Rhino weer terug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Rhino weer terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:48

Met 39 graden zou ik eens bellen. Niet vanwege rhino, maar omdat je het wel over koorts hebt en dan is er sprake van een infectie. Ze kunnen aan de buitenkant echt niet zien of het rhino, influenza of een ander virus is of een bacteriële infectie. Maar ze kunnen wel behandelen.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:52

Ja, ik twijfel gigantisch, wil niet de overbezorgde eigenaar zijn namelijk (ben ik eigenlijk wel)
Hij eet nog wel wat, maar had het wel gigantisch koud, haren overeind, koude oren.
Weet niet zo goed wat ik ermee moet.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:56

Even laten checken kan nooit geen kwaad toch?

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:23

Maare bokkers?? als er weer rhino is waarom staat er dan nog niks op andere sites?
Of kijk ik er overheen? Onze dierenarts weet ook nog van niks.
Nieuwe uitbraken komen altijd vrij snel aan het licht, en worden dan bekent gemaakt op sites.
Tot nu toe kan ik niks vinden behalve op bokt

SamIceBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:29

Laatst bijgewerkt door SamIceBlue op 24-03-13 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:29

Renate dan is jou da niet zo best op de hoogte.
Paardendokters zwaanshoek heeft dit bericht gedeeld, het gaat over 3 door hun behandelde paarden in aerdenhout (1 dood 2 onder behandeling).
Heel raar dat je da het niet weet eigenlijk ;) .

Met 39 graden had ik zeker wel gebeld, zeker in deze tijd van het jaar. En regelmatig checken, ook s'nachts.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:41

Net teruggeweest om bij hem te kijken.
Hij stond toen ik aankwam maar had ook gelegen (onrustig), want zijn box was een beetje overhoop.
Hij stond wel wat aan zijn hooi te knabbelen, maar had nu 39,3
Toch even de DA gebeld en moet hem inderdaad goed in de gaten houden, dus ga vanacht terug.
Als het morgenochtend niet weg is krijgt hij koortsremmer, tenzij het vanacht al erger word.
Allemaal bedankt voor jullie antwoord!

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:46

smurffie schreef:
Renate dan is jou da niet zo best op de hoogte.
Paardendokters zwaanshoek heeft dit bericht gedeeld, het gaat over 3 door hun behandelde paarden in aerdenhout (1 dood 2 onder behandeling).
Heel raar dat je da het niet weet eigenlijk ;) .

Met 39 graden had ik zeker wel gebeld, zeker in deze tijd van het jaar. En regelmatig checken, ook s'nachts.

had het idd voorbij zien komen op Facebook... maarja dat is Facebook dus hoeveel is daarvan waar ;)

Maar 1 geval dus.. deze 3 paarden.
Gaat dit om de paarden die op de weide staan? Facebook ;)

Vorig jaar was er zo'n google maps pagina waar alle gevallen stonden aangevinkt.
Zo kon je goed zien waar het allemaal al was.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:49

Jeetje Angs naar voor jou en paard hoop dat het snel over is bij hemen hij zich weer fijn voelt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:51

Angs1989 schreef:
Net teruggeweest om bij hem te kijken.
Hij stond toen ik aankwam maar had ook gelegen (onrustig), want zijn box was een beetje overhoop.
Hij stond wel wat aan zijn hooi te knabbelen, maar had nu 39,3
Toch even de DA gebeld en moet hem inderdaad goed in de gaten houden, dus ga vanacht terug.
Als het morgenochtend niet weg is krijgt hij koortsremmer, tenzij het vanacht al erger word.
Allemaal bedankt voor jullie antwoord!

en sommige zullen dit een 'paniekreactie' vinden. Maar ik zou voor je volledige stal even het afsluiten (dus op slot) tot je paard beter is (en dus rhino uitgesloten). Voor het zelfde geldt staat hij morgen weer prima, maar zo niet kun je beter de stal een aantal dagen op slot hebben om risico uit te sluiten.
Heel veel sterkte met hem!

Klopt dat zijn de 3 paarden op de weide (geïsoleerd) en in het facebook bericht kon je doorklikken naar de site van de kliniek. Fb berichten van dit soort namen zijn een stuk betrouwbaarder dan bokt.
Het is op dit moment 1 officieel bericht, dus dan is een kaart oid nog iet wat overdreven. Zeker omdat deze paarden direct goed afgeschermd zijn ( wat ik daarom ook hierboven adviseer)

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 00:10

Heb morgenochtend zowiezo weer contact met de dierenarts, mocht hij dit nodig achten gebeurd dit zeker.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 00:13

Sterkte meid met de nachtelijke zorg! Trek n heule dikke trui aan, of drie!

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 03:08

Hij had net 37,7... Slaapt toch een stuk fijner!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 07:32

Anya, het is toch niet om dat er nog ergere ziektes bestaan, dat je niet voorzichtig moet zijn met rhino? Dat vind ik een rare redenatie. Jij doet nu het omgekeerde, jij doet alsof rhino niks en echt wel weer overgaat. Maar bij mijn weten is rhino nog altijd een besmettelijke ziekte die niet zelden een dodelijke afloop kent.
De gulden middenweg is zoals vaak de beste.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 07:38

Ik wilde net reageren op Angs. Fijn Dat het beter gaat.

Nee hoor, dat is niet zo Gini.
Er gaan ieder jaar enkele (echt weinig) paarden dood aan rhino. Er gaan jaarlijks meer paarden dood aan koliek. En het is besmettelijk, dus je moet wel maatregelen nemen. Maar doorgaans is het meer dan voldoende de stal op slot te doen waar de neurolische vorm heerst. Dat dat voldoende is heb je hierboven kunnen lezen van iemand die ervaring heeft met een stal 800 meter verderop waar het geheerst heeft.

In plaats van de juiste maatregel alleen toe te passen (wat al gebeurt door dierenartsten) verzinnen paardeneigenaren en pensionstallen er uit angst en onwetendheid nog een paar maatregelen bij. En die gaan de eigen stal op slot doen. En dat slaat nergens op.

Het is een beetje alsof je bij een griepgolf (gaat ook altijd mensen aan doen) iedereen maar thuishoudt want je kunt griep krijgen en van griep kun je (inderdaad) dood gaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:52

Anya schreef:
Nee hoor, dat is niet zo Gini.
Er gaan ieder jaar enkele (echt weinig) paarden dood aan rhino. Er gaan jaarlijks meer paarden dood aan koliek.

Dat zijn absolute cijfers, ik zou graag relatieve cijfers zien.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:17

Zelf even googlen, de statistische info is ruim voorhanden....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:26

Wat ik tot nu toe ben tegengekomen is dat van de paarden die aan de neurologische variant lijden, het merendeel ook daadwerkelijk sterft (dat zijn 5 tot 10 paarden per jaar). Absoluut cijfer is laag, maar het relatieve cijfer is hoog. Dat is voor mij voldoende om de maatregelen die sommige pensionhouders nemen te begrijpen.
Men zegt: "dit overkomt mij niet", en dan...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:45

Volgens mij wordt het tijd voor een lesje statistiek

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:49

Oei, daar komt het belerende toontje. Ik sta gerust open voor meningen, maar niet op deze manier. :evaw:

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:57

Nou leg mij maar uit hoe het relatieve cijfer hoog kan zijn als het absolute cijfer laag is, het aantal paarden in Nederland zo rond de 400.000 schommelde in 2012. Het aantal paarden dat rhino krijgt een veelvoud is van het aantal paarden dat de neurologische variant krijgt, 30 - 40 % van de paarden in Nederland drager van het virus is...

Het cijfer is niet alleen absoluut laag, maar relatief zelfs nog lager gezien bovenstaande factoren. En wil je het echt weten dan moet je SPS6 loslaten op die 40% dragers van het rhino-virus en de kans dat daar een neurologische variant uit voortkomt.

Kortom: ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen, maar zonder een les statistiek kan ik het je niet uitleggen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:13

Ik had het uiteraard enkel over de paarden die effectief aan de neurologische variant lijden.
Een cijfer kan relatief echt wel hoog zijn en absoluut laag. Stel - ja, dit keer zeg ik stel - dat er in Nederland vijf paarden rhino krijgen. Dat cijfer is absoluut laag, gezien de duizenden paarden die er in Nederland zijn. Als echter vier of zelfs vijf van die paarden sterven, dan is dat 80 tot 100 procent. Relatief cijfer is dus hoog.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:47

renate85 schreef:
had het idd voorbij zien komen op Facebook... maarja dat is Facebook dus hoeveel is daarvan waar ;)

Maar 1 geval dus.. deze 3 paarden.
Gaat dit om de paarden die op de weide staan? Facebook ;)

Het verspreide bericht is door de behandelende kliniek zelf op facebook gezet, dus je kunt ervan uitgaan dat alle info die daar in staat klopt. Het gaat inderdaad om een groepje van 3 paarden dat op een afgelegen weide (met schuilstal) in Aerdenhout staat, waarvan er 1 is overleden.

@wortelsussie: Doel je met Haarlem op de bovenstaande situatie? Zo ja, check dan de volgende keer de feiten. ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:58

Dat kan: als een populatie van 10 allemaal ziek wordt en allemaal sterft is er sprake van een relatief hoge sterfte. Maar dat is hier niet aan de hand.

Wat hier speelt is dat een groot deel van de paarden drager is van het EHV1-rhinovirus en doorgaans als gevolg daarvan ziek wordt. Een heel klein percentage van deze zieke paarden ontwikkeld de neurologische variant. Kortom: het aantal sterfgevallen is relatief en absoluut laag.

Ga maar na. als 30% van de paarden drager is (dan is dat ca 1/3 van 400.000 paarden): ca 130.000 paarden in Nederland is dus drager en op enig moment in aanraking gekomen met het EHV1-virus. Van die 130.000 paarden heeft slechts een heel klein percentage van de populatie tussen 0 en 30 het niet gehaald. De rest wel, die zijn drager geworden ;) Slecht een deel daarvan wordt daadwerkelijk in hetzelfde jaar weer ziek, laten we 30% nemen dat jaarlijks door verminderde weerstand ziek wordt. Dat zijn er dan altijd nog 1/3 van 130.000 paarden = ca 43.000 paarden. Bi de meeste paarden merk je niet eens dat ze rhino hebben: we noemen het snotterig of verkouden. En een heel erg klein deel van die ca 43.000 paarden ontwikkelt de neurologische variant doordat het virus het ruggemerg intrekt. Dus niet 80 tot 100 procent sterft aan EHV1, maar ca 5 op de 43.000 (ik tel dan niet het aantal vroegtijdig aborterende merries mee en er valt af te dingen op deze grove indeling van het aantal rhino gevallen maar het gaat om het principe dat jouw berekening en redenatie niet klopt.

5 op de ca 43.000 is enorm laag zowel absoluut als relatief ;)
Is wel heel triest voor die paardeneigenaren en die paarden, maar er gaan er jaarlijks meer aan koliek a.g.v. slecht ontwormen en een enorme rode bloedwormbesmetting. Relatief en absoluut dus :)

Nog even de 'bewijszinnetjes'

Citaat:
Alle paarden in Nederland komen regelmatig met deze virussen in contact (bijna alle paarden met EHV4 en 20-40% van de paarden met EHV1). Het is helaas niet bekend waarom een bedrijf soms getroffen wordt door abortussen of verlammingspro­ble­men.

De neurologische-vorm komt slechts incidenteel voor, wordt altijd veroorzaakt door EHV1 en veroorzaakt neurologische verschijnselen. Dit begint meestal met een wat slappe staart en ataxie. Eventueel kunnen ernstiger verlammingsverschijnselen optreden. Meestal zijn alleen de achterbe­nen aangetast, maar in de ernstigste gevallen kunnen ook de voorbenen meedoen.

Er zijn verschillende varianten van het EHV-1 virus: de zogenaamde neuropathogene vorm en de zogenaamde non-neuropathogene vorm die ten gevolge van eenpuntmutatie gering van elkaar verschillen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 06:37

Nogmaals, ik had het alleen over de paarden die aan de neurologische variant leiden. Maar dat had ik in een voorgaand bericht al gezegd.