Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:07

danoesje schreef:
Misschien heb ik wel gewoon een erg zelfbewust peerd :) Hij is een Voice x UB40 dus zou zomaar kunnen, aangezien ik me heb laten vertellen dat UB40's nog wel eens lastpakken zijn:)

Klopt. Ik ben ook naar de kliniek geweest met mijn paard.
Hieruit is eigenlijk weinig gekomen. 2 wervels stonden iets bij elkaar, maar volgens de DA geen reden waarom ze niet perfect zou functioneren. Toch een behandeling gestart, zoals voor KS-paarden, voornamelijk om het patroon van spanning te doorbreken.
Heb foto's mogen bekijken van een GP- dressuurpaard die op keuring kwam. Resultaat: bijna alle wervels tegen elkaar, met botwoekering, dit paard liep perfect!
Dus de reactie op KS is erg karakterafhankelijk!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:12

De eerste maanden na de eerste foto's was hij heeeel erg braaf. Als hij schrok versnelde hij 2 passen, dat was alles. Toen hij is gaan bokken (zeg maar gerust rodeo) heb ik hem niet meteen opnieuw op de foto laten zetten. Wel een nadenkertje is, dat toen hij ontplofte, hij drie maanden grotendeels stil had gestaan. Dat al hem achteraf meer kwaad dan goed hebben gedaan. Dus wie weet was het niet gebeurd als ik hem toen onbelast goed had doorgetraind. Maar achteraf gepraat en gezien zijn verleden is het misschien wel goed geweest voor zijn lijf in totaal om een paar maanden rust te hebben, alleen had ik hem dan eerst meer moeten grondwerken voor ik er weer opging.
Maar ik weet dus niet of hij nog goed was op foto toen hij ging bokken omdat er van dat moment geen foto's zijn. Gezien zijn gedrag weet ik vrij zeker dat hij toen wel echt pijn heeft gehad, maar dat is toch niet terug te herleiden. Dus dan maar schouders eronder en met zijn allen doen wat we kunnen om t beessie weer goed te krijgen:)

Safiera

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:23

Ja dat sowieso, we moeten doen wat we kunnen om onze paardjes pijnvrij te krijgen! De exacte oorzaak hoeft daarvoor niet eens gevonden te zijn, als het maar betert! Wij trainen ook zo goed en zo kwaad mogelijk verder...

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:02

Absoluut, al ben ik er soms wel even helemaal klaar mee, vooral financieel. Het kost gewoon bakken geld en je haalt er geen energie uit, maar stopt er alleen maar energie in tot nu toe. Heb net mijn broeken laten repareren omdat ik gewoon geen geld heb om nieuwe te kopen en dan werk ik gewoon fulltime. Maar wie weet kan ik er over een tijdje glimlachend op terug kijken en bedenken dat ik er heel veel van heb geleerd :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:08

Ieder moet voor zichzelf de afweging maken of het je waard is. Of je er nog zoveel geld in wilt stoppen. Dat ligt aan veel dingen natuurlijk, de mate waarin, de leeftijd, de prognose, het doel etc etc.

Paarden zijn sowieso bodemloze putten waar je geld in stort maar paarden die iets mankeren helemaal. Ik stop zelf geen geld meer in paarden die niet goed zijn of in ieder geval niet geschikt voor het doel waar ik ze voor heb. In de wei blijven lopen is nog tot daar aan toe, beetje voer, stro en onderhoud kan prima maar ik ga er geen duizenden euro's aan medicijnen, behandelingen etc meer instoppen.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:11

Suzanne, groot gelijk. Een duidelijke prognose kan niemand me geven. De DA van de trainingsstal gaf hem 50%, de trainster gaf ons als combinatie ook 50% gezien alles wat er gebeurd is dus dat maakt de uitslag niet heel erg hoopvol. Toch kon ik het niet over mijn hart verkrijgen om hem definitief weg te doen, niet wetende waar hij terecht zou komen. Er is nog steeds een kans dat degene die hem traint hem overneemt als ik hem niet aan kan, maar ik heb ook iemand gevonden die me graag met hem wil helpen straks voor niet teveel geld dus als het verloop verder goed is durf ik dat nog wel aan...

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:12

Ook hier een paard met ks. Ik ben een dik jaar geleden het paard van mijn schoonvader gaan rijden, deze stond toen al meerdere jaren stil. Op zich ging het redelijk, maar ik liep tegen een aantal punten aan. Er zat weinig vooruitgang in. Heb toen een Fysio/da laten komen en heb ook voor moeten rijden. Aan de longe liep hij niet zuiver, ohz wel. Naar de kliniek voor foto's en daar kwam overduidelijk ks uit (4). Vanwege het verschil ohz en longe en zijn redelijk correcte spieropbouw en zijn wil io met da besloten hem een aantal weken op pijnstillers te zetten om te kijken in hoeverre hij belemmerd word. Ik kon toen heerlijk rijden (heb hem niet overvraagd), maar daarna liep hij slechter dan voorheen. Voor mij duidelijk geval, ik ben met hem gestopt. Ik heb geen zeggenschap over het vervolg, hij is nu weideversiering.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:15

pffff wat hoor je het toch veel. Zuur, ik kan niet anders zeggen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:22

Mister01 schreef:
Tja, ik moet eerlijk zeggen dat ik erg slechte gevoelens heb bij KS en er voor mijzelf eigenlijk wel van overtuigd ben dat het niet te verhelpen is, tenzij het paard wordt geopereerd.
Er zijn paarden die je kan leren om minder te reageren, of eventueel de pijn tijdelijk te verminderen. Maar over gaat het nooit en beter wordt het vaak niet.

Dat ben ik uit ervaring niet met je eens. Wij hebben meerdere paarden met Kissing Spines gerevalideerd waarvan eentje die het op 8 wervels had en die helemaal was afgekeurd met prognose : Inslapen daar kan nooit meer op gereden worden. Zonder enige medische behandeling hebben we dat paard met gerichte training in 3 maanden gerevalideerd van een zielig zeer pijnlijk paard wat amper meer wilde lopen zelfs aan de hand of in de wei, naar een onwijs vrolijk fit paard die ook tijdens het rijden weer enorm voorwaarts was en niet eens meer een staartzwiepje gaf, terwijl hij drie maanden daarvoor helemaal niet meer wilde lopen en alleen nog maar staakte tijdens het rijden.
http://www.youtube.com/watch?v=-3BgQA02KEU eerste keer rijden na 6 weken training.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:27

Ik denk ook dat tijd en geld belangrijke factoren zijn. Voor je weet wat er aan de hand is ben je maanden verder en dan pas kun je gericht beginnen met trainen en behandelen. Ik moet er heel krom voor liggen, maar kan het net betalen, met een lening her en der. Ik denk dat dat voor veel mensen onmogelijk is waardoor er nog maar 1 oplossing is. En begrijpelijk ook. Ik vraag me ook geregeld af waar ik het voor doe, maar als ik dan zijn snoet weer zie, weet ik het weer en probeer ik nog weer een tijdje verder en wil ik gewoon alles gedaan hebben.

Dol2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:46

Ik kan het toch niet laten even mijn ervaring mee te geven.

Mijn eerst gefokte paard heeft kissing spines, is ondertussen een 7 jarige knappe jongeman en hij loopt voor de moment super mét kissing spines. 2jr geleden werden kissing spines vastgesteld. Een jaar lang over de rug gereden, laag, diep, en terwijl de achterhand er nog eens aanhouden.

Ik kan zeggen, dat dit superslecht is voor je moraal als ruiter, je staat een jaar gewoon stil eigenlijk é... En sinds een jaar ben ik nu aan het oprichten, mét correct ruggebruik en de achterhand erbij houden.
Hij loopt super!!! Hij is in een fase gekomen dat hij zeer vooruit is en meer en meer een gedragen draf kan tonen én zelf houden. Daarbij zit ik ook nog eens door op zijn rug.
Ik geef wel toe dat ik wel wat geld gepompt heb in begeleiding. Maar goed, dat vind ik dat je altijd moet doen als zelfrespecterende ruiter. :)

Momenteel staat hij ook 7/7 24 op 24 buiten, dat is ook super voor een paardenrug natuurlijk. Sinds hij zoveel buitenstaat heb ik ook nog een grote sprong bij hem gemerkt, dat hij veel werkbaarder was.

Ik wil maar zeggen dat KS zeker niet zo erg hoeft te zijn als het in eerste instantie wordt uitgesmeerd.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:50

Dol2006, hartstikke goed dat je dat post! ben vast niet de enige die uiteraard graag succesverhalen hoort. De ene KS is de andere niet, de ene ruiter ook de andere niet en zoals je al noemt is training van groot belang, maar dat zijn wel allemaal factoren waarin je keuzes kunt maken.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:13

Mijn vorige merrie had KS. Ze stond stil vanwege een dubbele peesblessure, maar ging tijdens de periode van rust steeds slechter (stijver) lopen tijdens het stappen. Uit uitgebreid röntgenologisch onderzoek (bovenlijn, SI-gewricht, achterbenen) bleek toen dat ze zeer ernstige KS (botwoekering en botoplossing tussen vele spinaaluitsteeksel) had. Ik heb haar in laten slapen. De combinatie van problemen maakten training onmogelijk. Een paard met KS moet je veel laag en rond trainen om de spieren sterk te maken en te houden, maar dit kon in mijn geval dus niet, omdat ze haar pezen dan helemaal kapot zou lopen. Rust roest echter in zo'n geval. Voor haar peesblessure reed ik haar wel vrijwel altijd laag en rond en ik stelde haar ook zo in tijdens het longeren.

De dierenarts vond inslapen de meest eerlijke beslissing. Ik had haar graag een goed pensioen gegeven, maar daar doe je een paard met pijn geen plezier mee. Ook heb ik nog geïnformeerd naar aquatraining en behandelingen zoals inspuiten, maar dit vond de dierenarts geen realistische opties in dit geval.

Ik had dit paard trouwens eerder (voor de blessure, toen ik haar nog reed) laten nakijken en behandelen door twee osteopaten, tevens erkend dierenarts. Het was niet het meest makkelijke paard onder het zadel (in de omgang en bij de smid was het overigens een lief en braaf dier), maar de osteopaten zagen beiden geen reden tot nader onderzoek of extra behandelingen. Achteraf heb ik me daar wel schuldig over gevoeld, omdat ik toen vaak dacht dat het een kwestie was van even doorpakken als ze erg schieterig of lastig was, terwijl het na het zien van de foto's eigenlijk een enorm braaf paard bleek. Ze liep soms erg fijn, maar kon bij een klein beetje spanning heel heftig reageren. Als ze iets zag, kon ze ineens wegschieten en daarbij behoorlijk bokken en ze wilde nog wel eens steigeren. Toen zag ik dat als een stukje karakter, achteraf vermoed ik dat ze door de spanning in haar rug op zo'n moment (wanneer ze bijvoorbeeld wat kijkerig was) gewoon pijnscheuten moet hebben gevoeld. Heel sneu eigenlijk.

Twee weken terug waren we met het paard van een vriendin van mij naar de kliniek en dit paard bleek ook zeer ernstige KS te hebben. Ze had het paard laten behandelen door een osteopaat en na wat rust reageerde hij enorm heftig en paniekerig onder het zadel, het ging maar net goed. Het was een ontzettend braaf dier, maar hij liet echt heel veel pijn zien en reageerde paniekerig (heel zwaar ademen, ogen wegdraaien) tijdens het onderzoek van de dierenarts. Het paard had ook al twee keer eerder een peesblessure gehad. Zij heeft het paard ook laten inslapen, omdat de dierenarts haar verzekerde dat dit de enige juiste beslissing was. Uit het onderzoek kwamen overigens nog meer probleemgebieden naar voren.

Ik snap dat jullie liever succesverhalen lezen, maar elk geval is anders. Ik wens jullie heel veel sterkte en succes en hoop op succesverhalen van jullie kant :)!

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:56

Ik denk ook dat het een combinatie van factoren is wat bepaald of het eerlijk naar get paard en jezelf is om door te gaan. Ook dit paard had meerdere 'mankementen', wat het niet makkelijker maakte met rijden. Tevens leeftijd en de mate waarin bepaalde voor mij de keus om niet meer te gaan rijden.
Even iets anders, hoor veel over lang en laag, maar in gesprek met mijn da vertelde ze dat dut juist averechts kan werken. Doordat een paard de overige 23 uur wel zijn rug vast zet en je hierdoor juist blessures kan krijgen. (Hoop dat ik het goed uitleg).

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:58

Jeeeeetje, wat een herkenbare verhalen hier! Heb het hele topic gelezen en kom zoveel tegen wat mijn paard ook heeft. En de aanpak van Danoesje kan ik me ook helemaal mee identificeren. Ik pak het ook ongeveer zo aan als jij, behalve dat ik haar training zelf doe, met uiteraard goede begeleiding! Wat goed om te lezen. Ik ben dus niet de enige 'gek' op deze wereld die het probeert en er maar geld in blijft stoppen.

Mijn paard heeft 3 beschadigde ruggenwervels ter hoogte van de schoft en achterin de rug nog 2 die een 'afwijking' vertonen. Ik ken haar van veulen af aan, heb altijd voor haar fokker gereden. Die is ermee gestopt en ik heb *** van hem overgenomen. Ze heeft onder het zadel eigenlijk altijd spanning gehad en ik kon er bijvoorbeeld op wedstrijd nooit fatsoenlijk de baan mee doorkomen en thuis was ze ook heel schrikkerig. Maar verder was ze nooit gemeen. Haar fokker was sowieso een 'no nonsense' boer, waar ik me ook altijd wel in kon vinden. Geen gepruts van kwakzalvers aan mijn paarden en ik moest gewoon wat handiger worden en haar erdoor rijden.Toen het na 3 jaar nog niet beter ging, werd er geroepen dat ze een slachtpaard was en dat het nooit iets zou worden. Inmiddels was ze mijn eigen paard en vond ik dat heel erg om te horen. Toch nog maar even doorzetten.

Tot vorig jaar, toen ze op 7-jarige leeftijd met opstappen compleet ontplofte. 2 dagen achter elkaar lag ik zo na een beste rodeo op de grond. (Ze had al wel langer zadel/singelnijd, waar ik een osteopaat voor heb gebeld. Daarna werd het eerst iets beter.) Toen was de maat voor mij vol en heb ik besloten om haar helemaal na te laten kijken en daar is het circus begonnen. Op de rugfoto's kwam naar voren dat ze dus 3 beschadigde wervels heeft (bovenkant brokkeling) met een oude breuk. De dierenarts vermoedt dat dit komt door een val als jong paard in de wei of de stal. (Als 3 jarige heeft ze met haar kaak tussen de tralies vastgezeten in de box en zichzelf losgerukt. Resultaat: onderkaak doormidden. Misschien is ze hierbij bijv tegen de achterwand geklapt o.i.d.) Er is niet keihard KS geconstateerd, maar ze had wel weinig ruimte tussen de wervels, dus aanleg ervoor en verder heeft ze dus wel een vergelijkbaar rugprobleem. Dus eigenlijk zijn we gestart met dezelfde behandelingen die hier ook worden genoemd. Ik heb toen besloten om hiervoor te gaan, omdat de dierenarts niet inzag waarom ze niet als normaal sportpaard zou kunnen functioneren, mits ik de juiste methodes en behandelingen zou toepassen. Ik ben blij dat ik deze dierenarts getroffen heb.

Ik ben nu ongeveer 14 maanden verder. Betaal me nog steeds scheel aan alle behandelingen en moet indd ook mijn broeken laten maken, omdat ik geen geld heb voor mezelf :P In de afgelopen 14 maand hebben we de DA bezocht (onderzoeken/foto's e.d.) 6x fysio/chiropractor, 2x osteopaat, tandarts, zadelmaker(s) (wat een crime om een goede te vinden) en een nieuw zadel (Anatomica Octant, geeft veel vrijheid aan de wervels), hulp en begeleiding ivm mijn angst/onzekerheid om er zelf weer op te stappen en goed les enz enz. Pfff := wat een geld.

Maar: het is het waard! Ik heb er veel verdriet van gehad en nog steeds wel eens. Je twijfelt in de mindere periodes toch of dit wel echt het beste is. Ik heb nu de afgelopen 2 maand helaas weer een dipje. De behandeling van de osteopaat had net iets eerder gemoeten, dus ben de afgelopen 4 wk weer 2 keer geweest en over 4 mnd weer. Maar daarvoor heeft ze een half jaar super gelopen! Echt, zo fijn heb ik haar nog nooit gehad. Tranen in mijn ogen van geluk tijdens het rijden. Niks niet meer schrikken en zo blij en braaf. Tuurlijk moeten we nog veel leren en waren we niet ineens M-waardig ofzo, maar wat een verschil! Als ze over 3 week hersteld is van de behandeling (ze is na de fysio altijd weer iets gevoelig op de rug en dit merk ik in haar gedrag) hoop ik dit goede gevoel weer terug te krijgen en in stand te kunnen houden.

Sorry, het is een heel lang verhaal geworden. Kortom: ik klets graag met jullie mee!
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 17-04-18 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:12

Helemaal niet erg een lang verhaal! Wat ik bij iedereen lees is vallen en opstaan, soms heel hard huilen en dan toch je paard zien en de moed weer hebben om jezelf weg te cijferen en alle centjes bij elkaar te schrapen om het maar weer te proberen. Omdat hij/zij het waard is en je je dromen waar wilt maken, zij het in aangepaste vorm.
Omdat mijn paard nu in De Bilt staat, waar zijn hoefbalans wekelijks wordt aangepast (om niet in 1 keer teveel te veranderen) en waar hij wordt getraind, kan ik helaas nog niet veel zelf doen. Ik kijk mee soms om te zien wat ze doen, maar ze leren hem eerst anders lopen en daarna mij hoe ik dit kan ondersteunen. Ik ga dus met een aantal weken wel zelf aan de slag om het straks over te gaan nemen en ga dan onder begeleiding zelf verder trainen met hem. Ik heb toevallig van de week een stal gevonden waarvan de eigenaresse het geloof ik wel een uitdaging vindt en die ook bereid is om de komende tijd mee te kijken en zelfs mee te gaan naar zijn training, zodat we hem samen verder kunnen trainen. Dat zou me financieel heel erg veel schelen, hij staat een stuk dichter bij huis en geeft mij alle tijd en ruimte om er straks weer op te stappen, pas als het echt heel goed voelt en niet eerder. En zo niet, dan niet en kijk ik wel wat ik doe.
Onderwerpje zadelmaker...tja gevoelig punt! de zadelmaker die ik had was/ben ik heel erg tevreden over. Zij heeft zo onwijs veel tijd/moeite in Eagle en mij gestoken, dat is echt ongelofelijk. En dat zonder dikke rekeningen, want ik had al zoveel kosten, vond ze. Ik kan er emotioneel van worden! Maar ondertussen heb ik nog steeds geen zadel omdat ik er dus ben afgevlogen. De zoektocht begint dus opnieuw en een zadel passen wordt op deze manier wel erg lastig. Alles komt ineens zo nauw!
Voor nu is het gewoon proberen te genieten van de leuke momenten (als hij echt kreunend van genot over zijn rug kan rollen bijvoorbeeld, wat hij nooit kon) en niet te ver vooruit kijken. en vrijdag mijn opgelapte broeken ophalen, want die zitten toch lekkerder dan een nieuwe :P

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:39

Ja, dit is het precies. Ik hoef geen ander paard, ik zie iets in haar en ik ga gewoon proberen om het samen op te lossen. Ik zal iedereen die haar een slachtpaard vond hopelijk kunnen laten zien dat ze meer is dan dat.

In jouw situatie met het corrigeren van de beenstand is dit een hele mooie oplossing! Wat wordt er precies gecorrigeerd? Mijn paard heeft bijv. voorvoeten die snel lang worden en dan breed worden. De hoefsmid wil nu dan ook proberen om haar voor op ijzers te zetten om de stand wat meer te kunnen controleren. De voorvoeten gaan namelijk veel sneller dan de achtervoeten, die heel netjes blijven.

Fijn dat je een goede stal gevonden lijkt te hebben. Het is heel fijn om iemand te hebben die je helpt/begeleidt met de training. En inderdaad gewoon doen waar je je goed bij voelt! Ik heb ***, met zorgvuldig uitgezochte hulp, weer een soort van opnieuw ingereden. Ik ben geholpen door Joska de Vos. Bij haar had ik een goed gevoel en mijn paard volgens mij ook. Het was mijn bedoeling dat zij er eerst op zou gaan, omdat ik echt wel heel angstig was. Maar ze heeft me in hele rustige stapjes geholpen om er toch zelf gewoon direct weer op te klimmen. (hangen, a/d longe e.d.) Hierbij heeft ze gelet op mijn gedrag en dat van ***. Echt super zoals ze dat gedaan heeft. De simpelste dingen als mijn ademhaling en de blik van het paard ontgingen haar niet. Zo iemand moet je vinden!

Wat fijn dat je een goede zadelmaker getroffen hebt! Ik kan je de Anatomica zadels van harte aanbevelen. Dat is het enige zadel waarbij ik echt verschil merkte. En ik heb ook vanalles geprobeerd. (Kent en Masters, Ruiz Diaz, Hulsebos, Fryso, MSFC en weet ik wat allemaal.) Zadelpassen is inderdaad erg lastig zo. Ik heb mijn paard op laten meten en heb op basis van die meting een poosje een huurzadel gehad. Hiermee heb ik haar toen weer 'opnieuw ingereden.' Ik durfde het niet aan om meerdere zadels op 1 dag te proberen ivm de spanning die dit mee zou brengen voor ons beiden. Ik heb een stalgenootje die zadelmaker is, dus die heeft elke dag een ander zadel meegenomen, zodat ik toch kon testrijden, maar op mijn eigen tempo. Uiteindelijk ben ik via een andere zadelmaker bij de Anatomica Octant uitgekomen.

Haha en inderdaad, oude broeken zitten altijd lekkerder :P Ik ga je Facebook pagina ook volgen!
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 17-04-18 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:49

Essy, die hoefstand herken ik. Eagle stond ook voor op ijzers om dezelfde reden. Nu korten ze zijn teen voor wat in zodat hij minder hangt. Goed bijhouden geblazen dus. Achter ging/gaat hij koehakkig staan, wat na de osteo gelukkig al beter werd maar zeker een aandachtspunt blijft.
Een week of 6 wist ik het zeker: ik was er klaar mee, weg ermee. Degene waar hij nu staat zou hem eventueel overnemen. maar ik heb niet het idee dat ze er heel erg om staat te springen en ik begin heel voorzichtig mogelijkheden te zien dus daar gaan we weer :)
Het is ook mijn bedoeling dat K. er eerst zelf op gaat, al op de stal van nu. Ook ik heb besloten weer van voor af aan te beginnen: hangen, longe en tussendoor veel longeer- en grondwerk. Ik zie wel hoe het voelt. En hij is heel duidelijk in wat hij wel en niet wil. En ach, dat zadel is het minst van mijn problemen op dit moment dus dat zal wel goedkomen.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:12

Hm, dat koehakkig herken ik ook wel een beetje! Is inderdaad met de osteopaat hier ook beter geworden.

Denk inderdaad dat je gewoon moet kijken wat goed voelt en goed moet opletten wat je paard aangeeft. Daar ben je vast al wel handig in geworden ;) En dat zal je elke dag weer tegenkomen. Bij mij zorgt dit ook wel eens voor te veel twijfels, maar mijn gevoel heeft tot nu toe altijd gelijk gehad.

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:47

ik heb er ook een met ks (zie eerdere reactie) mij is vertelt dat de behandel methodes over de rug rijden en in spuiten is. ik ben benieuwd over wat voor behandel methodes jullie het hebben.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:54

danoesje schreef:
ik durf het in ieder geval niet aan om hem stil te zetten, al was dat voor mijn bankrekening wel even fijn geweest. Ben echt helemaal failliet inmiddels door alle trainingskosten dus een paar maanden alleen wei betalen was echt wel heeeeeel erg fijn geweest. Mij is zelfs ingepeperd dat ook een week stilzetten voor vakantie niet meer tot de mogelijkheden behoort..

Tja, heel eerlijk, de meeste therapeuten behandelen ze liever, dan ze op het land te zetten......... :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:00

chikohaa schreef:
Tja, heel eerlijk, de meeste therapeuten behandelen ze liever, dan ze op het land te zetten......... :o

Nou hier waren ze wel eerlijk hoor. Paard zal eerst lang moeten herstellen vanwege de blessures aan de benen. Daarna kan je verder kijken. Ze wilden zeker niet meteen gaan behandelen.

Mindfields: Dat is een prachtig verhaal. Ik merkte zelf ook weinig in de rug, het grootste probleem is dat de benen het dus niet aankonden. De rug gaf nog niet eens het probleem, paard was fantastisch te rijden. Maar als de benen het niet houden dan houdt het toch snel op.

kirian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:32

Ook hier een paard met kissing spines. Hij is 8 jaar en 1.80m. Met trainen belandde ik telkens weer op een punt dat het fout ging en wilde hij niet laag/rond lopen. Ook niet aan de longeerlijn. Jaren getwijfeld over mijn rijkunsten. Naar de kliniek geweest, hoefgewrichten ingespoten maar dat had niet geholpen. Op een bepaald moment moest hij tien dagen stalrust omdat hij zich verstapt had. Daarna ging het rijden een week fantastisch. Ik ben gaan nadenken en heb zijn rug op de foto laten zetten. Precies op de punten waar ik het verwachtte heeft hij de dooruitsteeksels te dicht op elkaar staan, met wat witte lijntjes. Wat ik hiervan geleerd heb is dat ik veel eerder naar mijn eigen gevoel had moeten luisteren.
Daarvoor was hij ook al behandeld door een osteopaat. Het heiligbeen bleek niet goed te hebben gestaan. Hij heeft nu drie behandelingen gehad. Veel spieren zijn al lekker 'blubberig' geworden en gebleven.
Na het nieuws ben ik eerst zelf aan de slag gegaan met rechtrichten, vooral aan de hand, maar ook onder het zadel. Dit heeft in anderhalve maand tijd al veel resultaat gehad. Daarom komt er zaterdag iemand meekijken die daar meer ervaring mee heeft. Ik ben benieuwd wat zij zegt en ziet.
Het gaat wel heel wisselend en ik moet inderdaad goed kijken wat het paard aangeeft. Ik vind het een flinke puzzel, waar je wel veel van leert. Ik geef hem in ieder geval nog niet op!
Ik voer hem overigens magnesium bij in de hoop dat zijn spieren wat minder verkrampen. Verder krijgt hij nu eerder een deken op en masseer ik zijn rugspieren vaak. Ik heb net een bot rugwarmer gekocht, tweedehands. Ik ben benieuwd of dat helpt om de spieren te ontspannen.
En essy87, je zult me binnenkort (weer) zien op stal met mijn reus..

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:42

In mijn geval was de dierenarts ook ontzettend eerlijk. Zelf heb ik nog (prijzige) opties voorgelegd, welke mij door de dierenarts af werden geraden, vanwege de gecombineerde problematiek. Mijn paard had een dubbele peesblessure, bemerkingen op de spronggewrichten, slijtage en zeer ernstige KS. Dan houdt het wel echt op. Als ze alleen KS had gehad, had ik haar wellicht nog wel pijnvrij kunnen houden.

Heeft het paard blessures aan de pezen of collaterale bandjes, Suzanne? Dat hoor je volgens mij best vaak in combinatie met KS :(

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:47

pfff heftig hoor allemaal! Heb in ieder geval snel geleerd dat een paard hebben ook een berg kopzorgen betekent..Daar was ik al voor gewaarschuwd maar dit naieve meisje dacht dat het allemaal wel mee zou vallen :P