Accute paniek aanvallen? of ergens pijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

Re: Accute paniek aanvallen? of ergens pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 22:31

@ariebren: wat is je advies dan?
Je zegt alleen dat het aan mij ligt, maar niet wat ik dan zou moeten proberen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:39

Zet dit probleem paard maar een poosje bij mij op stal.
Dan zoeken we uit wat het probleem is in de omgang, longeren en rijden.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 22:44

Ariebren schreef:
Zet dit probleem paard maar een poosje bij mij op stal.
Dan zoeken we uit wat het probleem is in de omgang, longeren en rijden.

Hahaha ja welja.

Sorry, zulk soort opties begin ik niet aan, jij bent ook geen da dus jij kan mij ook niet vertellen wat er met hem aan de hand is.
Ik ben geen doorsnee penny, en weet inmiddels door meer dan 20 jaar in de paarden dat ik op mijn gevoel af moet gaan, en dat zegt heel duidelijk dat er iets mis is met mijn paardje, en mijn vermoeden word alleen maar gesterkt door wat we met zijn moeder en broer hebben mee gemaakt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:01

Dus je weet de oplossing al ??

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 23:12

Ariebren schreef:
Dus je weet de oplossing al ??

Nee daarvoor ga ik woensdag naar de kliniek, en hoop ik een antwoord te krijgen.

Of je snapt niet wat ik schrijf of je wil het niet snappen, maar hier gaan we niet uit komen denk ik.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:14

Ik heb net je verhaal en alle posts gelezen en ik vind het heel knap hoe je dit allemaal aanpakt! Petje af! Hopelijk krijg je eindelijk antwoorden na het onderzoek op de kliniek.

Ariebren, wat ben jij een ongelijke betweter zeg! Koppig vol blijven houden dat jij het antwoord weet. Heb je het desbetreffende paard uberhaupt wel eens in het echt gezien? Erg knap dat je zo'n conclusie kunt trekken vanaf een stuk tekst, alsof TS haar eigen paard niet kent die ze al zo lang heeft.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:24

De rest van de mensen die reageren weten het ook allemaal beter. :7

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 23:26

XladyX schreef:
Ik heb net je verhaal en alle posts gelezen en ik vind het heel knap hoe je dit allemaal aanpakt! Petje af! Hopelijk krijg je eindelijk antwoorden na het onderzoek op de kliniek.

Ariebren, wat ben jij een ongelijke betweter zeg! Koppig vol blijven houden dat jij het antwoord weet. Heb je het desbetreffende paard uberhaupt wel eens in het echt gezien? Erg knap dat je zo'n conclusie kunt trekken vanaf een stuk tekst, alsof TS haar eigen paard niet kent die ze al zo lang heeft.

Dankjewel!
Af en toe denk ik ook dat ik gek ben, maar ik ken mijn grote stippel heel goed, en weet daarom ook dat dit een andere reden moet hebben dan onder het werk uit komen.
Hij vind het leuk om met mij te werken, en zal mij of iemand anders nooit met opzet pijn doen, als hij dat zou willen heeft hij alle kans gehad om mij wat aan te doen in al die jaren, maar daar is het echt het paard niet naar, het is zo'n lieverd!

De blik in zijn ogen die ik de laatste keer bij mijn trainster haar valpartij zag is echt pure paniek, hij is dan echt compleet de weg kwijt.
En de laatste keer dat ik viel is hij in paniek de weg op gerent, mijn vriendin is hem gaan halen, en hij stond een eind in de weg echt helemaal versuft zo van: huh?? Hoe kom ik nou hier?
En is dan weer de rust zelf.

Echt zooooo vreemd en eng.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:33

TS Ik vind dat je redenatie zeer verstandig is, net als je beslissing om het paard te laten nakijken. Mijn complimentjes daarvoor en mijn extra complimenten voor het toch serieus nemen van de bokkers die het goed bedoelen, het geven van uitleg waarom je iets wel of niet doet en het beleefd blijven bij de minder sympathieke reacties.
Alleen al dat geeft voor mij toch echt het idee dat je heus weet wat je doet en een goed inzicht hebt. =:)
Ik ben benieuwd naar de bevindingen in de kliniek, al geloof ik graag dat het voor jou gepaard gaat met veel spanning. Dus ook sterkte en we zullen er het beste van hopen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:23

TS longeer en rijdt jij met hulpteugels?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 09:36

geerke schreef:

Aan de longe bind ik af en toe zijn teugels tussen zijn voorbenen door aan het zadel (western manier), verder gebruik ik niks, met rijden helemaal niks.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:43

dan ligt het daar ook niet aan....het wil weleens voorkomen dat rugspieren verzuren en dat ze dan ontploffen.
Omdat het pijn doet.(of omdat de hulpteugels te strak staan en de spieren het niet gewend zijn)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 10:01

@geerke: nee dst kan het ook niet zijn, we hebben dit ook heel rustig opgebouwd met langzaam wat meer druk, en elke keer dat ik zijn teugels erbij gebruik zet ik ze eerst met minimale druk om goed warm te lopen, daarna wat strakker.

@liljebo: dankjewel!
Er gaat zeker heel wat spanning in mij rond voor wat er morgen zal gebeuren, maar ik moet nog even 1 dagje doorbijten.
Morgenochtend ben ik net na 6 uur op stal, dus tijd om nog flink te zenuwen heb ik dan niet meer :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:15

geerke schreef:

Vind ik trouwens wel een zinvolle vraag... toevallig gisteren een filmpje gezien van een paard wat ontploft door gebruik van hulpteugels. Inderdaad zag je daar ook dat plotselinge heftige reageren, maar je zag daar ook dat de oorzaak duidelijk bij die hulpteugels lag.
Paard bouwde gedurende de training spanning op van het lopen in de houding en dat ontaarde in een soort pijnlijke kramp, waarop het paard de rug en nek wilde ontlasten, wat dus niet ging door de hulpteugel. Daarop ontstond dan weer heftige paniek, versterkt doordat de hulpteugel daardoor nog meer druk creeerde.

Maar goed... in dit geval kan het niet de oorzaak zijn. Maar het was wel een goed vraag (vond ik)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 11:20

Ik vond het ook absoluut een goede vraag!

Dat is een van de redenen waarom ik dit topic heb geopend, zodat andere mensen iets aan kunnen dragen waar ik zelf misschien nog helemaal niet aan had gedacht, en wat een reden voor zijn gedrag kan zijn.

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:49

Ik vind het heel goed dat je een afspraak hebt gemaakt bij de kliniek.
Zo te lezen hebben verschillende trainers geprobeerd dit paard correct te trainen, en ik denk dat er inderdaad iets lichamelijks met je paard aan de hand is.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 12:05

missverynice schreef:
Ik vind het heel goed dat je een afspraak hebt gemaakt bij de kliniek.
Zo te lezen hebben verschillende trainers geprobeerd dit paard correct te trainen, en ik denk dat er inderdaad iets lichamelijks met je paard aan de hand is.

Je haalt mijn 2 paarden door elkaar, quarter mister is op jonge leeftijd verprutst door meerdere trainers, maar dit gaat over mijn appie smoke. :D

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:23

Ik wil je bij deze alvast veel sterkte toe wensen voor morgenochtend, ik hoop voor je dat je antwoorden krijgt. Laat je het ons weten? Succes!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 22:49

Dankjewel!
De spanning giert inmiddels door mijn lijf en heb net op stal flink staan te brullen terwijl ik hem aan het poetsen was en met hem aan het kroelen was.

Het is heel dubbel, tuurlijk wil ik graag horen dat hij helemaal gezond is, maar wat dan?
En aan de andere kant mankeerd hij straks iets, waardoor alles verklaarbaar is, maar is er misschien niks aan te doen en kom ik misschien wel met een lege trailer terug.

Dus het was net met hem ook heel moeilijk, heel zwart-wit, dit kan de laatste keer van de wei halen zijn geweest, dit kan de laatste keer uitgebreid poetsen zijn geweest, dit kan de laatste keer samen spelen in de bak zijn geweest......

Maar ik probeer positief te blijven, en hoop dat ze iets vinden, maar dat het vrij makkelijk te verhelpen is.

Ik laat het jullie morgen weten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 23:25

heel veel sterkte en succes!

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 06:48

Spannend, sterkte vandaag en ik hoop met je mee dat ze iets geneesbaars vinden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:08

sterkte vandaag! :(:) Ik hoop niet dat het kissing-spines is |(

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 13:58

Ik ben net terug van de kliniek. Ik zal even het hele verhaal vertellen:

We zijn begonnen met hem laten draven op de rechte lijn op steen, daarna op de volte stap en draf, en toen in de bak stappen, draven en galopperen.
Aan zijn lopen kon de da niet direct iets zien en stelde voor op de botscan te maken. Hier was ik eigenlijk niet zo voor te porren, omdat die zooi die ze erin moeten spuiten daarvoor heel slecht is, maar ook dat het 900 eurie ex btw ging kosten. Voor dat geld kan je een hoop foto's maken. Kijk, is het nodig is het nodig, en dan gebeurt het ook, maar wilde nu toch eerst wat anders proberen.

Heb gevraagd of ze ook thermografie deden, dat deden ze ook, maar deze da vertelde dat hij er 4 jaar studie aan heeft gestendeerd, en het bewijst of ontkracht helemaal niks, dit omdat de huid temp wordt gemeten en dit door enorm veel factoren afhankelijk is, oa de temp van de kamer waar dit wordt gedaan.
Dus dit was ook geen optie.

Daarna zei ik dat hij het alleen maar doet wanneer hij een zadel op heeft, en de da was het ermee eens om zijn rug op de foto te zetten, kijken wat eruit zou komen, en dan eventueel alsnog die botscan te maken.

Dus paard verdoofd, tapejes met stukje metaal op zijn rug geplakt, speciaal dekentje op, en lachen voor de foto's.

Foto's gelukt, en toen de uitslag: hij heeft kissing spines.
Op 2 naast elkaar liggende wervels, gradatie 3.

ik heb hem mee naar huis genomen om te gaan denken over de twee opties die of ik nu heb.
Optie 1: inslapen.
Optie 2: hem laten inspuiten in zijn ruggewervels, en hem voor de komende maanden bij een soort van rodeo ruiter te zetten (western of engels) om hem de komende 4 of 5 maanden door te rijden om spieren op te bouwen om dit probleem op te vangen.
Maar hier zitten behoorlijk wat haken en ogen aan bv:
- ik heb echt geen idee naar wie ik hem moet brengen
- er is een kans dat het totaal niet helpt en hij alsnog ingeslapen moet worden
- verkopen kan ik vergeten, dit is nu bekend, dus zeker in deze markt krijg ik hem nooit kwijt met deze aandoening
- na de "rideo" periode zal hij flink doorgereden moeten worden om de opgebouwde spieren te onderhouden, en ik ben inmiddels bang geworden van zijn acties, en stap er dus niet zomaar op, dan zal ik opnieuw mijn enorme angst moeten overwinnen
- alle kosten die erbij komen, inspuiten en rodeo ruiter

Kortom, er is een hele hoop waar ik nu over moet gaan denken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:00

oei...daar was ik bang voor.
Wat erg! |(

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:25

Jeetje wat een slecht nieuws. Heel veel sterkte....