[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:10

Oh wat rot zeg! Het is geen jeuk?
Heeft ze wel medicatie?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:13

Ik ben nog niet begonnen met medicijnen.
Maar da vertelde me eerst met ander voer te beginnen.
Ik ging eigenlijk naar de da voor een zwangerschapsscan, maar dat was niet zo.
Ze deed voor de zekerheid een cushingtest, die positief bleek.
Ze heeft er weinig last van, dus de da zegt dat ik moet afwachten en dat dat het beste is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:15

JoopC schreef:
Ik ben nog niet begonnen met medicijnen.
Maar da vertelde me eerst met ander voer te beginnen.
Ik ging eigenlijk naar de da voor een zwangerschapsscan, maar dat was niet zo.
Ze deed voor de zekerheid een cushingtest, die positief bleek.
Ze heeft er weinig last van, dus de da zegt dat ik moet afwachten en dat dat het beste is.

vreemde dierenarts?Cushing is cushing volgens mij.Waarom wachten tot het erg word?
Vraag dat maar eens aan je da?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:18

Welkom, JoopC. Welk gedeelte van haar hoofd schuurt ze dan vooral? Doet mijn shet namelijk ook opvallend vaak, maar ik dacht eigenlijk dat ze het halster gewoon irritant vind (schuurt zijkanten bij neusriem en onderste gedeelte waar kaak in nek overgaat) en zie het eigenlijk vooral als ze die dus om heeft en ik sta te poetsen of als ze zo lekker precies met haar koppie (heb haar staldeur verlaagd) over de staldeur kan, haha staat ze af en toe gewoon te kreunen erbij.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:19

fargo schreef:
Dank voor al jullie lieve berichtjes!! Update Whizz. Hij is goed de nacht doorgekomen, ben er vanmorgen om 10 uur heen gegaan. Hij had daarvoor al 2 x gemest en aantal keren geplast. Stond er moe bij toen ik kwam maar zag en hoorde me wel en stond te knarsetanden. Heeft gastroguard gekregen voor zijn maag. Daarna mocht ik 10 minuten met hem stappen!! Dat had ik echt niet verwacht. Buiten een rondje gemaakt en toen het ging regenen op het pad naast binnenbak droog verder gestapt. Hij stapte goed door en was alert en goed te pas. Het infuus is vervangen, hij heeft stalbandages achter gekregen omdat zijn benen toch weer wat opliepen (virusje deze week). Hij had een hele rustige nacht. Vannacht wat lagere witte bloedlichamen - zoals verwacht en vanmorgen het bloed al weer terug naar normaal! Heel positief en snel vlgs DA. Hem nog wat geborsteld en hij was bozig dat ie niet nog weer naar buiten mocht Morgen ga ik weer, geen nieuws is goed nieuws hadden we afgesproken dus ik ben blij met radiostilte van DA. Hij zag er fit en wakker uit na het wandelen. Heb een foto gemaakt van zijn koppie maar snoertje ligt nog in tas op werk - ivm haastige vertrek vrijdag. We duimen door!!

Das goed nieuws gelukkig

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:20

Omdat ze er nog weinig last van heeft en de medicijnen erg duur zijn.
Ik probeer haar zo goed mogelijk te helpen, maar omdat de kosten best veel zijn willen wij haar liever in laten slapen als het fout gaat dan de medicijnen blijven gebruiken. Hier heb ik lang over na gedacht, maar dit is onze beslissing.

@ohjajoh Fleur schuurt erg bij haar voorpluk en vooral bij haar voorhoofd. Fleur loopt zonder halster in de weide.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:21

Het geven van melk? haar verandering van karakter? Dat zijn echt de dingen die met cushing te maken hebben.
En misschien het bonken ook wel.
Helaas zijn er nog steeds DA's die niet zo heel veel van cushing weten.
Cushing zal niet overgaan door ander voer..
Wat zou je zelf willen?
Heb je een foto van haar, een recente?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:22

Oh ik zie je post al, jammer maar jouw keuze..

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:22

Welkom JoopC, wat waren de waarden van Fleur?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:24

@Dookia,

Ik kreeg geen waarde door. Het kwam voor mij heel onverwachts en ik kreeg een uitslag per telefoon.

Op mijn profiel staat de recentste foto van Fleur.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:27

Misschien kan je haar wat ondersteuen met monnikspeper ipv prascend. Das een pak goedkoper. En eventueel wat magnesium ook bij

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:27

JoopC schreef:
Ik probeer haar zo goed mogelijk te helpen, maar omdat de kosten best veel zijn willen wij haar liever in laten slapen als het fout gaat dan de medicijnen blijven gebruiken. Hier heb ik lang over na gedacht, maar dit is onze beslissing.

@ohjajoh Fleur schuurt erg bij haar voorpluk en vooral bij haar voorhoofd. Fleur loopt zonder halster in de weide.

uiteraard mijn zaak niet,maar ik denk dat we het hebben over 30 euro per maand?Aangezien het een kleine pony is?
(dat is een shirt minder kopen per maand :+ )

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:28

Hoe is het met haar vacht? Zweet ze erg?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:29

Haar vacht is nog helemaal niet lang, zoals op de meeste foto's van paarden met cushing. Mijn dierenarts zei dat de medicijnen erg duur waren! Ik begin een beetje te twijfelen aan de dierenarts... Jammer dat ze zo slecht voorlicht. :(

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:31

Net als Geerke kan ik het je idd alleen maar aanraden om het te geven. Al onze paarden zijn er flink van opgeknapt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:31

JoopC schreef:
Haar vacht is nog helemaal niet lang, zoals op de meeste foto's van paarden met cushing. Mijn dierenarts zei dat de medicijnen erg duur waren! Ik begin een beetje te twijfelen aan de dierenarts... Jammer dat ze zo slecht voorlicht. :(

ze is de enige dierenarts niet hoor...vraag hier maar wat je wilt weten :j

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:32

Ze zijn wel duur, maar omdat ze zo klein is kan het zijn dat je met een kwart pilletje of een half pilletje af kan. :)
Wrs gaat ze zich echt weer beter voelen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:33

JoopC schreef:

Dat zou ik ook associƫren met hoofdpijn ja. Ik hoop trouwens dat niemand het halster oplaat bij weidegang, gaf alleen maar aan wanneer en waar ik het zie, want het valt nogal op, is wel iets van de laatste tijd eigenlijk bij die van mij dan...

En nu wil ik niet vervelend zijn hoor, maar medicatie kan het leven voor je paardje nog dragelijk maken, wil je dan gaan zitten afwachten tot het echt niet meer gaat? Lijkt mij eigenlijk nogal een lijdensweg voor het dier; zolang ze niet praten kunnen (paardenfluisteraars daargelaten) en beesten toch al veel harder zijn voor zichzelf, lijkt me dit niet helemaal eerlijk naar je paardje toe eigenlijk, ben je altijd te laat, klinkt hard, maar dan zou ik er direct een einde aan maken, klinkt mij minder wreed in de oren, maar is persoonlijke mening hoor...

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:34

Bedankt. ;)
Ik was helemaal niet bekend met cushing en ben maar op de aanwijzingen van haar afgegaan. Die medicijnen moesten per doos binnenkomen en die dozen moesten 150 euro kosten en daar deed ik een maand mee, zei ze. Baal er wel een beetje van, want als dat dertig euro is, is dat te overwegen. Ik vind die melk alleen wel merkwaardig, heeft een van jullie paardjes dat ook?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:36

IMJ schreef:
Ze zijn wel duur, maar omdat ze zo klein is kan het zijn dat je met een kwart pilletje of een half pilletje af kan. :)
Wrs gaat ze zich echt weer beter voelen :j

Ze meet 1.34, dat is best groot voor medicijnen toch?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:37

Iemands merrie hier had dat ook ja..weet niet meer wie.
Die de cushing is haar hele hormoonhuishouding in de war, dus mogelijk is het niet zo gek..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:38

Ik zou eerst de uitslagen van de ACTH test op papier willen hebben, vind het nogal vreemd advies van DA , echt hoor. En precies wat de rest hier ook al zegt, tuurlijk is prascend schreeuwend duur maar je zult het hoogstwaarschijnlijk al met een kwartje af kunnen per dag, kom je op 15 euro per maand uit en dan reken ik nog ruim ook...

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:39

Ik zou eens terugbellen en vragen wat haar exacte waarden zijn. Aan de hand daarvan kan je Fleur beter helpen. Is ze maar lichtjes verhoogd dan kan ze misschien meer dan genoeg hebben aan een kwartje prascend per dag

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:39

Oh := Ze oogt wat kleiner op je profielfoto, kan je die hier plaatsen in het groot?
Maar dan nog kom je mogelijk maar aan een half pilletje.
Je DA zal je wrs zeggen met een hele te beginnen. Dat zien weer bijna bij iedereen hier, later blijkt een halfje genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:40

JoopC schreef:
Bedankt. ;)
Ik was helemaal niet bekend met cushing en ben maar op de aanwijzingen van haar afgegaan. Die medicijnen moesten per doos binnenkomen en die dozen moesten 150 euro kosten en daar deed ik een maand mee, zei ze. Baal er wel een beetje van, want als dat dertig euro is, is dat te overwegen. Ik vind die melk alleen wel merkwaardig, heeft een van jullie paardjes dat ook?

Het is toch ook schofterig ook zeg! Dit soort praktijken heb ik ook wel eens meegemaakt, was gastroguard toevallig, maar dat moesten ze speciaal bestellen en moest ik dus verplicht de hele doos afnemen... DA praat onzin, want dat zijn op zijn minst 60 pillen, als ze die er binnen een maand in wilt duwen... ben je lekker mee zeg!