Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

dakpan schreef:Verder sta ik er toch echt van te kijken dat er nog een overschot aan paarden in Nederland is. Als ik hier de berichten moet geloven, staan er alleen nog 'gezonde' paarden in de weides. Ziek? Dat kan, maar als het langer dan 3 weken vervelend is, breien we er maar meteen een eind aan! Het is al snel niet meer een leuk leven voor een paard, blijkbaar.
Mousmous schreef:TS, ik begrijp dat je de afspraak al hebt staan voor de operatie. Misschien ga je naar Parmentier in Schilde? Als je daar idd heen gaat, dan kan ik zeggen dat we daar al meerdere paarden hebben laten opereren, en tot nu toe is dat altijd super gegaan. Je moet je wel heel precies aan de regels van de revalidatie houden. Waar je het paard ook zet, rust is het belangrijkste. Dus afleiding is niet zo erg, maar wel op een wijze waar hij niet onrustig van wordt. Je hebt niets aan onverwachte bewegingen/sprongen. En in de box kan dat natuurlijk ook. Mocht het eenmaal zo ver zijn dat je kan gaan stappen, waarschijnlijk 5 minuten per dag, dan is de kans er dat je een bom aan de hand hebt. Wij deden de paarden dan altijd een paar streepjes tranquigel geven. Voor de veiligheid van het paard, maar ook zeer zeker voor jou.
De boxrust, nou ja, dat is nu eenmaal niet anders. Ik heb nog niet meegemaakt dat ze het niet accepteerden. Daar moet je hoe dan ook overheen stappen, soms is het gewoon niet anders. Wat is dat aantal weken nu in verhouding met een heel paardenleven. Voor de afleiding deed ik elke dag ook een paar handjes brokjes of stukjes wortel door de box gooien, dan hebben ze wat te zoeken. Kunnen ze zich ook weer even mee bezighouden. Zo moet je gewoon het een en ander verzinnen.
Ik begrijp trouwens ook dat het paard nu nog niet kreupel loopt, dat is ook wel gunstig.
Al met al is het jouw keuze dat je het dier laat opereren, en alle respect daarvoor. Jij moet zelf tenslotte achter jouw keuze staan. In ieder geval wens ik je heel veel succes met de operatie, en ik hoop natuurlijk ook met goed resultaat.

Esther28 schreef:Tja....waarom zoveel investeren in een paard waar je na operatie toch ook behoorlijk risico nog mee loopt...Op zo'n jonge leeftijd al zoveel mis...en die straalbenen is ook een behoorlijk risico en als dat misgaat is het niet operabel en is het alsnog een enkeltje eeuwige groene weides.....
Je weet niet half wat voor een ellende je op de hals haalt met een paard wat nu al zo slecht en nog niks qua arbeid heeft gedaan... Je kan beter dat geld steken in sparen voor een goed! gekeurd paard waar je je dressuurambities mee waar kan maken. Je kan van dit paard niet verwachten aan jouw dressuurambities te voldoen...
ThreeFingers schreef:Het valt me altijd op dat bij een paard soms heel snel de keuze word gemaakt om te laten slachten...
Terwijl mensen bij bv honden juist vaak de keuze maken van opereren.
Oftewel een paard mag geen pijn met kans op leven.
Maar een hond wel.....