Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
liljebo schreef:Ik weet alleen niet hoe dat bij dieren zit. Focussed noemde eerder placebo effect bij dieren.
Ik weet dat een dier wat treurt ook lichamelijk achteruit kan gaan(net als een dier wat opgeeft), maar in hoeverre een koppeling van het dier tablet/vermindering van pijn speelt als de tablet wordt vervangen door een placebo, weet ik dan weer niet. Maar ik kan mij voorstellen dat het een soortgelijke werking heeft; nl toch een positieve werking op het helingsproces (voor zover mogelijk, uiteraard)
Als die theorie klopt, kun je vandaaruit veel verklaren.
Focussed schreef:Krijg toevallig een geweldig onderzoek doorgestuurd van tug net.
Double-Blind Placebo-Controlled Vitamin E or Selenium Supplementation of Sport Horses with Unspecified Muscle Problems. An Example of the Potential of Placebos
Gaat over de kracht van placebo bij paarden(eigenaren):
90 warmbloed paarden met spierproblemen werden getest. Zij hadden geen behandeling nodig van een arts, een suppletie van vitamine E en selenium wordt getest als "behandeling". Een derde van de paarden kreeg vitamine E, een derde van de paarden kreeg selenium en een derde kreeg een placebo.
De mate van verbetering werd ingeschat door de eigenaren.
Selenium en de placebo verbeterde significant (gebaseerd op Wilcoxon Signed-Rank test) de vitamine E deed niks significants. De placebo groep verbeterde méér dan de selenium groep.
Het gedrag tijdens het rijden werd ook gemeten.
Alle paarden verbeterden significant. Waarbij de placebo groep meer verbeterde dan de selenium groep en even goed als de vitamine E groep.
Kortom... Alleen al het feit dat de paarden iets kregen zorgden ervoor dat ze verbeterden in normaal gedrag en rijgedrag. Of dit bij de paarden ligt of bij de interpretatie van de baasjes in een tweede.
Focussed schreef:De verschillen tussen de placebo, selenium en vit. E waren volgens mij niet significant. (Moet ik even terug kijken).
Dan zou je dus kunnen zeggen dat er geen verschil is tussen het verstrekken van een placebo en het verstrekken van een dergelijk supplement. Je kunt dan ook zeggen dat het placebo effect aanwezig is bij paarden. (Immers, vrijwel alle paarden gingen erop vooruit).
Het onderzoek ging volgens mij minder om het feit of Vit. E en selenium behandelingen zijn bij spierproblemen, maar te meer om het placebo effect bij paarden.
Alle 90 paarden hadden geen vitamine E of selenium tekort overigens.
sanne83 schreef:Focussed schreef:De verschillen tussen de placebo, selenium en vit. E waren volgens mij niet significant. (Moet ik even terug kijken).
Dan zou je dus kunnen zeggen dat er geen verschil is tussen het verstrekken van een placebo en het verstrekken van een dergelijk supplement. Je kunt dan ook zeggen dat het placebo effect aanwezig is bij paarden. (Immers, vrijwel alle paarden gingen erop vooruit).
Het onderzoek ging volgens mij minder om het feit of Vit. E en selenium behandelingen zijn bij spierproblemen, maar te meer om het placebo effect bij paarden.
Alle 90 paarden hadden geen vitamine E of selenium tekort overigens.
Er staat in het stukje dat selenium en placebo significant beter werkten dan vit E. De vit E (wrs. onwerkzaam bij paarden zonder vit E gebrek) is dan net zo goed een placebo, maar werkt significant minder goed dan de andere placebo's.
russel schreef:Wat heeft de da er aan gedaan, buiten foto's?
elfje72 schreef:Hier wel eens van gehoord:
Autonomy Restoring Therapy (ART)
http://www.devosfysio.nl
Ik geloof meestal niet zo in dat soort therapieen maar het heeft echt resultaat.
In April liet ik een paardenarts naar mijn 3 jarige merrie kijken omdat ze onregelmatig liep met haar achterhand. Hij vond haar ook onregelmatig, linksom erger dan rechtsom. Hij dacht dat ze losse knieen had en als dat het niet was dan was ze atactisch. Dat laatste leek mij niet dus ging ik van de losse knieen uit. Om dit te verbeteren zou spierversterkers krijgen maar daar vond hij haar nog te jong voor omdat ze dan ook getraind moest worden. Daarom adviseerde hij om haar de zomer over in de wei te laten lopen en daarna in te spuiten. 6 weken geleden heb ik weer gebeld hoe het verder in zijn werk ging. Ik had een andere paardenarts aan de lijn en die vertelde mij dat als de merrie geen dikke knieen had en onregelmatig liep dat ze dan geen losse knieen had maar iets anders.Ik moest maar een afspraak maken voor een kreupelheidsonderzoek. Oke, maar waar. Je leest hier zo veel verhalen van mensen die handen vol geld kwijt zijn en waar niets uit komt. Via via kreeg ik het telefoonnummer van Mark Schuiling. Het zou €50,- kosten incl. voorrijkosten. Ik dacht, ik kan het altijd proberen. Nu na twee behandelingen loopt mijn merrie vrijwel goed. Ze wordt nu nog in ieder geval één keer behandeld. Ze liep eerst achter onregelmatig waardoor ze voor ook rommelig en kort liep. Nu, 5 weken lager, laat ze dingen zien waarvan ik niet had gedacht dat het erin zat.
Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
irmaz schreef:Hieronder vind je een college van Prof.dr. Yvo Smulders, hoogleraar Interne Geneeskunde met betrekking tot het gebruik van 'evidence based' geneeskunde. Ongetwijfeld geldt dit ook (en misschien nog wel meer) voor de veterinaire wereld.