essie_blue schreef:Daarbij laat je nu een Quarter zien op de foto, die hebben al snel neiging tot extreme kaken.
Je mag je eigen ervaring maken hoor. Valt echter niet meer terug te draaien.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
essie_blue schreef:Dat zeg ik ook niet toch?
Natuurlijk moet je een hengst anders houden, ik vind ook dat je een hengst niet moet houden als hij in zijn 'normale' leven dagelijks wordt getreiterd door zijn hormonen, tenzij hij mag dekken. Maar als het gewoon kan en de hengst braaf is, is dat geen probleem, en dat is wat ik ervaren heb en een paar anderen hier, men moet dan alleen niet gaan zeggen dat hengsten levensgevaarlijk zijn. Dat is generaliseren.
Ik snap dan ook niet waarom hengsten die wel lastig zijn om te houden, en dan heb ik het niet over het nemen van wat extra simpele maatregelen, nog hengst zijn.
Mindim schreef:VivaByoux schreef:quote="Cassidy"]
Dat eerste stukje heb ik nu vaak genoeg gelezen, dankjewel.
De merries hier op stal gaan verder dan de hengsten. Ze hebben hier de kinderen die ze moesten binnen halen vaak genoeg aangevallen, dat de kinderen het land/bak/paddock uit moesten vluchten of ze echt van zich afmoesten slaan.
Maar er zijn meningen. En ik wil ook echt niet zeggen dat iedere hengst goed is. Want het kan ook in het karakter zitten en dan ben je flink de pineut want dan is het of ruinen of accepteren dat je de pineut bent.
Dat vind ik dan slecht opgevoede merries en onverantwoorde eigenaren, dat ze na 1 incident de kinderen nog steeds de merries uit het land laten halen. Ik denk als je paarden standaard al zo hun gang laat gaan, de opvoedcapaciteit voor eender paard dan al niet aanwezig is.
max66 schreef:bij ons op stal castreren we met 1 jaar, liggend, onder narcose, op de weide. Hengsten kunnen met een jaar al gevoelens hebben voor merries, heb een jaarling hengst wel eens zien dekken, waarschijnlijk nog niet vruchtbaar, maar hij sprong wel!