Sluipmoordenaar zandkoliek komt er weer aan!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Re: Sluipmoordenaar zandkoliek komt er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:03

Ik doe het enkel in de winter omdat er dan meer risico bestaat op zand eten dan in de zomer (behalve als niet voldoende gras hebt natuurlijk). Vorige winter heb ik het slechts 1 keer een kuurtje gegeven omdat ze in mijn rijbak hadden gelopen en er eentje dat zand blijkbaar lekker vond en wat koliekerig was. Verder heb ik het niet meer gegeven.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:58

_Nelleke_ schreef:
Wat ik mij afvraag:

Een paard eet in de natuur ook wortels en kort gras waar behoorlijk wat zand bij meekomt. Een dierenarts vertelde eens dat al die middeltjes tegen zand in de darmen helemaal niet nodig zijn voor gewone gezonde paarden omdat een paard in principe gewoon tegen zand moet kunnen.

Die mestbaltest in een zakje: ik zou me meer zorgen maken bij weinig zand in het zakje dan veel zand in het zakje, dat betekend dus dat je paard z'n zand niet kwijt kan. Wel zand in het zakje = zand kan gewoon door de darmen worden afgevoerd.

En wat ik me dan op de 2e plaats afvraag: als je je paard met lijnzaad/sand clear etc. gaat voeren, maak je de darmen dan juist niet 'lui'? Zodat ze misschien in volgende jaren hun zand juist minder goed kwijt kunnen?

Ik zeg niet dat het zo is, ik vraag het me alleen oprecht af.

ben ik ook met je eens en wat zand mag ook wel een thee lepel per mestbeurt ongeveer maar als het eetlepels worden is het te veel.. mijn paaard graaft ook egt gaten en laat zijn hooi liggen een tic is het geworden (heeft na mening ons en da nergens gebrek aan)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:48

@Nelleke ja, dat vraag ik mij dus ook al jaren af...of die zandtest in een plastiek zakje of iets dergelijks wel het echte beeld weergeeft. Als er nix mee naar buiten komt, zou het zomaar kunnen dat alles gewoon onderin de darmen ligt :j
En darmen van een paard hebben inderdaad een zelfreinigende werking, dus dit heeft de natuur dan weer goed voorzien. Nu, ik denk wel dat onze paarden ( gehouden op een relatief kleine oppervlakte ) meer zand binnenkrijgen dan goed voor ze is in bepaalde gevallen. in de natuur graast een paard ook niet hele maanden op hetzelfde afgegraasde stukje zeg maar...daarom dat ik hier ook het zekere voor het onzekere neem en er af en toe zo'n psylliumkuurtje insmurf :) Denk niet dat de darmen daar lui van worden, zijn tenslotte toch ook onverteerbare vezels, die psyllium.
En reken maar dat ze de worteltjes en het dorre, in mijn ogen vieze gras, het lekkerst vinden }> ! Heb net zo'n baal hooi van natuurland opengedaan...het is voor mij amper de naam '' hooi '' waardig, maar hiervoor laten ze echt alles staan en gaan er als bezetenen aan vreten ...begrijpen wie begrijpen kan <<)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:49

Ik wil niemand aanvallen die z'n paard een zand-weg kuur geeft hoor, dat helemaal niet.

Ik vraag me alleen af of het nuttig is en of je niet slechts darmen 'lui' maakt van zo'n kuur.

Vergelijk het met een gezond persoon met obstipatie. Je kunt laxeermiddel nemen, of zakjes oplosbare vezels of iets dergelijks. Dat helpt best prima. Alleen zodra je stopt wordt de obstipatie alleen maar erger. Het is een symptoombestrijding en geen oplossing.

Darmen (zowel bij mens als paard) worden actief door voldoende vezels (ruwvoer van goede kwaliteit, meerdere malen per dag), continue beweging en weinig stress. Als je paard dus voldoend ruwvoer krijgt, voldoende kan bewegen en verder goed in z'n vel zit, dan lijkt me geen reden tot zorgen over zandkoliek.

Die persoon met obstipatie kan dus beter wat meer bewegen en vezelrijker eten dan laxeermiddel nemen. En een paard wat zand binnen krijgt is dus wellicht meer gebaat bij een andere huisvesting/voer dan bij een potje sandclear.

Nogmaals, ik weet niet of dit zo is, dit is puur mijn logische beredenatie hierover.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:51

Pandora2 schreef:
@Nelleke ja, dat vraag ik mij dus ook al jaren af...of die zandtest in een plastiek zakje of iets dergelijks wel het echte beeld weergeeft. Als er nix mee naar buiten komt, zou het zomaar kunnen dat alles gewoon onderin de darmen ligt :j
En darmen van een paard hebben inderdaad een zelfreinigende werking, dus dit heeft de natuur dan weer goed voorzien. Nu, ik denk wel dat onze paarden ( gehouden op een relatief kleine oppervlakte ) meer zand binnenkrijgen dan goed voor ze is in bepaalde gevallen. in de natuur graast een paard ook niet hele maanden op hetzelfde afgegraasde stukje zeg maar...daarom dat ik hier ook het zekere voor het onzekere neem en er af en toe zo'n psylliumkuurtje insmurf :) Denk niet dat de darmen daar lui van worden, zijn tenslotte toch ook onverteerbare vezels, die psyllium.
En reken maar dat ze de worteltjes en het dorre, in mijn ogen vieze gras, het lekkerst vinden }> ! Heb net zo'n baal hooi van natuurland opengedaan...het is voor mij amper de naam '' hooi '' waardig, maar hiervoor laten ze echt alles staan en gaan er als bezetenen aan vreten ...begrijpen wie begrijpen kan <<)

Ik denk dat paarden in de natuur juist veel meer zand binnenkrijgen dan gedomesticeerde paarden. Zeker in winterperiode's waarin het gras kort en arm is, de bodem nat en drassig, ze stronken en pollen uit de grond trekken als ze een hap nemen, wroeten naar plantenwortels of hele distels uit de grond trekken met kluit en al (zie ik mijn pony ook doen) en naar binnen kauwen.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 16:35

Ja en in de natuur gaan dan de paarden met zandkoliek dood. Net als paarden die in de winter te weinig eten/water kunnen vinden. En bij gedomesticeerde paarden zullen ook de meeste prima van het zand af kunnen komen, maar na eentje met zware zandkoliek meegemaakt te hebben ga ik het risico niet meer nemen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:03

Tja, wie zal het zeggen...er zijn waarheden aan beide kanten denk ik. Daarom neem ik ook het zekere voor het onzekere...ze krijgen hier enkel ruwvoer en dan af en toe een kuurtje psyllium vezeltjes :) Geeft ook weer gemoedsrust voor het baasje... :D

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 22:57

Als je ooit één keer een paard met zandkoliek en de gevolgen daarvan hebt meegemaakt, zeker als het je eigen paard is ( geweest), dan denk je niet meer na over natuurlijk of niet, maar volg je de adviezen van de gerenomeerde DA-en gewoon op.
Wilde paarden trekken veel meer, eten veel verschillende kruiden die misschien ook wel zand afvoeren en degene die er wel last van krijgt overleeft niet.
Ik geef mijn paard sinds de koliek en de operatie die erop volgde in elk geval regelmatig lijnzaadolie, of een kuurtje van het één of ander, Lou heeft de laatste vijf jaar na haar operatie nooit meer koliek gehad en ook geen last van luie darmen. Voor die tijd gaf ik een aantal winters één tot twee keer per week gekookte lijnzaad, maar dat hielp dus niet afdoende...
Mijn huidige paard krijgt ook regelmatig lijnzaadolie, of zoals nu weer een tijdje lijnzaadbrokken door haar slobber.
Ik wil niet de kans lopen dit nog eens mee te maken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 08:21

Ik denk dat het voedsel van wilde paarden ook veel ruwer is en zo veel zand meevoeren, ruwer dan alles wat je van Nederlandse weiden kunt krijgen. Verder denk ik dat het wel meevalt met dat kaal eten. Het gebied van wilde paarden is groter en natuurlijker dan de meeste paardenweiden.
Groter: paarden kunnen wegtrekken naar een ander stuk grasland.
Natuurlijker: vegetatie zal zich sneller en gemakkelijker herstellen.

En uiteraard wat velen al zeggen, hoeveel paarden sterven er niet aan een of andere koliek in het wild?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:12

Goed dat er gewaarschuwd wordt idd het is echt een vreselijke aandoening/ ziekte wat je niet wil dat je paard krijgt :(:)

Gini schreef:
Ik denk dat het voedsel van wilde paarden ook veel ruwer is en zo veel zand meevoeren, ruwer dan alles wat je van Nederlandse weiden kunt krijgen. Verder denk ik dat het wel meevalt met dat kaal eten. Het gebied van wilde paarden is groter en natuurlijker dan de meeste paardenweiden.
Groter: paarden kunnen wegtrekken naar een ander stuk grasland.
Natuurlijker: vegetatie zal zich sneller en gemakkelijker herstellen.

Ja dat denk ik ook we houden ze gewoon heel anders dan hoe ze in de natuur zouden leven :j
en daarom help ik graag om het te voorkomen bij mijn eigen paard en daarom geef ik psylliumvezelkuurtje :)
Al doe ik dat wel maar 1x in de 3/4 mnd. Vind elke maand wel erg vaak :o

O en misschien nog een tip:
Alhoewel voordroog ook zijn nadelen heeft, heb ik geleerd/ gelezen dat voordroog beter is omdat die structuur dus goed het zand meeneemt en door dat te eten het dus vanzelf weer "gereinigd" wordt ;) Wel niet van die koeienkuil natuurlijk, maar van dat mooie lange stevige stengelige spul wat niet zo 123 uitelkaar valt :Y)

en verder dan dus ook allemaal NIET het hooi uitschudden/ uitelkaar trekken want juist die structuur is gezond voor ze en neemt zand mee naar buiten :) en ze doen er ook langer over om het op te eten en ze hebben ook langer een vol gevoel :)
(moet dan natuurlijk wel ook goed stengelig zijn en niet kort gemaaid met zand erin)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 21:03

_Nelleke_ schreef:
Ik wil niemand aanvallen die z'n paard een zand-weg kuur geeft hoor, dat helemaal niet.

Ik vraag me alleen af of het nuttig is en of je niet slechts darmen 'lui' maakt van zo'n kuur.

Vergelijk het met een gezond persoon met obstipatie. Je kunt laxeermiddel nemen, of zakjes oplosbare vezels of iets dergelijks. Dat helpt best prima. Alleen zodra je stopt wordt de obstipatie alleen maar erger. Het is een symptoombestrijding en geen oplossing.

Darmen (zowel bij mens als paard) worden actief door voldoende vezels (ruwvoer van goede kwaliteit, meerdere malen per dag), continue beweging en weinig stress. Als je paard dus voldoend ruwvoer krijgt, voldoende kan bewegen en verder goed in z'n vel zit, dan lijkt me geen reden tot zorgen over zandkoliek.

Die persoon met obstipatie kan dus beter wat meer bewegen en vezelrijker eten dan laxeermiddel nemen. En een paard wat zand binnen krijgt is dus wellicht meer gebaat bij een andere huisvesting/voer dan bij een potje sandclear.

Nogmaals, ik weet niet of dit zo is, dit is puur mijn logische beredenatie hierover.

Paarden in de natuur eten onbeperkt de hele dag door en vaak zijn het van die ruwstengelige gras of materiaal en dat voert heel goed het zand mee af uit de darmen en het houdt de darmen actief.

Hier vreten ze van het zachte gras en alles is zacht materiaal en dat voert minder goed het zand af.

Hooi en wat stro die kunnen weer goed zand afvoeren, beetje bij beetje.

En slobber en of lijnzaad geef ik ook liever niet, want dat maakt de darmen lui en alles is zacht en slap van materiaal, dat kan nooit zand afvoeren, hooguit een beschermende laagje aan de darmwand en is goed voor de glanzende vacht.

Ik geef liever 1 x per maand een weekje zandkuur d.m.v. psyliumzaadjes, door de lucerne-mix heen. Ipv krachtvoer of slobber.

Lucerne-mix is ook iets wat de darmen goed aan het werk houdt en het dier moet er goed op kauwen.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:21

Mensen onderschat het niet. Ik heb gisteren mijn lieve fjord Naomi moeten laten inslapen aan de gevolgen van zandkoliek. Wij verweiden ze elke week naar een stuk met gras. Alleen heeft Naomi ws de gewoonte gehad om het gras erg kort af te bijten of met wortel en al er uit te trekken. Je wilt niet zien hoe je paard lijdt. Ik ga mijn andere paarden ook op een kuur zetten ter preventie. Zandkoliek is echt heel heftig!

Mijn topic: dubbeltje op zijn kant....
[VVDD] Dubbeltje op zijn kant... het blijft ons niet bespaard.

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:30

BillyBo schreef:
@Jillaroo: hoeveel gr van die zaadjes moet je dan geven per dag?
En lijnzaad koken stinkt niet hoor, wel rekening houden met een kooktijd van 45min minimaal, dus wel in de gaten houden.
Want als je pan overstroomt ben je wel even bezig met schoonmaken.

Haha, dank voor de tip over het lijnzaad.

Voor onderhoudsdosering moet ik van de internist 1 week per maand 100 - 200 gram psyllum zaadjes geven door het voer.
Voor de grote schoonmaak die net afgerond is was dat 500 gram per dag, maar dat is echt extreem veel.

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:32

mistery30 schreef:
En dus lijnzaad koken zeggen ze in utrecht dat dat ook goed is voor zand?

Ja - wel koken dus.
Maar volgens mij is lijnzaad net zo duur als Psyllum (ook wel vlozaad ook wel Plantago genoemd). Dus ik kies voor hele Psyllumzaadjes, is het makkelijkst.
Onderhoud is één week lang 100 - 200 gram per dag door het voer.

OH ja - Je moet dus echt een week achter elkaar psyllum of sandex of lijnzaad geven, omdat zand er in fasen uitkomt. Dus de ene dag wel en de andere dag niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:42

Ragdollcat schreef:
_Nelleke_ schreef:

Paarden in de natuur eten onbeperkt de hele dag door en vaak zijn het van die ruwstengelige gras of materiaal en dat voert heel goed het zand mee af uit de darmen en het houdt de darmen actief.

Hier vreten ze van het zachte gras en alles is zacht materiaal en dat voert minder goed het zand af.

Hooi en wat stro die kunnen weer goed zand afvoeren, beetje bij beetje.

En slobber en of lijnzaad geef ik ook liever niet, want dat maakt de darmen lui en alles is zacht en slap van materiaal, dat kan nooit zand afvoeren, hooguit een beschermende laagje aan de darmwand en is goed voor de glanzende vacht.

Ik geef liever 1 x per maand een weekje zandkuur d.m.v. psyliumzaadjes, door de lucerne-mix heen. Ipv krachtvoer of slobber.

Lucerne-mix is ook iets wat de darmen goed aan het werk houdt en het dier moet er goed op kauwen.

vergeet niet dat wanneer hooi in de darm terecht komt het net zo zacht is als slobber of lijnzaad.
Vezels voeren zand af,en of die nu van geweekte pulp zijn of van lijnzaad en zemelen maakt niet zoveel uit.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:42

Heb toch ook mijn verhaal opgeschreven over zandkoliek. Je ziet nu veel gevallen dus hoe meer mensen erop gewezen worden hoe beter.
Mijn paard kreeg trouwens 3x per dag flink hooi, maar stond wel op een kaal veld de hele dag. Dat doe ik dus ook niet meer. Of er moet onbeperkt hooi bijgevoerd worden.
[MD] Zandkoliek, ook mijn trieste verhaal...

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:08

_Zsazsa_ schreef:
Heb toch ook mijn verhaal opgeschreven over zandkoliek. Je ziet nu veel gevallen dus hoe meer mensen erop gewezen worden hoe beter.
Mijn paard kreeg trouwens 3x per dag flink hooi, maar stond wel op een kaal veld de hele dag. Dat doe ik dus ook niet meer. Of er moet onbeperkt hooi bijgevoerd worden.

Ik heb je hele verhaal gelezen, verschrikkelijk zeg, zo jong, zo mooi...
Natuurlijk heel erg veel sterkte met het verlies van je knapperd.

Onze paarden staan nu ook in de paddock, we controleren geregeld met die lange handschoenen.
De mijne heeft laatst een kuurtje zandweg gehad. Ze krijgen nu bij ons om de dag slobber met lijnzaadolie.
We willen nu twee van die voor rekken maken die we in de voerbakken kunnen leggen, zodat het soort slow feeders worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:09

Brrr, nu krijg ik toch weer de kriebels ...
Die van mij staan op een zandpaddock, met onbeperkt voordroog. 's Avonds gaan ze op stal en daar staan ze momenteel enkel op stro (in de stal zelf en in het hooinet). Verder krijgen ze Care4Life van Pavo en dat is het.

Volgens verschillende mensen zou het geen probleem moeten vormen dat ze op die zandpaddock staan omdat ze onbeperkt voordroog hebben & omdat ze ook stro eten (stro zou op dat gebied beter & ruwer zijn). Maar als ik dan die verhalen lees.. ;(

Maar ik snap nog steeds niks van dat hele zaadjes, vezels, kuurgedoe .. De ene zegt droog, de andere zegt zeker weken, kan je daar ook geen kwaad mee doen als je dat niet goed doet? := Pfff, wat een ellende -O-

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:23

stro zorgt ook voor prima darm werking ik voer de mijne stro (staan op vlas) puur voor het ruwvoer en kauw bezigheid..
verder krijgen ze kuil dus geen hooi en in de zomer gemaait berm gras/ slootkant

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:19

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:39

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 20:17

oh_oh schreef:
Mensen onderschat het niet. Ik heb gisteren mijn lieve fjord Naomi moeten laten inslapen aan de gevolgen van zandkoliek. Wij verweiden ze elke week naar een stuk met gras. Alleen heeft Naomi ws de gewoonte gehad om het gras erg kort af te bijten of met wortel en al er uit te trekken. Je wilt niet zien hoe je paard lijdt. Ik ga mijn andere paarden ook op een kuur zetten ter preventie. Zandkoliek is echt heel heftig!

Mijn topic: dubbeltje op zijn kant....
[VVDD] Dubbeltje op zijn kant... het blijft ons niet bespaard.

_Zsazsa_ schreef:

Wat goed dat jullie ondanks de vreselijke gebeurtenis ook je verhaal hebben willen delen, hoe meer mensen er over lezen hoe beter! Allebei heel veel sterkte met het verlies, het blijft heftig..

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:21

jeetje heftig zeg!
mnoet een paard veel zand hebben gegeten om het te krijgen?

mijn oudjes staan beide nog op de wei namelijk wist niet dat dit zo heftig was

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:42

Een eetlepel in de mest is eigenlijk al te veel en is het al een groot risico

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:57

Dieuwkee schreef:
Waar halen jullie de psyllium weg?
En wie heeft deze?
http://www.agradi.nl/pfiff-psyllium-zan ... ls-1kg.htm

Ik gebruik deze ook! Alleen is mij nog steeds niet helemaal duidelijk hoeveel gram je per dag moet geven aan je paard tijdens zo'n kuur. Misschien kan iemand mij daarmee helpen?

Voorheen heb ik ook een keer een kuur Sandclear gegeven, mijn paard likte toen heel veel zand op en had ook duidelijk zand in de mest (test met mest in water). Maar de Sandclear ging er niet in. Ze liet er haar eten gewoon voor staan. Dat was dus wel een beetje zonde van die dure kuur.

Daarna heb ik ook regelmatig lijnzaad gekookt, maar nadeel daarvan vind ik dat ze makkelijk aanzetten en ik twijfel of lijnzaad wel echt werkt tegen het zand. Vandaar dat ik dus ben over gestapt naar de vlozaad schilletjes.
Ik geef het trouwens alleen in de winter periode als ze op de paddock staan. Ongeveer 1x per 2 maanden een kuur van 10 dagen.