Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loetie84

Re: Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:48

Het kan wel een oplossing voor het probleem zijn, aangezien er geopperd wordt dat een DA bij het niet (goed) werken van het paardenmiddel, nog wel het humane middel voor mag schrijven... Dus in die zin is het handig om te weten of het wel of niet op de humane markt blijft.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:52

Loetie84 schreef:
Het kan wel een oplossing voor het probleem zijn, aangezien er geopperd wordt dat een DA bij het niet (goed) werken van het paardenmiddel, nog wel het humane middel voor mag schrijven... Dus in die zin is het handig om te weten of het wel of niet op de humane markt blijft.

Ja maar die reden is in dit geval moeilijk aan te voeren aangezien het letterlijk hetzelfde middel is. En dan moet een DA nog steeds bereid zijn om dat op papier te zetten voor je en daar neemt hij een risico mee.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:23

Myca schreef:
Het is niet zo dat het zelfde middel een andere naam en een andere prijs heeft gekregen, het is weliswaar sterk verwant, en toch niet identiek:

Pergolide:
[ Afbeelding ]
(8β)-8-[(methylthio)methyl]-6-propylergoline

Prascend:
[ Afbeelding ]
8β-[(methylthio)methyl]-6-propylergoline monomethanesulfonate

Dan bedoel ik dus niet het 'H-tje' wat bij de een wel en de ander niet op de afbeelding staat, maar de toevoeging van monomethanesulfonate. Mijn paard zou daar spontaan allergisch voor zijn... ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:55

Antwoord op mijn berichtje met m'n emailadres en telefoon nummer van Boehring Ingelheim antwoord gekregen (privé):

Thank you Anniek! Someone from the Netherlands office will contact you about your concerns. Thank you for letting us know!

En ze hebben ook nog gereageerd op het FB bericht (openbaar):
Hi everyone. Thanks for the comments. Just wanted to let you know Anniek - that someone from our Netherlands office will reach out to you & we will also provide some greater detail on this tomorrow here on Facebook.

Inmiddels hebben we al 91 likes *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:01

_/-\o_ *\o/* *\o/* *\o/*

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:01

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* :D :D

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:05

Loetie84 schreef:
Myca schreef:
Het is niet zo dat het zelfde middel een andere naam en een andere prijs heeft gekregen, het is weliswaar sterk verwant, en toch niet identiek:

Pergolide:
[ Afbeelding ]
(8β)-8-[(methylthio)methyl]-6-propylergoline

Prascend:
[ Afbeelding ]
8β-[(methylthio)methyl]-6-propylergoline monomethanesulfonate

Dan bedoel ik dus niet het 'H-tje' wat bij de een wel en de ander niet op de afbeelding staat, maar de toevoeging van monomethanesulfonate. Mijn paard zou daar spontaan allergisch voor zijn... ;)

Die vlieger gaat niet op, monomethaansulfonaat zit ook in de humane variant.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:08

-O- Ohw... Das jammer. ;)

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:46

fargo schreef:
Focussed schreef:
http://www.facebook.com/boehringeringelheim?fref=ts

Rechts zie je bij "Recente berichten over Boehringer Ingelheim" mijn post!
Als iedereen zou willen liken of reageren, zou erg fijn zijn.

Gedaan 8-)

Ook gedaan :j

Ik heb ook een 20 jarig paard waarbij PPID is vastgesteld. Ik ben erg benieuwd wat BI hier mee gaat doen en lees hier mee.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:50

Focussed schreef:
Bij het ophalen van de pergolide bij mijn apotheek hebben ze een fout gemaakt in mijn geboorte datum.. Ze hebben het veranderd in die van mijn paard mét een typfout. Ik ben daarom nu geboren in 1928 volgens hun gegevens. Best plausibel dat ik dan Parkinson heb toch :D :D

Heb inmiddels Apothecon en Mylan aangeschreven of het klopt dat pergolide uit de handel genomen wordt. Dan heb ik zwart op wit hun antwoord.

:= :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:30

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:59

Ik ben nummer 101!! *\o/*

In september heb ik mijn meisje moeten laten gaan o.a door Cushing.
Zij zat al, na 1 jaar op 1,5 mg per dag.
Mede dankzij de verhoging heb ik de keuze gemaakt om haar nader te laten onderzoeken en aan de hand daar van, de keuze gemaakt om haar in te laten slapen. Ze was pas 18.
Gelukkig heb ik iemand nog blij kunnen maken met het restant van mijn medicijnen.
€ 3,- per dag zou ik echt te veel vinden!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:21

http://www.fda.gov/downloads/AnimalVete ... 280354.pdf
Hier kan je lezen welk onderzoek BI heeft moeten doen in paarden om het middel geregistreerd te krijgen voor paarden. In de gauwigheid zie ik al 122 dieren die 180 dagen gevolgd zijn, en dan heb ik het nog maar over één van de studies gedaan zijn. Dat red je niet met een miljoentje.

suusje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:22

Ik heb ook gelijk geliked!

Mijn pony heeft ook cushing en zit nu aan de 1 mg per dag.
Mijn dierenarts had me hier pas geleden al voor gewaarschuwd dat het ging gebeuren maar al zo snel!
Hopelijk komt er nog een oplossing

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:05

anneve schreef:
Hier kan je lezen welk onderzoek BI heeft moeten doen in paarden om het middel geregistreerd te krijgen voor paarden. In de gauwigheid zie ik al 122 dieren die 180 dagen gevolgd zijn, en dan heb ik het nog maar over één van de studies gedaan zijn. Dat red je niet met een miljoentje.

Ik heb het document gelezen en er zijn welgeteld twee onderzoeken nodig geweest voor deze registratie. Een Effectiviness Study onder 122 paarden en een Safety Study onder 32 paarden. Dat stelt helemaal niks voor. Absoluut niet te vergelijken met de ontwikkelingskosten van nieuwe medicijnen. Dit is heel erg makkelijk ontzettend veel geld verdienen aan een bestaand medicijn.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 22:45

@aan iedereen die hier schrijft: we zijn enorm blij met jullie reacties.
Het is hartverwarmend om te zien hoeveel mensen ons initiatief ondersteunen en om te merken dat dit onderwerp zo leeft onder paardebezitters, zelfs onder hen die geen eigenaar zijn van een Cushingpaard. Die solidariteit is fantastisch! +:)+
Alvast heel erg bedankt hiervoor.
Ook waarderen we de informatie die Bokkers hier met ons delen: de wereld van de pharmacie is groot en heel ondoorzichtig.
En Bokt.nl bedankt voor de ruimte die ze ons hier geven om deze problematiek aan de kaak te stellen.
We gaan door..... :j

romiley_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:14

Hee !
Ik heb inderdaad al vaker van de ziekte cushing gehoort. Ik heb zelf echt geen idee wat tegen deze regelgeving te doen, maar hopelijk lukt het met heel veel bokkers samen wel ! Als er een actie etc is wil ik natuurlijk wel meehelpen !
Ik volg dit topic even ;)

xx

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:31

Even een snel vraagje. Kan de stofnaam "pergolide" ook onder een andere naam voorkomen? Ik vind in ons (apotheek)systeem namelijk niks terug over pergolide, maar prascend staat er wel gewoon in (293,74€ voor een doosje van 160 stuks...).
Morgen het Clav (=instantie die alles, maar dan ook echt ALLES kent wat te maken heeft met wetgeving en regeltjes ivm het farmaceutische wereldje) eens lastigvallen met vragen, het is dan wel belgië ipv nederland, maar misschien geeft het toch een indicatie. Of anders moeten jullie massaal een belgische DA gaan zoeken :+

Hier ook geen ervaring met cushing overigens, wel enige ervaring met het wereldje. En daar bovenop belg, en dus per definitie goed in het zoeken van omweggetjes en achterpoortjes :P

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 02:08

Bakkabouter: de stofnaam is pergolide mesylaat

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:06

Ook even geliked.
Ben het helemaal met jullie eens.
Succes!

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:10

Dat is een goed idee . Alleen zodra je het spul uit belgie haalt is het illegaal!

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 09:38

bakkabouter schreef:
Even een snel vraagje. Kan de stofnaam "pergolide" ook onder een andere naam voorkomen? Ik vind in ons (apotheek)systeem namelijk niks terug over pergolide, maar prascend staat er wel gewoon in (293,74€ voor een doosje van 160 stuks...).
Morgen het Clav (=instantie die alles, maar dan ook echt ALLES kent wat te maken heeft met wetgeving en regeltjes ivm het farmaceutische wereldje) eens lastigvallen met vragen, het is dan wel belgië ipv nederland, maar misschien geeft het toch een indicatie. Of anders moeten jullie massaal een belgische DA gaan zoeken :+

Hier ook geen ervaring met cushing overigens, wel enige ervaring met het wereldje. En daar bovenop belg, en dus per definitie goed in het zoeken van omweggetjes en achterpoortjes :P

Ik heb via Facebook contact met iemand die vertelde dat zij in België 1 euro per mg. betaalde voor Prascend. Als ik jouw bedragen omreken (uitgaande van de veronderstelling dat het doosje 160 pillen bevat van 1 mg.) dan kom ik op ong. 1,83. Dat is dan vergelijkbaar met Nederland.( 1,95) De persoon in kwestie zal het nog even nakijken, maar als ik jouw bericht lees, ben ik bang dat zij zich vergist.
Even afwachten dus....

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:02

Xanne schreef:
anneve schreef:

Ik heb het document gelezen en er zijn welgeteld twee onderzoeken nodig geweest voor deze registratie. Een Effectiviness Study onder 122 paarden en een Safety Study onder 32 paarden. Dat stelt helemaal niks voor. Absoluut niet te vergelijken met de ontwikkelingskosten van nieuwe medicijnen. Dit is heel erg makkelijk ontzettend veel geld verdienen aan een bestaand medicijn.

Oeps, deze reactie getuigd niet van enige kennis op dit gebied. Die 32 paarden b.v. zijn allemaal geeuthanaseerd (tbv TAS studie) om het voor jullie paarden mogelijk te maken het middel veilig te gebruiken. En dit betreft alleen het onderzoek in de US. Als je bij de FDA aangeeft dat je iets wil gaan registreren voor dieren moet je per jaar b.v. al € 67.000 dokken. Dan heb je nog niks. 122 paarden 180 dagen, dit onderzoek heeft heel wat jaartjes geduurd. Heel vaak €67.000 voor niks. Los van het onderzoek. Nogmaals dit red je niet met een miljoentje.

Het ontwikkelen van een generiek heeft niks met patenten te maken trouwens. Deze zaken staan los van elkaar. Volgens de diergeneesmiddelenwet mag je pas op zijn vroegst na 10 jaar een generiek maken. Patenten gelden altijd 20 jaar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:06

volgens mij krijgen ze die paarden gratis aangeboden....ik lees vaak oproepen van Dr.Nicholas Frank waarin hij vraagt om paarden met hoefbevangenheid,IR of cushing.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:11

Belachelijk alleen omdat een medicijn geregistreerd is betaal je zoveel meer. Ben heel erg benieuwd, ben bang dat hij zich niet zoveel van ons zal gaan aantrekken.. :')