Ben ik gek???? Ik kan het beest toch niet laten slachten....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:16

Nog een laatste tip overigens.
Aangezien dit dier op zeer jonge leeftijd al zoveel problemen heeft zou ik wel uitzoeken of er niet buiten de benen om nog van alles mis is.
En nogmaals mocht je besluiten te opereren mijn pb box staat open.
Overigens aan sommige mede posters ts vraagt OOK om advies over wat te doen gezien haar titel.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:17

TITEL van TS; 'Ben ik gek???? Ik kan het beest toch niet laten slachten....' , waarop veel mensen reageren, natuurlijk......

easygoing

Re: Ben ik gek???? Ik kan het beest toch niet laten slachten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:20

Zover ik begrijp is de keuze al gemaakt dat jet dier geopereerd gaat worden.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:23

Ik zou voor optie twee kiezen, de kleine stal waar dat dier meer contact heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:35

Hoe moeilijk ook, ik denk niet dat ik het zou doen, en daar zoveel geld voor zou over hebben zodat het ''misschien'' nog een dressuur paardje word...

áls je toch gaat opereren zou ik voor optie 2 gaan met contact! en onbeperkt ruwvoer, radio met klassieke muziek? :+ lick it en jolly bal in de stal

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:35

Ik vind je een topwijf dat je het paard een kans geeft !
Over je vraag over de stalling zou ik in de kliniek vragen ,veel succes !

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:59

Wat betreft welke stal, zou ik vooraf even kijken wat hij zelf het 'leukste' vind. Mss vermaakt hij zich in zijn revalidatie tijd prima met speeltjes, hooi, etc. Het kan natuurlijk ook dat hij het prettiger vind om andere paarden te kunnen zien en af en toe bezoek te krijgen van je merrie.

Tijdens de revalidatie van mijn paard, ging ik ook vaak bij haar in de box een boek lezen. Vonden we allebei gezellig.

Verder sta ik er toch echt van te kijken dat er nog een overschot aan paarden in Nederland is. Als ik hier de berichten moet geloven, staan er alleen nog 'gezonde' paarden in de weides. Ziek? Dat kan, maar als het langer dan 3 weken vervelend is, breien we er maar meteen een eind aan! Het is al snel niet meer een leuk leven voor een paard, blijkbaar.

Ik lees uit het bericht van TS dat er een zeer grote kans bestaat dat de operatie lukt. Super toch? Dat ze het paard lang of kort heeft, is niet relevant. Mogelijk heeft ze haar soulmate wel gevonden? En dat weet je meteen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:01

dakpan schreef:
Verder sta ik er toch echt van te kijken dat er nog een overschot aan paarden in Nederland is. Als ik hier de berichten moet geloven, staan er alleen nog 'gezonde' paarden in de weides. Ziek? Dat kan, maar als het langer dan 3 weken vervelend is, breien we er maar meteen een eind aan! Het is al snel niet meer een leuk leven voor een paard, blijkbaar.

Mij hoor je niet over het wel of niet paardwaardige binnen een revalidatietraject, niet als de uitkomst redelijkerwijs en voor lange duur een pijnvrij leven mogelijk maakt.
Ik ben ook geen voorstander van meteen afmaken als er wat is, ik heb zelf een merrie van inmiddels 20 met artrose, die ik al 16 jaar in mijn bezit heb en die bij mij oud mag worden zolang ze nog redelijkerwijs pijnvrij door het leven kan. Omdat ze voor mij al 16 jaar lang een super paard is geweest, en ze nog steeds een taak heeft. Ook al zal ik er niet meer op kunnen rijden. Maar dat is omdat het mijn paard is. Zou ik haar nu moeten kopen, met dit gebrek, zou ik haar laten staan.

Ik vind het wel een heel ander verhaal worden als je een dier net koopt, voor veel teveel geld, er van alles blijkt te mankeren en jij je spaarcenten op moet offeren zonder dat je er ooit mee gaat kunnen doen wat je wilt doen. Als je alle paarden met gebreken op wilt kopen en wilt gaan behandelen, dan kan ik je verwijzen naar menige paardenmarkt in Nederland waar dergelijke kneusjes te koop zijn. En dan hoop ik dat je of een flinke spaarpot hebt, of een mega salaris want daar ga je op leeglopen.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:35

Mousmous schreef:
TS, ik begrijp dat je de afspraak al hebt staan voor de operatie. Misschien ga je naar Parmentier in Schilde? Als je daar idd heen gaat, dan kan ik zeggen dat we daar al meerdere paarden hebben laten opereren, en tot nu toe is dat altijd super gegaan. Je moet je wel heel precies aan de regels van de revalidatie houden. Waar je het paard ook zet, rust is het belangrijkste. Dus afleiding is niet zo erg, maar wel op een wijze waar hij niet onrustig van wordt. Je hebt niets aan onverwachte bewegingen/sprongen. En in de box kan dat natuurlijk ook. Mocht het eenmaal zo ver zijn dat je kan gaan stappen, waarschijnlijk 5 minuten per dag, dan is de kans er dat je een bom aan de hand hebt. Wij deden de paarden dan altijd een paar streepjes tranquigel geven. Voor de veiligheid van het paard, maar ook zeer zeker voor jou.
De boxrust, nou ja, dat is nu eenmaal niet anders. Ik heb nog niet meegemaakt dat ze het niet accepteerden. Daar moet je hoe dan ook overheen stappen, soms is het gewoon niet anders. Wat is dat aantal weken nu in verhouding met een heel paardenleven. Voor de afleiding deed ik elke dag ook een paar handjes brokjes of stukjes wortel door de box gooien, dan hebben ze wat te zoeken. Kunnen ze zich ook weer even mee bezighouden. Zo moet je gewoon het een en ander verzinnen.
Ik begrijp trouwens ook dat het paard nu nog niet kreupel loopt, dat is ook wel gunstig.

Al met al is het jouw keuze dat je het dier laat opereren, en alle respect daarvoor. Jij moet zelf tenslotte achter jouw keuze staan. In ieder geval wens ik je heel veel succes met de operatie, en ik hoop natuurlijk ook met goed resultaat.

Hier ben ik het mee eens.
Ook wel met andere opmerkingen:
- hoe ziet hij er verder uit op de foto qua rug/hals?
- hoe groot zijn beide boxen? Te kleine box is ook niet gunstig ivm kort draaien en als hij druk wordt van het andere paard is dit ook niet handig en kun je misschien beter kiezen voor een grotere stal.
- er zijn veel manieren om ze toch bezig te houden. Veel ruwvoer bv uit slowfeeder geven, vaak poetsen, je paard gezelschap houden met een boek oid.
- vaak valt of staat het met het jezelf houden aan de regels van de revalidatie, maar dat moge duidelijk zijn.
- een periode minder ' natuurlijk' kunnen leven met daarna kans op een goed leven vindt ik wel acceptabel, ik vind 85% slagingskans behoorlijk groot hoor.

Ik vind het top dat je het beestje niet terug doet de handel in, ik hoop echt dat het allemaal goed uit mag pakken voor jullie beiden!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:44

Tja....waarom zoveel investeren in een paard waar je na operatie toch ook behoorlijk risico nog mee loopt...Op zo'n jonge leeftijd al zoveel mis...en die straalbenen is ook een behoorlijk risico en als dat misgaat is het niet operabel en is het alsnog een enkeltje eeuwige groene weides.....
Je weet niet half wat voor een ellende je op de hals haalt met een paard wat nu al zo slecht en nog niks qua arbeid heeft gedaan... Je kan beter dat geld steken in sparen voor een goed! gekeurd paard waar je je dressuurambities mee waar kan maken. Je kan van dit paard niet verwachten aan jouw dressuurambities te voldoen...

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:51

Ik zou toch ook gaan voor het inslapen of n enkeltje slager ...

Ts ik snap dat het een lastige keuze is, maar denk niet dat het voor het paard ook zo'n pretje is na de operatie, en straks blijkt het geen geschikt dressuur paardje?

Ik vind het iniedergeval wel knap dat je een paardje wat je nog niet zolang hebt, een kans wilt geven ongeacht de kosten! :)

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 17:02

Esther28 schreef:
Tja....waarom zoveel investeren in een paard waar je na operatie toch ook behoorlijk risico nog mee loopt...Op zo'n jonge leeftijd al zoveel mis...en die straalbenen is ook een behoorlijk risico en als dat misgaat is het niet operabel en is het alsnog een enkeltje eeuwige groene weides.....
Je weet niet half wat voor een ellende je op de hals haalt met een paard wat nu al zo slecht en nog niks qua arbeid heeft gedaan... Je kan beter dat geld steken in sparen voor een goed! gekeurd paard waar je je dressuurambities mee waar kan maken. Je kan van dit paard niet verwachten aan jouw dressuurambities te voldoen...

Ach en dan is er ook nog de optie om je ambities aan het paard aan te passen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 17:28

Als TS die 2000 euro wil uitgeven is het niet ons probleem...het is eigenlijk vervelender dat er ook wat met die straalbeentjes is, maar het zou niet het eerste paard zijn dat met een niet zo gelukkige röntgenfoto van de straalbeentjes toch nog aardig wat jaartjes fijn rond kan lopen.

Hard gezegd: afmaken kan altijd nog, als het paard mocht gaan kreupelen aan iets wat niet te verhelpen is.

Wat betreft de zieligheid van paarden op rust: dat is per paard verschillend en per situatie. Ik ken paarden die best wel vrolijk bleven tijdens hun verplichte rust, maar die hadden dan wel een maatje in de buurt.
Tja en soms gaat het mis, maar dat hóeft niet altijd te zijn (anders werd er geen paard meer geopereerd).
Leven is soms risico's nemen en wil je dat niet moet je onder een glazen stolp gaan leven (en dan stik je uiteindelijk...)

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 17:30

Niemand weet hier wat TS met haar dressuurpaard bedoelt, ja natuurlijk, dressuur rijden. Maar op welk nivo? Misschien is B/L al voldoende voor haar. Daarbij gaat ze uit van wat de dierenartsen haar verteld hebben, en dat zijn toch degenen die het beste advies kunnen geven.

En al het 'ik zou dit' en 'ik zou dat' heeft totaal geen nut, als het om inslapen/slachten gaat. Als ik het goed begrijp staat de afspraak voor de operatie er al. Dat is de beslissing die TS heeft genomen, en dat is ook de beslissing waar ze zelf achter moet staan. Of het nu om het financiele of emotionele gaat.

Dan de rare vergelijking met een hond op 3 poten. Dit paard gaat helemaal niet op 3 poten. Het is gewoon de bedoeling dat het dier fatsoenlijk op zijn 4 benen loopt en dat eventuele problemen in de toekomst voorkomen worden.

En die revalidatieperiode??? So what? Daar wordt ie echt niet minder van. Moeten alle paarden die een operatie en boxrust/revalidatie nodig hebben dan maar ingeslapen/geslacht worden???

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 17:39

Slachten zou ik ook doen.
Zeker met die knie en de leeftijd.

Maar ben ook wel benieuwd hoe hij uit de operatie komt. Puur omdat ik me afvraag of je niet altijd wat hebt met zo'n paard (op latere leeftijd)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 17:42

Het is wel jammer van je geld, dat het nu wordt gebruikt voor een paard wat een handig handelaartje jouw in je handen heeft weten te drukken. :(

Maar goed, als je keuze voor de operatie al vaststaat hoop ik dat het de moeite waard zal zijn en je er een leuk paard aan zult hebben.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 17:46

ThreeFingers schreef:
Het valt me altijd op dat bij een paard soms heel snel de keuze word gemaakt om te laten slachten...
Terwijl mensen bij bv honden juist vaak de keuze maken van opereren.
Oftewel een paard mag geen pijn met kans op leven.
Maar een hond wel..... 8)7

Inderdaad, en een mens dan. Mensen zat die heel wat zware operaties hebben gehad en nu evengoed gelukkig zijn. Als het vooruitzicht maar goed is, blijft het beestje toch jarenlang pijn houden kan die altijd nog dood. Als je het financieel aan kunt vind ik het een goede keuze :)

Vind sommigen wel erg snel opgeven, een periode van bijv 6 maanden slecht en 10 jaar goed... Dan denk ik dat de meesten daar wel 6 slechte maanden voor over hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:16

ík vind dat het bij een hond ook niet moet kunnen hoor :n

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:17

@m1992 aan mensen kun je het uitleggen, is wel een heel verschil. Ik snap de vergelijking mens paard hond echt niet. Een paard is een paard, punt.

Als ts 2000eur uit wil geven aan dit paard, dan moet ze het doen. Wat wij ook zeggen, het is haar keus. Echter vind ik wel dat iedereen zijn mening mag geven. Als eigenaar (al is t pas kort) sta je er dicht op, wij kennen alleen de feiten, niet het paard.

Het gaat mij niet om het geld, maar om de vooruitzichten. Voor 100eur zou ik het ook niet doen. Het lijkt mij een lange lijdensweg voor het paard, met slechte vooruitzichten. Ja 85% en dan?

Ik hoop dat ts alles tot zich neemt en er goed over nadenkt.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:29

Soortgelijke medische ervaring mee gemaakt. mij werdt ook verteld dat 90% slagings kans had bij mn paard.

2 jaar Na operatie kwam de OCD problemen weer terug. uitendelijk toch gekozen voor t Inslapen van mn paard.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:35

Schuur_ schreef:
Slachten of laten inslapen.

Ik zeg ook laten gaan.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:39

Ik zou ook in ieder geval even aan de DA vragen wat die denkt welke stal situatie best is.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:39

Ragdollcat schreef:
Schuur_ schreef:
Slachten of laten inslapen.

Ik zeg ook laten gaan.

Dat was de vraag helemaal niet :?
Ik zou voor de stal met sociaal contact mits deze een normale maat heeft....

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:01

En je kan een paard of enig ander niet vergelijken met den mens...al zou voor terminaal zieke mensen met een doodwens euthanasie wel het meest humane zijn.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 23:44

Nee vanzelfsprekend niet de mens staat immers ver boven welk ander levend wezen ook.