Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
countrygirl

Berichten: 1493
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: Portugal

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:21

tossielove, als je denkt dat ze redelijk goed loopt hoeft ze geen pijnstillers toch?
En nee... het is zelfs beter om haar zonder hoefschoenen te trainen. Maar dat moet wel kunnen, de enigste die dit goed kan inschatten ben jijzelf. Je moet haar niet onnodig pijn laten lijden, maar dat lijkt me logisch!

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 19:46

Ik kan wel duidelijk zien dat ze een beetje pijn heeft, hoeveel weet ik niet, ze loopt nog wel door zeg maar, dus pijnstillers komen er sws of haar even op gang te krijgen, misschien dat als ze later minder pijn heeft, stop ik er mee.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:47

Ik heb mijn pony nooit beweging gegeven tijdens zijn hoefbevangenheid; hij mocht alleen bewegen uit zichzelf :) pas toen zelf weer soepel door de wei kon lopen, heb ik het bewegen weer opgepakt.
Overigens had hij geen hoefschoenen nodig :)

capopjekop

Berichten: 30742
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:06

Wat heeft je dierenarts geadviseerd dan?

Zo heb ik het ook gedaan vuurneon op aanraden van mijn da. Wel hooi enz uit elkaar gelegd zodat ze wel moest lopen, maar in haar eigen tempo.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:42

tossielove schreef:
Ik kan wel duidelijk zien dat ze een beetje pijn heeft, hoeveel weet ik niet, ze loopt nog wel door zeg maar, dus pijnstillers komen er sws of haar even op gang te krijgen, misschien dat als ze later minder pijn heeft, stop ik er mee.



heeft ze ooit pijnstillers gehad?

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 23:28

Nee heeft ze nog nooit gehad. Toen we ze niet meer op gras zette van de zomer, ging het hartstikke goed, ze hebben er toen ook gewoon weer op gereden, ging prima. Maar nu het winter werd was ik ze dus gaan voeren, ik wist niet dat dat niet kon *veronschuldigd zich* en nu dus dit.

Als ik met haar ga lopen laat ik ze ook volledig met een los touwtje op haar eigen tempo doen. Zo kan ze dus ook haar eigen tempo bepalen.

capopjekop

Berichten: 30742
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 08:25

Maar wat heeft de dierenarts nu geadviseerd dan?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 09:28

capopjekop schreef:
Maar wat heeft de dierenarts nu geadviseerd dan?



is er ooit een da bijgeweest? :o

capopjekop

Berichten: 30742
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 09:51

Die ging ze bellen stond er dacht ik? En een dierenarts laten kijken voor eventuele pijnstilling/ontstekingsremmend is het minste wat je voor een pony met hb kunt doen vind ik.

R.X.
Berichten: 3815
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 11:42

tossielove schreef:
Ik ga sowieso om pijnstillers vragen, zijn hoefschoenen dan nog wel nodig? Verder heeft ze gewoon harde hoeven.


Vraag het je hoefsmid anders ook.

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 14:34

Ik zit al de hele dag te wachten tot de dierenarts belt hoelaat hij komt >;)

jaime_andrea
Berichten: 542
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:40

suc6

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:40

capopjekop schreef:
Die ging ze bellen stond er dacht ik? En een dierenarts laten kijken voor eventuele pijnstilling/ontstekingsremmend is het minste wat je voor een pony met hb kunt doen vind ik.




de pony is al sinds vorig voorjaar bevangen,en in die periode dus ook zwaar bevangen geweest en er is nooit een ontstekingsremmer aan te pas gekomen...is er toen een da bij geweest bedoelde ik :7

capopjekop

Berichten: 30742
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:42

Dan bel je hem nog een keer om te vragen of hij al weet hoe laat hij ongeveer komt? Hier belt hij altijd als hij bijna weg rijdt, dan hoeft ik thuis niet de hele tijd te wachten.

Is dat echt zo Geerke? Wow -O-

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:53

tossielove schreef:
Nee heeft ze nog nooit gehad. Toen we ze niet meer op gras zette van de zomer, ging het hartstikke goed, ze hebben er toen ook gewoon weer op gereden, ging prima. Maar nu het winter werd was ik ze dus gaan voeren, ik wist niet dat dat niet kon *veronschuldigd zich* en nu dus dit.

Als ik met haar ga lopen laat ik ze ook volledig met een los touwtje op haar eigen tempo doen. Zo kan ze dus ook haar eigen tempo bepalen.



Ze heeft dus nooit ontstekingsremmers gehad ook niet toen ze zwaar bevangen stond....vind je het erg dat ik dat enigzins misdadig vind? :o

Yinnar

Berichten: 2364
Geregistreerd: 15-08-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 15:04

TS, no worries. Ik heb een pony die een sincker had bij vorige eigenaresse (met zooldoorbraak), een pony die is ontschoent, een zwaar hoefbevangen pony bij iemand weggekocht en helaas nog een bevangen pony door te vol gras. (heet toevallig ook TosCa) Ze leven allemaal nog en niet meer bevangen geweest. Met de juiste behandeling kan het allemaal weer goed komen en hoeft het niet veel te kosten. PB me maar als je vragen hebt of informatie wil.

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 23:32

De dierenarts heeft toch nog gebeld gelukkig en is nog gekomen :) Ik heb pijnstillers gehad voor de komende 20 dagen waarna ik het ook langzaam afbouw. Nu ik niet meer voer, merk ik echt al verschil, het gaat gewoon al beter! Ik heb er weer 10 min mee op het harde gelopen, ze doet het prima!

Geerke, ze is zeker al poos bevangen, maar altijd op tijd bekapt en het ging ook gewoon goed, wou keihard lopen en had geen pijn, tot een poosje terug! Anders had ik er zeker allaaang een veearts bij gehaald. Kan begrijpen dat je dat denkt.

Yinnar, de DA had ook gezegd dat het allemaal best wel mee viel, en dat het zeker een eind goed gaat als ik zo door ging. Bedankt.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:33

+:)+

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 23:34

vuurneon schreef:
+:)+


'vindikleuk'

kevje06

Berichten: 4108
Geregistreerd: 12-02-09

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:36

Fijn te horen!
Komt ook meestal wel goed, gewoon in de toekomst extra allert op zijn.

StalNollie

Berichten: 9251
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:41

fijn om te horen, maar houd in je achterhoofd bij een hoefbevangen paard niet alleen aan de slag gaan

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:42

Enkeld hooi voeren / Ex-lamintis suplement mengen met handje vol eiwit arme Meusli.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:44

zelfs van hooi kunnen ze bevangen worden...

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 23:57

Ik blijf zeker allert en laat de verzorger er ook alleen naar toe gaan als ik er ook ben. Ik wil gewoon alles zien en weten wat er gebeurt :Y) Ik voer paar x per dag beetje schraal hooi en ze heeft een likblok. Ex-laminitis hoop ik nog aan te kunnen komen, is ook al door iemand anders geadviseerd, weet alleen niet hoe, wij kunnen niet via internet bestellen :( Kan geen winkels vinden waar ze het verkopen.

Het is nu ook echt fijn voor haar hoeven dat ze lekker in de sneeuw staat, verkoeld écht!

Miepmiept
Berichten: 2058
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 00:40

geerke schreef:
zelfs van hooi kunnen ze bevangen worden...


Klopt...
Helaas uit ervaring.