Mijn paardje Indy, door het oog van de naald gekropen......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Re: Mijn paardje Indy, door het oog van de naald gekropen......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 19:29

Ik heb inmiddels al contact gehad met de kliniek en foto's gestuurd, op die plek hebben krammen gezeten voor het operatie doek, waarschijnlijk is dat het.
Dus ik moet het gewoon in de gaten houden!

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:36

Wauw wat een heftig verhaal!
Hier word ik nou eens stil van :D
Echt dapper dat je hebt doorgezet want ik weet niet of ik het zelf nog zou doen in die omstandigheden
Ik hoop dat hij nog een lange tijd heeft te gaan!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:22

Gelukkig maar. De wond bij jouw paard lijkt toch heel anders dan van mijn paard. laat ik het zo zeggen minder opgedroogd bloed en zo.

BenWLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:39

Wow wat een heftig verhaal!
Heel veel sterkte en beterschap en ik hoop dat indy er weer helemaal bovenop komt!

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 01:04

Vajramani schreef:
Pfff, als ik jouw verhaal lees komt alles bij weer boven. Mijn paard is eind augustus geopereerd aan zandkoliek, haar toestand was op dat moment ook zeer kritiek. Dit was ook in Wolvega(topkliniek). Jemig wat duurde het lang voor het verlossende telefoontje kwam. Mijn paard heeft net zo'n mooie ritssluiting gekregen. Ook zo groot omdat haar darmen zo opgezet waren.
Die 6 weken stalrust zijn zo voorbij en ook aan het eind bleef mijn paard rustig op stal.Ruim 3wk terug is ze voor controle geweest en kreeg ze weer groen licht. 1 week stappen aan de hand, wat een feest. 1 week stappen aan de longe, feestje werd nog groter. En daarna mocht ik er weer op. Ik heb 1 week moeten stappen onder het zadel(dat ging beter dan aan de longe) en sinds een paar dagen draaf ik weer wat met haar.
Ik kan je alvast vertellen dat het een genot is om er weer op te mogen. Maar bereid je wel voor, de conditie is compleet weg en mijn merrie is enorm stijf. Niet verwonderlijk, want buiten het stappen bivakeert ze al 12 weken in een stal.
Maar ik ben zo gelukkig dat ik toen ja gezegd heb.

Waar ik me wel over verbaas, mag jij zelf ab geven? Mijn paard mocht pas naar huis toen de kuur afgelopen was. Ze heeft er uiteindelijk 2 gehad.

zo jij mag weer snel met je paard aan de gang. een vriendin van mij had een paardje die dus ook geopereerd was en die heeft toen ook 6 weken boxrust gehad en die mocht daarna 2 weken alleen ene rondje om de stallen stappen. daarna natuurlijk wel langer maar het heeft denk ik daarna nog 4 maanden geduurt voordat ze hem mocht gaan longeren en daarna nog 2 maanden voordat ze erop mocht. en mocht elk uur maar een plukje hooi en met de voertijden een handje brokken voor de rest helemaal niks. maar helaas heeft ze hem nu toch moeten laten inslapen hij had heel erg veel last van verklevingen en nog een operatie zou hij echt niet meer redden.

maar voor jullie hoop ik dat alles goed afloopt !!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:24

melissa256: ze heeft uiteindelijk 8 wk volledige boxrust gehad. Ik ben nu bijna 12 week met haar verder. Ik kan wel vertellen dat met dit weer stappen en een beetje draven niet heel fijn is bij een paard die zich alweer heel fit voelt en graag de achterbenen mag strekken.

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:09

Vajramani schreef:
melissa256: ze heeft uiteindelijk 8 wk volledige boxrust gehad. Ik ben nu bijna 12 week met haar verder. Ik kan wel vertellen dat met dit weer stappen en een beetje draven niet heel fijn is bij een paard die zich alweer heel fit voelt en graag de achterbenen mag strekken.

ik wil natuurlijk ook niet zeggen dat het niet goed is maar omdat die vriendin van mij zo lang bezig was voordat ze er weer op mocht vond ik het vroeg. mar dierenartsen weten het natuurlijk beter als mij. maar wel fijn dat ze zich weer zo snel fit voelt !! en hoop voor je dat ze snel weer helemaal de oude is.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 15:59

Wat had die precies gehad dan? Omdat hij naderhand maar een plukje hooi om het uur mocht en af en toe een handje brokken.
Normaal gezien gaan ze na een paar dagen alweer langzaam het rantsoen opbouwen, binnen 5-10 dagen zitten ze soms alweer op vol rantsoen! Gaat soms echt hard naar mijn idee (vond het zelf ook wel eng bij de mijne).
Dus ben erg benieuwd wat dat paardje precies heeft gehad!

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:56

Bojangles schreef:
Wat had die precies gehad dan? Omdat hij naderhand maar een plukje hooi om het uur mocht en af en toe een handje brokken.
Normaal gezien gaan ze na een paar dagen alweer langzaam het rantsoen opbouwen, binnen 5-10 dagen zitten ze soms alweer op vol rantsoen! Gaat soms echt hard naar mijn idee (vond het zelf ook wel eng bij de mijne).
Dus ben erg benieuwd wat dat paardje precies heeft gehad!

die had ook een darmtorsie en volgens mij aan zijn dunne darm als ik het goed heb en toen moesten ze ook een stuk darm verwijderen zoals het me toen is verteld. dus misschien dat het daarom zo lang duurde.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 19:00

Ja bij dunne darm operaties krijgen ze inderdaad een langer opbouwend voerschema van 10 dagen. Maar stond deze niet op vol rantsoen toen hij de kliniek weer verliet, ben gewoon nieuwsgierig :)

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:03

nee hij moest elk half uur een plukje hooi en dan met de 3 voerbeurten een handje niks en meer kreeg hij niet. ik vond het toen ook al een beetje vreemd omdat ruwvoer natuurlijk heel goed is voor een paard zijn darmen. maar zo moest het van de kliniek en zo hebben we het dan ook gedaan.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 19:06

Okee! Lijkt me ook erg veel werk!! :)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:45

Mijn tinker moest wel +10 plakjes hooi krijgen / dag om aan te sterken! Ik denk idd ook voor der darmen, maar volgens de artsen was ze 72kg te mager. (Dit kwam door haar veulen, ze is nagekeken geweest aan der lever, maar daar was niets te vinden) Hier thuis kreeg ze nog opti-form en lijnzaadolie in der voer. (Zij heeft natuurlijk geen operatie gehad, maar ze heeft een week aan een infuus gelegen. Een dikke week in de kliniek overnacht :c)

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:00

2 x brok, onbeperkt ruwvoer en lijnzaadolie kreeg ik mee als voeradvies.

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:15

Bojangles schreef:
Okee! Lijkt me ook erg veel werk!! :)

ja dat was het ook zeker maar voor een paard doe je alles

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:36

ZOoooo Joyce jij en Indy hebben het voor jullie kiezen gehad,diep respect voor je handelen en naar je gevoel te luisteren. _/-\o_
Dit was helemaal langs mij heen gegaan :o .
Hoe goed je da ook is,je kent zelf je paardje het beste.
Wat ben ik blij dat het goed afgelopen is.
Hopelijk heeft ze nu een spoedig herstel... :(:) voor jullie alle 2

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:45

Mijn Verzorgpony stond idd ook weer op vol rantsoen toen ze na 10dgn de kliniek verliet ze zeiden ook dat ze anders ook niet mocht gaan :j
Wel was het voor haar ook beter om vaker op een dag eten te geven ivm stuk darm kwijt idd, maar dat mochten gewone stevig porties ruwvoer zijn (vrijwel onbekend dus in principe) :) en idd advies van beetje olie bij eventuele brokjes :j

Ff denken hoe ons opbouwschema was:
6wk boxrust
1 week elke dag 5 minuten aan de hand stappen, naja soms dribbelde ze natuurlijk ook wel wat, maar dat was niet zo erg als ze maar geen maffe uitspattingen maakte was het belangrijkste advies
1 week 10 minuten stappen en evt stukkie draven aan de hand als ze dan braaf bleef
week erna mocht ze volgens mij aan de longe 10-15 minuten stap/draf, we zouden dan ook langer stuk mogen gaan wandelen maar aangezien ze best druk werd als we langs de weg gingen toen samen met DA gekozen voor longe en dan vrij kleine volte (ivm rustig houden), we hebben toen met prikpaaltjes een rondje afgezet.
daarna 20-25
daarna ca 30 minuten en ook galop erbij pakken

en volgens mij mocht ze na ca 12 wk weer naar de wei :j Pff wat was dat spannend 8)7 := maar gelukkig deed ze niet AL te maf :)
Ze was dragend en het werd winter dus hebben haar toen eigenlijk niet meer opgepakt (mennen) dus zou niet weten wanneer dat weer zou mogen, maar neem aan met/ na de longeperiode.

Succes nog met de hestelperiode!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 12:07

Bedankt allemaal!!

Tot nu toe gaat het prima zo op boxrust :) Gister net een nieuwe staldeken voor haar gekocht, zodat ze iig lekker warm blijft.

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:22

hey joyce. ik was benieuwd hoe het ging en heb je op bokt opgezocht. je hebt het mooi kunnen beschrijven hoe het is gegaan. zat met tranen in m'n ogen. fijn dat alles nu stabiel is!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 20:26

Hey Yvonne!
Ja ben ik ook superblij mee.... Het had eigenlijk heel anders afgelopen, maar daar wil ik eigenlijk niet meer aan denken!!!
Ben erg blij dat ze er nog is <3

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:32

relatief is het leven he. helaas blijven onze dieren niet ons leven lang bij ons. niet bij stil blijven staan en genieten! zo'n vriendschap is heel kostbaar. zo oprecht <3

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:35

wat een akelig avontuur zeg! maar gelukkig is ze de operatie goed door gekomen!
lekker verwennen zou ik zeggen :)

mijn ouders hebben vorig jaar precies hetzelfde gehad met hun prachtige merrie, helaas een paar dagen na de operatie is ze toch ingeslapen omdat het echt niet goed ging....

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:38

Wat een vreselijk verhaal, maar wat goed dat ze er bovenop is gekomen !!
Sterkte nog met de komende herstel periode. :)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 22:18

@liss, naar zeg..... :(:) De eerste week na de operatie is inderdaad erg kritiek er kan dan nog van alles gebeuren......

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:06

wat een verhaal, maar respect dat je zo in je paard bent blijven geloven. Ik heb dit nu bijna 3 jaar gelden meegemaakt met mijn toen bijna 3 jarige paard. operatie was eigenlijk heel goed gegaan alleen stond hij de volgende dag met hoefbevangenheid. Gelukkig is hij daar ook van hersteld. Hij heeft uiteindelijk 2 maanden totale boxrust gehad omdat hij nog zo jong was,was er aan de hand niet mee te stappen en ook in een klein afgezet stukje paddock was geen succes, dus toen maar op stal laten staan totdat zij peesplaat was gescant en hij groen licht had om lekker los te mogen. Hij heeft toen nog een maand in de paddock gelopen en toen zijn we langzaam weer wat met hem gaan doen. Helaas stond hij dat jaar erop met een entrapmaint weer op de kliniek (door gaskoliek). Gelukkig ook daar weer van hersteld. Daarna moest hij wel op dieet omdat gebleken is dat hij een traagwerkende darm heeft (hij had vaker koliek). Zo mag hij max 3 uur op kort gras (als het land droog is) en max 8 kilo ruwvoer per dag en daarbij een speciale muesli en dat gaat heel erg goed. wellicht krijgt jouw paard ook wel een dieet mee omdat hij vaker koliek had. Maar sterkte.......die 6 weken zijn zo voorbij.