Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Nelleke_ schreef:Wat ik mij afvraag:
Een paard eet in de natuur ook wortels en kort gras waar behoorlijk wat zand bij meekomt. Een dierenarts vertelde eens dat al die middeltjes tegen zand in de darmen helemaal niet nodig zijn voor gewone gezonde paarden omdat een paard in principe gewoon tegen zand moet kunnen.
Die mestbaltest in een zakje: ik zou me meer zorgen maken bij weinig zand in het zakje dan veel zand in het zakje, dat betekend dus dat je paard z'n zand niet kwijt kan. Wel zand in het zakje = zand kan gewoon door de darmen worden afgevoerd.
En wat ik me dan op de 2e plaats afvraag: als je je paard met lijnzaad/sand clear etc. gaat voeren, maak je de darmen dan juist niet 'lui'? Zodat ze misschien in volgende jaren hun zand juist minder goed kwijt kunnen?
Ik zeg niet dat het zo is, ik vraag het me alleen oprecht af.
Pandora2 schreef:@Nelleke ja, dat vraag ik mij dus ook al jaren af...of die zandtest in een plastiek zakje of iets dergelijks wel het echte beeld weergeeft. Als er nix mee naar buiten komt, zou het zomaar kunnen dat alles gewoon onderin de darmen ligt![]()
En darmen van een paard hebben inderdaad een zelfreinigende werking, dus dit heeft de natuur dan weer goed voorzien. Nu, ik denk wel dat onze paarden ( gehouden op een relatief kleine oppervlakte ) meer zand binnenkrijgen dan goed voor ze is in bepaalde gevallen. in de natuur graast een paard ook niet hele maanden op hetzelfde afgegraasde stukje zeg maar...daarom dat ik hier ook het zekere voor het onzekere neem en er af en toe zo'n psylliumkuurtje insmurfDenk niet dat de darmen daar lui van worden, zijn tenslotte toch ook onverteerbare vezels, die psyllium.
En reken maar dat ze de worteltjes en het dorre, in mijn ogen vieze gras, het lekkerst vinden! Heb net zo'n baal hooi van natuurland opengedaan...het is voor mij amper de naam '' hooi '' waardig, maar hiervoor laten ze echt alles staan en gaan er als bezetenen aan vreten ...begrijpen wie begrijpen kan
Gini schreef:Ik denk dat het voedsel van wilde paarden ook veel ruwer is en zo veel zand meevoeren, ruwer dan alles wat je van Nederlandse weiden kunt krijgen. Verder denk ik dat het wel meevalt met dat kaal eten. Het gebied van wilde paarden is groter en natuurlijker dan de meeste paardenweiden.
Groter: paarden kunnen wegtrekken naar een ander stuk grasland.
Natuurlijker: vegetatie zal zich sneller en gemakkelijker herstellen.
_Nelleke_ schreef:Ik wil niemand aanvallen die z'n paard een zand-weg kuur geeft hoor, dat helemaal niet.
Ik vraag me alleen af of het nuttig is en of je niet slechts darmen 'lui' maakt van zo'n kuur.
Vergelijk het met een gezond persoon met obstipatie. Je kunt laxeermiddel nemen, of zakjes oplosbare vezels of iets dergelijks. Dat helpt best prima. Alleen zodra je stopt wordt de obstipatie alleen maar erger. Het is een symptoombestrijding en geen oplossing.
Darmen (zowel bij mens als paard) worden actief door voldoende vezels (ruwvoer van goede kwaliteit, meerdere malen per dag), continue beweging en weinig stress. Als je paard dus voldoend ruwvoer krijgt, voldoende kan bewegen en verder goed in z'n vel zit, dan lijkt me geen reden tot zorgen over zandkoliek.
Die persoon met obstipatie kan dus beter wat meer bewegen en vezelrijker eten dan laxeermiddel nemen. En een paard wat zand binnen krijgt is dus wellicht meer gebaat bij een andere huisvesting/voer dan bij een potje sandclear.
Nogmaals, ik weet niet of dit zo is, dit is puur mijn logische beredenatie hierover.
BillyBo schreef:@Jillaroo: hoeveel gr van die zaadjes moet je dan geven per dag?
En lijnzaad koken stinkt niet hoor, wel rekening houden met een kooktijd van 45min minimaal, dus wel in de gaten houden.
Want als je pan overstroomt ben je wel even bezig met schoonmaken.
mistery30 schreef:En dus lijnzaad koken zeggen ze in utrecht dat dat ook goed is voor zand?
Ragdollcat schreef:_Nelleke_ schreef:Ik wil niemand aanvallen die z'n paard een zand-weg kuur geeft hoor, dat helemaal niet.
Ik vraag me alleen af of het nuttig is en of je niet slechts darmen 'lui' maakt van zo'n kuur.
Vergelijk het met een gezond persoon met obstipatie. Je kunt laxeermiddel nemen, of zakjes oplosbare vezels of iets dergelijks. Dat helpt best prima. Alleen zodra je stopt wordt de obstipatie alleen maar erger. Het is een symptoombestrijding en geen oplossing.
Darmen (zowel bij mens als paard) worden actief door voldoende vezels (ruwvoer van goede kwaliteit, meerdere malen per dag), continue beweging en weinig stress. Als je paard dus voldoend ruwvoer krijgt, voldoende kan bewegen en verder goed in z'n vel zit, dan lijkt me geen reden tot zorgen over zandkoliek.
Die persoon met obstipatie kan dus beter wat meer bewegen en vezelrijker eten dan laxeermiddel nemen. En een paard wat zand binnen krijgt is dus wellicht meer gebaat bij een andere huisvesting/voer dan bij een potje sandclear.
Nogmaals, ik weet niet of dit zo is, dit is puur mijn logische beredenatie hierover.
Paarden in de natuur eten onbeperkt de hele dag door en vaak zijn het van die ruwstengelige gras of materiaal en dat voert heel goed het zand mee af uit de darmen en het houdt de darmen actief.
Hier vreten ze van het zachte gras en alles is zacht materiaal en dat voert minder goed het zand af.
Hooi en wat stro die kunnen weer goed zand afvoeren, beetje bij beetje.
En slobber en of lijnzaad geef ik ook liever niet, want dat maakt de darmen lui en alles is zacht en slap van materiaal, dat kan nooit zand afvoeren, hooguit een beschermende laagje aan de darmwand en is goed voor de glanzende vacht.
Ik geef liever 1 x per maand een weekje zandkuur d.m.v. psyliumzaadjes, door de lucerne-mix heen. Ipv krachtvoer of slobber.
Lucerne-mix is ook iets wat de darmen goed aan het werk houdt en het dier moet er goed op kauwen.
_Zsazsa_ schreef:Heb toch ook mijn verhaal opgeschreven over zandkoliek. Je ziet nu veel gevallen dus hoe meer mensen erop gewezen worden hoe beter.
Mijn paard kreeg trouwens 3x per dag flink hooi, maar stond wel op een kaal veld de hele dag. Dat doe ik dus ook niet meer. Of er moet onbeperkt hooi bijgevoerd worden.
[MD] Zandkoliek, ook mijn trieste verhaal...
Dieuwkee schreef:Waar halen jullie de psyllium weg?
En wie heeft deze?
http://www.agradi.nl/pfiff-psyllium-zan ... ls-1kg.htm
oh_oh schreef:Mensen onderschat het niet. Ik heb gisteren mijn lieve fjord Naomi moeten laten inslapen aan de gevolgen van zandkoliek. Wij verweiden ze elke week naar een stuk met gras. Alleen heeft Naomi ws de gewoonte gehad om het gras erg kort af te bijten of met wortel en al er uit te trekken. Je wilt niet zien hoe je paard lijdt. Ik ga mijn andere paarden ook op een kuur zetten ter preventie. Zandkoliek is echt heel heftig!
Mijn topic: dubbeltje op zijn kant....
[VVDD] Dubbeltje op zijn kant... het blijft ons niet bespaard.
_Zsazsa_ schreef:Heb toch ook mijn verhaal opgeschreven over zandkoliek. Je ziet nu veel gevallen dus hoe meer mensen erop gewezen worden hoe beter.
Mijn paard kreeg trouwens 3x per dag flink hooi, maar stond wel op een kaal veld de hele dag. Dat doe ik dus ook niet meer. Of er moet onbeperkt hooi bijgevoerd worden.
[MD] Zandkoliek, ook mijn trieste verhaal...
Dieuwkee schreef:Waar halen jullie de psyllium weg?
En wie heeft deze?
http://www.agradi.nl/pfiff-psyllium-zan ... ls-1kg.htm