Ben ik gek????Ik kan het beest toch niet laten slachten....2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:09

jacqueline_Y schreef:
ik liep na boxrust met hoofdstel en hengstenketting en zelf handschoentjes aan.

en had je het ook nodig Jacqueline?

handschoenen zijn dan wel weer een goede tip kan nooit kwaad iig

jacqueline_Y

Re: Ben ik gek????Ik kan het beest toch niet laten slachten....2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:34

ja had het wel nodig, zeker de hengstenketting was erg fijn, hier reageerde hij goed op, kleine ophouding en hij liep weer naast mij. ik ben na een week gewoon met halster en hengstenketting gaan wandelen, zodat hij ook nog even kon grazen tussendoor. De eerste 5 a 6 weken had ik echt weinig te zeggen als ik enkel met halster en halstertouw ging wandelen. maar ja ieder paard is anders natuurlijk.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:39

Dat is zeker waar Jacqueline. Maar met een paardje van 3,5 die nog niet echt bereden is zou ik toch iets meer oppassen. maar wat je zegt ieder dier is weer anders.

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:48

Ik heb net je topic doorgelezen. Wat goed dat je het paard een kans geeft!
Ben benieuwd hoe het nu met hem gaat :)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:57

Wat mooi dat je hem een kans gegeven hebt en fijn dat de operatie allemaal goed gegaan is!

Ik weet niet of je al met hem bent gaan wandelen? Maar zelf zou ik zo min mogelijk 'meuk' om doen, gewoon zoals je normaal ook met hem zou wandelen.. Halstertje, halstertouw en zelf ontspannen. Hoe meer poespas jij er omheen gaat verzinnen, hoe groter de kans dat hij al gestresst is voor ie daadwerkelijk mee mag :+
Een ander, bomproof, paard meenemen zou ik wel doen.. Maar vooral niet te veel stressen, komt vast goed!

Moet hij nog steeds zoveel medicijnen/pijnstillers?

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 14:05

Voor de zekerheid zou ik een hoofdstel aandoen en een longeerlijn. Dan kan hij zeker niet ontsnappen mocht hij toch even een vreugdesprong of sprintje proberen te maken.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 15:39

Hoi hoi,

Nou het is allemaal goed gegaan, maar makkelijk was het zeker niet.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor touwhalster en leadrope (daarmee hebben we al veel grondwerk gedaan en reageerde hij goed op)

Hoofdstel leek me bij nader inziens niet zo een goed plan omdat ik eigenlijk nog helemaal geen druk op het bit heb gehad, als hij dan een rare sprong maakt een druk in ze mond krijgt zou het zo maar kunnen dat de bom barst. Halster met hengsten ketting leek me ook niet ideaal om dat hij de hengsten ketting ook niet kent dus ben maar voor het bekende gegaan.

Vanaf het moment dat ik hem uit zijn stal haalde (de paddock in) ging mijn merrie al compleet uit haar dak (oldenburger x engelse volbloed) dus het was me al vrij snel duidelijk dat zij ons niet kon helpen. Dus snel de paddock uit, terwijl mijn merrie als een bezetenen heen en weer langs het stroomdraad galoppeerde. Toen maar de bak in dat is ongeveer de enige veilige plek mocht hij zich los weten te trekken. Daar begon hij al aardig te stuiteren vooral de neiging tot omhoog komen....... dat heb ik gelukkig iedere keer tegen kunnen houden want ik denk als dat 1 keer lukt de bom echt barst! Ook kwam ik er al vrij snel achter dat ik mijn handschoenen was vergeten ook niet echt prettig. Toen dook er ineens een sulky op op de drafbaan van de naast gelegen stal.... en kwamen er nog 2 paarden voorbij....... dus doen had ik alles wel mee gemaakt wat er zo ongeveer kon gebeuren.

Maar al met al zijn we er beide heel vanaf gekomen. Buiten wat gestuiter en af en toe de neiging tot om hoog komen is het wel redelijk gegaan, al moet ik zeggen dat ik blij was toen ik hem weer in stal had.

Volgende keer doe ik voor alle zekerheid met wandelen wel een cap op en handschoenen aan want die kunnen beide nog wel is van pas komen denk ik.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 15:40

Is er iemand die weet hoelang het duurt voordat de muisjes echt werken (dus hoelang het duurt voor ze in het lichaam worden opgenomen na het eten)

En weet iemand hoeveel uur de muisjes werken?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:12

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 19:29

Fijn dat het redelijk goed ging, is toch even erg spannend.
Misschien volgende keer je merrie logeren de volgende keer?
Maar hoe liep hij? En hoe liep hij later in de stal?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 12:56

Jeetje wat dapper van jou allemaal! Ik had het denk ik niet gedaan. Echt respect.
Wat een "koopje" trouwens in België.

Ik heb veel wandelervaring (helaas). Ik gebruikte geen kalmeringsmiddelen. Ik heb uiteindelijk met halster gewandeld en met een halstertouw om de neus. Een controlerhalster lijkt me nu het handigst. Met wandelen zorgde ik altijd eerst voor rust op stal, dus zo min mogelijk impulsen van buitenaf. Verder wandelde ik geen vaste tijd, ik keek hoe mijn paard reageerde, nam pauze tussendoor als de spanning teveel werd. Ik liet haar dan in haar sop gaarkoken en als ze weer gekalmeerd was ging ik weer verder. Probeer zelf stoïcijns te blijven.

Heel veel succes, ik hoop op een spoedig en goed herstel.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:14

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 14:12

ik ben het er helemaal mee eens dat de concord leader een super handig ding zou kunnen zijn....
Alleen weet ik niet of dit het moment is om er met mijn paard aan te beginnen. Hij heeft bij mij heb bit misschien een kleine 5 keer in gehad, en daarbij heb ik er geen enkele druk op uitgeoefend.
Hij is nog nooit bijgezet en heeft nog nooit iets tussen zijn voorbenen door gehad en buiten het touwhalster ook nog geen druk achter de oren. De laatste keer dat hij een zadel op ze rug had ik ook wel weer 4 weken terug dus denk dat dit niet het moment is om met de concordleader te beginnen.

Mocht er hier iemand zijn die dit wel ooit bij een jong "onbeleerd" paard heeft gedaan (die nog niet bekend was met druk op het bit) dan hoor ik het graag.
Het is niet dat ik het niet wil proberen weet alleen niet of dit het moment er voor is......

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 14:21

Gister avond ben ik voor de 2de keer gaan stappen met Cap op en met handschoenen aan .... had alleen ook wel schoenen met stalen neuzen willen hebben........
Hij was toen echt een soort wilde stier! Schrok werkelijk van alles een briesend paard, een vogel alles wat geluid maakte of bewoog. Ieder keer als hij schrok ging die vol op me voet staan hij zet gewoon met ze voet op zei af om weg te springen (hij heeft absoluut geen afwijkende gangen maar bij een schrik reactie zet hij zijn voorbeen echt een halve meter opzij)

Wat me ook opviel was dat als hij schikt hij altijd achterwaarts gaat, hij heeft nooit de neiging tot weg rennen maar gaat iedere keer in de achter uit......

Maar verder loopt hij gelukkig zo zuiver als wat!

Vandaag was hij onwijs relaxt liep mee als een mak lammetje met ze neus over de grond........ misschien een goede dag of hij went snel......

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 14:55

NU MOET IK ECHT WAT VERTELLEN ne het is SLECHT NIEUWS........

Ik lees net me PB's en nu blijkt dat dit paard al ruim een halfjaar zadelmak is.......... ik ben dus gewoon dubbel opgelicht

De vorige eigenaar heeft hem terug naar de handelaar gebracht omdat het paard gewoon niet te rijden was zo bang en schrikkerig.......

IK VOEL ME ZOOOO GENAAID!!!!!!!

Nu heb ik dus een paard laten opereren dat misschien wel nooit normaal te rijden is.......

Bij het (wat ik dacht) zadelmak maken leek hij heel braaf....... maarja hij leek braaf voor een onbeleerd paard (de handelaar verkocht hem mij als onbeleerd) Maar voor een paard dat al ruim half jaar onder het zadel is.......... DAN WAS HET DUS ECHT GEEN MAKKELIJKE........

Ik voel me zo ontzettend opgelicht........

Ik ben in totaal gewoon richting de €4500 kwijt aan een paard dat dus eigenlijk een probleem paard is..........

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 15:04

dat is mooi Naadje!

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 15:05

meid dat weet je toch helemaal niet?! Dat hij bij de vorige eigenaar geen mak lammetje was, wilt echt niet zeggen dat het een prbleempaard is. Leef bij de dag en zit niet met je hoofd in het verleden, zo projecteer je je angsten op hem.
Gewoon lekker rustig aan de gang. Vraag hulp als het lastig word, en doe lekker rustig aan. Bouw vertrouwen op.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 15:08

Richt je gewoon eerst op het herstel en ga dan aan de slag alsof het idd gewoon een onbeleerde is, neem de tijd en rust.
De combinatie doet ook veel. Sommige paarden kunnen met een bepaalde ruiter onrustig en schrikkerig zijn, maar daar onder een andere ruiter totaal geen last van hebben.
Vandaag moest hij met lopen even wat gekkigheid kwijt, maar was daarna heel braaf toch? Houd je daaraan vast.

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 15:11

Dat meen je niet! Wat vreselijk wat erg! Man daar heb je mooi de balen van zeg!!
Dat is echt ziek, maar hij kan wel als 'onhandelbaar' naar de handelaar zijn gegaan, maar wie weet hoe die mensen met hem opgegaan zijn!
Ik zeg; pak het rustig aan en kijk waar het heen loopt, maar ga niet je energie in dingen steken die je niet wilt..

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 15:13

wie weet heeft hij wel last gehad van het feit waarvoor jij hem hebt laten opereren en is het nu weg :) probeer positief te blijven

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 15:24

Bonny_CT schreef:
wie weet heeft hij wel last gehad van het feit waarvoor jij hem hebt laten opereren en is het nu weg :) probeer positief te blijven

Precies wat ik ook dacht. En misschien gewoon opnieuw beginnen en laten beleren bij goed adres?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 15:25

Een paard als NIET zadelmak kopen, is heel wat anders dan een paard kopen waarbij zadelmakmaakpogingen zijn mislukt.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 15:28

Bonny_CT schreef:

Vooral die laatste zin! Positief blijven!

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 15:44

Jee TS jij terft het ook echt niet met de aanschaf van paarden, ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe het met je Reus uit "Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!" topic is? :D

biancaegypte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 16:17

Wat een verhaal, ik leef erg met je mee. Ik geloof dat je dat er wel uit kan trainen, het kost aleen meer geduld. Veel succes, en wat zijn muisjes, de chemical naam? :o?