Wazige type`s op stal.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 00:19

setteke schreef:
Maar Geerke, het is toch officieel verboden, aderlaten?
Persoonlijk heb ik er veel goede verhalen over gehoord en het er ook met de dierenartsen over gehad, toen mijn paard bevangen raakte. Zij zeiden, dat het wel even kan helpen, maar dat het paard later een grote terugslag kan krijgen (door wat weet ik even niet meer).

geen idee...maar ik zit in frankrijk misschien scheelt dat?
Bij die pony gaf het direct goed resultaat.Ik denk niet dat je het bij alle hoefbevangenheden moet doen.
Het helpt alleen als er sprake is van toxinen in de darmen/bloed....wat niet altijd het geval is bij HB

PaysBas

Re: Wazige type`s op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 00:22

Weird!

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 00:24

geerke schreef:
setteke schreef:
Maar Geerke, het is toch officieel verboden, aderlaten?
Persoonlijk heb ik er veel goede verhalen over gehoord en het er ook met de dierenartsen over gehad, toen mijn paard bevangen raakte. Zij zeiden, dat het wel even kan helpen, maar dat het paard later een grote terugslag kan krijgen (door wat weet ik even niet meer).

geen idee...maar ik zit in frankrijk misschien scheelt dat?
Bij die pony gaf het direct goed resultaat.Ik denk niet dat je het bij alle hoefbevangenheden moet doen.
Het helpt alleen als er sprake is van toxinen in de darmen/bloed....wat niet altijd het geval is bij HB

Aaaahaa! En daarna misschien ook een scheut chataeu migraine. Nee hoor, ik maak nu een grapje....(geloof ik!)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 00:33

Zover ik weet wordt het in NL nog steeds gedaan, maar dan niet officieel.
Een grand-prix paard wat ik groomde vroeger, was adergelaten toen hij bevangen werd. Zeker een hele emmer (dus 10 liter) en hij heeft tot op hoge leeftijd GP gelopen, dus hij is er zeker van opgeknapt.
Het was wel 25 jaar geleden.

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 02:03

Wat die vent op dat filmpje doet is in mijn ogen ook mishandeling!!
Die moesten ze zelf eens zo'n behandeling geven, de gek!!! :(
Ik snap niet dat mensen zo'n kneus bij hun paard laten..!

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar aderlaten?!?!?!!!
Is dat niet iets uit de middeleeuwen, waarvan we nu weten dat het geen enkele functie heeft???!!!!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 02:07

Aderlaten bij eiwitvergiftiging (geloof ik) heb ik zelf gezien. Principe is heel logisch eigenlijk. Slecht bloed wordt eruit gehaald en nieuw, gezond bloed wordt aangemaakt.
Dit was een jaar of 12 geleden.

10 liter bij een paard stelt niets voor.
Ben wel benieuwd wat er zo mis mee is volgens jullie.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 07:27

Mijn shet was hoefbevangen en ik stond toen in duitsland.
De dierenarts daar sprak ook over aderlaten en boekte daar goede resultaten mee.
Ik heb het toen niet laten doen omdat ik de omgeving van de shet niet goed vond om dit te doen.
Ik had toen geen stal waar ik hem kon zetten en zou dus met dat weinig bloed gewoon tussen de groep in de kou moeten en dat leek me niet zo'n goed idee.
Ik ben later terug verhuist naar Nederland naar een plek waar die wel een box had en vertelde de nederlandse dierenarts wat eigenlijk de bedoeling was geweest (aderlaten) en die reageerde weer heel verschrokken hierop.
Dus ik denk dat de meningen hier heel erg over uiteen lopen.
Maar ik zou dit nooit door een beun laten doen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:16

'Het slechte bloed'? Kan aan mij liggen hoor, maar volgens mij zit er bijna nooit alleen maar 'slecht bloed' precies op de plek waar de aderlating gedaan wordt? Het lijkt mij dat de toxinen gewoon vermengd zitten door het hele bloed?
Of ben ik nou :o?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 10:28

nee dat ben je niet...de voorstanders gaan er van uit,dat er nieuw blod wordt aangemaakt,waardoor het toxine gehalte daald.......als de oorzaak echter niet wordt aangepakt,wordt er gewoon weer nieuw aangemaakt,en ben je terug bij af,met een zwakker paard als waar je mee begon,want 10liter nieuw bloed aanmaken vergt heel wat van het paarden gestel.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:38

Doe mij maar een gewone da als ik dit allemaal zo lees.
Mijn buurjongen zijn paard had ook last van wat kwaaltjes, ook zo n wazig
figuur erbij gehaald, het is er echt niets beter op geworden voor het paard
behalve zijn portemennee wat een stuk leger is.
Bij mij komen ze er iig niet in.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:43

papagroom schreef:
nee dat ben je niet...de voorstanders gaan er van uit,dat er nieuw blod wordt aangemaakt,waardoor het toxine gehalte daald.......als de oorzaak echter niet wordt aangepakt,wordt er gewoon weer nieuw aangemaakt,en ben je terug bij af,met een zwakker paard als waar je mee begon,want 10liter nieuw bloed aanmaken vergt heel wat van het paarden gestel.

Ik denk dat als het bloed vol zit met toxinen het meer vergt van het paard en vooral de lever,om dat te zuiveren dan nieuwe bloed aanmaak.
Dat is namelijk een heel verschillend proces.

Dit werd gedaan door een gewone dierenarts en een goed bekend staande ook nog.
Hij is ook mijn eigen dierenarts(de pony waar ik op doel was niet mijn pony)

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:44

oooh alternatief genezen.

wij hadden stalgenoten en daar kwam elke maand een vrouwtje praten met dr paard ( a 60euro per keer per paard)
om te vertellen wat het paard graag wilde ( meer gras , langer buiten en minder zwaar rijden)

ze houd heel veel van wortels he??
of volgens mij is ze het liefst de hele dag buiten op de wei , klopt dit??

waren standaart vragen die voorbij kwamen..

en die mensne maar ja knikken en betalen haha

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:49

Maar dan nog kun je niet zeggen dat (heel magisch) het slechte bloed wordt afgetapt. Er is dan enkel een daling in het % toxinen in het bloed. Al dan niet voor een korte periode.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:53

Die man op dat filmpje is wat mij betreft niet goed bij zijn hoofd! Natuurlijk reageert het paard op bepaalde drukpunten, dat hoort ook zo, het is pas slecht als het dier totaal geen reactie geeft... Om maar niet te spreken over het prikken in de buik!

Persoonlijk moet ik niets hebben van therapieen die ik zelf niet kan verklaren. Bij mijn paard komt alleen een goede dierenarts, ikzelf en in de toekomst misschien een osteopaat maar verder ben ik niet van het experimenteren.
Laatst bijgewerkt door lien_87 op 24-10-11 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:54

geerke schreef:
Ik denk dat als het bloed vol zit met toxinen het meer vergt van het paard en vooral de lever,om dat te zuiveren dan nieuwe bloed aanmaak.
Dat is namelijk een heel verschillend proces.

Als er nog steeds toxinen vrijkomen en de hoeveelheid bloed is door de aderlating tijdelijk minder dan wordt de concentratie toch weer snel hoger?
Lijkt mij dat alleen de aderlating niet voldoende kan werken maar dat er ook aanvullende maatregelen genomen moeten worden?
:)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:56

papagroom schreef:
Deze mafketel is hier aleen paar keer op stal geweest......niet normaa lmeer,de behandelde paarden moesten een weekbij komen.

Dat is nu net iemand die zo bij mij de paarden mag behandelen zoals hij al een keer bij de mijne gedaan had.
Merrie had rugprobleem door gebroken boom in het zadel (wat ik niet wist doordat ik het niet kende!).
Merrie ging letterlijk op de kont zitten als je aan haar rug kwam deze man geweest 5 dagen er na weer gereden want alles was in orde geen kick meer gegeven de pony.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:58

kyrkelover schreef:
papagroom schreef:
Deze mafketel is hier aleen paar keer op stal geweest......niet normaa lmeer,de behandelde paarden moesten een weekbij komen.

Dat is nu net iemand die zo bij mij de paarden mag behandelen zoals hij al een keer bij de mijne gedaan had.
Merrie had rugprobleem door gebroken boom in het zadel (wat ik niet wist doordat ik het niet kende!).
Merrie ging letterlijk op de kont zitten als je aan haar rug kwam deze man geweest 5 dagen er na weer gereden want alles was in orde geen kick meer gegeven de pony.

Maar dit had je ook kunnen bereiken zonder trauma voor het dier. Oke je had er niet binnen 5 dagen weer op kunnen rijden misschien, maar is dat het belangsrijkste?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:58

fransje23 schreef:
Als er nog steeds toxinen vrijkomen en de hoeveelheid bloed is door de aderlating tijdelijk minder dan wordt de concentratie toch weer snel hoger?
Lijkt mij dat alleen de aderlating niet voldoende kan werken maar dat er ook aanvullende maatregelen genomen moeten worden?
:)

Een lapmiddel dus :j

Het ging mij erom dat er schijnbaar gedacht wordt dat je magisch alleen het slechte bloed kunt aftappen.
Als we zo gaan beginnen dan kunnen we net zo goed weer gaan geloven dat een vieze geur ziektes verspreidt :Y)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:00

my_precious schreef:
zoo dat filmpje was wel even boeiend om te zien maar ik zou dat echt niet bij mijn paard doen, die gaat daar echt een trauma van krijgen lijkt mij!
zoveel kost de goudspuit ook weer niet hoor, het was wel te doen.
de dierenarts laten komen om je paard antibiotica in te laten spuiten kost veel meer hahaha..

Nee de paarden krijgen er geen trauma van.
Deze man behandeld bijvoorbeeld ook erg veel volbloeden en zo heb er nog geen ene gezien die er een trauma aan over hield.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:02

lien_87 schreef:
Maar dit had je ook kunnen bereiken zonder trauma voor het dier. Oke je had er niet binnen 5 dagen weer op kunnen rijden misschien, maar is dat het belangsrijkste?

Waar haal jij vandaan dat mijn merrie er een trauma aan over hield?
Mijn god beest is normaal bang van mensen zelfs voor een vaccinatie vliegt ze alle kanten op en met deze man was ze rustig en na de behandeling zocht ze juist toenadering naar hem in plaats van zo snel mogelijk in een hoekje te vliegen zoals ze doet bij bijv. een dierenarts.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:03

kyrkelover schreef:
my_precious schreef:
zoo dat filmpje was wel even boeiend om te zien maar ik zou dat echt niet bij mijn paard doen, die gaat daar echt een trauma van krijgen lijkt mij!
zoveel kost de goudspuit ook weer niet hoor, het was wel te doen.
de dierenarts laten komen om je paard antibiotica in te laten spuiten kost veel meer hahaha..

Nee de paarden krijgen er geen trauma van.
Deze man behandeld bijvoorbeeld ook erg veel volbloeden en zo heb er nog geen ene gezien die er een trauma aan over hield.

Ik zou als paard zijnde ook niets meer laten merken. Straks komt die gek nog een keer.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:07

kyrkelover schreef:
lien_87 schreef:

Mijn god beest is normaal bang van mensen zelfs voor een vaccinatie vliegt ze alle kanten op en met deze man was ze rustig en na de behandeling zocht ze juist toenadering naar hem in plaats van zo snel mogelijk in een hoekje te vliegen zoals ze doet bij bijv. een dierenarts.

Nou jou paard ken ik niet dus daar kan ik idd niet over oordelen maar het paard op het filmpje heeft in mijn ogen toch echt een trauma opgelopen.
Verder moet ieder doen wat hij/zij goed acht maar deze man zou bij niet in de buurt moeten komen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:08

papagroom schreef:

Oftewel je kan je paard ook D-toxen :o

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:09

kyrkelover schreef:

Hoe ging de behandeling bij jouw paard. :) Kreeg die ook een ketting door de mond waaraan gerukt werd enzo?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:11

Ow kom even kyrkelover, je hebt het filmpje niet gekeken? Ik vind het eerlijk gezegt lariekoek. Je paard vliegt alles bij elkaar voor een simpele spuit, maar laat deze idioot wel met een naald in hem onsteken alsof hij aan het naald vilten is. Sorry, maar ik twijfel erover, hoe kan een weldenkend diergeneeskunde studerende meid dit nou goedkeuren, zie je dat paard niet dan??