osteo-, fysio-, homeopaat, kruiden, handopleggers... ?????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: osteo-, fysio-, homeopaat, kruiden, handopleggers... ?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 07:01

Klopt. Zie je in alles; met de mensen die je 'moet' inhuren voor behandeling, de supplementen die je 'moet' gebruiken etc etc. Het is altijd een kwestie van nuchter en gezond verstand gebruiken, denk ik. Er wordt enorm veel geld verdiend in de gezondheid van paarden, juist omdat die kwetsbaar is. Iedereen wil een graantje mee pikken..

*moet ik dus ook maar doen met mijn bloedvatmassage, want ik ben inmiddels kapitalen kwijt aan de paarden* en zover is het nu ook alweer niet voor een uniek consult toch?*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:01

Hoe is dat in Zweden dan?

Mijn vorige tandarts is naar Zweden gegaan om een kliniek op te zetten, hij vertelde dat men flinke stukken moet rijden voor een kliniek en dat er niet veel is op dat gebied...hoe is dat nu en bij jouw in de buurt? Gaan mensen veel naar peuten dan in Zweden dat je daarom dit topic opent?

Ik ben nl van mening dat er nog veel te weinig aan de gezondheidschecks wordt uitgegeven voor paarden , teveel beknibbelt en te veel DA' s die denken het te weten, maar gewoon te weinig, kan je een kliniek aanraden, dat weet je dat je potjes en pannetjes krijgt met dito verkeerde diagnoses, zo uit de losse hand.......is een DAP :D , slecht voor je portemonne en peerd.....door barre armoe rij ik dus steeds bijna uur om naar DAP stuk verder te gaan voor wel een kundige arts....veel mensen kunnen dat onderscheid al niet eens maken...

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:10

Hier is het andersom gebeurt. Heb 2 keer een dierenarts laten komen voor een paard met hoefbevangenheid. Volgens beide dierenartsen (2de was een second upinion) zeiden dat hij veel pijn had, inslapen was de beste optie. Met rontgen foto''s hebben ze toen gezien dat het hoefbeen in beide kanten te ver was gekanteld.

Ik heb niet direct een keuze gemaakt en er een bevriende hoefsmid bij gehaald. Die rekende uit dat de kanteling, maar 4 en 5 procent was. Dit viel dus nog mee.
Hierna heb ik een holische dierenarts laten komen. Deze heeft met kruiden en oefeningen hem er weer bovenop gehaal. En dit binnen een maand.
N
Nu loopt het paard al weer 2 jaar pijnvrij rond. Als ik naar de dierenarts had geluisterd was hij er niet meer geweest

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:15

Sinds gisteren lees ik mee in deze discussie. Ten eerste ben ik zelf ook meer van de wetenschap dan van het alternatieve en ken de studies waar naar wordt verwezen in grote lijnen ook. Ik heb me zelf al meerdere malen verdiept in het fenomeen alternatief, zeker icm paarden en ben het in grote lijnen eens.

Op een punt na. In de humane geneeskunde is het nu zo dat voor geneeskundestudenten hier college’s over worden gegeven. Niet onder de trant van ‘alternatieve geneeswijzen’, maar onder de noemen ‘complementaire geneeswijze’. Gegeven door een Dokter en een Apotheker, waarom? Omdat de wetenschap nu eenmaal ziet dat heel veel patienten grijpen naar complementaire geneeswijze en je kunt net doen of het niet bestaat, maar het bestaat wel degelijk.

Wat is dan belangrijk? Dat je als dokter / wetenschapper weet wat deze complementaire geneeswijze inhoudt en dat je kunt beoordelen in hoeverre het schadelijk is of kan zijn voor het reguliere behandeltraject, evenals het advies van de inname van bepaalde kruiden e.d.. Het advies als dokter ‘ doe het niet, werkt toch niet’ is nu net iets waar patienten niet voor openstaan :p. Dus weet waar je over praat en ondersteun patienten in een traject waarvoor ze wel openstaan. De wetenschap weet ook dat de geest sterker is dan het lichaam en kent ook casuistiek waarbij ‘mysterieuze’ ziektes zijn opgelost zonder reguliere behandeling. Placebo of niet, wat maakt het uit, als het resultaat hetzelfde is? Ik ben me ervan bewust dat mensen wel degelijk anders zijn dan paarden, zeker op het gebied van vergaand onderzoek.

Maar wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het woord ‘complementair’ in deze zo mooi is, het wordt gezien als een aanvulling op de huidige geneeswijze en dat is een essentieel verschil IMO in deze discussie. Het is er, wordt gebruikt en veel mensen geloven (in het placebo?) erin. Het is zowel aan de reguliere DA als het complementaire circuit om mensen te wijzen op risico’s en hierin eerlijk te zijn en niet alleen maar de rooskleurige beelden te schetsen.

Beunhazen heb je overal en wellicht meer in het complementaire circuit, en dat is uiteraard jammer. Niet alleen voor deze discussies, maar ook voor de mensen die wel serieus met hun beroep bezig zijn.

Persoonlijk maak ik mij meer zorgen over de enorme hoeveelheid voedingssupplementen die worden toegediend aan paarden, zonder enige vorm van wetenschappelijk bewijs. Ik heb liever dat iemand mijn paard masseert zonder effecten, dan dat er enorme hoeveelheiden aan supplementen naar binnen gaan, waar het lichaam iets mee moet zonder dat er ooit een effect is aangewezen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:49

Melissa86: Je snijdt een heel belangrijk punt aan!

Dat is zo verschrikkelijk lastig. Het liefst zou ik alles wat gewoon onbewezen is verklaard verbannen. Lekker makkelijk, geen misleiding, geen onduidelijkheid, geen geld-uit-de-zakken-klopperij.
Maar als dat placebo-effect mensen toch zo kan verbeteren, moet je dat wel willen afschaffen?

En stiekem denk ik dat zo ook veel artsen denken. Bijvoorbeeld huisartsen die homeopathie beoefenen. Heb laatst een artikel gelezen over een survey die was afgenomen bij deze artsen. Waarbij een heel groot gedeelte het niet echt geloofde, maar vooral deed zodat zijn patienten in een "veilige" omgeving aan alternatief kon doen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 09:51

Ik meen eens ergens te hebben gelezen dat een placebo kan helpen, omdat het zelfgenezend vermogen van het lichaam daardoor ' op gang' wordt gebracht? Klinkt zweverig maar ik bedoel het absoluut niet zo.
Ik denk aan het principe dat psyche invloed heeft op genezing (voor zover mogelijk).

Ik weet alleen niet hoe dat bij dieren zit. Focussed noemde eerder placebo effect bij dieren.
Ik weet dat een dier wat treurt ook lichamelijk achteruit kan gaan(net als een dier wat opgeeft), maar in hoeverre een koppeling van het dier tablet/vermindering van pijn speelt als de tablet wordt vervangen door een placebo, weet ik dan weer niet. Maar ik kan mij voorstellen dat het een soortgelijke werking heeft; nl toch een positieve werking op het helingsproces (voor zover mogelijk, uiteraard)

Als die theorie klopt, kun je vandaaruit veel verklaren.

Verder ben ik ook sceptisch tegenover de overlopende markt van supplementen. Niet alleen vanwege de enorme bedragen die daarmee uit de beurs van de paardeneigenaar worden gelokt, maar idd omdat niet alles even onschadelijk is.

Een massage is in mijn ogen alleen onschadelijk als de masseur zijn grenzen kent. (en die van het dier wat behandeld wordt) Daar waar masseurs letsels gaan behandelen, denk ik dat schade niet uitgesloten kan worden. Wellicht niet zozeer door de massage op zich, maar wel door het achterwege laten van de behandeling en therapie die nodig is om erger te voorkomen.
Voor het overige; als onderhoud en masseren van stijve spieren, kan het gewoon aangenaam en ontspannend zijn en daar is niets mis mee.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:56

liljebo schreef:
Ik weet alleen niet hoe dat bij dieren zit. Focussed noemde eerder placebo effect bij dieren.
Ik weet dat een dier wat treurt ook lichamelijk achteruit kan gaan(net als een dier wat opgeeft), maar in hoeverre een koppeling van het dier tablet/vermindering van pijn speelt als de tablet wordt vervangen door een placebo, weet ik dan weer niet. Maar ik kan mij voorstellen dat het een soortgelijke werking heeft; nl toch een positieve werking op het helingsproces (voor zover mogelijk, uiteraard)

Als die theorie klopt, kun je vandaaruit veel verklaren.

Ik denk dat je voor het placebo effect verder moet kijken dan de tablet alleen... het gedrag van de eigenaar verandert, soms wordt de omgeving ook aangepast, etc. Allemaal factoren die het gedrag van het dier kunnen beïnvloeden en wellicht ook de eventuele pijn die het ervaart.
Maar goed, ik ben niet bekend met onderzoeken op dat gebied, dit zijn aannames van mijn kant.

Verder vind ik dit vooral een heel interessante discussie, en lees ik fijn mee.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 10:00

Dat laatste is absoluut waar. Je ziet soms een eigenaar een hele serie veranderingen aanbrengen, waarbij verbetering dan evengoed aan een supplement wordt toegeschreven, wat naast al die veranderingen wordt gegeven, Dan vraag ik mij altijd af wat er zou zijn gebeurd als het suppl. niet was gegeven.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:04

Placebo kan op meerdere manieren werken, maar heel veel weten we er eigenlijk nog niet over. Voor de wetenschap is het nog een beetje een raadsel :D Er zijn wel theorieen.

Mensen verwachten verbetering, en zien daardoor alles als een verbetering. (Self fulfilling prophecy). Ook als er eigenlijk geen, of slechts heel weinig verbetering is. ("Roze bril effect"). Dit effect kan zo sterk zijn dat mensen minder pijnstillers hoeven te slikken na een placebo behandeling omdat hun pijn(beleving) met 60 tot 80% verminderd is.

Maar naast dit roze bril effect is er ook werkelijk, fysiek, effect. Bij meetbare dingen kan je zeker verandering/verbetering zien na een placebo behandeling. Bij Parkinson patienten zie je een toename in het dopamine gehalte in hun hersenen, na het geven van een "dopamine verhogend" placebo. Dit kan onmogelijk door de placebo zelf kunnen komen, omdat deze natuurlijk geen werkzame stof bevat. Dus ergens is er een interactie tussen psyche en lichaam. Er zijn nog meer van dit soort voorbeelden, maar heb die even niet bij de hand :D

Wendy heeft gelijk. Wat ik erover weet bij mensen: Het placebo effect gaat verder dan alleen het geven van een nep (placebo) behandeling. Het gaat voornamelijk om de verwachting van de patient. Er zijn onderzoeken geweest waarbij de verwachting op verbetering werd gemeten voor de nep behandeling. De mensen die heel veel verwachten hadden ook veel meer effect van de behandeling, dan de mensen die minder of geen verwachtingen hadden.
Daarnaast speelt de omgeving ook zeker mee. De aandacht van de arts, of hij een lab-jas draagt of een t-shirt, hoe de behandelkamer eruit ziet etc. heeft allemaal effect op het effect van de (nep)behandeling. Ook hoe de behandeling eruit ziet...
Zo werkt een capsule beter dan een gewone pil, werkt een injectie nog beter dan een capsule. 2 keer per dag een "behandeling" (bijv. medicatie geven) werkt beter dan 1x dubbele dosis. De behandeling laten uitvoeren door een arts (bijv. medicatie geven) werkt beter dan het geven door een verpleegkundige.
Een placebo in een mooi doosje met een merk werkt beter dan in een wit doosje. Een dure placebo werkt beter dan een goedkope.

Belangrijk hierbij is dat dit dus niet alleen effect heeft in het alternatieve circuit maar ook in het reguliere circuit. Normale middelen kunnen beter of slechter werken al naar gelang de verwachting van de patient en de omgeving waarin het gegeven wordt.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:18

Amen! Heerlijk discussiepunt! Heb in mijn omgeving heel wat alternatieve (of complementaire) genezers bezig gezien, terwijl de DA (die later pas werd ingeschakeld) soms zorgwekkende blessures aantrof. Ik heb dan echt te doen met het paard dat inmiddels al een half jaar loopt met een klacht.

Ik heb mijn mening al eens leesbaar uiteengezet in een artikel. Ik sta er nog steeds achter. Voor de liefhebber:
http://mijn-kijk-op.infonu.nl/dier-en-n ... grens.html

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:24

Krijg toevallig een geweldig onderzoek doorgestuurd van tug net.

Double-Blind Placebo-Controlled Vitamin E or Selenium Supplementation of Sport Horses with Unspecified Muscle Problems. An Example of the Potential of Placebos
Gaat over de kracht van placebo bij paarden(eigenaren):
90 warmbloed paarden met spierproblemen werden getest. Zij hadden geen behandeling nodig van een arts, een suppletie van vitamine E en selenium wordt getest als "behandeling". Een derde van de paarden kreeg vitamine E, een derde van de paarden kreeg selenium en een derde kreeg een placebo.
De mate van verbetering werd ingeschat door de eigenaren.
Selenium en de placebo verbeterde significant (gebaseerd op Wilcoxon Signed-Rank test) de vitamine E deed niks significants. De placebo groep verbeterde méér dan de selenium groep.

Het gedrag tijdens het rijden werd ook gemeten.
Alle paarden verbeterden significant. Waarbij de placebo groep meer verbeterde dan de selenium groep en even goed als de vitamine E groep.

Kortom... Alleen al het feit dat de paarden iets kregen zorgden ervoor dat ze verbeterden in normaal gedrag en rijgedrag. Of dit bij de paarden ligt of bij de interpretatie van de baasjes in een tweede.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:24

Het mooist is om een veearts te hebben die naast paardenarts ook osteopaat en/of fysio is.
Mijn ervaring is dat op de kliniek bij een kreupelheid gewoon het protocolletje gevolgd wordt;uitverdoven van onder naar boven,fotootje hier en daar,even peesjes scannen.
Ook hoor /zie ik vaak dat er onderzoeken plaatsvinden die verder geen behandelingsconsequentie hebben.

Een van onze paarden is onlangs behandeld voor een fractuur(weliswaar conservatief maar toch)
Dit gebeurde in mijn vakantie,bij terugkomst foto's bekeken ;géén fractuur!(niet betaald natuurlijk)

Ik heb met duizenden euro's leergeld geleerd om mijn eigen idee te vertouwen en een veearts gezocht die van alle markten thuis is en dus ook op spierniveau kijkt/nadenkt,een dieet doorlicht,de training bekijkt etc
Voorts denk ik dat het zelfhelend vermogen van paarden onderschat word en er veel te snel gezocht word naar een kant en klare oplossing,daar waar de tijd nemen voldoende zou zijn.
Zie je overigens ook in humaan;kant en klare oplossing en wel nú.

Het voordeel van alle nutteloze spooktherapieen en placeboeffect zou best eens kunnen zijn dat hierdoor
belangrijke tijd verstrijkt die nodig was.
Het grote probleem is dat er natuurlijk legio aandoeningen zijn die indien niet direct behandeld meer schade kunnen veroorzaken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 11:01

Of meteen gaan inspuiten met corticsteroiden, wat later hlemaal geen nut heeft gehad?

Ruiters onderschatten hun eigen gemoedsrust, humeur, positieve instelling etc bij hun paarden....wat jij verwacht zal hij ook verwachten en gaan doen........ga je zitten het komt nu goed, dan zal paard ook meer ontspannen.....ga je rijden op een paard waar JIJ geen klik mee hebt imdat zijn uiterlijk je niet aanstaart, kan je verwachten dat hij jouw ook niet leuk vind....wij mensen voelen dat ook, paarden nog meer...

Net als ceasar Millan, de baasjes behandelen en de meeste peerden gaan weer lopen..l

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:40

Focussed schreef:
Krijg toevallig een geweldig onderzoek doorgestuurd van tug net.

Double-Blind Placebo-Controlled Vitamin E or Selenium Supplementation of Sport Horses with Unspecified Muscle Problems. An Example of the Potential of Placebos
Gaat over de kracht van placebo bij paarden(eigenaren):
90 warmbloed paarden met spierproblemen werden getest. Zij hadden geen behandeling nodig van een arts, een suppletie van vitamine E en selenium wordt getest als "behandeling". Een derde van de paarden kreeg vitamine E, een derde van de paarden kreeg selenium en een derde kreeg een placebo.
De mate van verbetering werd ingeschat door de eigenaren.
Selenium en de placebo verbeterde significant (gebaseerd op Wilcoxon Signed-Rank test) de vitamine E deed niks significants. De placebo groep verbeterde méér dan de selenium groep.

Het gedrag tijdens het rijden werd ook gemeten.
Alle paarden verbeterden significant. Waarbij de placebo groep meer verbeterde dan de selenium groep en even goed als de vitamine E groep.

Kortom... Alleen al het feit dat de paarden iets kregen zorgden ervoor dat ze verbeterden in normaal gedrag en rijgedrag. Of dit bij de paarden ligt of bij de interpretatie van de baasjes in een tweede.

Als er alleen een placebo-effect is, zou je verwachten dat het allemaal hetzelfde zou zijn. Ook het vit E en selenium preparaat zou gewoon een placebo effect moeten hebben.
Of er is iets mis met de statistiek en de significantie-bepaling of er blijkt uit dit onderzoek dat selenium en vitamine E juist een negatief effect hebben op de gezondheid...

Ik vind dit soort onderzoeken een beetje loos.
Een spierprobleem kan veroorzaakt worden door een vitamine E/selenium gebrek, maar het is natuurlijk niet gezegd dat alle paarden met spierproblemen ook een vit E/selenium gebrek hebben.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:44

De verschillen tussen de placebo, selenium en vit. E waren volgens mij niet significant. (Moet ik even terug kijken).

Dan zou je dus kunnen zeggen dat er geen verschil is tussen het verstrekken van een placebo en het verstrekken van een dergelijk supplement. Je kunt dan ook zeggen dat het placebo effect aanwezig is bij paarden. (Immers, vrijwel alle paarden gingen erop vooruit).

Het onderzoek ging volgens mij minder om het feit of Vit. E en selenium behandelingen zijn bij spierproblemen, maar te meer om het placebo effect bij paarden.
Alle 90 paarden hadden geen vitamine E of selenium tekort overigens.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:04

Hier wel eens van gehoord:
Autonomy Restoring Therapy (ART)
http://www.devosfysio.nl
Ik geloof meestal niet zo in dat soort therapieen maar het heeft echt resultaat.
In April liet ik een paardenarts naar mijn 3 jarige merrie kijken omdat ze onregelmatig liep met haar achterhand. Hij vond haar ook onregelmatig, linksom erger dan rechtsom. Hij dacht dat ze losse knieen had en als dat het niet was dan was ze atactisch. Dat laatste leek mij niet dus ging ik van de losse knieen uit. Om dit te verbeteren zou spierversterkers krijgen maar daar vond hij haar nog te jong voor omdat ze dan ook getraind moest worden. Daarom adviseerde hij om haar de zomer over in de wei te laten lopen en daarna in te spuiten. 6 weken geleden heb ik weer gebeld hoe het verder in zijn werk ging. Ik had een andere paardenarts aan de lijn en die vertelde mij dat als de merrie geen dikke knieen had en onregelmatig liep dat ze dan geen losse knieen had maar iets anders. :? Ik moest maar een afspraak maken voor een kreupelheidsonderzoek. Oke, maar waar. Je leest hier zo veel verhalen van mensen die handen vol geld kwijt zijn en waar niets uit komt. Via via kreeg ik het telefoonnummer van Mark Schuiling. Het zou €50,- kosten incl. voorrijkosten. Ik dacht, ik kan het altijd proberen. Nu na twee behandelingen loopt mijn merrie vrijwel goed. Ze wordt nu nog in ieder geval één keer behandeld. Ze liep eerst achter onregelmatig waardoor ze voor ook rommelig en kort liep. Nu, 5 weken lager, laat ze dingen zien waarvan ik niet had gedacht dat het erin zat.
Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:25

Interessant, er bestaat nog zo een therapie, ook met acupunctuurnaalden die een stroompje geven, dat is een erg pricisiewerkje en ik geloof dat er maar een iemand is die dat doet..zij heeft haar opleiding in Amerika gehad, zij is fysiotherapeute.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:31

Focussed schreef:
De verschillen tussen de placebo, selenium en vit. E waren volgens mij niet significant. (Moet ik even terug kijken).

Dan zou je dus kunnen zeggen dat er geen verschil is tussen het verstrekken van een placebo en het verstrekken van een dergelijk supplement. Je kunt dan ook zeggen dat het placebo effect aanwezig is bij paarden. (Immers, vrijwel alle paarden gingen erop vooruit).

Het onderzoek ging volgens mij minder om het feit of Vit. E en selenium behandelingen zijn bij spierproblemen, maar te meer om het placebo effect bij paarden.

Er staat in het stukje dat selenium en placebo significant beter werkten dan vit E. De vit E (wrs. onwerkzaam bij paarden zonder vit E gebrek) is dan net zo goed een placebo, maar werkt significant minder goed dan de andere placebo's.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:43

Hieronder vind je een college van Prof.dr. Yvo Smulders, hoogleraar Interne Geneeskunde met betrekking tot het gebruik van 'evidence based' geneeskunde. Ongetwijfeld geldt dit ook (en misschien nog wel meer) voor de veterinaire wereld.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:39

sanne83 schreef:
Focussed schreef:

Er staat in het stukje dat selenium en placebo significant beter werkten dan vit E. De vit E (wrs. onwerkzaam bij paarden zonder vit E gebrek) is dan net zo goed een placebo, maar werkt significant minder goed dan de andere placebo's.

Ben wel benieuwd wat ze daarvoor als reden bedenken? (Wellicht heeft vit E overdosis negatief effect op de spieren waardoor hij minder werkt dan de placebo en selenium?) Staat wellicht in de discussie? Kan hem niet openen op de telefoon!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:35

In het onderzoek staat dat bij alle groepen het vit E gehalte was afgenomen. Reden is onduidelijk.
Het probleem bij vitamine bepaling (en dan zeker bij vet oplosbare vitamines) is dat een bepaling in het bloed soms weinig kan zeggen. De vitamines bevinden zich namelijk in de weefsels en nauwelijks in het bloed.

Of dit nou echt gaat om een placebo-effect bij het paard, daar heb ik een beetje m'n twijfels bij.
Als het paard wordt gereden door een eigenaar, kan het "actief bezig zijn met het probleem" voor een verschil in gedrag bij de ruiter zorgen. Het grootste verschil werd gevonden in het "aan de hulpen zijn". Dat is een trainingsprobleem, die bij een net iets andere attitude (strenger, duidelijker) van de ruiter natuurlijk makkelijk kan veranderen.
Daarnaast is een interpretatie van de ruiter natuurlijk altijd enorm subjectief. Dat zie je bij diergeneeskunde, maar ook bij bijv. rijles.
Datzelfde zie je natuurlijk ook bij dierenartsen.

Met de hand kan je bijv. pas een temperatuurverschil voelen vanaf 3 graden! Dan moet het dus echt goed warm zijn.
Een thermoscan kan in sommige gevallen dus heel nuttig zijn. Dat neemt niet weg wat voor idioten er tegenwoordig met zo'n ding rondlopen en er allerlei diagnoses uit toveren.
http://www.ivis.org/proceedings/AAEP/20 ... 100344.pdf

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.2 ... 2/abstract
Hier hebben ze met een apparaat de verschillende hoeken kunnen meten van verschillende segmenten van de rug. Dat maakt het al een stuk specifieker dan met het blote oog kijken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:03

russel schreef:
Wat heeft de da er aan gedaan, buiten foto's?

Aan de aandoenning, niets, aangezien je niet iets zinnig kan doen als je het niet kan vinden.
Kunt moeilijk een therapie verzinnen voor iets waar je de oorzaak niet van kent.
En aangezien ie bij aanbieden ook nog eens ternauwernood kreupel liep , hem gewoon de wei in gegooid.
Gewoon lekker maand niets doen.
(Waar ie naar 2 wkn door de boer weer werd uitgezet, aangezien polder onder gelopen was)
Dus maar aan de wandeldewandeldewandeldewandel gegaan, eentje links en eentje rechts en hond er om heen dartelend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:59

elfje72 schreef:
Ik geloof meestal niet zo in dat soort therapieen maar het heeft echt resultaat.
In April liet ik een paardenarts naar mijn 3 jarige merrie kijken omdat ze onregelmatig liep met haar achterhand. Hij vond haar ook onregelmatig, linksom erger dan rechtsom. Hij dacht dat ze losse knieen had en als dat het niet was dan was ze atactisch. Dat laatste leek mij niet dus ging ik van de losse knieen uit. Om dit te verbeteren zou spierversterkers krijgen maar daar vond hij haar nog te jong voor omdat ze dan ook getraind moest worden. Daarom adviseerde hij om haar de zomer over in de wei te laten lopen en daarna in te spuiten. 6 weken geleden heb ik weer gebeld hoe het verder in zijn werk ging. Ik had een andere paardenarts aan de lijn en die vertelde mij dat als de merrie geen dikke knieen had en onregelmatig liep dat ze dan geen losse knieen had maar iets anders. :? Ik moest maar een afspraak maken voor een kreupelheidsonderzoek. Oke, maar waar. Je leest hier zo veel verhalen van mensen die handen vol geld kwijt zijn en waar niets uit komt. Via via kreeg ik het telefoonnummer van Mark Schuiling. Het zou €50,- kosten incl. voorrijkosten. Ik dacht, ik kan het altijd proberen. Nu na twee behandelingen loopt mijn merrie vrijwel goed. Ze wordt nu nog in ieder geval één keer behandeld. Ze liep eerst achter onregelmatig waardoor ze voor ook rommelig en kort liep. Nu, 5 weken lager, laat ze dingen zien waarvan ik niet had gedacht dat het erin zat.
Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

Zeker interessant. Had er nog nooit van gehoord, maar ik zal ze zeker niet mijn paard laten behandelen. Misschien in overleg met mijn eigen da, maar ik vind het een vrij vage therapie. Wel fijn dat het bij jouw paard iets doet. Hopen dat het herstel zich verder doorzet. Succes in ieder geval met je paard!

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:00

irmaz schreef:
Hieronder vind je een college van Prof.dr. Yvo Smulders, hoogleraar Interne Geneeskunde met betrekking tot het gebruik van 'evidence based' geneeskunde. Ongetwijfeld geldt dit ook (en misschien nog wel meer) voor de veterinaire wereld.

Als je denkt dat Smulders hier het nut van evidence based medicine in twijfel trekt, heb je het verkeerd voor.
Smulders praat hier over epidemiologisch bewijs, en dat is heel wat anders dan het klassiek experimenteel bewijs.

Een griepvaccin als voorbeeld.
Neem een aantal mensen.
Hou hen gedurende een bepaalde periode op dezelfde locatie, onder dezelfde omstandigheden.
Verdeel in twee gelijke groepen.
Geef de ene groep wél een vaccin, en de andere groep een placebo.
Breng beide groepen in contact met een griepvirus.
Als er in de groep die wél het vaccin kreeg significant minder mensen griep ontwikkelen
dan in de placebogroep, dan is dat experimenteel bewijs dat het griepvaccin werkt.

Bekijk nu een bepaalde populatie, bv. alle studenten op een hogeschool.
Ga na welke studenten wél gevaccineerd zijn, en welke niet.
Bekijk na het griepseizoen hoeveel gevaccineerde studenten griep hebben gekregen,
en hoeveel niet gevaccineerde studenten griep hebben gekregen.
Als bij de gevaccineerde groep significant minder studenten ziek zijn geworden,
dan is dat epidemiologisch bewijs dat het griepvaccin werkt.

Smulders zegt dat epidemiologisch bewijs voor een groot aantal behandelingen niet aanwezig is.
Dat zal wel kloppen, maar het betekent nog niet dat het experimenteel bewijs plots waardeloos is geworden.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:03

elfje72 schreef:

Wat mij betreft, pure kwakzalverij.