Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Tooske schreef:@Jannepauli
Ze bedoeld dat wij 2 groepen hebben op de wei "ruinen" groep en "merrie" groep en de besmette waren schijnbaar ruinen.
@CleovG
Nee hoor er word bij ons netjes mestonderzoek gedaan en evt ontwormt waar nodig is.
Tooske schreef:Ja lekker preventief ontwormen.. Dat is tegenwoordig achterhaald hoor..
Wormbestrijding bij paarden: op basis van wormeitelling!
De afgelopen 20 jaar was de wormbestrijding bij paarden voor de meeste paardeneigenaren redelijk eenvoudig; het op gezette tijden toedienen van een ontwormingsspuit. Vandaag de dag moeten we het toch echt anders doen.
Want wist u dat:
tot 80% van de paarden niet of slechts heel licht besmet zijn, als ze worden ontwormd. Ook in Nederland worden paarden te vaak onnodig behandeld!
te vaak en onnodig behandelen de ontwikkeling van wormresistentie versnelt.
een paard de gelegenheid moet krijgen om natuurlijke immuniteit (weerstand) tegen wormen op te bouwen.
door de huidige manier van paardenhouderij; pensionstalling, wisselende groepssamenstelling op de weide, veelvuldig omweiden, meerdere eigenaren die onafhankelijk van elkaar ontwormen, kunnen wij niet meer volstaan met standaard (groeps)behandelingen. De dieren moeten als individu worden benaderd.
Electra63 schreef:Mag ik dan vragen hoe vaak je per jaar mestonderzoek doet?
Tooske schreef:Electra63 schreef:Mag ik dan vragen hoe vaak je per jaar mestonderzoek doet?
Ze raden geloof ik minimaal 4 keer per jaar aan. Maar ligt eraan wat er uit je onderzoek komt want je krijgt daarna een advies datum om het te herhalen.
Maar ik doe het ongeveer elke 8 weken toevallig deze week weer en dat was 6 weken.
CleovG schreef:Ik ben niet erg enthousiast over die theorie. Als dat allemaal zo is zou de echte medische wereld daar al lang op ingespeeld hebben. En ik ben nog nooit een paard tegen gekomen dat er immuun voor geworden is, wellicht als je altijd het zelfde middel gebruikt maar er zijn niet voor niets verschillende samenstellingen.
Maar ieder zijn ding, ik zou er niet mee akkoord gaan.
Tooske schreef:Electra63 schreef:Mag ik dan vragen hoe vaak je per jaar mestonderzoek doet?
Ze raden geloof ik minimaal 4 keer per jaar aan. Maar ligt eraan wat er uit je onderzoek komt want je krijgt daarna een advies datum om het te herhalen.
Maar ik doe het ongeveer elke 8 weken toevallig deze week weer en dat was 6 weken.
Kendra schreef:Iedereen kan een keer een besmetting missen....óók degene die mestonderzoek doet, en ook degene die preventief ontwormt. Wij doen beide en ook ik heb dit voorjaar een besmetting gehad met bloedwormen bij de jonge paarden. Eigenlijk was er maar één lusteloos, aan de rest (er waren 3 besmet) was niks te merken...
Mijn gevoel zegt dat dit paard - als dit probleem is opgelost - er vrij snel weer bovenop is. Verhaal van de fysio is natuurlijk van een andere orde, fijn dat je er nu ook bent achter gekomen dat je misschien wat anders moet rijden. Ik vind dat je het prima hebt gedaan, het is soms even zoeken (en ook hier stonden weer tig goede stuurlui aan de wal) maar nu kun je weer vooruit.
tita schreef:Merrie zat helemaal vast achter en moet anders gereden worden laag rond over de rug is absoluut slecht voor haar.
Horizontaal moet ze gereden worden, enige mazzel wat ik heb is haar manier van bewegen en elastische bewegingen maar het beste was....... juist ja
Inmiddels zijn we er ook achter dat ze bloedwormen heeft dus speciale kuur wordt besteld.
Morgen naar de TA en dan vanaf sept weer opbouwen.