Artrose: Inslapen of met pensioen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 18:25

Mijn moeder staat grotendeels garant voor de kosten. Zij is degene die dit alles eigenlijk begonnen is, en ik ben haar gaan helpen omdat het 1) Mijn paard is geweest en 2) ik de kennis, contacten & rationele denkwijzen heb om er objectief naar te kunnen kijken. Mijn moeder is in die zin veel emotioneler, hebben we ook vorig jaar gemerkt met haar hond... Beestje was 15 jaar en helemaal op, uiteindelijk heb ik de knoop toen doorgehakt en hem in laten slapen.

Eerlijkheidshalve was ik er in 1e instantie nogal nuchter onder. Maargoed nu één van mijn eigen paarden deze week gaat verhuizen, heb ik eventueel (tijdelijk) een box vrij om in ieder geval de wintermaanden warm te kunnen overbruggen.... En plotseling werd het ineens logischer om wel ipv niet te doen. Wel zeg ik hier eerlijk bij; Als ik het doe, dan doe ik het zolang als dat het voor het paard leuk blijft.... Zodra er pijnstillers nodig zijn om het leefbaar te houden, of injecties om zijn botten soepel te maken... Dan neem ik afscheid van hem. Ten eerste in het belang van het paard, ten tweede omdat ik het mezelf simpelweg financieel niet kan permitteren om de hele medische malle molen door te gaan voor een dier dat onverzekerd is en geen uitzicht heeft op levensverbetering. Die keuze staat vast.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:29

Mijn vorige pony had artrose, niet heel erg maar het zat er wel degelijk. Heb er geen moment aan gedacht om haar in te laten slapen :n Zolang ze pijnvrij door het leven gaat en het werk wat ze nu doet, nog aankan (1/2 keer pw een rustig buitenritje) zie ik geen reden om haar in te laten slapen! Ze staat nu bij een bokker met pre pensioen dus :j

zhivago11

Re: Artrose: Inslapen of met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:51

Als de vorige eigenaar al geregeld heeft met de verzekering om hem eventueel over te nemen dan hoef jij dat niet nogmaals te laten doen hoor. Rond is rond. Waarschijnlijk heeft de manege eigenaar zelf het paard ook nog niet af laten keuren door de verzekering dan...

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 11:02

De verzekering is rond. De manege-eigenaren leggen er ook nog wat geld op toe, en ik kan hem voor een relatief lage prijs krijgen... Letterlijk betalen voor de liefde haha.

Gisteravond de knoop doorgehakt dat ik het ga doen. In conclaaf geweest met Onno Grund en die ziet het wel zitten om met hem aan de slag te gaan, gelukkig! Hij denkt hem recht op zijn benen te kunnen houden zonder ijzers en ziet in principe geen reden om een paard dat helemaal niet werkt met ijzers te laten staan. Better safe than sorry; Dus in 1e instantie timmeren we er alsnog speciaal hoefbeslag onder om te zien of er werkelijk verlichting en verbetering optreed... Zoniet gaan de ijzers eraf en gaan we zoeken naar een manier om de schokdemping te vergroten en de trigger op de pezen en beenderen te minderen. Hierdoor zal ook de kans op hoefbevangenheid (gerelateerd aan diabetes) verminderd doordat de bloedsomloop extra gestimuleerd wordt.

Veearts ziet het als een complex, maar geen onmogelijk geval en zal ondersteunen waar nodig.
Een vriendinnetje van mij is dierenfysiotherapeut en zal hem preventief controleren, en behandelen indien dit de trauma's kan verlichten.

Wel ga ik a.s. zaterdag eerst bij hem kijken om hem zelf te beoordelen. Indien mijn gevoel goed is, en dat van de eigenaren, ga ik hem volgende week in het weekend ophalen... Als mijn gevoel zegt dat ik geen goed doe aan dit alles, en als zijn 2 hazelbruine ogen vragen om hem te laten gaan, dan zal ik hiermee instemmen.

Ohhhh spannend... Het voelt vreemd... Ik moet nog zoveel regelen, en probeer rustig af te wachten hoe zijn eigenaren het opnemen. Ik ben erg gereserveerd, en ga dan ook pas een dag voordat ik hem op ga halen voor hem shoppen e.d. (supplementen, voer, maar ook warme dekens, hoofdstel, beenbescherming, koelcompressen etc.)
Stom genoeg heb ik al zijn spullen (die had ik bewaard voor het geval dat....) vorige maand verkocht ;( Mocht iemand nog goede amigo/bucas/rambo's outdoor dekens beschikbaar hebben voor een klein prijsje in maat 195/205 dan houd ik mezelf aanbevolen. :j

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:06

Yeeeeee!! Wat goed dat je hem een kans gaat geven! Inderdaad, eerst even kijken hoe hij is. Maar, laat je niet misleiden door zijn staat nu.

Echt super dat je het doet en dat de manege mee wil werken!! Ik ben heel benieuwd. Houd je ons op de hoogte??

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:17

Fijn dat het gelukt is! Ik hoop dat je nog jaren van hem kan genieten!

Ik heb een oudje van 22 met artrose in zijn spronggewrichten door slijtage. Dat is 3 jaar geleden geconstateerd. Hij staat 24/7 buiten en doet het prima met behulp van een kruidensupplement (Easy Mover verkrijgbaar bij de Paardendrogist). Met vochtig weer heeft hij wat meer last van zijn benen en krijgt hij zijn supplement dagelijks. We hebben een half jaar gelatinaat gegeven, maar dat deed niets. Mijn hoefsmid heeft aangeraden om hem juist niet op ijzers te zetten. Hij wordt 3 of 4x per week een half uurtje in het bos gereden op aanraden van de DA om hem soepel te houden. Galopperen wil hij vaak niet meer, maar in stap en draf doet hij het prima.

Het paard van een stalgenootje van mij is 32 en sinds dit jaar ijzerloos. Hij stond voor op zooltjes, nu dus blootsvoets en hij doet het super! Ze had verwacht dat hij kreupel zou zijn zonder, maar er is niets aan de hand.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 11:31

Uiteraard houd ik jullie op de hoogte... Zodra hij van mij is zal ik ook foto's plaatsen, nu doe ik dat niet uit respect voor de huidige eigenaren. Maar indien alles doorgaat zal ik dit topic benutten om zijn progressi, ups and downs te vermelden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:08

Zonder hoefijzers lijkt me in dit geval heel goed mogelijk, bovendien kan een hoefsmid indien nodig met de lengte van de hoornwand "spelen" dus delen korter of langer houden bij het bekappen. Zoals hij anders door middel van de dikte van de ijzers zou kunnen doen.

Succes met je paard, ik hoop dat hij nog lekker kan genieten van zijn pensioen bij jou. :)

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:36

Hello, ik zag dit topic voorbij komen en heb een beetje zitten lezen. Verschillende meningen en verschillende ervaringen uiteraard. Mijn merrie heeft zo'n 6 jaar geleden de diagnose artrose gekregen. Onze eigen veearts had haar naar aanleiding van de foto's al opgegeven, we zijn per toeval bij een andere veearts terecht gekomen en in samenwerking met hem en een hoefsmid hebben we haar ook op speciaal beslag gezet wat heel erg hielp. Ik kon weer een paar keer per week buitenrijden en af en toe wat in de bak doen. Op het moment staat alles op een laag pitje en staat ze zonder ijzers, van het voorjaar zal ze ze wel weer krijgen. Nu wordt ze alleen op een iets andere wijze bekapt (vraag me er het fijne niet over :P). Als ik jou zo hoor kan je nog een hoop bereiken met dit paard!
Toevallig heeft mijn merrie vorig jaar ook een (heftige) peesblessure gehad, na een paar dagen paardenvakantie. Dit was aan het eind van de zomer en binnen staan was echt geen optie. De veearts kon ook niet zeggen of het nog zou herstellen. We hebben haar gewoon in de wei gezet en stapten dagelijks met haar en koelden het regelmatig. Op die manier is de blessure over gegaan. Ik zou als ik jou was goed naar je paard kijken en overleggen met de veearts wat betreft de blessure. Veel succes!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 23:54

Respect, PindaDipje hoe je dit aanpakt en je oude maatje een kans geeft zonder je hoofd te verliezen. Da's echte vriendschap!

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 00:02

Pinda_Dipje schreef:
Wat zijn jullie ervaringen met het houden van een artrose-paard op de weide? Welke maatregelen moeten we dan treffen?
En is het uberhaupt fair om hem weer op te lappen, met het risico op pijn tijdens het herstel, en daarna nog wat jaartjes op de weide te laten genieten of te benutten voor wandelingetjes aan de hand?

Heel goed. Het paard van mijn vriendin (ditano@bokt) staat nu inmiddels al weer 5 jaar bij ons, met pensioen, 24/7 wei/schuilstal. Met pensioen gegaan ivm artrose. Hij staat samen met mijn eigen twee paarden en kent heel goed z'n eigen grenzen. Soms raast hij door de wei als een jonge hond en een andere keer staat ie vanaf de zijlijn te kijken. Nu, inmiddels is ie 22, een foto van afgelopen weekend.
http://i86.photobucket.com/albums/k104/ ... border.jpg
Je kunt ditano gerust een mail sturen, die heeft ook nog wel info over supplementen, speciaal beslag enz. Dito is eerst een springpaard geweest, later dressuurpaard en nu gewoon grasmaaier.

casanovaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:27

Agossie schreef:
Ik kan maar één ding bedenken en dat is: Haal hem alsjeblieft op!!!
Al geef je hem nog een maandje "geluk"... Wat ik zo hoor is hij nu diepongelukkig en ik zou het niet over mijn hart kunnen krijgen om hem daarvandaan te "laten gaan".
Ik heb een paard met artrose gekocht toen ze 15 jaar was. Ze was diep ongelukkig en kon op de manege niet meer meekomen. Het was ik of de kogel.
Ik heb het heel langzaam opgebouwd, (echt héél langzaam) en ondertussen ook lekker weer het land in. (was op de manege toen onmogelijk).
Ik heb haar 8 jaar gehad, heb zelfs nog wedstrijdjes gereden waar ze erg veel plezier in had. Nooit gewonnen (nou ja, eigenlijk hadden we elke wedstrijd wel een beetje gewonnen), maar oh wat heb ik nog plezier gehad van het "zure" paard. (dat was dus ook door die manege gekomen). Buitenritjes, eens een keertje naar het bos, kleine kinderen erop... Alles was goed. Toen ik zag dat ze ècht pijn ging krijgen heb ik er een punt achter gezet. Het was goed.
Persoonlijk denk ik dat je er spijt van gaat krijgen als je hem niet ophaalt. Wat ik al zei, al is het maar een maandje, maar geef hem in ieder geval de kans om nog even gelukkig te zijn.

Sterkte!!

helemaal mee eens!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 10:34

Dank voor alle (soms echt hartverwarmende) reacties....

Momenteel is de twijfel weer even toegeslagen, toen ik gisteravond mijn dieren binnenhaalde van de wei terwijl het stortregenende en toen ik vanmorgen weer 8 paarden buitenzette in de regen, en alle dekens stond te wisselen... Op ons stalbord heel groot stond geschreven "Dit is de laatste weide-dag. Hierna zijn de weiden gesloten en maken we gebruik van paddocks" dacht ik... Chips...

Ik mag al een heel gezegend mens zijn dat mijn paarden midden in de randstad buiten hebben mogen staan tot 2 december (!) Maar de paddocks bij ons op stal zijn immens zwaar, daar hebben zelfs mijn gezonde paarden al moeite mee. En de paddocks van een stal verderop zijn niet bereikbaar zodra het gaat ijzelen of sneeuwen, er wordt bij ons immers niet gestrooit.... Ook het erf niet altijd.

Ik heb het aanbod gehad om hem 15km verderop in een ijslanderkudde te plaatsen bij hoge uitzondering, maar dat is op dit moment nog teveel voor hem. Het moet paardwaardig zijn met gepaste voorzichtigheid, hij is nog herstellende immers. En ik wil hem gewoon elke dag aandacht kunnen geven...
Zeker in deze tijd van het jaar is de stalling schaars, maar eigenlijk moet ik iets vinden met vlakke paddocks of een erf wij we op zijn minst onze kont kunnen keren, met een maximum budget van 160 euro per maand. Ja veel succes...

Twijfel, twijfel... :(:) Maar dit alleen mag toch niet de reden zijn om hem te laten gaan.... Dat is zeker. Nu een oplossing vinden voor het probleem....

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:39

Ik zou zeggen: ga er eerst morgen heen en kijk wat je gevoel zegt.....

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 11:14

Ja ga ik doen...

Heb net wat stallen gemaild met mijn verhaal, wellicht zit er net iemand bij die voor de komende maanden met zijn hand over het hart wil strelen en mij als paardenliefhebbers onder elkaar tijdelijk uit de brand wil helpen. Ik kan niet van anderen verwachten dat zij deze zorg voor het paard op zich zullen nemen, dus het moet echt nabij mijn woonomgeving zijn zodat ik hem zelf dagelijks aandacht kan geven....

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:17

En per wanneer moet hij perse bij de manege weg zijn dan?
Is er eventueel met hun ook niet iets te regelen dan?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 12:35

In principe vanaf volgend weekend... En zolang het niet gaat sneeuwen of ijzelen red ik het ook wel op mijn stal, warm regendekentje om, m'n kaplaarzen aan en banjeren door de modder :D Maar we leven inmiddels in december en ik ben als de dood dat we over 2 weken ineens in de sneeuw zitten ofzo.... Dan kan ik helemaal niets met hem, en is hij gedoemd om in zijn box te blijven staan.

Nu in gesprek met een stal iets verder van mijn huis, hij gaat kijken of hij een plekje heeft voor alle twee mijn paarden... Als ik s'ochtends en s'avonds naar 2 verschillende stallen moet rijden dan wordt ik gek naast een fulltime baan, de zorg voor een kindje van 3, de hond en een man met een burn-out :') Het is alleen wel de bedoeling dat ik daar elke dag zelf mest en voer... Positieve is een rijbaan op het erf, waar hij in ieder geval de nodige beweging in kan krijgen.... In ruil voor extra klusjes wil hij me wat korting geven op de stalprijs... *lief*

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:54

Ik heb heel veel respect voor je dat je vorige paard nog een kans geeft en hij bij jouw van zijn oude dag kan genieten.
Heel veel sterkte en succes gewenst!
Ik hoop dat alles goed komt!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:02

ik heb net dit topic doorgelezen en super dat je dit voor jouw oude paard doet :j

waar ik op stal sta heeft de stalhoudster een fries met flinke artrose in de voorknie deze staat op ijzers vanwege erge brokkelhoeven
en haar andere paard is 2x geopereerd aan dezelfde knie vanwege meerdere botstukjes en hij heeft best flionke artrose in de voorknie en hij loopt zonder ijzers en gaat prima.
hij heeft mooie stevige hoeven
beide paarden staan in de paddock van 8.30 tot 11-00 en van 1230 tot 1500 en verder in een ruime stal [ 350x500 en 250x 500 ]
mijn paard heeft in het kootgewricht lichte artrose en heeft normaal beslag en ik rij met hem buiten,verder zelfde tijden als hierbopven

de wei is bij ons 1 dec dicht gegaan.

wat ik van mensen in mijn omgeving hoor is dat hun de paarden met peesblessures toch buiten zetten
beter op de wei/paddock dan steeds rondjes draaien in een box van 3x3 en ontploffen als ze even los mogen

en dat doen ze :j mijn paard heeft 6 weken box rust gehad na zijn operatie ,mocht wel aan de hand grazen, en ging compleet uit zijn dak toen hij de wei weer op mocht.

ik hoop voor je dat je alles rond krijgt!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:46

Wat goed dat je dit doet voor je oude paardje !!
Zoveel mogelijk buiten is natuurlijk belangrijk.
Maar zijn er ook geen stallen in de buurt met een stapmolen? Dat hij iig de dagen dat ze ECHT niet buiten kunnen, wel in de stapmolen komt.. (voor peesblessure EN artrose goed!)?

Ik denk dat dit ook al een heleboel zal schelen om de 'zware weken' door te komen..

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:51

gun hem de kans om van zijn oude dag te genieten, gaat het na een tijd niet kan je altijd nog het andere beslissen toch? dan heb je het iig geprobeerd. Mijn pony van 31 heeft ook een peesblessure en artrose, die staat overdag hele dagen buiten en is vreselijk opgeknapt, op stal was het voorheen vreselijk, ze gaat niet vreselijk uit haar dak in de wei en door de dagelijkse weidegang doen ze ook lang niet zo gek....

succes

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:53

sorry had iets verder door moeten lezen, goed van je dat je hem de kans geeft....ze voelen zich echt een stuk beter met dagelijks weidegang, hier ook swinters gaan ze dagen de wei op. heerlijk vinden ze het. Geen dekens niks, veel hooi en deze pony heeft geen kiezen meer dus krijgt seniores priores van subli, waar ze het super op doet.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 10:42

Ik kwam dit topic tegen omdat ik een foto van mijn eigen paard zag . :D
Moet zeggen dat ik verbaasd ben over diverse reacties hier , maar dat buiten kijf gelaten .

Mijn eigen paard kocht ik als 3 jarige ondertussen word hij 22 , dat betekend 19 jaar in mijn bezit als
mijn beste maatje ....
We reden met succes wedstrijden , hoofdzakelijk springen deelden lief en leed totdat op 9 jarige leeftijd
Artrose werd vast gesteld .Met supplementen heb ik hem nog tot z,n 15 dressuurmatig kunnen rijden toen was hij
echt op z,n top , gewoon super .
Daarna hadden we een sukkel periode waardoor hij 3 maanden door kreupelheid niet gereden kon worden .
Toen ik weer mocht beginnen met rijden werd als snel duidelijk dat het qua lopen niet meer het paard van daarvoor was .
Gelukkig had ik de kans hem 24/7 bij Schaffstall op de wei/loopstal te gooien , en zie daar daar hobbelt hij
al 5 jaar zonder medicijnen/supplementen .
Hij kan goed inschatten wat goed of slecht voor hem is , en speelt met zijn collega,s als een jong paard .
Zolang hij zo blij op de wei loopt krijgt hij van mij de kans daartoe , ik zal niet zo ver gaan het paard ooit vol pijnstillers te stoppen alleen omdat ik hem niet kwijt wil .

TS Zo te lezen wil je hem een kans geven omdat het je maatje is , en niet per defenitie dat je hem nog wilt rijden .
24/7 buiten zou optimaal zijn ....

Een stapmolen voort atrose of peesblessures is echt een no go !!
(Eenzijdige belasting en kort draaien )

Bijgaand een filmpje van ca 2 maanden geleden ...

http://s216.photobucket.com/albums/cc35 ... nt=002.mp4

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:24

TS, heb je inmiddels bij je oude paardje gekeken en een beslissing gemaakt?
Nog stalling gevonden?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 21:48

Ik ben gisteren weer bij hem wezen kijken en zijn been is er erger aan toe dat ik vermoedde. Het betreft zijn achterbeen en vlak boven de kogel is deze zwaar gezwollen en geirriteerd; vochtophopingen en overgevoeligheid.
In stap compenseert hij zijn pees door krachtiger af te zetten met zijn voorbeen, echt kreupel loopt hij niet maar de pees is momenteel dusdanig verzwakt dat hij als het ware een onstabiele pas heeft... hij wiebelt dus met zijn been zodra hij contact maakt met de grond.

Paard is de laatste dagen gewoon losgegooid in een zand paddock, staat momenteel in een 2 bij 2,5mtr box (kan zijn kont dus alleen keren door om zijn beenas te draaien) en koelen werd niet volgens een vast schema gedaan.... Onder het motto; Het maakt nu toch niet meer uit. Tsja in principe wordt hij natuurlijk a.s. vrijdag afgemaakt, dus ze wilde hem graag nog wat plezier gunnen. Begrijpelijk!
Ik heb de cd-roms opgevraagd en deze laat ik dinsdagochtend vroeg beoordelen door mijn eigen veearts. Ik twijfel namelijk of de pees zich nog gericht laat behandelen, daar de zwelling een ernstige blessure doet vermoeden.... Maar voor hetzelfde geldt verschuilt zich er een opeenstapeling van littekenweefsel achter die helemaal niet zo schokkend is. Als de pees door is, dan is het gewoon klaar...

Als mijn veearts aan de hand van de foto's en echo's groen licht geeft, komt hij hierheen. En anders houdt het helaas op.....

Wel nog iets om te vermelden; Hij staat heel traditioneel hoog op de verzenen en met een lange toon bekapt. Kortom de ijzers knijpen letterlijk samen, en de hoef is op deze wijze NOOIT in staat om de schokken te absorberen, waardoor een extra trigger op zijn pezen en beenderen. Dit is dus een proces wat heel langzaam weer ongedaan moet worden gemaakt.... Terug naar een natuurlijk gevormde hoef kost vaak veel tijd, en gaat vaak ook gepaard met ups en downs natuurlijk.... Dus ja...