Paard vermagerd ernstig in 4 dagen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:32

Heeij dat is schrikken. Krijgt je pony ook nog hooi bij? En hoeveel vipagraan krijgt ze ongeveer. Ik heb dat die van mij ook gegeven, maar die werd er ontzettend futloos van. ( moest juist afvallen ) Die krijgt nu 1/4 biks en 1/8 muesli en hooi en gras, maar die moet juist afvallen. Ik hoop dat morgen de uitslag meevalt? Staat ze trouwens vlakbij schapen of sloot? ( weet ongeveer wel waar je staat, maar weet niet of dat dit in de buurt is ) dan zou leverbot ook best kunnen. Iig succes morgen! En hopelijk kan je de gericht behandelen

adnil35

Re: Paard vermagerd ernstig in 4 dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:38

Pffff... spannend hoor! En wat duurt 2 dagen dan lang. Succes voor morgen!

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 21:39

nee ze krijgt geen hooi erbij ze kan niet tegen de teveel eiwit daarom ook eiwit arm voer, daarvan is ze onhandelbaar met rijden en ze word er niet dikker van. als ik haar hooi zou geven zouden ze het niet eens opeten omdat ze gras lekkerder vind denk ik.. ze staat in goudswaard! dat is 13 km van oud beijerland! ik zit wel in OBL op school! ze staat helemaal niet in de buurt van schapen maar wel van een mini slootje

en ja 2 dagen duren dan opeens heeel lang haha!

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:45

Ja ken het heb mijn halve leven in Goudswaard gewoond ( en nu nog een beetje) en voetbal daar nog. Ja dan moet je uitkijken met wat je voert. Eerst de uitslag van het onderzoek maar afwachten en misschien dat je dan met de da een voerbeleid kan afspreken.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 22:03

ow haha ik weet wie je bent! ik heb je ook een mailtje gestuurd haha! was je afgelopen zaterdag ook op stal midler? ja toch ?

ja idd even afwachten op de DA en dan ook maar even over het voer bespreken idd

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:04

Offtopic: ja daar was ik ook, gewoon voor de lol het ging daar eigenlijk voor geen meter.

Nogmaals succes morgen en hopelijk knapt je pony weer snel op.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 22:05

Dankje wel!

Alenteja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:15

Babootje schreef:
wordt het bloed ook nog onderzocht op piroplasmose?
Wordt namelijk ook overgebracht door teken.

Piroplasmose (Babesieen)
Dit virus kan alleen worden overgebracht door teken. Deze teek is de Dermacentor Rhipicephalus en de Hyalomma. De rode bloedcellen worden aangetast door de stoffen Babesia Caballi, Theileria Equi en Babesia Equi die zich in de speekselklier van de teek bevindt.

De incubatietijd varieert van 10 ­ 19 dagen voor Babesia equi en van 7 ­ 30 dagen voor Babesia caballi. De teek zal zich dus over het algemeen niet meer op het paard bevinden op het ogenblik van het optreden van de klinische symptomen. De literatuur leert ons dat de klinische symptomen van piroplasmose meestal niet specifiek zijn en bovendien zeer verschillend van geval tot geval: men kan anorexie, lusteloosheid, gewichtsverlies, verhoogde of normale lichaamstemperatuur of een verhoogde ademhalings­ en polsfrequentie zien. De kleur van de mucosae varieert van licht roze tot licht geel, fel geel of gestuwd en bij de laatste gevallen kunnen ook puntbloedingen voorkomen. Soms zijn er symptomen van koliek die kunnen gepaard gaan met obstipatie, soms afwisselend met diarree. De urine kan donker zijn of geeloranje tot roodbruin (galpigmenten en hemoglobine). Als het paard niet behandeld wordt, is er meestal een slechte evolutie, die leidt tot ernstige anemie en algemene zwakte.

http://www.eigenpaard.nl/nieuwsartikele ... cleId=1206
Citaat:
Insleep in Nederland
De ziekteverwekker wordt vooral over gebracht door de Dermacentor teek. Vrij recent is bij een paard de diagnose Piroplasmose gesteld, zonder dat er contact met het buitenland was geweest. Het lijkt er dus op dat Piroplasmose nu ook in Nederland voorkomt. Piroplasmose kan grote invloed hebben op de export van paarden, met name naar de USA.

Het ziet ernaar uit dat er teken met Piroplasmose in Zeeland leven. Dit is nog niet met onderzoek bevestigd. Nu zijn er nog geen teken, maar als het warmer wordt en u gaat rijden in Zeeland: vermijdt bosjes en hoog gras. Controleer na het rijden uw paard op teken en verwijder ze als ze op de huid zitten. Let op de symptomen van de ziekte. Hieronder vindt u meer informatie over de ziekte.

Voor zover ik weet geeft piroplasmose over het algemeen geen klinische problemen bij volwassen paarden. Het zou kunnen dat er inmiddels besmette teken in Nederland zijn maar dan nog lijkt me zo'n besmetting op dit moment nog wel heel erg zeldzaam. Heel veel sterkte, hoop dat de DA snel het probleem vindt.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:27

Jeetje die is wel heel snel mager geworden. naar he, dat je het niet weet waar het van komt. Alleen maar kunnen gissen. Morgen hopelijkde uitslag. Ik hoop dat het meevalt en dat het te behandelen is. Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:37

Ik zou 3 keer per dag een kilo basisbrokmgaan voeren....wellicht heb jij helemal geen voedzaam gras maar een verschraalde weide met straatgras, ideaal om heel de dag op te staan, maar uitputtend om van te leven....die muslikoek doet ut um ook niet....kijk ook ens of je een plak 6 weken oud hooi bij kan voeren, als ze dat graag eet, zal ze het ook nodig hebben

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 22:56

ik mag/kan haar niet meer brok geven. daar word ze onhandelbaar van. het gras is zeker te weten goed, want het andere paard word er namelijk wel heel erg dik van.zij werd in het begin ook voller van dit gras.

ik wacht gewoon af wat de DA zegt, zij zei over het voer dat dit meer dan genoeg zou moeten zijn.

vroeger stond ze namelijk op 1/4 biks (2x per dag) en 2,5 plakken hooi (kleine balen)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:09

Het voer is misschien meer dan genoeg voor een gezond paard maar dat is die van jou niet.. Ik zou toch iets vetrijks bij gaan voeren daar worden ze zeker niet heter van. Eiwitarm voeren is bij een te mager paard ook niet verstandig want eiwitten zijn de bouwstoffen van het lichaam.
Een aanrader is de slobber van Havens met een scheut zonnebloemolie.

Heeft ze wel een regendeken om ter bescherming met haar lage weerstand en nagenoeg geen reserves?

Ben wel benieuwd naar de uitslag.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 23:16

Nee ik moet echt dringend een regen deken gaan kopen. Maar dat was hiervoor natuurlijk nootit een probleem geweest,maar ga der nu zeker 1 halen! En ga der idd slaolie voeren door haar eten en slobber of muslie voeren van pavo,
Ik zal het laten horen! Iederegeval heel erg bedankt voor je tips!!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:23

Het spijt me als ik wat belerend overkom.. Wil gewoon graag dat je paard weer lekker wat dikker wordt.

Goed dat je een deken ga halen!v In haar conditie is een regendeken geen overbodige luxe met dit flutweer.

Granen worden soms moeilijk verteerd zeker als darmen eschadigd zijn dan heb je kans dat de slobber wel beter wordt opgenomen in het lichaam.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 23:28

Dat valt hartstikke mee hoor! Is alleen maar aardig en goed van je!
Het klopt idd dat granen moeilijk word verteerd dat zie ik ook aan haar poep!
Maar ik ben ook van plan om binnenkort een goede tandarts langs te laten komen ( is een half jaar geleden ook geweest) toen zijn al haar haken weggehaald maar ze speelt met biks,vipagraan, maar niet met snoepjes of die muslireep,gras of hooi/kuilgras wat ze laat vallen eet ze wel weer op! Maar ze bleef nadat de tandarts was geweest gewoon klieren met haar eten! We hebben nog hippostar slobber staan dus zal haar morgen idd ook ff lekker een hele slobber geven en een hele vipa gewoon!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:34

Is het niet verstandiger om even te wachten met het bijvoeren van suikers en vetten, tot je weet wat het paard mankeert? Voor het zelfde geld is het juist verkeerd. Het paard heeft duidelijk wat onder de leden, het is niet door verwaarlozing dat hij zo mager is. Een deken is inderdaad met dit weer geen overbodige luxe.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 23:43

Als goed is krijg ik morgen de uitslag en als het dan mag/kan dan geef ik haar dit!
En regendeken komt eraan haha! Bedankt iedereen!

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:44

Spannend....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:13

xxsalinaxx schreef:
nee ze krijgt geen hooi erbij ze kan niet tegen de teveel eiwit daarom ook eiwit arm voer, daarvan is ze onhandelbaar met rijden en ze word er niet dikker van. als ik haar hooi zou geven zouden ze het niet eens opeten omdat ze gras lekkerder vind denk ik.. ze staat in goudswaard! dat is 13 km van oud beijerland! ik zit wel in OBL op school! ze staat helemaal niet in de buurt van schapen maar wel van een mini slootje

onhandelbaar worden van het eiwit in hooi?
Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Als ze in goed gras staat heeft ze inderdaad geen hooi nodig,net wat je schrijft...ze zal het vermoedelijk nieteens eten.
Verder vind ik gras op dit moment voor een paard in deze staat te weinig.
Geweekte pulp zou je kunnen voeren.
Niet voeren omdat een paard anders niet te hanteren zou zijn ben ik het niet mee eens.
Dan past het karakter en temperament niet bij jou.
Een paard heeft eiwitten nodig,anders vallen zijn spieren weg.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:32

Bij voeren......ik ben het met TS eens eerst uitslag van de DA afwachten, als een paard zosnel afvalt, heeft bijvoeren weinig zin, gewoon het voeren aanhouden waarmee het paard eerst wel op gewicht bleef.
Daarna samen met de DA een voerbeleid invoeren!

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 09:50

geerke schreef:
xxsalinaxx schreef:

onhandelbaar worden van het eiwit in hooi?
Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Als ze in goed gras staat heeft ze inderdaad geen hooi nodig,net wat je schrijft...ze zal het vermoedelijk nieteens eten.
Verder vind ik gras op dit moment voor een paard in deze staat te weinig.
Geweekte pulp zou je kunnen voeren.
Niet voeren omdat een paard anders niet te hanteren zou zijn ben ik het niet mee eens.
Dan past het karakter en temperament niet bij jou.
Een paard heeft eiwitten nodig,anders vallen zijn spieren weg.

Sorry maar dat over het karakter en temprament ben ik het totaal niet eens! Ik vind het ook nergens op slaan.
Ik ben de ENIGSTE die haar goed kan rijden samen met mijn lesgeefster het is een schat van een paardje en met rijden was ze echt een bitchie. Als ze eiwit te veel heeft kan je alleen maar erop zitten en alle hoeken van de bak zien omdat ze alleeeeen maar aan het rennen is.
Ze heeft een allergie voor teveel eiwit. Daarom zijn we van biks naar vipagraan gegaan ;)
Maar bedankt voor je reactie :)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:54

@ TS, ik neem aan dat je haar op dit moment toch niet rijdt, ik zou me dan ook geen zorgen maken over onhandelbaarheid onder het zadel.
Tegen de tijd dat je weet wat haar mankeert en hopenlijk weer bijgetrokken is, kun je voerrantsoen dán wel weer aanpassen iov met de DA.

Succes met alles.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 09:58

Ze heeft nog nooit last gehad dat haar spieren wegvallen, dat is nu ook niet zo, toen ze bij mij kwam(8 maanden geleden) had ze totaal geen spieren, nu onder het zadel is het 1 bonk spier, daarvan was de dierenarts erg onder de indruk van dus het is niet omdat zij minder eiwitten krijgt dat haar spieren wegvallen:) en ga idd met dierenarts over het voer praten!

Nee omdat we niet weten wat het is mag ik haar juist niet bijvoeren en rijden, op dit moment gewoon nog hetzelfde voerschema geven. Als er uit komt wat het is dan behandelen we dat als dat kan en geef ik er zeker ander voer om sneller weer fit en zichzelf te kunnen zijn, in overleg met de DA

Iedereeen nogmaals bedankt! Als goed is vandaag de uitslag (aaaah vrijdag de 13e)

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 10:01

Ze heeft trouwens van de week heel veel extra's gekregen maar ze is er niet van aangekomen van helemaal niets, dus idd bijvoeren heeft op dit moment zolang we niet weten wat het is geen nut.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:10

Maar als een paard/mens/hond/ erg ziek is, ook al weet je nog niet wat het is en ze vermageren, is het juist belangrijk om te zorgen dat ze blijven eten.
Ze moeten een achterstand in lopen en dat gebeurd niet in een paar dagen tijd.
Het vermageren gaat veel sneller dat het er weer bij krijgen.

Ik kan me indenken dat je er niet onbeperkt brok in gooit, maar hoogwaardig en onbeperkt ruwvoer zeker.
En inderdaad zorgen dat ze het niet koud krijgt.

Als je haar een regendeken opgooit, let er op dat de deken niet koud doorslaat. Dat gebeurt nog al eens met die dekens.
Imo kun je haar dan beter binnen zetten of er een fleecedekentje onder doen.