Peesblessure... en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 20:30

Gisteren heb ik speciale stal bandages gehaald die het vocht zouden moeten afdrijven, maar deze helpen helemaal niet. Dezen werkt gewoon met klittenband en leek mij uber praktisch. Vandaag dus het been hele dik en warm ;( Dat was wel even schikken. Ze liep ook heel erg beroerd.

Dus ik heb een oud dek aan gort geknipt tot onderbandages. Ik had al een drukverband mee. En ik heb van Kentucky een steunkous gehaald gisteren om het been schoon te houden en kriebel vrij. Dat werkt gelukkig wel goed.

Oke, ik heb dus een oud dek in de juiste lengte geknipt. Steunkous er onder en over om de onderlap op zn plek te houden. Dan het drukverband vrij stevig om gegaan (zo strak als de da ook had) en dan een elastische bandage (geen fleece, daar reageerd het been dus heel erg slecht op) om de boel op zn plek te houden. Het ziet er provisorisch uit, maar lijkt en voelt het zelfde als dat van de Da. :(:)

Nu dus even in de gaten houden op de zwelling weer af neemt.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:34

Peelie kan je me een linkje geven van de materialen die je gebruikt om te bandageren? Is je drukverband wegwerp?

Peelie

Re: Peesblessure... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 20:44

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:47

Zou die tendongrip iets zijn voor in de winter? De mijne staat buiten, met blessure in de kootholte. Vandaar springschoenen om tegen het aantikken, maar ben bang dat dat in de winter met modder zal schuren.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 20:50

Ik heb geen idee. Gaat de blup er niet alsnog onder?

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:54

Dat vroeg ik me dus ook af. Eens bedenken hoe ik dat zou gaan doen dan.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 21:13

Ik zou gewoon een dichte rubberen springschoen die je om de hoef trekt en laat zitten en dan iedere dag even afspoelen onder de kraan (gewoon om laten) en dan vaselinhe in en om de koot om het water en blubber af te weren.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:22

Bedoel je echt die aansluitende, zoals van Veredus? Of van die rubberen overtrek modellen (die niet los kunnen)? Ik heb voor nu neopreen, maar dat wordt natuurlijk nat in de winter.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 21:48

Ik bedoel die je dichte die je over de hoef heen trekt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 15:10

Het been was vandaag gelukkig íets slanker.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:05

Gelukkig, dan werkt je eigen creatie in ieder geval wel.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 17:31

Ja idd.

Ik ga morgen ook de stalbandages terug brengen. Ben daar goed ziek van... Ze waren ook niet echt goedkoop ofzo! (65 euro)

Ik zit er nu toch wel over te denken om de ice vibe boots te gaan bestellen. Als die echt zo goed werken als iedereen schrijft zou dat echt heel fijn zijn. Koelen met de slang en water helpt namelijk niet. Het been blijft warm na ongeveer 15 minuten koelen. Om te huilen.

Bij de agradi kan ik ze voor 185 euro kopen. Is dat een beetje een goed bedrag. Het is tot nu toe het goedkoopste wat ik kan vinden.

Als die boots zouden helpen he... Wauw... Het is jammer dat ik ze niet een keer kan proberen...

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:44

Peelie ik dacht dat je ze ergens kon huren. Was dat niet bij Agradi of paardendrogist? Jij hebt een haf, toch? Ik zou dan een gewone full nemen en even bekijken hoe lang de standaard coolpacks koud blijven. Als ze het niet lang genoeg houden kan je eventueel losse coolpacks van de xl versie kopen, die zijn dikker en koelen makkelijk een half uur. Het is reuze handig, paarden staan hier aan huis dus wij staan op, doen de boots aan, ontbijten, doen ze uit en laten ze dan op hun postzegelweitje.

Edit : http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... 9531/55053 op zich wel duur voor die €50 maar minder dan €185 die je nadien niet gebruikt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 21:30

Ja, ik had gezien dat je ze kan huren.

Maar met het vooruitzicht dat dat ze nog 3 maanden op rust staat. Ook met het opbouwen is koelen goed.

Ook ga ik ze meer dan een week gebruiken denk ik zo. En ik denk dat op lange termijn ook handig is om te hebben. Gewoon voor het geval dat.

Ik lees er tot nu toe alleen maar goede dingen over.

andor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:32

Peelie schreef:
De oppervlakkige buig pees zorgde bij Mara niet voor kreupelheid. Zo ver als dat hij aangestast is. Daar verbaasde de DA zich best wel over.

Ze heeft ook nooit kreupel gelopen, tot de climax van de blessure. Toen is ze 3 weken heel licht kreupel geweest en was het weer weg.

Heel veel succes met andor :(:) het komt wel weer goed!

Dank je... We gaan het hopen...
Balen dat Mara door de stalbandages weer een warm en dik been heeft :( Groot gelijk dat je die stalbandages weer terug brengt!

Ik gebruik de IceVibe kneewrap naast mijn minipuls (magneetveld therapie). Ideaal vind ik ze. De coolpacks blijven, als je ze gelijk omdoet nadat je ze uit de vriezer gehaald heb) ongeveer een half uur koud. Ik doe de eerste behandeling (20 minuten) nog een doekje tussen been en coolpack anders ben ik bang voor bevriezing. Bij de 2e behandeling die ik er gelijk achteraan doe, haal ik het doekje er wel tussenuit. (Magneetveld behandeling duurt precies 30 minuten) Na die 30 minuten is de coolpack ook wel een beetje op kamer temp.

Ik heb de IceVibe kneewraps bij Divoza gehaald. Ik had toen een kortingsbon gebruikt van 25% korting ivm jubileum. Ze hebben mij toen €157,50 gekost. Geloof dat ze nu nog kortingstickers hebben bij Agradi. (20% als ik me niet vergis, Kortingscode 20).

Ow en volgens mij hebben ze maar 1 maat. Ook van de boots.
Als ik jou was en je hebt het geld er voor dan zou ik ze kopen. Je kan ze namelijk altijd gebruiken, ook voor de warming-up! Dan doe je ze om zonder coolpack en zet je wel de trilling aan. Met huren ben je het geld sowieso kwijt en, stel dat de blessure terug komt (hoop het uiteraard niet) dan kan je ze altijd gelijk weer pakken.

Succes en blijf duimen voor je!

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:34

Peelie schreef:
Ja, ik had gezien dat je ze kan huren.

Maar met het vooruitzicht dat dat ze nog 3 maanden op rust staat. Ook met het opbouwen is koelen goed.

Ook ga ik ze meer dan een week gebruiken denk ik zo. En ik denk dat op lange termijn ook handig is om te hebben. Gewoon voor het geval dat.

Ik lees er tot nu toe alleen maar goede dingen over.

Ik ben er zelf ook heel tevreden over, vooral in combinatie met grotere coolpacks. Het bespaart je tijd, als je mag opbouwen met stappen kan je dat tijdens het viben doen. En dan hoop ik,maar dat ook de trillingen goed doen. Ik denk er nu over een tweede trilplaatje bij het aangetaste been te doen, ik behandel wel steeds beide voorbenen.

Andor, zoals ik net al schreef zijn er twee maten boots : l en xl. Voor een haf zal de gewone maat wel volstaan. Die magneetveldtherapie, heb je daar meer info over? Ben je daar tevreden over? Hoe combineer je dat precies met ice vibe? Je doet eerst de boots aan en dan tijdens het koelen daarna magneetveld?

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:26

hey Peelie!
Goed nieuws van de DA, maar toch weer een dik been nu. Bah....

Ik houd even jullie ervaring in de gaten met de IceVibeBoots ;) wie weet is dat ook wat voor Arlie.

Ik wil je topic niet vervuilen met updates Peelie, mijn eigen topic is 'doodgebloed' ..maar het gaat hier helaas helemaal niet goed..
Ik heb de scan ook afgebeld voor 9 sept. We zien zelf ook wel van buitenaf dat het niet lekker zit. Dus de osteopaat komt er nu bij, het zit nu meer in zn lijf zelf wat niet lekker wil. Morgenochtend komt de smid voor speciaal beslag ivm gevoeligheid op het harde en we gaan stappen met hem.
1. omdat hij te dik is, en het graasmasker niet voldoende resultaat geeft, 2. omdat we nu zien dat 'rust roest' hier en het zijn lijf geen goed meer doet.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:34

Ik dacht dat als je de ice vibe kon huren om ze te testen zeg maar, als je dan besluit om ze te houden, je dan ze kunt kopen en ze die 50 euro van het huren er dus aftrekken. Als ze dan na een week niet bevallen, heb je er dus 50 euro aan besteed en als ze dan wel bevallen en je koopt ze, dan betaal je het resterende bedrag voor de icevibes. Ik heb er toen ook naar gekeken. Omdat mijn paard de blessure in combinatie met een actieve schieffel had(waardoor er absoluut geen trillingen bij mochten) besloten om ze niet te bestellen en de simpele coolpacks te bestellen.

Balen Arlando dat het niet goed gaat. Wat voor rust gaf je, en ga je nu geven?

Edit: Van de site van de paardendrogist.

Wanneer u twijfelt over de aanschaf van de revolutionaire Ice Vibe boots of dit product slechts een korte periode nodig heeft, kunt u deze nu ook gedurende een periode van 7 dagen huren. Wanneer u besluit om de Ice Vibe boots na 7 dagen aan te schaffen dan brengen wij het bedrag van de huur uiteraard in mindering op het aanschafbedrag. Een ideale oplossing wanneer u de Ice Vibe overweegt aan te schaffen maar de functionaliteit voor de definitieve aanschaf nog graag wilt uit proberen.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:40

@liedjuh2: hij heeft sinds december volledige rust, waarvan de wintermaanden op een uitloop met een buitenbox geheel rubberen matten en een betonnen uitloopje die vastzat aan de paddock, die ik dan voor een deel kon afzetten zodat hij toch kon rollen en wandelen maar niet compleet uit zn dak kon vliegen en sinds april staat hij op de wei 24/7 .
Ze doen aan strookbegrazing, + die graasbeperker..maar nu na 12 maanden begint hij toch uit te dijen. Denk ook niet dat je dat volledig kan tegenhouden. We mochten btw verder niks met hem doen ;) qua bewegen.
Nu ga ik eerst de osteo's advies vragen, want het been waar het om gaat ging wel vooruit maar nu lijkt de rest van zijn lijf tegen te werken.
Hij toont ook teneergeslagen... en meestal betekend dat bij hem dat het serieus is. Hij is zo hard voor zichzelf..

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:55

Dat uitdijen is ook niet tegen te houden denk ik. Zeker niet als hij er aanleg voor heeft.
Bij die van mij heeft het juist heel erg geholpen om hem 11 uur per dag buiten te hebben en de rest op stal.
Kan je niet juist langs de DA gaan om te kijken in hoeverre hij achteruit is gegaan en of er dan andere oplossingen zijn. Toch voor een bepaalde therapie kijken of iets dergelijks. Bijvoorbeeld aqua. Dat helpt ook mee aan zijn conditie en hij zal er misschien ook juist mooier van in vorm komen. Het is natuurlijk wel ontzettend prijzig en dat moet je ook maar net liggen.
Mijn paard is op stage een aantal keer door de seawalker geweest. Is voor zijn been ontzettend goed geweest en kwa bespiering en vervetting(jaja, daar heeft mijn paard nogal aanleg voor) is hij er ook mooi uitgekomen. Nu had ik het geluk dat zij 2 paarden hadden die daar 1x per week heen gingen en die van mij mooi meekon op de vrachtwagen.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 11:13

Ik heb er aan zitten denken om hem nu s nachts binnen te zetten met hooi en dan alleen overdag op het land. Vrijdag komt de staleigenares terug van vakantie en dan kan ik even met haar overleggen hoe of wat.

Ik ben nu van plan om de scan even uit te stellen en te kijken wat de osteopaat vind aan blokkades. Ik heb totaal niet het idee dat het vanuit zn geblesseerde been komt.
Ik heb hem gefilmt (als update voor de DA) en ik vond hem qua beweging vanuit zn been juist verbeterd, maar er is duidelijk iets in zijn lijf wat hem tegenhoud.
Mocht de osteo zeggen dat hij toch twijfeld aan de pees, dan ga ik alsnog bellen en gaan we hem scannen ;)

Het zwemmen heb ik ook overlegd met de DA, de revalidatieklinieken die ik kon vinden, waren qua stallingsprijs om en nabij de 900 per maand en dat heb ik gewoon niet (meer).
Een losse zwemsessie kost +- 30 euro, daarvoor wil ik zelf wel elke week heen en weer rijden, alleen maakt de trailerrit heen en terug meer kapot dan dat het zwemmen op zou leveren.

Ik heb het afgelopen jaar al vreselijk veel geld uitgegeven aan dierenarts kosten.. als ik de revalidatie kliniek als eerste had geprobeerd, dan had dat misschien een optie geweest..

2 maanden boxrust was het begin..daarmee gingen we zo achteruit dat de DA hem graag buiten zou zien, dus opzoek gegaan naar andere stalling met buiten mogelijkheid, en bloedverdunners. Daarna gaan stappen aan de hand, 10 min.. dit was te lang en ging hij kreupel lopen..dus heb ik hem op de uitloop gelaten zodat hij zelf kon bepalen 'tot hier en niet verder' .
Ingespoten... en t/m mei op de bloedverdunners gestaan, het been is nooit dik geweest o.i.d. was meer om de afvalstoffen sneller af te voeren en er genoeg zuurstof bij te laten komen.

Blessure zit overigens links achter, aan de binnenkant van zijn spronggewricht.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:15

Oke, herkenbaar hoor, dat vele geld al hebben uitgegeven en nu niet veel meer over. Ik moet zeggen, die van mij staat heel relaxt op de trailer en heb nou niet het idee dat de trailerritten het herstel verminderd hebben. Ik ben iedere keer 2,5 uur heen en 2,5 uur terug gereden naar mijn DA.(was daar de behandeling al begonnen en ben toen naar de andere kant van het land op stage gegaan vandaar) maar zijn been zag er gewoon prima uit en zelfs mooier als hij van de trailer afkwam dan als hij een dag op stal had gestaan. Hij stond wel met stalbandages op de trailer. Dus in een soort drukverband zeg maar.

Maar het klinkt alsof je al een mooi plan hebt met eerst de osteo en dan misschien alsnog laten scannen bij twijfel. Hopen dat het met de osteo "opgelost" is en je weer verder kunt revalideren. Zou best kunnen dat hij vanuit ongemak scheef gaat lopen.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:38

@Liedjuh2, die zwemmogelijkheden zitten idd erg ver van de randstad helaas. Mijn pony staat ook wel rustig op de trailer, DA zei alleen dat het door de inspanning in de trailer (zoeken naar telkens goede stabiliteit) eigenlijk dus veel minder zin heeft.
Nu waren we echt wel op de goede weg, en ik had ook zeker het idee dat er verbetering in zat, tot hij afgelopen week zich anders ging gedragen, en mensen mij dingen op mijn filmpjes aanwijzen waarvan ik gewoonweg te weinig kennis heb. De manier van wegzetten van zijn benen, teveel gekanteld bekken.
Ik moet zeggen dat hij wel erg zijn staart tussen zijn benen 'trekt' dicht tegen zich aan.. En onrust dmv staart zwiepen en het niet lekker voorwaarts willen gaan.
Ik haal hem zo 3x per week uit de wei om te poetsen, maar het mee willen lopen zit niet lekker...
Vandaar ;) en wie weet is het een 'simpele' blokkade, of een vitaminegebrek o.i.d. Heeft ie al eerder gehad, dus is mij niet geheel onbekend.

Fijn hoor dat je meedenkt!
Want ik word af en toe gek van de onzekerheid, waar doe je goed aan en wat niet. 1 zegt dit, 2. zeggen zus.. en de 3e zegt weer iets anders. Op den duur ga ik twijfelen aan mezelf.
Dus ik probeer echt naar mn poonie te kijken, en te kijken tot hoever we kunnen gaan. Het moet wel 'leuk' blijven.. ik wil hem niet laten doormodderen als het gewoonweg niet meer gaat.
En voor mezelf ook het gevoel hebben dat ik genoeg heb geprobeerd.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:01

ArlandoO: Ik ken het gevoel van onzekerheid of je het wel goed doet, omdat er zo veel meningen zijn. Dit heb ik ook gehad. Maar wat ik heb geleerd is heel erg goed naar je eigen gevoel luisteren. jij kent je pony het beste. En tuurlijk wel luisteren naar anderen hun ideeën, wand misschien hoor je wat waarvan je denkt o ja kan ook nog.

Ik heb wel het geluk gehad dat mijn pony niet een heel erge pees blessuren heeft gehad. Maar ik heb haar op een gegeven moment ook op het land gezet overdag met 2 merries met veulens (die heel rustig zijn altijd. Dit omdat ik zag dat ze "depri" werd. Ze was niet happy meer. En ze is toen veel beter in de vel gaan zitten. De DA waarbij ze in behandeling was heb ik wel mee overlegd, hij was hier heel neutraal in (denk ook om zich zelf in te dekken als het mis ging) hij adviseerde het niet, maar hij zij wel jij kent je pony het beste.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:07

Dat depri had mijn pony ook, en hij was echt zo vreselijk opgeknapt na de verhuizing naar zijn uitloop en nu dus weidegang in een ruinen koppeltje. (wat overigens heel goed klikt) Maar nu dus wéer dat 'depri' achtige. En met de winter in het vooruitzicht wil ik toch eigenlijk wel vooruitgang..zeker na een jaar. Als we helemaal niet vooruitgaan, en zijn lijf blijft hem tegenwerken...
*zucht*
Fijn om het hier van me af te kunnen schrijven..

Overigens zei mijn DA wel volmondig 24/7 de wei op.. Maar ookal had hij dat niet gezegd, ik had hem de weidegang niet ontnomen. Dan kan ik hem opvegen van ellende.