Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:06

Hans was denk ik 9 maanden toen hij gecastreerd werd. Ik wilde het zo vroeg mogelijk aangezien ik hem niet alleen wilde zetten.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:16

Is/was Hans je vriend ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:20

Nee mijn shet :') Als ik een vriend van 9 maanden zou hebben had ik denk ik een probleem :D

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:24

Ik zit nu in twijfel wanneer ik mijn veulen laat doen, hij is van Mei vorig jaar en nu dus 8 maanden.
Al vanaf de 3 maanden heeft hij al balletjes. Zou het al verstandig zijn nu? Ik heb het zelf namelijk nog nooit mee gemaakt dat ik zelf een hengst moest laten castreren.
Op dit moment staat hij even op stal (voor het uiteindelijke afspenen) dus dan zouden we daar gelijk gebruik van kunnen maken met het op stal castreren (wat mijn dierenarts het liefst doet). Aangezien hij na deze stal periode 24/7 op de wei komt met een gemengde kudde waar ook zijn moeder bij staat.
Ik zit nu te wachten op telefoon van de dierenarts om hem te vragen wat hij er van vind, of we het nu doen of wanneer dan.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:25

Aaaah oke, ja, maar het kon alweer zo'n jaar of 25 geleden zijn. Vandaar.

Was eigenlijk een soort van/der Gijp grap.... :D

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:27

als hij tussen de hengsten loopt zou ik hem pas met 2 a 2,5 casteren, en als het kan nog iets later zelf tegen dat hij 3 wordt, maar dat ligt er ook aan hoe hij in z'n gedrag naar jouw toe is, is hij heel makelijk en braaf gewoon nog even hengst laten, maar is hij echt vervelent kwa hengstentrekjes gelijk die ballen eronder uit en niet wchten tot die leeftijd.

kwa groei maakt het opzich niks uit, ik ken een merrie die 2 hengstveulen heeft gehad van dezelfde vader, waren vrijwel dezelfde veulens toen ze geboren werden de 1 is met 1,5 gecastereerd de ander met 3,5 en beide zijn ze nu nog steeds even groot en even zwaar kwa bouw.

dus kijk naar je paard en naar jezelf en dan kies je het juiste moment zelf uit.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:30

HolyPope schreef:

Haha ja dat dacht ik al,maar voor het geval je het echt meende toch maar even gereageerd. Niet dat ik dadelijk als kindervriend te boek sta hier :D

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:35

capopjekop schreef:
HolyPope schreef:

Haha ja dat dacht ik al,maar voor het geval je het echt meende toch maar even gereageerd. Niet dat ik dadelijk als kindervriend te boek sta hier :D

dan eerder als NIET kindervriend aangezien het over castreren gaat _O-

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:44

op stal en dan castereren.lijkt me niet erg fris ook kan hij dan niet genoeg bewegen.op stal zou ik mijn paard nooit laten castereren.wij hebben onze 2jr laten castereren,omdat hij pas met 2jr zijn 2de bal had.hij heeft wel nooit alleen gestaan,gewoon samen met een ruin.na de casteratie heeft hij 1week alleen gestaan en erna gewoon bij onze dames en was geen probleem.ik heb puur gecastereerd,zodat ik hem thuis kon zetten(ik heb alleen merries).zijn gedrag was niks mis mee,maar zijn vader is ook zo'n lieve hengst
SmidjeJollie schreef:
Ik zit nu in twijfel wanneer ik mijn veulen laat doen, hij is van Mei vorig jaar en nu dus 8 maanden.
Al vanaf de 3 maanden heeft hij al balletjes. Zou het al verstandig zijn nu? Ik heb het zelf namelijk nog nooit mee gemaakt dat ik zelf een hengst moest laten castreren.
Op dit moment staat hij even op stal (voor het uiteindelijke afspenen) dus dan zouden we daar gelijk gebruik van kunnen maken met het op stal castreren (wat mijn dierenarts het liefst doet). Aangezien hij na deze stal periode 24/7 op de wei komt met een gemengde kudde waar ook zijn moeder bij staat.
Ik zit nu te wachten op telefoon van de dierenarts om hem te vragen wat hij er van vind, of we het nu doen of wanneer dan.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:27

De mijne was ruim 3,5 bijna 4 toen hij gecastreerd werd. Ik wilde dat hij wat meer body/uitstraling zou krijgen, omdat hij nogal groot was en slungelig.
Hij is in de kliniek onder algehele narcose via de lies gecastreerd.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:30

Jibbel kun je daar wat meer over vertellen? Mooni wordt waarschijnlijk ook op die manier gecastreerd. En is hij ook daarna uitgezwaard?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:36

De manier van castreren is heel fijn vond ik. Zeker voor 'oudere' hengsten. Deze manier geeft minder kans op complicaties en je hebt minder grote wonden, minder nabloeden en nog een dag controle van je dierenarts. Die van mij mocht na 1 dag al naar huis, kreeg nog wat metacam mee voor 2 dagen en dat was het.
Hij is nu 4,5 en eindelijk wat minder slungelig en meer in verhouding. Hij is na de castratie ineens nog wel de lucht ingeschoten, waardoor hij een tijdje weer slap en slungelig was. Voor een idee hoe hij is, foto staat in mijn profiel.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:14

Klinkt goed Ibbel! Wat een knapperds in je profiel zeg!! Hoop niet dat Mooni nu nog een groeispurt krijgt! Hij is al 1.54 en dat vind ik groot genoeg!

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:17

De meeste hengsten worden gecastreerd op een leeftijd van 1 à 2 jaar oud. Het is geen probleem om op latere leeftijd (bijvoorbeeld als de hengst is afgekeurd voor dekhengst)je hengst te laten castreren

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:53

Ik heb nog steeds geen bericht terug van de eigenaren... maar ik ben er vrijwel zeker van dat ze het goed gaan vinden ! Dat via de lies castreren, dat lijkt mij een hele goede oplossing .. kan dit ook voor een 3 jarige? hij krijgt steeds meer hengstenstreken en de 3 andere draken kunnen dan die lies behandeling sowieso doen.. hoop dat ze dat hier kennen.

Maar ik lees dat het dus normaal is dat een paard een paar dagen blijft na een operatie... ?!
Ik denk ze allemaal na 10 minuten weer mee terug naar huis krijg..

Ik heb zaagsel op de vloer.. zou dat kwaad kunnen? of moet ik het gaan veranderen ? Hoop dat ik ergens stro kan vinden ! :^)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:07

@ Kimberley: Doordat ze onder algehele narcose gaan, blijven ze na de operatie meestal nog een dag. Ze moeten sowieso goed wakker zijn en weer fris op de benen staan. De DA kan dan ook zien hoe ze uit de narcose komen en of er evt. complicaties zijn. Daarnaast checken ze op zwellingen, bloedingen etc.
Ik had geluk dat die van mij 's ochtends meteen aan de beurt was, dus 's avonds naar huis mocht.

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:10

Hmm.. Okee... Ik ben begin steeds meer geen! vertrouwen te krijgen in onze dierenartsen hier ! brr

Als ik zo lees hoe dat in nederland gaat, dan ben ik hier bang voor het ergste..
infecties... maar 1 bal verwijderen... vergeten de hechting af te sluiten... ik zie het al helemaal voor me!

Bah .. waarom hebben ze hier niet gewoon een goede DA! haha

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:50

Succubi schreef:
@KimberleyE: De eigenaren al te pakken kunnen krijgen? Maar als ik het goed begrijp heeft hij de hengsten voor "de heb". Dekken ze ook? Of hebben ze gedekt?

De hengsten staan hier inderdaad voor de heb. Ik heb een gerigistreerde dekhengst, Sheema Saoud.. Erg klein maar hij heeft al wat leuke nakomelingen neergezet !
Tis geen held... maar voor eigen huis en tuin gebruik een leuk dier.
De andere hengsten worden gewoon gehouden voor de heb, word niks mee gedaan. 3 hengsten kunenn bereden worden de andere 3 niet. 1 te jong en de andere 2 zijn 7 en 8 en hebben helemaal nog geen training gehad! in de stal zijn het echt knuffel konten maar daar buiten kan ik ze niet meer houden.
( heb dus ook al meerdere keren aan het touw gehangen terwijl ik voor mijn gevoel door de lucht vloog!) Ze kennen hun krachten, en ze weten dat ze het kunnen doen omdat niemand ze er ooit voro straft. Voordat ik kwam deed echt niemand er iets mee.. gingen ze niet eens naar buiten.. Dus het gaat de goede kant op. Ik wil begin februari beginnen met langzaam inwerken .. grondwerk en dan langzaam opbouwen naar tuigwerk.. Dus voor mij is de grote ham vraag of het zin gaat hebben en of ze wat handelbaarder worden.

Ze weten wat ze kunnen met hun sjingeling ze krijgen er alleen de kans niet voor !

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:35

cheyentic schreef:
_O- zelfs dat doet zie van mij niet :n vind die paardenbal maar eng :+

Mijne is ermee opgevoed ;)

@SmidjeJollie: Gebruikelijk is het het makkelijkst in het voorjaar, dan kunnen ze meteen naar buiten, frisse lucht, weinig viezigheid en vliegen.
Mijn da doet het eigenlijk niet in de winter als het echt niet nodig is.
Maar als je hem weer bij zijn moeder zet raad ik idd aan dat je dat pas doet als hij gecastreerd is, ze kunnen nog tot 6 weken na de castratie vruchtbaar zijn.

@KimberleyE: Hier word het ook bij voorkeur door de lies gedaan, oudere hengsten (3+) worden sowieso alleen door de lies gedaan. Ze blijven ook hier 1 nachtje om goed uit de narcose te komen en te checken op evt bloedingen etc.
Pfff, je hebt je handen vol! Vervelend als mensen ze alleen voor heb hebben, vooral hengsten moeten juist goede opvoeding en beweging krijgen anders zijn ze niet te hanteren.
Ik zal voor je duimen dat je een (in ieder geval) redelijke arts treft!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:25

Jibbel schreef:
@ Kimberley: Doordat ze onder algehele narcose gaan, blijven ze na de operatie meestal nog een dag. Ze moeten sowieso goed wakker zijn en weer fris op de benen staan. De DA kan dan ook zien hoe ze uit de narcose komen en of er evt. complicaties zijn. Daarnaast checken ze op zwellingen, bloedingen etc.
Ik had geluk dat die van mij 's ochtends meteen aan de beurt was, dus 's avonds naar huis mocht.

waar heb jij laten castreren?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:27

@ Kimberly als ik het zo lees heb jij nog een lange weg te gaan, voordat je het helemaal op poten hebt daar, maar ben je op de goede weg. Ik hoop dat je toestemming krijgt en een goede da kunt vinden....

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:30

Mijn veulen is van juli 2010 en heb vanochtend de dierenarts gehad voor het jaarlijkse prikje en hem gelijk laten voelen. hij kan gecastreerd worden en aangezien hij de laatste 2 weken een transformatie heeft ondergaan van ''heel lief veulentje'' naar hengst word hij rond maart gelijk gecastreerd.
Het is maar net wat je wilt. Wil je een groter paard of wil je liever een wat kleiner paard dat wel de hengsten kenmerken heeft zoals meer bespiering en meer sokken? En hoe gedraagt hij zich en zijn uberhaupt de ballen al ingedaald? Ik zal eerst die afweging maken en dan je kun je een afspraak gaan maken bij de DA.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:07

Ik heb mijn 7 jarige hengst op de Lingehoeve laten castreren.
De snee in de lies zag je bijna niet zo klein.
Voordeel is zoals ik al zei dat je geen lege zak heb hangen zoals je wel eens ziet als ze gewoon de ballen weg snijden.

Ik vind het voor het gezicht dus ook netter uitzien :+

@Kimberly: Je had toch een neef? Kan die ook zo Castreren?
Misschien over laten vliegen en erbij laten zijn als supervisor :D

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 08:41

cheyentic schreef:
Jibbel schreef:

waar heb jij laten castreren?

Bij de Keerhoeve, maar deze zijn gestopt met de paardenkliniek. Een van hun artsen (Franklin) is naar de Raaphorst gegaan. Misschien kun je daar eens informeren, zij staan ook goed bekend.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:08

ik heb die van mij tussen 1 1/2 jaar en 2 jaar laten casteren.
en dat is mij geod bevallen.
hij heeft eigenlijk geen henste trekken.