,5 week verder de benen een stuk dunner zijn geworden, de hoeken in het been zijn terug en de bobbels worden minder.

Ik hoop dat het mok is, maar ik weet niet wat het beeld is van CPL, kan bij CPL een verdikt been ook weer minder worden?

heb je ook tegen mijten behandelt?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:39

Heb je er een foto van MDH?

Ik kan hier ivm COPD geen hooi voeren. Maar snoepjes en brokken krijgen ze hier sowieso niet.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:44

hier lijkt beweging voornamelijk op harde weg goed te doen, bij jullie?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:45

geerke schreef:
M_D_H schreef:

heb je ook tegen mijten behandelt?

Mijten niet, dierenarts, paraveterinair en ik dachten niet dat het mijten waren.

Foto's heb ik genoeg, ik en mijn bijrijdster maken van bijna elke keer wel foto's zodat we de vooruitgang kunnen zien.
Moet alleen even kijken hoe ik dat hier ga plaatsen aangezien ik geen laptop of pc bij de hand heb :)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:51

Zitten te denken nu er morgen een smid komt om de merrie op ijzers te zetten, maar het knobbel been zo lang vasthouden??
Of alleen voor op ijzers?
Moeilijk. Ben bang dat ze het niet toelaat om achter op ijzers te zetten.
Deze week gaat voor het eerst (met schaar) de sok eraf omdat ze nu officieel van mij is. Ben benieuwd, zal ook foto's maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:53

Mijn tinker is ook heel gevoelig voor stof, en daarom doop ik het hooi minimaal 2 uur onder zodat alle stof eruit is. Werkt heel goed :)

M_D_H, CPL is een verstoring in de lymfeklieren. Wat precies de oorzaak is daat is men nog niet over uit, maar het lijkt erfelijk te zijn en het heeft ook iets te maken met een stof die mijten afgeven en die het lymfesysteem afremmen. Bij een slechte werking van de lymfeklieren worden afvalstoffen niet goed afgevoerd en ze worden in de benen opgeslagen en het lichaam wil deze vervolgens via de benen gaan uitscheiden. Dat zorgt voor dikke, opgezette benen in eerste instantie, dat gaat jeuken, en vervolgens komen er wondjes door het krabben, of knobbels en bulten op de plekken waar de afvalstoffen eruit willen. De huid is niet meer elastisch genoeg om terug te gaan zodra het vocht uit de bulten is, en daardoor ontstaan de harde rimpels. CPL kun je dus nooit genezen met mokcreme, maar zul je echt van binnenuit moeten behandelen. Door zo min mogelijk afvalstoffen in je paard te stoppen, en de lymfeklieren zo goed mogelijk te ondersteunen (oa dmv beweging, kruiden/medicijnen, bestrijding van mijten en bv massage) kun je er voor zorgen dat er ook heel weinig afvalstoffen in de benen gaan zitten en daardoor zullen de verdikkingen en jeuk hopelijk afnemen :)

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:54

hebben jullie ook dat het bij 1 of 2 benen erger is? Bij de achterbenen is er bijna niks meer aan de hand, enkel de verdikking, maar alle huid is rustig en geen wondjes.

De voorbenen , vooral 1 is altijd erger geweest als de andere

Wat naar M_D_H, ik ben idd ook beniewud naar de foto's dan kunnen we het beter beoordelen :)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:57

Het is hier bij de voorbenen nauwelijks aanwezig, de achterbenen zijn vele malen erger.

Hooi onderdompelen is helaas geen optie, ook daar reageert ze erg slecht op helaas. Sowieso doet ze het nu al veeeeeeeeeel langer dan in eerste instantie gedacht.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 10:00

Hier echt 1 achterbeen heel erg andere een klein beetje, voorbenen vrijwel niks behalve 1 knieholte met een jeukerig plekje en een klein irritatieplekje in haar voorpluk.

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 10:02

Ik heb wat foto's gevonden van een paar jaar geleden, toen we het net ontdekt hadden, toen waren de verdikkingen enzo nog wat minder erg als nu, terwijl t nu wel minder erg is al jaren hiervoor

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nu zitten de plekken en ribbels ook wat meer aan de zijkant van het been...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 10:06

De foto's:

Toen hij net geschoren was:
Afbeelding

Close-up:
Afbeelding

de dag erna:
Afbeelding

Een week later:
Afbeelding

Gister:
Afbeelding

ik heb voor het gemak even het rechter achterbeen genomen aangezien die het ergste was.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 10:08

Ik moet wel zeggen dat Gillian geen jeuk heeft, de benen zijn niet warm, en hij heeft geen grote wonden, de Close-up foto laat de ergste plekken zoen zeg maar.
De benen stinken ook niet oid.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 10:17

Dat valt gelukkig nog mee. Hoe behandeld je het nu?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 10:19

Aan het begin van de dag met betadine scrub de korsten weg krabben, dan uitspoelen, daarna met dettol wassen, uitspoelen en droog maken. En dan een dikke laag mokzalf er op. Aan het eind van de dag gaat er een speciale gel op speciaal voor mok.

Oogt het ook daadwerkelijk als CPL?
Want de foto's die ik kan vinden van CPL zien er heel erg uit en zijn denk ik al in een later stadium.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 10:23

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als je googled vind je ook niks dat hier op lijkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 10:34

Dus als ik het goed begrijp geeft het ook bij elk paard een ander beeld?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 10:42

Tja Wij hebben op dierenarts advies 150 euro mokzalf versmeerd dus CPL is voor veel mensen een groot vraagteken denk ik. Volgens onze dierenarts komt het alleen bij trekpaarden voor en dit is een Fries. (zelf ook friezenfokker).
Maar heb dus zelf maar de diagnose gesteld.