Zeer ernstige rotstraal, gaat niet over! Tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wijdeweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:01

zolang het maar witte tandpasta is denk ik! De menthol erin koelt en is tevens desinfecterend,droog tegelijkertijd. Ik gebruik altijd tandpasta als er 1 met mok staat! Werkt perfect!

zusi2

Re: Zeer ernstige rotstraal, gaat niet over! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:08

wat ik altijd gebruik is hoof and sool hardner ( als ik het goed schrijf )
is echt mega goed spul.

ik zag vandaag weer dat mijn merrie der straal ook weer zacht aan het worden is
dus gaat ik haar daar weer mee behandelen.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:57

al die spullen voor rotstraal zijn leuk als je ziet dat er beginnende rotstraal is. Heeft geen zin als dit aan het overgaan is in kanker.
Zusi2 ie er op tijd bij de Ts zal het hogerop moeten gaan zoeken.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 13:33

meredith schreef:
al die spullen voor rotstraal zijn leuk als je ziet dat er beginnende rotstraal is. Heeft geen zin als dit aan het overgaan is in kanker.
Zusi2 ie er op tijd bij de Ts zal het hogerop moeten gaan zoeken.

Mijn laatste beichtje niet gelezen? ;)

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:16

nee niet goed :o , had niet door dat het zo snel opeens goed ging met je paard... een maand geleden schreef je dit;

Mijn merrie heeft zeer enstige rotstraal, eigenlijk al sinds de winter, maar de laatste maanden wordt het flink erger. De straal is continu vochtig, stinkt en rot zelfs op sommige plekjes weg.

Dus zal het volgen en kijken of het je gelukt is om het paard goed te houden ;)

veel succes en sterkte , komt vast allemaal goed.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 13:12

meredith schreef:
nee niet goed :o , had niet door dat het zo snel opeens goed ging met je paard... een maand geleden schreef je dit;

Mijn merrie heeft zeer enstige rotstraal, eigenlijk al sinds de winter, maar de laatste maanden wordt het flink erger. De straal is continu vochtig, stinkt en rot zelfs op sommige plekjes weg.

Dus zal het volgen en kijken of het je gelukt is om het paard goed te houden ;)

veel succes en sterkte , komt vast allemaal goed.

'Goed' is het ook nog niet te noemen hoor, dat staat ook niet in mijn update op de vorige pagina, maar het is wel verbeterd sinds de laatste keer dat de hoefsmid is geweest (8 weken geleden). De weggerotte delen zijn nog steeds niet geheeld en bij 1 voet is de straal nog steeds nat en stinkend. Bij de andere voeten is de straal inmiddels wel een stuk uitgehard en zit er minder vocht. Overigens heeft de vooruitgang volgens de hoefsmid ook te maken met het hele droge weer de laatste tijd.

Het is dus niet 'opeens' goed gekomen (was dat maar waar ;) ), maar door intensieve behandeling en het weer, en wellicht ook de wijziging in voer die ik op advies van een bokker hier heb doorgevoerd, is er de laatste weken wel een sprong vooruit te zien. :j

Boktoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 02:31

-verwijderde post-
Laatst bijgewerkt door Boktoff op 07-01-24 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 03:28

bij mij werkt babyzalf (zwitsal) met zink heel goed. ik had voor mijn merrie kevin bacon en bij haar werkte dat super maar bij mijn ruin werkte dat niet, na 2 keer smeren met babyzalf was het alweer veel beter. (weet niet of dat het echt werkt) ik smeer het trouwens met een tandenborstel in de kleine groefjes. misschien een tip voor mensen die ook met pasta's werken.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:02

Hallo, hier twee veulens met rotstraal, ze staan 24/7 buiten in weide, verhard stuk en inloopstalling. Kunnen zelf kiezen waar ze lopen.
Vorige week maandag is de rotstraal geconstateerd door mijn hoefsmid, bij enkele hoeven bloede het zelfs..

Ik heb een groene bus gekregen van mijn hoefsmid met een rietje er aan en moet dit minimaal drie keer per week gebruiken.

Iemand enig idee wat nog meer kan helpen?

_Samurai_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:56

Een van mijn pony´s heeft ook hele erge rotstraal.
Ik heb deze besteld bij de paardendrogist.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Afbeelding

jeannine45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:00

Hoi, ik lees even mee. En ik zie dat veel mens adviseren om te desinfecteren. Maar wat ik mis is dat het gaat om een bacterie. Dan kan je wel desinfecteren en de wond schoonmaken, maar daarmee behandel je niet de oorzaak en blijft het dus terugkomen.
Chlooramfenicol daarmee doodt je de bacterie en is het enige wat helpt. Waarschijnlijk kan je alleen nog maar chlooramfenico via de DA krijgen.
maar dit werkt echt.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 01:10

Mijn hoefsmid adviseerde mij altijd, niet met een hoevenkrabber lopen prutsen als het niet nodig is.
En bij rotstraal natuurlijk wel eerst goed schoonmaken en dan een stro touwtje goed nat maken met stockholmse teer en dat in de stralen drukken.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:02

Mijn veulen heeft rotstraal, de hoefsmid heeft dit geconstateerd op 20-08-2012 ik heb toen een bus Hippo Sol gekregen van de hoefsmid en heb dit dagelijks gebruikt tot 07-09-2011 de bus is nu leeg en ik weet niet of ik deze bus weer moet bestellen of iets anders? Ik zie wel verbetering de straal en ballen zijn nog wel zacht maar er zit verbetering in. Het weekend is er citroensap gebruikt (dit had ik op bokt gelezen)
Wat is nu echt goed om te gebruiken?

De rotstraal heeft hij bij de fokker opgelopen, ik denk doordat hij met de regen achtige periode veel binnen heeft gestaan, hij staat nu 24/7 buiten met schuilstal, bij echt slecht weer kan ik hem in de nacht in een schone stal doen, deze word elke keer na gebruik uitgemest.
De weide ligt nu natuurlijk helemaal droog, als het regent liggen er twee modderige stukken waar hij door heen moet om bij de andere wei of stal te komen..

Ik wil dus vandaag wel nieuw spul bestellen (vrijdag was hij onverwachts op, als ik er mee schud dan lijkt het namelijk alsof er nog in zit maar als ik spuit komt er totaal niks meer uit..) maar ik weet dus niet wat.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:07

Ik heb goede ervaring met Thrush remedy, kun je bestellen bij Dochorse en Ultimate Horse Grooming. Is zuinig in gebruik en werkt goed.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 12:45

Ik heb op advies van een bokker mijn merrie nu op veel minder kuil staan en dit vervangen door geweekt hooi. Het kan natuurlijk toeval zijn, maar het gaat wel beter met haar hoeven.
Benieuwd of dit ook zo blijft nu het weer natter buiten wordt. Verder heb ik nog niets veranderd in de behandeling (clausan spray).

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 13:43

simodi schreef:
Ik heb op advies van een bokker mijn merrie nu op veel minder kuil staan en dit vervangen door geweekt hooi. Het kan natuurlijk toeval zijn, maar het gaat wel beter met haar hoeven.
Benieuwd of dit ook zo blijft nu het weer natter buiten wordt. Verder heb ik nog niets veranderd in de behandeling (clausan spray).

bericht 18-08
Overigens heeft de vooruitgang volgens de hoefsmid ook te maken met het hele droge weer de laatste tijd.maar door intensieve behandeling en het weer, en wellicht ook de wijziging in voer die ik op advies van een bokker hier heb doorgevoerd, is er de laatste weken wel een sprong vooruit te zien. :j

Okay we zijn nu bijna een maand verder en het bericht van toen is zo goed als het zelfde van nu. Wat is het verschil dan met sprongen vooruit sinds 18-08? Is zijn stinkende voet nu over en droog?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 13:49

http://www.uhg-shop.nl/(S(1exrtp45gchag145fc22jvun))/?Lng=nl&Section=Shop&SubSection=Product&ProductID=221

http://www.kaval.nl/vmchk/verzorging/ho ... f-solution

http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 4039803/93

http://www.boerenbond.nl/product/76217/ ... rzalf.html

http://www.jetohorsewebwinkel.nl/a-2202 ... /hippo-sol
Deze heb ik dus al gehad van de hoefsmid maar is nu op..

Wat moet ik nu bestellen? Vind het zo ontzettend moeilijk?
Het weekend is er citroen sap gebruikt en gisteren met 'verdorie naam kwijt' mijn handen werden er geel van, ontsmetting spul wat je ook bij mensen gebruikt..
Laatst bijgewerkt door Balou_k op 11-09-12 14:00, in het totaal 2 keer bewerkt

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 13:52

Laatst bijgewerkt door meredith op 11-09-12 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 13:53

meredith schreef:
door je hoefsmid goed uit laten snijden,jodium met verband in laten trekken dit een paar x herhalen en binnen no time is je probleem weg.Had je hoefsmid ook kunnen weten.

Hoefsmid heeft zover als mogelijk weg gesneden.. Maar kon niet verder want zat dan in het leven..
Jodium heb ik volgens mij gisteren gebruikt..

Ik heb twee verschillende hoefsmeden laten komen dus het is al twee keer weg gesneden en beide zeiden niks over wat jij nu zegt..
Hippo Sol kreeg ik van de eerste hoefsmid..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:04

Hoefsmeden zijn erg eigen-wijs...helaas.....en er zijn helaas veel te veel minder goede hoefsmeden dan goede......laat een goede paardendierenarts kijken, dit soort dingen hebben met de gezondheid van je paard te maken, laat je smid juiste bekappingen doen en Zniet voor da spelen!

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:13

Mijn paard heeft verschrikkelijke rotstraal gehad. Hij liep er stokreupel op . Heb hem goed uit laten snijden waarbij heel veel pus en bloed vrij kwam en behandeld met ctc spray in de 1e week. Iedere dag goed de straal uitborstelen en schoonhouden en paard niet meer op stal gezet maar dag en nacht in een grote zandpaddock. Hierdoor hoefde hij niet meer in zijn eigen mest te staan.
Na een week zag ik al verbetering en heb daarna zijn hoeven behandeld met wederom ctc spray en straalschuim van leovet. Beide producten om de dag . We zijn nu 4 weken verder en het is helemaal weg !

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:14

russel schreef:
Hoefsmeden zijn erg eigen-wijs...helaas.....en er zijn helaas veel te veel minder goede hoefsmeden dan goede......laat een goede paardendierenarts kijken, dit soort dingen hebben met de gezondheid van je paard te maken, laat je smid juiste bekappingen doen en Zniet voor da spelen!

Bij de tweede basis entting vorige week heeft de dierenarts ook rotstraal geconcludeerd de hoef was toen een week geleden bij gesneden, en zei dat ik hippp Sol of jodium kon gebruiken.

Hij staat in.het land heel de tjjd droog geweest dus geen modder plassen gister avond naar binnen gehaald en gaat zo naar buiten zijn nu wel veel modder plassen.. Hij staat normaal dus 24/7 buiten met inloopstal maar wist niet wat verstandiger was binnen of buiten met de onweer en modderpoelen nu..

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:29

Hier wordt er veel kopersulfaat tegen rotstraal gebruikt , is in Spanje makkelijk te krijgen omdat ze dit ook door zwembaden doen tegen algen en bacterien.
Paard moet iig superschoon en droog staan.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:31

Maar dat zou beteken dat mijn veulen helemaal niet naar buiten kan..

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:41

Meeste paarden met rotstraal zijn paarden die veel in urine staan , bedoelde meer op schoon :D kan niet vergelijken met NL bij ons is het bijna altijd droog (was het NLdse klimaat vergeten :D )