Merrie met groeiachterstand, slechte vacht en lusteloos

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: Merrie met groeiachterstand, slechte vacht en lusteloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 11:05

Merrie zat helemaal vast achter en moet anders gereden worden laag rond over de rug is absoluut slecht voor haar.
Horizontaal moet ze gereden worden, enige mazzel wat ik heb is haar manier van bewegen en elastische bewegingen maar het beste was....... juist ja

Inmiddels zijn we er ook achter dat ze bloedwormen heeft dus speciale kuur wordt besteld.
Morgen naar de TA en dan vanaf sept weer opbouwen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:10

Worden nu ook de andere paarden op stal gecontroleerd op bloedwormen? Bij ons op stal was ook een paard waarbij bloedwormen werden geconstateerd (zag er ook ziek uit), toen zijn alle andere paarden ook via mestonderzoek gecontroleerd en er waren nog 3 paarden geïnfecteerd terwijl die er blakend van gezondheid uitzagen.
Hopelijk kan Door met gerichte aanpak nu goed herstellen en alsnog wat groeien. :(:)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 11:25

Weet ik niet, wat de stalhouder gaat doen.

Weet wel dat er nog paarden waren met bloedwormen dit waren echter ruinen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:55

??? ruinen???? Het is niet zo dat bloedwormen alleen bij ruinen of merries voorkomen, of begrijp ik je verkeerd?

Wat betreft het 'achter volledig vastzitten en daarom anders gereden moeten worden'... heb je er een chiropractor bij gehad? Toevallig is gisteren mijn paard door Karianne van Ruth behandeld en het verschil is dag en nacht. Mijn paard had heel veel problemen achter ( si.i. gewricht, heiligbeen, bepaalde wervels) t.g.v. een oud trauma. Onvoorstelbaar hoe het verschil in één behandeling is!

Ik denk dat het advies wat je van Randalin kreeg 't beste is!

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:50

Vervelend dat het allemaal niet gaat zoals je gehoopt had. Hopelijk komt ze er helemaal boven op en heb je lange tijd plezier van haar.

Was het trouwens bij jullie dat de paarden niet ontwormt worden of mogen worden?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:58

@Jannepauli
Ze bedoeld dat wij 2 groepen hebben op de wei "ruinen" groep en "merrie" groep en de besmette waren schijnbaar ruinen.
@CleovG
Nee hoor er word bij ons netjes mestonderzoek gedaan en evt ontwormt waar nodig is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:11

tita schreef:
Inmiddels zijn we er ook achter dat ze bloedwormen heeft dus speciale kuur wordt besteld.

Dat verklaard wel veel! Fijn dat je nu meer weet en gericht kunt handelen! :)

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:13

Tooske schreef:
@Jannepauli
Ze bedoeld dat wij 2 groepen hebben op de wei "ruinen" groep en "merrie" groep en de besmette waren schijnbaar ruinen.
@CleovG
Nee hoor er word bij ons netjes mestonderzoek gedaan en evt ontwormt waar nodig is.

Maar als er mestonderzoek gedaan wordt, hoe kan het dan dat dit nog niet eerder opgevallen is? En ontwormen is toch ook preventief, dus mis je dan niet een stuk als je pas gaat ontwormen als het nodig is?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:20

Ja lekker preventief ontwormen.. Dat is tegenwoordig achterhaald hoor..

Wormbestrijding bij paarden: op basis van wormeitelling!

De afgelopen 20 jaar was de wormbestrijding bij paarden voor de meeste paardeneigenaren redelijk eenvoudig; het op gezette tijden toedienen van een ontwormingsspuit. Vandaag de dag moeten we het toch echt anders doen.

Want wist u dat:

tot 80% van de paarden niet of slechts heel licht besmet zijn, als ze worden ontwormd. Ook in Nederland worden paarden te vaak onnodig behandeld!
te vaak en onnodig behandelen de ontwikkeling van wormresistentie versnelt.
een paard de gelegenheid moet krijgen om natuurlijke immuniteit (weerstand) tegen wormen op te bouwen.
door de huidige manier van paardenhouderij; pensionstalling, wisselende groepssamenstelling op de weide, veelvuldig omweiden, meerdere eigenaren die onafhankelijk van elkaar ontwormen, kunnen wij niet meer volstaan met standaard (groeps)behandelingen. De dieren moeten als individu worden benaderd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:26

Mag ik dan vragen hoe vaak je per jaar mestonderzoek doet?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:27

Tooske schreef:
Ja lekker preventief ontwormen.. Dat is tegenwoordig achterhaald hoor..

Wormbestrijding bij paarden: op basis van wormeitelling!

De afgelopen 20 jaar was de wormbestrijding bij paarden voor de meeste paardeneigenaren redelijk eenvoudig; het op gezette tijden toedienen van een ontwormingsspuit. Vandaag de dag moeten we het toch echt anders doen.

Want wist u dat:

tot 80% van de paarden niet of slechts heel licht besmet zijn, als ze worden ontwormd. Ook in Nederland worden paarden te vaak onnodig behandeld!
te vaak en onnodig behandelen de ontwikkeling van wormresistentie versnelt.
een paard de gelegenheid moet krijgen om natuurlijke immuniteit (weerstand) tegen wormen op te bouwen.
door de huidige manier van paardenhouderij; pensionstalling, wisselende groepssamenstelling op de weide, veelvuldig omweiden, meerdere eigenaren die onafhankelijk van elkaar ontwormen, kunnen wij niet meer volstaan met standaard (groeps)behandelingen. De dieren moeten als individu worden benaderd.

Wist je dat eitjes van wormen in cycli vrijkomen, waardoor je met eitelling een risico hebt op het missen van de cyclus en daarmee onterecht denkt dat het paard geen wormen heeft?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:33

randalinpony schreef:
Maar doet weinig krachtvoer, weide die te weinig biedt geen belletje rinkelen?

Inderdaad! Ik vind het ronduit belachelijk dat zo'n jong dier, in de groei, in training, zo weinig te eten krijgt.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:33

Ik ben niet erg enthousiast over die theorie. Als dat allemaal zo is zou de echte medische wereld daar al lang op ingespeeld hebben. En ik ben nog nooit een paard tegen gekomen dat er immuun voor geworden is, wellicht als je altijd het zelfde middel gebruikt maar er zijn niet voor niets verschillende samenstellingen.

Maar ieder zijn ding, ik zou er niet mee akkoord gaan.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:39

Je mag wel preventief ontwormen hoor bij ons geen enkel probleem je mag alles doen wat je zelf wil. Maar ik wil absoluut niet preventief ontwormen dus vandaar.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:41

Tooske schreef:
Je mag wel preventief ontwormen hoor bij ons geen enkel probleem je mag alles doen wat je zelf wil. Maar ik wil absoluut niet preventief ontwormen dus vandaar.

Daarmee breng je paarden van mensen die ze wel ontwormen dus wel in gevaar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:42

Ik vind het best schokkend, dat het zo lang heeft geduurd voordat er een diagnose is gesteld.
Behalve het rij-advies en wormenkuur heb je dan ook nog een goed voeradvies gekregen?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:42

Electra63 schreef:

Ze raden geloof ik minimaal 4 keer per jaar aan. Maar ligt eraan wat er uit je onderzoek komt want je krijgt daarna een advies datum om het te herhalen.
Maar ik doe het ongeveer elke 8 weken toevallig deze week weer en dat was 6 weken.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:43

Tooske schreef:
Electra63 schreef:

Ze raden geloof ik minimaal 4 keer per jaar aan. Maar ligt eraan wat er uit je onderzoek komt want je krijgt daarna een advies datum om het te herhalen.
Maar ik doe het ongeveer elke 8 weken toevallig deze week weer en dat was 6 weken.

Hoe gaat dat, en hoeveel betaal je daar voor?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:44

CleovG schreef:
Ik ben niet erg enthousiast over die theorie. Als dat allemaal zo is zou de echte medische wereld daar al lang op ingespeeld hebben. En ik ben nog nooit een paard tegen gekomen dat er immuun voor geworden is, wellicht als je altijd het zelfde middel gebruikt maar er zijn niet voor niets verschillende samenstellingen.

Maar ieder zijn ding, ik zou er niet mee akkoord gaan.

Een gezond epaard krijgt wel een bepaald weerstand tegen wormen en die doe je met steeds ontwormen te niet. Verder is de toenemende resistentie van de wormen voor de huidige ontwormmiddelen een probleem waardoor er nu veel meer dan voorheen bewust moet worden ontwormt. Wormenkuren zijn niet voor niets op recept gegaan.

Ik ken ook al 2 paarden die ondanks een goede eitelling wel degelijk wormen hadden. Verder is het sowieso verstandig om in het najaar een keer te ontwormen om eventuele horellarven te dodenn. Die vind je ook niet met een wormeitelling (dacht ik)
Overigens zou ik het risico van niet preventie ontwormen niet durven nemen op weilanden waar de mest niet verwijderd wordt, er relatief veel paarden staan en de groepssamenstelling weleens veranderd. Weet niet of dat bij jullie het geval is, is meer algemeen

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:45

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:49

Tooske schreef:
Electra63 schreef:

Ik begrijp dat jullie bij elkaar op stal staan? Maar hoe kan het dan, dat de wormen bij deze merrie niet eerder zijn ontdekt? Of is haar toestand heel snel verslechterd?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 23:12

Iedereen kan een keer een besmetting missen....óók degene die mestonderzoek doet, en ook degene die preventief ontwormt. Wij doen beide en ook ik heb dit voorjaar een besmetting gehad met bloedwormen bij de jonge paarden. Eigenlijk was er maar één lusteloos, aan de rest (er waren 3 besmet) was niks te merken...

Mijn gevoel zegt dat dit paard - als dit probleem is opgelost - er vrij snel weer bovenop is. Verhaal van de fysio is natuurlijk van een andere orde, fijn dat je er nu ook bent achter gekomen dat je misschien wat anders moet rijden. Ik vind dat je het prima hebt gedaan, het is soms even zoeken (en ook hier stonden weer tig goede stuurlui aan de wal) maar nu kun je weer vooruit.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 23:19

Kendra schreef:
Iedereen kan een keer een besmetting missen....óók degene die mestonderzoek doet, en ook degene die preventief ontwormt. Wij doen beide en ook ik heb dit voorjaar een besmetting gehad met bloedwormen bij de jonge paarden. Eigenlijk was er maar één lusteloos, aan de rest (er waren 3 besmet) was niks te merken...

Mijn gevoel zegt dat dit paard - als dit probleem is opgelost - er vrij snel weer bovenop is. Verhaal van de fysio is natuurlijk van een andere orde, fijn dat je er nu ook bent achter gekomen dat je misschien wat anders moet rijden. Ik vind dat je het prima hebt gedaan, het is soms even zoeken (en ook hier stonden weer tig goede stuurlui aan de wal) maar nu kun je weer vooruit.

Natuurlijk, het is ook geen beschuldiging. Maar als ik dit topic lees, is deze merrie al een paar keer goed onderzocht door verschillende DA's, merrie heeft verschillende problemen, dan vraag ik, (ik ken geen paarden met bloedwormenbesmetting), heeft zij deze wormen dan misschien al langere tijd of pas sinds een paar weken en heeft dit dan zo snel zo'n grote impact op dit paard? Of is het een combinatie?
Bloedwormen, gewijzigd of verkeerd voerbeleid en rijtechnisch?

Ik hoop in ieder geval dat de merrie er snel weer bovenop is, zij heeft een aansprekend koppie!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 23:24

tita schreef:
Merrie zat helemaal vast achter en moet anders gereden worden laag rond over de rug is absoluut slecht voor haar.
Horizontaal moet ze gereden worden, enige mazzel wat ik heb is haar manier van bewegen en elastische bewegingen maar het beste was....... juist ja

is er ook gezegd waarom? kan me niet voorstellen over de rug en rond niet mag als ie achter vast zit. eerlijk gezegd zie ik daar de logica niet van. wat is nu dan de bedoeling?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 08:23

Even snel reactie

Er is een én ander veranderd dat de merrie helemaal vast zat kon ook nog ander reden hebben én dat is het fructaan gehalte in gras. Dus verzuring én persoonlijk geloof ik dit nu.
De merrie liep in mei super én startkaart aangevraagd vanaf eind juni vaak 20 uur op weide én werd nog bijgevoerd.
Vanaf begin juli wilde ze niet meer.

Weidegang is niet altijd goed.

Iemand vond schande dat ik zo lang bezig was met voerbeleid.
Kijk als 3 artsen compleet wat anders zeggen dan word je zelf ook gek.
Mocht mijn merrie iid niet tegen fructaan te kunnen dan is 3 kilo biks wel heel slecht advies.

We gaan zo naar de ta én volgende week mail ik jonas voor voedingsadvies want die man heeft het dus wel bij juiste eind gehad met aflezen van bloedtest

Ik heb aardig wat dingen uitgezocht om haar fit fris én fruitig te krijgen voel me zeker niet aangesproken dat het te lang heeft geduurd.

Laag rond niet goed omdat ze neerwaarts gebouwd is belast je haar pezen extra door het gewicht

Merrie is in mei schoon bevonden door mestonderzoek.