Maakt zich GROTE zorgen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fiebie

Re: Maakt zich GROTE zorgen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 23:12

Een osteopaat kan niet zien aan de buitenkant of er iets niet goed zit in zijn rug :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:57

Oh oeps niet gezien :') Super dat hij al een behandeling heeft gehad!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:07

Heel fijn dat hij al zo geholpen is! Mijn paardje was na de eerste behandeling juist ziek van de pijn. De osteo had me hier al voor gewaarschuwd, ze had al een vermoeden dat mijn paard heeeel gevoelig zou reageren op de behandeling. Ze heeft een week last gehad van spierpijn en alle afvalstoffen die losgekomen waren door de behandeling. Na de tweede behandeling twee weken later had ik ook echt een ander paardje. Ze zat alleen niet vast in haar rug zoals jouw paard maar had een verschoven rib.

Heel veel sterkte met verdere behandeling. Een goed zadel is zo belangrijk. Bij mij in de omgeving liggen de kosten van een zadelmaker rond de 50 euro om langs te komen en zadels te passen. Sommigen rekenen niks als je geen geschikt zadel kunt vinden. Neem wel de tijd om een goede zadelmaker te vinden, naar mijn ervaring zijn er veel zadelmakers die maar een beetje aanprutsen.

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:11

De dierenarts bedoelde vast dat het met zadel allemaal goed komt omdat dan het gewicht is verdeeld, hoe zij nu gaat zitten met dr benen naar voren en omhoog drukt heel erg ik denk dat het dat gewoon is

bimarulu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:23

Mijn paardje was precies hetzelfde!
Wij hebben er een fysiotherapeut bij laten kijken en die heeft haar los gemaakt. Ze heeft nu nergens geen last meer van. Da's de enige tip die ik je kan geven!

bimarulu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:24

o haha zie nu pas dat je hem al hebt laten holpen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:25

Mijn God meid, dat jullie daar nog op gaan zitten!
Ik zou DIRECT een goede paardenarts laten komen en tot die tijd krijgt hij vrij!

Fijn dat hij al goed reageert op de behandeling. Mijn pony heeft kissing spines, daar dacht ik ook aan toen ik het filmpje zag.
Maargoed, dat zal pas bij nader onderzoek eventueel aan het licht kunnen komen dmv rontgen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:27

Lottie84 schreef:
Ik zou DIRECT een goede paardenarts laten komen en tot die tijd krijgt hij vrij!

Vind de laatste update van TS anders best interessant. ;)

Maar nu dit topic toch actueel is, hoe gaat het nu met je paardje TS?

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 23:42

Lottie84 schreef:

Fijn dat hij al goed reageert op de behandeling. Mijn pony heeft kissing spines, daar dacht ik ook aan toen ik het filmpje zag.
Maargoed, dat zal pas bij nader onderzoek eventueel aan het licht kunnen komen dmv rontgen.

Hoe bedoel je nog op gaan zitten? Die dag zijn we er pas achter gekomen dat hij door zijn rug zakte. Daarna zijn we er terug afgestapt zoals hierboven al gezegd is geweest. Osteopaat en Dressuurleerkracht zien beiden geen symptomen van kissing spines. Aan manier van reageren en lopen. Natuurlijk kun je pas echt zeker zijn met rontgen, maar dit word nog even afwachten :)

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 23:45

Sientje schreef:
Lottie84 schreef:

Vind de laatste update van TS anders best interessant. ;)

Maar nu dit topic toch actueel is, hoe gaat het nu met je paardje TS?

Het gaat beter, we zijn nog even aan het afwachten maar hij reageert op zijn rug al veel minder. We zijn met de dressuurles zijn lichaam zo aan het gebruiken dat hij meer spieren op zijn rug gaat krijgen. En dit gaat steeds beter. Ik wacht nog op de 2e behandeling die 29 augustus plaats vind. Ben erg benieuwd!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:23

Het gaat beter, we zijn nog even aan het afwachten maar hij reageert op zijn rug al veel minder. We zijn met de dressuurles zijn lichaam zo aan het gebruiken dat hij meer spieren op zijn rug gaat krijgen. En dit gaat steeds beter. Ik wacht nog op de 2e behandeling die 29 augustus plaats vind. Ben erg benieuwd![/quote]

Fijn te horen dat het zo goed gaat! Weet niet of je op tips zit te wachten maar wat belangrijk is aan een paard dat zijn ruiter goed draagt zijn de buikspieren en niet zozeer de rugspieren. Als ik de bespieding van je paardje mag beoordelen, heeft hij een beetje een hangbuik. Als je op de goede manier je paard over de rug laat lopen zal je zien dat de hangbuik minder wordt en de rug 'als het ware' hoger komt te liggen. Goede oefeningen hiervoor zijn voorwaards neerwaards rijden met aanleuning, laag en rond. Veel voltes rijden en met stelling, waarbij het paard zijn hoofd natuurlijk niet mag kantelen maar wel proberen om de stelling te overdrijven. Zeg maar gymnastiek oefeningen om de spieren die over de rug heen lopen op te rekken en los te maken. Het heeft mijn paard goed geholpen om daadwerkelijk over de rug te gaan lopen in plaats van de rug weg te drukken, wat zoveel paarden doen……. Misschien zijn dit ook al de oefeningen die je aan het rijden bent met les. Veel succes met opbouwen!

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 11:00

Weidebloem schreef:
Het gaat beter, we zijn nog even aan het afwachten maar hij reageert op zijn rug al veel minder. We zijn met de dressuurles zijn lichaam zo aan het gebruiken dat hij meer spieren op zijn rug gaat krijgen. En dit gaat steeds beter. Ik wacht nog op de 2e behandeling die 29 augustus plaats vind. Ben erg benieuwd!

Fijn te horen dat het zo goed gaat! Weet niet of je op tips zit te wachten maar wat belangrijk is aan een paard dat zijn ruiter goed draagt zijn de buikspieren en niet zozeer de rugspieren. Als ik de bespieding van je paardje mag beoordelen, heeft hij een beetje een hangbuik. Als je op de goede manier je paard over de rug laat lopen zal je zien dat de hangbuik minder wordt en de rug 'als het ware' hoger komt te liggen. Goede oefeningen hiervoor zijn voorwaards neerwaards rijden met aanleuning, laag en rond. Veel voltes rijden en met stelling, waarbij het paard zijn hoofd natuurlijk niet mag kantelen maar wel proberen om de stelling te overdrijven. Zeg maar gymnastiek oefeningen om de spieren die over de rug heen lopen op te rekken en los te maken. Het heeft mijn paard goed geholpen om daadwerkelijk over de rug te gaan lopen in plaats van de rug weg te drukken, wat zoveel paarden doen……. Misschien zijn dit ook al de oefeningen die je aan het rijden bent met les. Veel succes met opbouwen!

Precies het zelfde wat mijn dressuurleerkracht mij aanraadde, dan weet ik in ieder geval dat ik goed zit haha! +:)+ En tuurlijk, tips zijn altijd welkom :j

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 14:26

Hoe gaat het er nu mee TS? Is er inmiddels een zadelpasser langsgeweest?

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 14:52

Misschien heeft ie wel wat te veel van die rare en onnatuurlijke groet- en buigoefeningen moeten doen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:05

dandir schreef:
Misschien heeft ie wel wat te veel van die rare en onnatuurlijke groet- en buigoefeningen moeten doen.....

??

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 18:45

juleke schreef:
Hoe gaat het er nu mee TS? Is er inmiddels een zadelpasser langsgeweest?

Voorlopig nog niet, ik ben nu vooral bezig met longeren zodat hij weer helemaal soepel word, dit raadde de DA mij aan, zij zegt iets helemaal anders dan de osteo, dus daar zat ik wat mee in de knoop :(

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 18:46

Share schreef:
dandir schreef:

??

Inderdaad , hier ook een groot vraagteken ? :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:39

Ik heb een ander vraagteken, TS: namelijk WAt zegt de DA dan heel anders dan de Osteo?

Blijkbaar heeft de DA het paard bezocht/onderzocht en kwam zij tot een geheel andere conclusie dan de Osteo? Voor zo ver ik begrijp heb je besloten het advies van de DA op te volgen (longeren).
Betekent dit dat er niet meer op het paard gereden wordt of mag worden volgens de DA?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:49

Ik heb niet alles gelezen.
Maar fijn dat je paardje nu geholpen word.
En ik zelf zir wel meer pasrden die last van de rug hebben.
Maar dit is wel extreem.
En ik vind het paard zijn rug er niet fijn uit zien als hij stil staat.
Ik had of niet meer gereden of na een dierenarts gegaan die toch wel even een foto van zijn rug ging maken.
En het filmpje laten zien hoe dit pasrd reageert.
Want dit vind ik nirt normaal hoe erg hij hier op reageerd.
En soms kun je er iedereen bij gaan halen om je paard beter te maken.
Masr de kortste klap is foto laten maken.
Weet je gelijk of alles nog wel zin heeft
Rn een dierenarts die zegt dat er niks aan de hand is zou ik erg raar vinden.
Want bewijs heb jr ook het filmpje

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 19:42

terpentijn schreef:
Ik heb een ander vraagteken, TS: namelijk WAt zegt de DA dan heel anders dan de Osteo?

Blijkbaar heeft de DA het paard bezocht/onderzocht en kwam zij tot een geheel andere conclusie dan de Osteo? Voor zo ver ik begrijp heb je besloten het advies van de DA op te volgen (longeren).
Betekent dit dat er niet meer op het paard gereden wordt of mag worden volgens de DA?

Osteo: paard zit volledig vast in zijn rug, er moet gewerkt worden aan zijn buikspieren zodat zijn rug spieren sterker worden.
DA: Paard zit juist NIET vast in zijn rug anders zou hij niet zijn rug kunnen weg trekken. (Dit vond ik persoonlijk heel raar..) Paard zit vast in zijn benen en heeft geen soepelheid. Trainen op soepelheid, zien wat voor resultaat dat geeft, en dan pas kan ik verder helpen.

Ik heb tot nu toe het advies van DA opgevolgd.. Longeren kan natuurlijk nooit kwaad.. Met zijn rug gaat het nu een stuk beter, nu met die regenplassen in de rijbak doet hij veel moeite om zijn achterhand er onder te zetten. PERFECT dus! Even verder zien en anders ga ik alsnog foto's laten pakken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:44

_Lizanne schreef:
terpentijn schreef:

Osteo: paard zit volledig vast in zijn rug, er moet gewerkt worden aan zijn buikspieren zodat zijn rug spieren sterker worden.
DA: Paard zit juist NIET vast in zijn rug anders zou hij niet zijn rug kunnen weg trekken. (Dit vond ik persoonlijk heel raar..) Paard zit vast in zijn benen en heeft geen soepelheid. Trainen op soepelheid, zien wat voor resultaat dat geeft, en dan pas kan ik verder helpen.

Ik heb tot nu toe het advies van DA opgevolgd.. Longeren kan natuurlijk nooit kwaad.. Met zijn rug gaat het nu een stuk beter, nu met die regenplassen in de rijbak doet hij veel moeite om zijn achterhand er onder te zetten. PERFECT dus! Even verder zien en anders ga ik alsnog foto's laten pakken.

Daarbij moet je ook even bedenken hoe dit zo ver heeft kunnen komen. Gaat er iets mis in de trainingen of de opbouw/indelingen daarvan?

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:57

_Lizanne schreef:
terpentijn schreef:

Ik zou toch het oordeel van de osteopaat zeker niet "negeren". Er zijn dierenartsen die rugklachten nog steeds onzin vinden en alles aan de benen wijten. Vooral hier in België, waar we toch net een beetje achter lopen op dit gebied en waar er nog veel dierenartsen 'van de oude stempel' rondlopen. Een paard dat zodanig reageert op druk op zijn rug moet wel last hebben van zijn rug. Hij gaat niet zijn rug wegtrekken omdat zijn benen vastzitten.
Het kan wel zijn dat zijn rug niet vast zit, zoals in 'volledig geblokkeerd', maar dat hij gewoon last heeft van zijn rugspieren. Die kunnen ook pijnlijk zijn zonder dat de soepelheid van de rug verdwijnt. Een slecht passend zadel kan ervoor zorgen dat de spieren pijnlijk worden. Ga zelf maar eens een ritje met de auto maken met bijvoorbeeld een verfrommelde handdoek tussen de autostoel en je rug. Die bobbels zullen bij jou ook voor pijnlijke spiertjes zorgen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:14

maar wat je nu doet longeren, waarbij benen goed worden opgetrokken... dat werkt juist enorm in op de rug... daarmee maak je de buikspieren ook sterker... het hangt allemaal aan elkaar...

dus wat is feitelijk het verschil tussen 'vaste rug' en 'vaste benen en geen soepelheid'.... als je geen soepelheid in je rug hebt... wat is het dan?