Slappe mest....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:37

ElCamino schreef:
Hm, apart dat er meer nu opeens weer minder goed gaan....
Twijfel ook aan het weer, is nu weer waaierig, harede wind, kou, regen....tja, vroeger speelde alleen de artrose dan op. Kn overleggen met de DA om hem weer even op een onderhoudsdosering Bute te zetten om te kijken of het helpt.
Feit blijft dat de dikke darm hier de boosdoener is.
Of het weer nu zo'n invloed heeft....ik weet het niet, hij heeft een mega-vacht, nooit koud , nooit rillerig of zo. Een dun dekentje gaat ook niet, staat meteen te zweten eronder dus doe hem daar geen plezier mee.

Heb ook nu fijne hooibaaltjes ertussen uit geplukt, die eten ze veel beter, is schijnbaar erg lekker maar ook dat maakt geen verschil dus.

Hai, wellicht wist je dit al, maar voor alle zekerheid; bute kan bij sommige paarden irriterend werken op de maag/darmwand. Als een paard bij mij meerdere dagen onstekingsremmers of bute moet krijgen dan geef ik er altijd gastroguard bij om de maag/darmen te beschermen.

geerke

Re: Slappe mest....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:54

als het ligt aan een verstoorde darmflora,wat ik ook vermoed bij mijn paard Pablo....die heeft normale mest maar een natte scheet erna....kun je een vers drolletje van een gezond en recent ontwormd paard,pakken.
Dit in weinig lauw water oplossen tot de drab en vezels onderin liggen.
Twee eetlepels van dit 'sap' door het voer mengen.
Ik doe dit nu twee dagen...wel meng ik er wat levertraan door anders eet hij het niet.
Mijn paarden zijn levertraan gewend,misschien dat wat appelazijn ook werkt.

Maar dan moeten oorzaken als medicijngebruik,zand,wormen,tanden uitgesloten worden en het moet dan echt komen door een slechte darmflora.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 15:35

Su72: hij krijgt juist van overgang van hooi naar voordroog last van dunne mest. Mijn hooi is prima, heb al fijnere baaltjes eruit geplukt om te testen maar het maakt niks uit. Mijn voordroog staat klaar om in de winter bij vorst te voeren. Ik kan er nu niet bij, wei is te nat. Verder krijgt hij altijd juist dán diarree, daar zit ik niet op te wachten....

Mist:mijn paard krijgt al járen Bute tbv de artrose in slechte tijden, hij heeft er écht geen last van. Hij heeft geen maagpijn oid. Sinds 2 jaar krijgt hij het amper omdat hij op het moment erg goed loopt.
hij reageert niet op de Bute in slechte zin...wordt er alleen beter van...

Geerke: dat heet transfauneren, dat wilde mijn DA ook al proberen maar dan via een sonde....dat vond ik niet zo'n fijn idee. Het is ook een van de laatste opties die we gaan proberen.
Nu maak ik eerst de vitaminenkuur af die hij heeft gekregen maar ik kan het proberen wat jij doet.... hij krijgt toch slobber om zijn medicijnen binnen te krijgen, qellicht trapt hij hier ook in.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 13:30

Nou, heb toch maar eens getracht wat van dat mestvocht bij hem binnen te krijgen.
Vers gedraaide drol van Cody opgewacht en een mooie bal opgelost in water....toen het drabje gefilterd door een doek en een scheutje in de slobber mét mrga-blud butterscotch-smaakje/geurtje eraan.....paard kijkt in voerbak, snuffelde eraan, nam héél voorzichtig een hapje en begon keihard met zijn hoofd te schudden....hij had het wel door dus!!
Hem in de box opgesloten, Cody ernaast en gewacht tot het op was.....nou MET LANGE TANDEN.....haha
Maar hij heeft het wel opgegeten.

Hij krijgt nu een week mega-blud, moet zeggen dst hij nu geen natte winden meer laat, mest is wél in het geheel wat dunner maar hij poept het goed uit zonder nat water erbij en zo.
De kuur maak ik in elk geval af ( 30 dagen) en ik geef morgen nog wat "sap" erbij.

Geerke: hoelang geef jij dat erbij?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:45

twee dagen 2x daags...een keer was ik vergeten er levertraan over te doen ...hij nam geen hap.
Na de levertraan wel...je hebt altijd dingen die nog meer stinken :D
Het lijkt wel iets beter te gaan hier.
Hoor wel geluiden in zijn buik...zijn darmen schrikken zich rot van die vreemde bacterieen ;)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 13:54

Dat dacht ik ook, die mega blud stinkt ook heel erg ( caramel of vanille of zo?) maar ok, ik probeer het vanavond en morgen nog een keertje erin te krijgen...
En Chico's buik lijkt wat rustiger, hij borrelt wel minder misschien gaat dat veranderen als ze dit proeven...hihihi

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 12:51

Nou, na 3 dagen het mestvocht van zijn vriendeje door de slobber verandert er eigenlijk weinig...natte winden vallen nog steeds mee, geen vieze billen meer ( die ik overigens kaalgeschoren he inmidels...dat wast wat prettiger schoon en hij is sneller droog) maar de mest is nog niet helemaal ok..

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:55

Mijn pony had er ook last van, tot we haar uit de wei hadden gehaald.
Na een paar dagen had ze weer normale drollen. Het bleek dat ze erg gevoelig is voor erg nat gras.

Nu krijgt ze lekker veel hooi en 1x daags kuil, en haar drollen zijn weer lekker dik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:56

vervelend elcamino, ik lees dit topic mee en hoop elke keer dat het beter gaat.
de mijne gaat over 2 weekjes verhuizen naar een plek met schuilstal en onbeperkt ruwvoer.
Ook hij heeft nog steeds slappe mest.
Gisteren een Equest spuit opgehaald,de vorige mestonderzoek waren er bloedwormen in de groep...
ook moet in de mest nakijken op zand..
En ik hoop sowieso dat hij met de verhuizing betere mest krijgt.
Wil ook iets voeren dat goed is voor de darmen,zodat ze goed aan het werk gaan...en blijven...

en dan maar wwe even afwachten.

geef jij verder nog iets speciaals?

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:17

Hopelijk juich ik niet tevroeg, maar hier lijkt het inmiddels goed te gaan.
Mijn paard had echt spuitpoep of hele natte drollen.
Ben beogonnen met Puur (is het merk) Diarree. Het leek hiermee aardig onder controle te krijgen, geen mooie drollen maar ook geen spuitpoep meer. Volgens de gebruiksaanwijzing mag je Puur Diarree maar 1 week gebruiken, toen is stopte ging het gelijk weer slechter. Weer begonnen met de druppels en gezocht naar een alternatief.
Sinds vorige week gestopt met de Puur Diarree druppels en begonnen met
Puur Probiotica 2 x daags. Het lijkt goed te gaan. Over het algemeen weer mooie stevige vijgen en heel af en toe zie ik nog iets mindere drol. Ook rommelen de darmen een stuk minder en lijkt de buik minder opgeblazen.
Andere maatregelen die ik genomen heb:
- minder weidegang
- droog (hooi) kruidenkuil, 3 x daags 3 1/2 kilo.

Wat ik me afvroeg. Bij jullie paarden beginnen de slechte drollen ook richting de winterperiode? Zou het kunnen dat sommige paarden gevoelig zijn voor heel koud drinkwater? En dat het koude water de darmbacterie beinvloed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:26

die van mij staat 24/7 op de weide en krijgt maar 2x daags wat voordroog. krijgt koud leidingwater.
zelf voer ik hem 1/2 schep Herbs(equifyt)met een handje musli(havens)en een handje pavo vital bij.
De slappe mest had hij vorig najaar/winter niet.
Toen stond hij ook op de weide 24/7 maar wel meer ruwvoer(iig meestal onbeperkt)en ik voerde toen meer granen bij(granenmix).

ben de zomer begonnen met de Equifyt,dus kan me eigenlijk ook weer niet echt voorstellen dat het daardoor komt...

lastig gedoe.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 19:06

darkchrystal: Nee niks speciaals, wil echt één voor één andere dingen proberen omdat ik anders niet weet wat hem goed doet. momenteel alleen de Mega-blud in zijn slobber, gezeefd mestvocht van Cody erbij (nog 1 dagje) en normaal hooi.

Ess-Ramona:hij staat al lang niet meer in de wei,

Odi, hij heeft nooit spuitpoep of diarree gehad, en de pro biotica heeft niks geholpen. alle andere dingen ook niet.
Nu lijkt het íets beter maar vrees dat gewoon zijn kies eruit moet, het voer beter verteerd moet worden en de darmen dan beter hun werk gaan doen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 11:57

update: na een paar dagen mestvocht toedienen lijkt het beter te gaan, en nog steeds de Mega-Blud.
Zijn bilnaad blijft droog, de randen heb ik geschoren omdat het erg vies werd die lange vacht met stront...dat blijft ook mooi schoon.
De mest ziet er beter uit.... ondanks het slechte, natte koude weer is hij blij....die gek ligt gewoon buiten in het natte zand ipv in zijn stalletje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:33

Fijn! Ben benieuwd naar volgende week..hoe voer jij die mestvocht?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 16:10

ik pak een echt verse mestbal van mijn andere paard. Die vallen gelijk op: mooie kleine baby-drolletjes, volledig verteerd...
Deze los ik op in een bakje, ik vermeng het met mijn vingers helemaal door het water.
Daarna zeef ik het zodat ik alleen het vocht opvang.
Ik heb dan een schep slobber in een emmer, giet er warm water op en een scheutje van het vocht.
Mega-blud erdoor ( dat ruikt erg sterk) of iets anders lekkers anders eet hij het niet.
Dat voer ik dan. hij eet het wel, echter met lange tanden....maar goed, ik zet hem even op stal en hij krijgt eenvoudig niks anders...tot het op is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 10:25

:D Ik zou ook met lange tanden eten als de sju van mijn stamppotje poepwater is van manlief....

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:32

russel schreef:
:D Ik zou ook met lange tanden eten als de sju van mijn stamppotje poepwater is van manlief....

Sterker nog: ik zou er mijn neus voor ophalen en zeggen dat ie het zelf mocht eten :=

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 19:22

dat denkt ie eigenlijk ook.... jammer dat hij het niet begrijpt, ik heb nu nog steeds mooie mest !!!! HOI!!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 14:06

Ben inmiddels gestopt met mestvocht geven, paard krijgt nog wel Mega-Blud en de slappe mest is nagenoeg weg.
Ik zie vaker mooie drollen liggen, billen blijven schoon , op een enkel nat streepje in de bilnaad af en toe na... soms is een mesthoop nog voorzien van enkele nattere ballen maar tot nu toe gaat het goed!!

Valt me wel trouwens wel op dat er opeens meerdere topics hierover geopend worden, varierend van slappe mest, natte winden tot erge diarree....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:11

zou dat aan het weer kunnen liggen?
of misschien de kwaliteit hooi/voordroog?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 14:29

Hmm....misschien, is wel een erg kl*terige zomer en najaar geweest, erg nat allemaal....2e snede hooi is vaak minder...voordroog en kuil is misschien natter.Het weer zou zomaar mee kunnen tellen ....

Ruwvoer speelt bij mij niet mee, ik voer dat hooi nog niet....en heb altijd dezelfde kwaliteit.

Ik denk ook dat zijn kies niet de oorzaak is , speelt wel mee misschien maar goed, dat zul;en we zien als de kies eruit is...
Persoonlik denk ik ook dat meespeelt dat hij al die tijd ook niet gereden wordt...ik heb een blessure en kan nu al maanden niks doen....misschien scheelt het toch wat de werking van de darmen dat hij niet aan het werk is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:41

El Camino, hoe is het nu???

Met mijn pony(even afkloppen)gaat het nu goed!
3 dagen terug verhuisd naar een plek met onbeperkt ruwvoer,een stuk droger voordroog én 7 dagen Psyllium vezels gegeven...
en meneer heeft weer normale mestballen!
Oogt ook weer wat fitter en relaxter.
en geen kont meer wassen..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 18:33

Nog steeds geen kont wassen.....en hij mest goed, geen natte winden.
tot nu toe gaat het nog steeds goed.
Ik twijfel zelfs of ik de kies nog wel laat trekken....ben bang voor complicaties met de wond, eventuele splinters, viezigheid etc. Hij gaat nu goed, eet goed, is lekker rond...waarom zou ik het aanhalen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:41

als het allemaal goed gaat,zou ik het ook niet doen.
Pas als hij er echt last van heeft,dus slecht eten oid dan wel...

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:08

Hoe gaat het nu eigenlijk met je paardje ElCamino?

Ik ben ook van plan om de platte mest hier aan te pakken...blijft het resultaat positief na de "mestvochtslobber" :D