Operatiefoto's zandkoliek, leerzaam !

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XxDancexX

Re: Operatiefoto's zandkoliek, leerzaam !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:41

Sterkte!

En wat goed dat je anderen probeert mee te geven hoe zij dit niet door hoeven te maken!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:45

Ik wil je ook bedanken voor het delen van de foto's! Na jouw topic gelezen te hebben,heb ik weer psyllium gehaald en gevoerd en prompt kreeg mijn ene paard zandkoliek..nu dus op advies van de DA doorzetten met de psyllium en heb er metacam bijgekregen als pijnstilling.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:51

Mooi leerzaam topic.
Mooi dat je het met ons bokkers wilt delen!

Sterkte met het verlies van je paard.

silhouette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:23

Eerst en vooral heel veel sterkte met het verlies!
Verder is dit een enorm boeiend topic, vooral als je zelf nog geen ervaringen gehad hebt met zandkoliek.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:41

Ja, ik vraag me af of er ook paarden zijn die zandkoliek kregen maar wel regelmatig een kuurtje ?
Die van mij staat nu nog noodgedwongen op een kaal graslandje en knoeit ontzettend met zijn hooi die ik in een speciekuip doe. Geen beschikking over tegels of iets dergelijks. Hij heeft wel net een kuurtje gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 08:44

Ik denk dat ophoping van zand iets is wat in de jaren opgebouwd wordt.

Om niet te ontmoedigen, maar zand is zwaar zakt naar het zwaarste punt en is niet zomaar mee te nemen met een goedje dit of dat, dar gaat er over heen. Net als een zandbank, daar spoelt de zee ook over heen.

Desalnietemin heb ik besloten om standaard een schep vlozaad bij zijn voer te doen.

Ik ben benieuwd of mensen waarvan de paarden zand in de mest hadden, de mest anders aanvoelde, of het kristalachtig aanvoelde, of je het idee had dat het toch net even iets andere balletjes zijn dan wat andere paarden hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 08:54

Bij mijn paard zag de mest er hetzelfde uit maar het kwam er wel moeilijker uit..dus ik denk toch wat harder/droger door het zand oid.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:37

Ik heb het voor de operatie nooit getest, dus dat durf ik niet te zeggen hoe dat toen voelde. Na de oepratie heb ik het wel regelmatig getest en met droge mestballen voelde ik dan geen zand, terwijl er wel zand in de emmer achterbleef na het weken van drie-vier mestballen in een halve emmer water.
Die diarree die ze krijgen is als het al behoorlijk verstopt zit, dat is dan dunne mest die nog wel langs het zand komt. De eerste keren met de lichter koliek die ze had in de jaren voor de operatie heb ik nooit aan zand gedacht en het is toen ook nooit door de DA geopperd, dus toen heb ik niets getest, wel had ze dan ook vaak een paar dagen wat dunnere mest vooraf.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:12

voor diegene die psyllium zaadjes zoeken een tip: gekruid.com heeft vlozaad 1 kg voor 12,50€