Hengst houden of ruinen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:13

essie_blue schreef:
Daarbij laat je nu een Quarter zien op de foto, die hebben al snel neiging tot extreme kaken.

Je mag je eigen ervaring maken hoor. Valt echter niet meer terug te draaien. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:14

essie_blue schreef:
Dat zeg ik ook niet toch? :)

Natuurlijk moet je een hengst anders houden, ik vind ook dat je een hengst niet moet houden als hij in zijn 'normale' leven dagelijks wordt getreiterd door zijn hormonen, tenzij hij mag dekken. Maar als het gewoon kan en de hengst braaf is, is dat geen probleem, en dat is wat ik ervaren heb en een paar anderen hier, men moet dan alleen niet gaan zeggen dat hengsten levensgevaarlijk zijn. Dat is generaliseren.

Ik snap dan ook niet waarom hengsten die wel lastig zijn om te houden, en dan heb ik het niet over het nemen van wat extra simpele maatregelen, nog hengst zijn.

Dan denken we er hetzelfde over.

essie_blue

Re: Hengst houden of ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:24

Als ik zelf een jong paard zou kopen zou ik die waarschijnlijk ook niet altijd hengst laten hoor.
Wel eerst kijken of ze mooi volwassen uitgroeien en dan castreren, tenzij ze vervelend gaan doen.
Dat ik nu een hengst heb, tja, die kocht ik als hengst en was toen als volwassen en braaf. Hij was perfect zo en was veel te bang dat hij zou veranderen als ik hem zou laten ruinen. Hij kan hier daarbij toch prima leven als hengst en heeft hij geen last van zijn hormonen, dus dan maakt het wat minder uit, vind ik. :)

Tenzij het echt een fokwaarde heeft vind ik ook dat ze voor het welzijn van het paard lekker gecastreerd moeten worden, aangezien de hengsten meestal niet zo gehouden worden zoals het ideaal zou zijn bij een hengst. (kleinschalig, zonder merries dicht in de buurt, weinig wisselen van paarden)

Hier ging het echter gewoon om het uitgroeien. Dat er een discussie opbloeide over het gevaar van een hengst was gewoon een beetje offtopic.

En over die kaken, wat voor een paard heb je TS? KWPN'ers ontwikkelen doorgaans geen extreem grote kaken. In mijn profiel staan foto's van mijn hengst, maar denk dat er wel meer dan zat voorbeelden van hengsten op internet te vinden zijn.

Mellanca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 22:27

Is een bwp :)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:29

:)

Kijk en luister goed naar je paard, je ziet vanzelf hoe hij zich ontwikkelt. Als hij wel vervelend wordt, is een castratie zo geregeld :) Succes met hem in de toekomst!

Mellanca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 22:33

Ja idd, ga het nog eens goed met beide da's overleggen en hij krijgt volgende maand toch een grote checkup, dus we zien wel :) dankje!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:33

Kijken en luisteren is niet voldoende, een beslissing kan te laat komen.

Heel veel wijsheid toegewenst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:36

Ik liet hem sowieso even staan tot het voorjaar. Maak dan een besluit, dan kun je zijn gedrag nog even aanzien en misschien is hij fysiek dan ook meer naar je wens.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:06

Ik zou het nog 3 maandjes aankijken, kijken of je iets van voer kan bijvoeren voor de vetjes en dan rond maart castreren.

Mellanca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 23:33

Qua voer krijgt hij alles wat nodig is :) is nu meer een kwestie van tijd :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:36

Idd. Tijd die je hem kunt geven om ongewenst gedrag te laten zien en te bevestigen. Of om dat de kop in te drukken door te castreren op een moment voordat hij dit ongewenste gedrag gaat laten zien.
De keuze is aan jou....

Mellanca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 23:41

Met tijd bedoel ik zijn algehele conditie ene bovenvernoemde vetjes. Dat heb je er niet op 1,2,3 op, en dat wil je ook niet te snel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:19

Die conditie en vetjes zij bijzaak. Hoofdzaak is wat er in dat koppie omgaat. En dan kun je dat maar beter voorzijn. Een hengst/ruin die all the way gaat na castratie is niet zo op zijn plek in een gemengde kudde. Ik als merrie-eigenaar zou daar iig niet blij mee zijn....

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:25

Vroeg of laat gaan zijn hormonen toch opspelen.
Ik merk het bij mijn 2,5 jarige hengst, altijd super lief geweest en dergelijke nooit problemen mee gehad.
Nu staat hij vanuit de opfok weer 2 maanden inmiddels op stal en het 'macho' gedrag begint te komen.
Zn hormonen beginnen toch in de weg te zitten, ik ben nog interessant maar owee als er een paard langskomt, word meneer twee keer zo groot.
Ook is het fijner qua hendelen met een ruin, op dit moment moet ik echt wachten tot er niemand meer staat met een paard voor ik naar een paddock loop.
mijne staat op een pensionstal dag in dag uit binnen voor het paardje ook niet fijn.
Ik heb besloten hem halverwege januari te laten castreren, verwacht dat hij dan ook de hoogte nog in gaat.
en qua karakter.. worden ze meestal wel wat makkelijker 'suffer', niet meer het macho hier ben ik gedrag.
maar dat verschilt denk ik ook nog wel per paard.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:03

Mindim schreef:
VivaByoux schreef:
quote="Cassidy"]

Dat eerste stukje heb ik nu vaak genoeg gelezen, dankjewel.
De merries hier op stal gaan verder dan de hengsten. Ze hebben hier de kinderen die ze moesten binnen halen vaak genoeg aangevallen, dat de kinderen het land/bak/paddock uit moesten vluchten of ze echt van zich afmoesten slaan.
Maar er zijn meningen. En ik wil ook echt niet zeggen dat iedere hengst goed is. Want het kan ook in het karakter zitten en dan ben je flink de pineut want dan is het of ruinen of accepteren dat je de pineut bent.

Dat vind ik dan slecht opgevoede merries en onverantwoorde eigenaren, dat ze na 1 incident de kinderen nog steeds de merries uit het land laten halen. Ik denk als je paarden standaard al zo hun gang laat gaan, de opvoedcapaciteit voor eender paard dan al niet aanwezig is.

Ik ben helemaal met je eens dat het onverantwoorde eigenaren zijn, zijn nog een stelletje aso's ook hoor! Ikzelf ga er ook zo snel als mogelijk weg :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:36

bij ons op stal castreren we met 1 jaar, liggend, onder narcose, op de weide. Hengsten kunnen met een jaar al gevoelens hebben voor merries, heb een jaarling hengst wel eens zien dekken, waarschijnlijk nog niet vruchtbaar, maar hij sprong wel!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 15:09

max66 schreef:
bij ons op stal castreren we met 1 jaar, liggend, onder narcose, op de weide. Hengsten kunnen met een jaar al gevoelens hebben voor merries, heb een jaarling hengst wel eens zien dekken, waarschijnlijk nog niet vruchtbaar, maar hij sprong wel!

Da's waar, mijn merrie is het veulen van mijn eerdere merrie en een hengst van toen anderhalf. Die dekte dus gewoon en schoot nog raak ook.

alwinlove123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 09:13

Ik ken zelf een hengst die bij ons op mijn manege stond en die was zo lief als wat altijd zijn nek gekriebeld hebben maar is in het begin van dit jaar overleden.
Was wikke 404

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 09:19

Ik heb altijd de regel: als ze lastig worden, worden ze geruind.

Mijn nmprs is inmiddels 10, nooit lastig geworden en nog steeds hengst. Staat met twee andere ruinen en dat gaat perfect. Hij zit zichzelf ook niet in de weg en is niet anders dan mijn ruinen.

Mijn Tinker heb ik voor de koop nog laten castreren, omdat ik hem opdringerig vond en lomp. Hij was toen 1,5. Groeit trouwens mooi uit en is echt heel erg lief.

Ik zou het gewoon aankijken, als hij lastig wordt zijn ze er zo af. Ik heb het toen in oktober laten doen. Vind persoonlijk dat hengsten ook mooier uitgroeien hoor, mijn hengstje heeft echt een speknek en een mooi fijn hengstenhoofdje. Maar dat is ook smaak :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 09:24

Topic is uit 2013 dames....

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 10:03

Oh dan zullen ze er vast al wel af zijn :')

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:25

Ik ben er eerlijk gezegd van overtuigd dat ik wel doortastend genoeg ben voor een gemiddelde hengst maar ik zoek het niet om 'voor mijn hobby' dag in dag uit met een hengst te moeten werken.
Altijd net dat beetje oplettender, altijd die extra bult verantwoordlijkheid, altijd dat extra beetje oplettendheid tov anderen (paard en ruiter). Ik PAS. Doe mij maar een ruin.

Nederland is gewoon niet ingericht op hengsten. Wil je lekker met de club activiteiten ondernemen? Op wedstrijd? een weekendje weg kunnen etc etc.
Een jong paard fatsoenlijk opvoeden tot fijn gebruikspaard is al lastig zat zonder dat de hengsten hormonen ook nog eens een rol gaan spelen.

Oordelen over hoe hij nu is, zo jong en nog op een achterstand, is ook niet representatief. Dat kan volgend voorjaar razendsnel omslaan.